Gå til innhold

Ny spiller! Hvordan gå frem for å rippe alle mine CDr?

Anbefalte innlegg

Vel, da har jeg investert i en ny mp3 spiller etter mange år uten! En SanDisk Sanse Clip+ for å være helt eksakt. Problemet er bare at jeg ikke har noe digital musikk :p Jeg en en del CDr som jeg hadde rippet en gang i tiden, men jeg husker å være ganske missfornøyd med lydkvaliteten så jeg tenker å rippe alt på nytt igjen.

Så, spørsmålet blir da: Hvilken program skal jeg bruke? Hvilke format skal jeg holde meg til? Og hvordan bør jeg legge kvaliteten?

Spilleren støtter følgene formater: MP3, WMA, WAV, FLAC, Ogg, og Audible

Men hva er egentlig fordelene/bakdelene med disse formatene? Jeg er på jakt etter noe med god lydkvalitet, kan godt ta rikelig med plass, men trenger ikke noe loss-less ukomprimerte greier. Så sarte ører har jeg ikke. Ellers er det jo greit at det er et format som støttes av de fleste spillere. Kanskje til og med iPod, men jeg ser helst at det er et åpent format om det lar seg gjøre...

Så til sist; hvordan går jeg frem? Brukte mest Windows Media Player sist, den hadde jo den fordelen at den fant info om musikken, artist, album, track osv, men den støtter vel neppe så mange formater. Hvilke program er å anbefale?

På forhånd takk for alle typer svar og innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gått for flac, det er lossless, og da har du samme kvalitet på rippinga som på CD.

Om du en gang i fremtiden vil gå over til en spiller som ikke støtter flac, så er det lite jobb å konvertere til noe annet med riktig programvare senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...