Gå til innhold

Trene selv om støl?

Anbefalte innlegg

Jeg følger (omtrent) StrongLifts 5x5 programmet i min styrketrening. Det innebærer at jeg trener tre dager hver uke.

Problemet er at jeg fortsatt er støl etter forrige økt når det er dags for neste økt. Er det et tegn på at jeg ikke er ferdig restituert, og bør jeg da drøye neste økt til jeg ikke lenger er støl? Eller er det bare til å kjøre på? Tenker litt på om det er fare for overtrening dersom jeg ikke lar kroppen få god nok tid mellom hver økt... Og dersom det er tilfellet at jeg ikke er tilstrekkelig restituert, hva kan jeg gjøre for å få fortgang i den prosessen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det går nok bra. selv jeg var støøøøøøøøøøøøøøøøøøl etter første boksetreninga mi som jeg gikk på før. men jeg vart bare "pusha" til og trene hardt for det :) men som sakt om du varmer opp bra så er du ikke støl under økta..

Endret av joakimz
Lenke til kommentar

Hmm... Jeg er enig med Kenneth199 i at det føles som kroppen sier fy fy, og i at selv om jeg varmer opp så kjenner jeg at jeg er støl under treningsøkta. Men allikevel gjør jeg som joakimz og pusher meg selv gjennom økta.. :innocent: Mon tro om det er bra for kroppen.. :hmm:

Men jeg føler ikke at jeg kan la det gå en evighet mellom hver treningsøkt heller..

Lenke til kommentar

men som sakt om du varmer opp bra så er du ikke støl under økta..

Kilder?

Ikke noe problem å trene selvom du er støl, kjør på.

dette er med egen erfaring, hvis jeg varmer opp bra så klarer jeg økta uten og ha "smerte" av stølheten, men på boksing hadde vi bra oppvarming. hadde til og med en gang kjempe vondt i nakken slik at jeg ikke klarte og se til siden men etter jeg ble skikkerlig varm fikk jeg ikke vondt, har ingen kilder på det men det funker vartfall på meg med en skikkerlig oppvarming..

det spørs jo åssen du varmer opp og da, men er uansett ingen fare og trene selv om man er støl..

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

kopiert fra IFORM.

Stølhet:

Muskelstølhet er vanlig blant kroppsbyggere etter en hard treningsøkt. Denne stølheten er et resultat av mindre skade på musklene, sener og ledd. En viss stølhet er ikke til å unngå, et tegn på at du har trent intensivt. Skulle du imidlertid bli så støl at det går utover treningen, eller andre sider i dagliglivet, bør du bremse litt. Etter den første gangen jeg trente i et gym, datt jeg av sykkelen på hjemveien fordi jeg var så stiv. Dagen etter var jeg så støl at jeg knapt nok kunne løfte melkeglasset eller gre håret. Men jeg syntes det bare var herlig fordi det betydde at jeg virkelig hadde fått noe ut av treningen. Mange ganger har jeg bombardert en bestemt kroppsdel med vilje, som chins hele dagen eller et utall sett med knebøy - og endt opp med å være støl i en hel uke! Jeg brydde meg aldri om ubehaget som fulgte med, så lenge jeg hadde klart å sjokkere muskelen til å vokse.

Det vi oppfatter som stølhet er egentlig smerte som skriver seg fra sener og ledd. Men selv om du ikke direkte kan føle skadene på muskelcellene, så kan du være sikker på at når du er støl så har også muskelen fått sin del. Vanligvis vil du ikke kjenne stølheten før dagen etter du har belastet den spesielle muskelgruppen. Det er faktisk verst to dager etter.

Stølhet ser mer ut til å være et resultat av 'negative' repetisjoner (senke en vekt) enn det er av 'positive' repetisjoner (løfte en vekt). Grunnen til dette er at en overspent sammentrekning av en muskel, som å senke en vekt, besørger en uforholdmessig stor belastning på sener og ledd.

Generelt kan du trene på tross av stølhet, og du vil med en gang føle deg bedre når du pumper mer blod inn i det smertefulle området. Badstue, massasje og andre behandlinger kan få deg til å føle deg bedre, men uansett må du vente flere dager før det skadete vevet har kommet seg fullt ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

men som sakt om du varmer opp bra så er du ikke støl under økta..

Kilder?

Ikke noe problem å trene selvom du er støl, kjør på.

Du merker det da sjøl. Om jeg er støl før trening, så er det bare ne liten oppvarming før jeg ikke merker noe..

kopiert fra IFORM.

Stølhet:

Muskelstølhet er vanlig blant kroppsbyggere etter en hard treningsøkt. Denne stølheten er et resultat av mindre skade på musklene, sener og ledd. En viss stølhet er ikke til å unngå, et tegn på at du har trent intensivt. Skulle du imidlertid bli så støl at det går utover treningen, eller andre sider i dagliglivet, bør du bremse litt. Etter den første gangen jeg trente i et gym, datt jeg av sykkelen på hjemveien fordi jeg var så stiv. Dagen etter var jeg så støl at jeg knapt nok kunne løfte melkeglasset eller gre håret. Men jeg syntes det bare var herlig fordi det betydde at jeg virkelig hadde fått noe ut av treningen. Mange ganger har jeg bombardert en bestemt kroppsdel med vilje, som chins hele dagen eller et utall sett med knebøy - og endt opp med å være støl i en hel uke! Jeg brydde meg aldri om ubehaget som fulgte med, så lenge jeg hadde klart å sjokkere muskelen til å vokse.

Haha.. Det er så tatt fra boken Education of a Bodybuilder av Arnold neger!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...