Tenklitt Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Hvis Gud alltid har eksistert, tror dere vi menneskene da er hans første prosjekt? Hvilke grunn har vi til å tro at den allmektige Guds første og siste prosjekt er å skape milliarder av utakknemlige småkryp som oss? Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 (endret) Hvis man skal ta utgangspunkt i Bibelen, svarer den konkret på dette spørsmålet. Men det innebærer selvfølgelig at man tror at Gud har inspirert Bibelens skrifter. Den sier ikke mye om hva som hendte før menneskenes opprinnelse, siden det ikke er en bok som tar seg for akkurat det. Men den sier jo at den første skapningen var den personen vi i dag kjenner som Jesus, og at Jesus var med på å skape alt vi kjenner i dag. Men vi vet ikke hva annet de skapte utenom det som står i Bibelen. Om de skapte annet kan selvfølgelig ikke jeg eller noen andre svare på. Vitenskapen kan jo også stadfeste at universet er mange milliarder år gammelt (rundt 13.75~ milliarder år gammelt er det vel) og jordkloden rundt 4 milliarder år. Vi er ikke det første prosjektet, hvis jeg forstod deg korrekt. Endret 21. august 2010 av Enzyme X Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 23. august 2010 Forfatter Del Skrevet 23. august 2010 Poenget mitt med denne posten er å stille spørsmålet om vi eventuelt er unike? Hvorfor en eventuell allmektig Gud, med evigheten til disposisjon, velger å utelukkende satse på mennesket? Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Minner meg on en Jon Stewart standup (0:50-1:20). http://www.youtube.com/watch?v=F7u63yhxrd0&feature=player_embedded Som forsøkt oppdratt kristen så var viten om universet og Jordens fortid noe som ødela mye for troen. For det første så er skapelseshistorien og tidsspennet i Bibelen ikke i nærheten. For det andre, hvorfor lage universet "uendelig stort" hvis det bare var oss her? Bare for å lage himmelen litt mer å se på? Hvorfor er ikke universet sentrert rundt jorden, når det er det viktigste legemet? Som kristen så forstår jeg at det blir feil at jorden roterer rundt solen, og solen bare er en liten stjerne blant milliarder på milliarder. Men som litt mindre opphengt i akkurat den kristendomm jeg har blitt lært opp i, så kan jeg se at Gud selvsagt ville ha mer en bare en stakkars liten planet å more seg med og forske på. Hvis han bare bruker ei uke på å skape en sivilisasjon (evt. en uke på å sette igang prosessen), så har han hatt tid til å starte liv på flere planeter enn det finnes stjerner vi kan observere fra Jorden. Kanskje er Himmelen ikke utenfor universet, men hans fremste prosjekt; en planet eller et solsystem der ute hvor vi kan oppleve evig liv og lykke. Og oppgaven vår er å utvikle oss selv såpass at vi kan reise ut og finne den. Lenke til kommentar
dixi Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Gud har skapt flere himler, så har han skapt flere før han skapte oss. Engler f.eks er skapninger fra en annen himmel. Han har gitt sin ånd til oss noe som gjør at vi fortsatt vil eksistere når vi dør bort fra det her livet. Vi er dyrebare for Gud og han ønsker at vi kan ha kontakt med han. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Gud har skapt flere himler, så har han skapt flere før han skapte oss. Engler f.eks er skapninger fra en annen himmel. Han har gitt sin ånd til oss noe som gjør at vi fortsatt vil eksistere når vi dør bort fra det her livet. Vi er dyrebare for Gud og han ønsker at vi kan ha kontakt med han. Merkelige påstander å komme med syntes jeg, for du kan glatt bytte gud med foreksempel ebhjørninger og kommentarene dine ville vært nøyaktig like meningsfulle... Du kan faktisk ikke bevise din gud mer enn du kan motbevise at jeg har en stor rød drage i garasjen! Skal vi vedde kanskje Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 (endret) Det er ingen merkelig påstand. En himmel er en planets atmosfære og de er det billlioner av. Verdenrommet er himmelhvelvet. Går jeg inn i din garasje finner jeg ut om du har en drage elelr ikke. Gud er ikke noe du finner. Det er bare en mann i historien som vet hva gud er. Hva vi kaller noe med navn forandrer ikke dets betydning. Endret 24. august 2010 av Slettet+513 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 (endret) Det er ingen merkelig påstand. En himmel er en planets atmosfære og de er det billlioner av. Verdenrommet er himmelhvelvet. Nei, en himmel er en menneskelig forklaring på det blå vi ser om dagen og de små lysende prikkene vi ser om natta. Det har altså ingenting med en planets atmosfære å gjøre. Det er heller ikke snakk om noen himmel "hvelving" for teknisk sett står vi faktisk i verdensrommet når vi står på overflaten av jorden. (Jorden ER jo i verdensrommet...) Det er kun vår knappe innsikt som innbiller oss at det finnes en himmel, da det er lukt inn i evigheten (nesten) du ser når du kikker opp på det vi kaller himmelen. Grunnen til at himmelen er blå er lysets brytning i vanndampen i lufta, (eller noe slikt) og lysene vi ser er stjerner i vårt eget stjerne system. (Prøv å se på stjerner mellom en vanlig håndkikkert og du vil ikke være i stand til å finne igjen karlsons vogna engang fordi det dukker opp flere millioner stjerner ekstra når du bruker kikkert...) Går jeg inn i din garasje finner jeg ut om du har en drage elelr ikke. Gud er ikke noe du finner. Det er bare en mann i historien som vet hva gud er. Hva vi kaller noe med navn forandrer ikke dets betydning. Men dragen er usynlig! Du må TRO at dragen er der, først da skjønner du hvor god og snill og fin og hvilken fantastisk drage den dragen er. Så hvis du ikke tror det er en drage der vil du heller aldri finne den. Let i ditt hjerte når du står i min garasje og du vil finne denne gode dragen! Gjør garasjen min om til universet og dragen til gud, så nærmer du deg... Og du har rett, det blir like tåpelig selv om vi endrer navnet fra drage til gud, så du har helt rett i at navnet ikke endrer dets betydning... Endret 24. august 2010 av RWS Lenke til kommentar
TMB Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Når man ser på hvor stort universet er, så er det bare tull å tro at vi er unike Lenke til kommentar
RWS Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Vi har heller ikke en eneste indikasjon på at denne guden, hvis det finnes noen gud, har skapt noe som helst. Først må vi jo gjøre rede for om den guden er reel, så kan vi snakke om hva den guden har skapt. Men trådstarter er kanskje ikke interisert i hva skeptikere må mene om saken, da vi har en tendens til å forholde oss litt for mye til virkeligheten .... føler jeg. Jeg har hørt kristne her inne påstå at de tror at gud har laget en hel haug med jorkloder prikk lik denne og forklaringen jeg da fikk var at det var bare på denne planeten Adam og Eva hadde spist eplet... Hvordan vedkommende "vet" dette aner jeg ikke, men satt i det lyset som gjør at de tror alt det andre finner jeg det ikke usannsynlig at de tror på noe slikt også, selv om jeg personlig aldri har funnet noe om liv på andre planeter i religiøse skrifter... Hvis den guden er allmektig og all powerfull så ser jeg heller ikke noen grunn til at han skulle lage fuck-ups som menneskene, med alle de feilene og manglene vi har, i den første versjonen heller jeg.... Og på det grunnlaget vil jeg tro at vi ihvertfall ikke er verson 2.0, 3.0, 4.657 eller videre versjoner heller... Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 24. august 2010 Forfatter Del Skrevet 24. august 2010 Når man ser på hvor stort universet er, så er det bare tull å tro at vi er unike Ja, mulig det er tull. Spørsmålet mitt er til kristne, om de tror Gud kun har skapt oss, og vil aldri skape noe annet. En allmektig skapning med evigheten til disposisjon. Jeg spør ikke generelt om det er liv andre steder Lenke til kommentar
WINWIN Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Når man ser på hvor stort universet er, så er det bare tull å tro at vi er unike Ja, mulig det er tull. Spørsmålet mitt er til kristne, om de tror Gud kun har skapt oss, og vil aldri skape noe annet. En allmektig skapning med evigheten til disposisjon. Jeg spør ikke generelt om det er liv andre steder Er vel ikke så mye grunnlag å uttale seg om dette i Bibelen. Det er heller ikke noe grunnlag for å tro at mennesker skal slutte å bo på denne jorden (i følge Bibelen - ikke Hawkins ) Er det en spessiel grunn til at du lurer på dette? // WINWIN Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 24. august 2010 Forfatter Del Skrevet 24. august 2010 Når man ser på hvor stort universet er, så er det bare tull å tro at vi er unike Ja, mulig det er tull. Spørsmålet mitt er til kristne, om de tror Gud kun har skapt oss, og vil aldri skape noe annet. En allmektig skapning med evigheten til disposisjon. Jeg spør ikke generelt om det er liv andre steder Er vel ikke så mye grunnlag å uttale seg om dette i Bibelen. Det er heller ikke noe grunnlag for å tro at mennesker skal slutte å bo på denne jorden (i følge Bibelen - ikke Hawkins ) Er det en spessiel grunn til at du lurer på dette? // WINWIN Først og fremst lurer jeg på hva kristne selv tenker. Spørsmålet gjelder jo hvorvidt vi er unike i en eventuell Guds øyne. Eller om vi er "en i massen" som kanskje er blitt glemt litt bort? Eller, om man rett og slett tror at en allmektig Gud "nøyer" seg med å skape oss, aldri noe mer. Lenke til kommentar
WINWIN Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Først og fremst lurer jeg på hva kristne selv tenker. Spørsmålet gjelder jo hvorvidt vi er unike i en eventuell Guds øyne. Eller om vi er "en i massen" som kanskje er blitt glemt litt bort? Eller, om man rett og slett tror at en allmektig Gud "nøyer" seg med å skape oss, aldri noe mer. Hvis det er JHVH man tror på, så er man uansett ikke redd for å "bli glemt litt bort" som du sier. Alle er da også unike, selv om det hypotetsik sett skulle være andre "jordkloder" der ute som det også var skapt liv på. Hvilke planer som Gud har for framtiden - utover det som er beskrevet i Bibelen er det da heller ingen mennesker som kan svare på. Men for å svare på spørsmålet ditt som er beskrevet i emne på tråden... så er det ja, "vi" er hans første prosjekt hvis du da også tar med Jesus, englende, skapelsen og da også oss. Det er også derfor denne problemstilleingen som vi er inne i nå aldri før har vært stilt (stridsspørsmålet som pr. defenisjon er univeselt - og ikke bare for oss mennesker på jorden) // WINWIN Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Vi er hans første... Det impliserer at guden har en begynnelse, for å "alltid ha eksistert" impliserer en uendelig tidslinje som ikke går i sirkel. Her er en tidslinje: |-------- 1 ------- 2 ------- 3 -------| Her er en komplisert tidslinje med to tidsdimensjoner: |++++++ 1 ++++++ 2 ++++++ 3 ++++++| |+++++++++++++++++++++++++++++++++| |+++++++++++++++++++++++++++++++++| |+++++++++++++++++++++++++++++++++| |+++++++++++++++++++++++++++++++++| |++++++ A ++++++ B ++++++ C ++++++| |+++++++++++++++++++++++++++++++++| |+++++++++++++++++++++++++++++++++| |+++++++++++++++++++++++++++++++++| |+++++++++++++++++++++++++++++++++| |++++++ X ++++++ Y ++++++ Z ++++++| Selv om en eventuell gud beveger seg over X, A, 1 tidslinjen, og har skapt A, B, C tidslinjen, så må den ha en begynnelse i en annen tidslinje, for å kunne starte en ny tidslinje. Uansett hvor komplisert vi gjør dette, så MÅ alt som er "evig" i en tidslinje være opprettet i en annen. I tillegg MÅ alle hendelser som utføres av det "evige" objektet ha gjort alt som det har tenkt å gjøre i tiden hvor objektet er "evig", da "evig" også må inkludere uforanderlighet (da alt som har en begynnelse har en slutt, og bare det som er uforanderlig kan stå evig i en tidslinje). Forsøk å lage en uendelig tidslinje, uten en start, med en første hendelse. Her er den: O MEN også denne tidslinjen må ha blitt startet... Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 25. august 2010 Forfatter Del Skrevet 25. august 2010 Vi er hans første... Det impliserer at guden har en begynnelse, for å "alltid ha eksistert" impliserer en uendelig tidslinje som ikke går i sirkel. Her er en tidslinje: |-------- 1 ------- 2 ------- 3 -------| Her er en komplisert tidslinje med to tidsdimensjoner: |++++++ 1 ++++++ 2 ++++++ 3 ++++++| |+++++++++++++++++++++++++++++++++| |+++++++++++++++++++++++++++++++++| |+++++++++++++++++++++++++++++++++| |+++++++++++++++++++++++++++++++++| |++++++ A ++++++ B ++++++ C ++++++| |+++++++++++++++++++++++++++++++++| |+++++++++++++++++++++++++++++++++| |+++++++++++++++++++++++++++++++++| |+++++++++++++++++++++++++++++++++| |++++++ X ++++++ Y ++++++ Z ++++++| Selv om en eventuell gud beveger seg over X, A, 1 tidslinjen, og har skapt A, B, C tidslinjen, så må den ha en begynnelse i en annen tidslinje, for å kunne starte en ny tidslinje. Uansett hvor komplisert vi gjør dette, så MÅ alt som er "evig" i en tidslinje være opprettet i en annen. I tillegg MÅ alle hendelser som utføres av det "evige" objektet ha gjort alt som det har tenkt å gjøre i tiden hvor objektet er "evig", da "evig" også må inkludere uforanderlighet (da alt som har en begynnelse har en slutt, og bare det som er uforanderlig kan stå evig i en tidslinje). Forsøk å lage en uendelig tidslinje, uten en start, med en første hendelse. Her er den: O MEN også denne tidslinjen må ha blitt startet... Jeg er ikke 100% sikker på om jeg fikk tak i poenget ditt, men du ser ikke for deg at noe ikke kan ha en start? I mitt naive lille sinn klarer jeg å ha ett forhold til evigheten slik som dette: -9 -8 -7 -6 -5 -4 -3 -2 -1 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Du kan putte ett tall til i hver ende i denne tallrekken, og du vil aldri komme i mål. Etter -99999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999999 kan du alltid legge på ett til tall, og du vil aldri "komme i mål" Det er for meg enkelt å forstå evigheten sådan, men ikke hvordan en eventuell Gud eller materie alltid har eksistert. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Jorda er bare en av Guds utallige testplaneter, som han bruker før han lager det ultimate skaperverket. "Test nr. 2674: Mennesker.... Nei, det gikk til helvete, gitt. Mennesker strøket." Eller ikke. Lenke til kommentar
dixi Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Lyset var det første Gud skapte i universet. Jeg har ikke noe problem med å tro på det. Jeg tror det kan ha vært big bang Endret 25. august 2010 av dixi Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 25. august 2010 Forfatter Del Skrevet 25. august 2010 Lyset var det første Gud skapte i universet. Jeg har ikke noe problem med å tro på det. Jeg tror det kan ha vært big bang Er det ikke litt kult at han skapte lyset før stjernene og solen? Lenke til kommentar
dixi Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Lyset var det første Gud skapte i universet. Jeg har ikke noe problem med å tro på det. Jeg tror det kan ha vært big bang Er det ikke litt kult at han skapte lyset før stjernene og solen? Ja,det er kansje kult? Alt som skjedde i løpet av få sekunder under big bang. Gud har jo sett det. Kunne godt tenkt meg å se det selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå