Gå til innhold

Hjemmekinolyd til blue ray/tv

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Jeg har kjøpt meg en blue ray spiller

- http://www.elkjop.no/product/lyd-bilde/dvd-blu-ray/blu-ray-spiller/DMPBD85EGK/panasonic-blu-ray-spiller

Jeg har også bestemt meg for å kjøpe:

- http://www.sony.co.uk/product/hcs-surround-kit---dvd-player/dav-dz330#pageType=TechnicalSpecs

Det eneste jeg lurer på er om jeg kan få lyden til hjemmekinoet fra blue ray spilleren. La merke til at hjemmekinoanlegget ikke har optical eller coaxial.

Audio Line IN (Analog)

NO

Audio Line IN (Optical)

NO

Audio Line IN (Coaxial)

NO

Men den har en HDMI kobling. Om jeg kobler HDMIen fra hjemmekinoet til TVet, vil jeg da få lyden? Er det samme kvalitet som digital optical?

Takker mye for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg kan se av det Sony anlegget så har det ingen innganger i det hele tatt.

Det du må gjøre er å kople det anlegget til TVen med Scart. Men da bruk en 21-pins scart kabel, disse har mulighet for lyd tilbake.

Kople så BD spilleren til TVen, og velg scart inngangen på Sonyen, da skal du få stereo lyd.

Sony anlegget er kun beregnet for bruk med intern spiller.

Skal du bruke lite penger på lyd, kjøp heller Logitechs Z5500.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Da får du brukt en digitalkabel (optisk eller koax) og lyden fra blurayen blir "nedskalert" til DTS/DD-kvalitet. Ønsker du denne sagnomsuste HD-lyden må du ha en receiver med HDMI inn eller 5-7 kanals analoge innganger hvis blurayspilleren har disse.

En slik koster fra 3000kr, og 5.1 høyttalere koster fra ca det samme.

Er ikke bare bildet på blurayen som er bedre enn på DVD, lyden er også en stor del av opplevelsen. Hvis man bryr seg om sånt.

Lenke til kommentar

Ha BD spilleren intern dekoding og analoge 5.1 utganger så får man også HD lyd på Logitechs Z5500. Den har 3 analoge stereo innganger bak, og en bryter man velger om disse skal være 5.1 eller 3xstereo.

Man vil også merke at det er HD lyd fremfor ikke på Logitechen, spesielt siden det da kjøres analogt, og D/A konverterene i Logitechen er nokså råttene. Man får dermed ett løft i lyden når det kjøres analogt. Merket dette lett selv.

Men det er bedre med en skikkelig receiver (Onkyos 60x serie hos Netshop er billig), så starte med 2 gode front høytallere, og spare til resten siden. Billigste og beste skikkelige løsning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...