Gå til innhold

Advarsel på raid1 disker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en sdd til systemdisk og 2 Western Digital Caviar Green 2TB i raid 1 til lagring.

Problem er at nesten hver gang jeg starter maskinen får jeg advarselen "i fare" på en eller begge raid diskene:post-134040-1282406640,9891_thumb.jpg

Dersom jeg da trykker på "behandle" og så "tilbakestill til normal" så forsvinner advarselen til neste gang jeg starter maskinen.

Hva kan problemet være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger ikke ha 100% identiske disker. Men vet at noen WDC-disker rett og slett ikke liker RAID. Har 4 WD5000AAKS-disker i RAID5 hvor jeg stadig får advarsler og må rebuilde paritetsinformasjonen. En kamerat av meg har samme diskene bare 250GB i RAID5 og har akkurat samme problem.

Lenke til kommentar

Det skyldes mangel på TLER, eller rettere sagt de er for trege til å snakke med kontrolleren, og som resultat kastes de ut.

Dette skjer kun på hardware RAID og fakeRAID (Noe som brukes av trådstarter.) vanlig software RAID derimot er ikke påvirket av dette.

Lenke til kommentar

Vell Windows software RAID er bare skrot, så her måtte du ha hatt Linux om du skulle hatt noe brukbart.

Det skal gå greit, det eneste som skjer er bare at disken er treg å svare kontrolleren, og kontrolleren da tror disken har feilet og kaster den da ut av RAIDet og merker den som problematisk, som sagt, eneste er at RAIDet ditt blir litt upålitlig og du kan få datatap i enkelte tilfeller om det er RAID 0 eller RAID 5 og flere disker kastes ut.

Men med RAID 1 spiller det ingen rolle for deg, du får alltid tilbake redundansen din og kan innhente deg på en disk.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...