Gå til innhold

Tips til skikkelig gode RPG-spill?

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter et nytt RPG, og lurer på om noen har noen tips til meg. Mine kriterier/ønsker er:

- God character creation

- Helst typisk "european mediveal" setting

- Open world (sandbox, sidequests, guilds etc), ikke lineært.

- FPV eller TPV (ikke isometrisk view)

- Single character (ikke styre et helt party)

- Ikke MMO

Som eksempel kan jeg si at TES-serien er min favorittserie, så det er egentlig noe lignende jeg lurer på om eksisterer. Jeg har prøvd Two Worlds, men ble ikke så veldig imponert. (Den hadde heller ikke noen særlig god character creation). Ellers har jeg spilt Neverwinter Nights, og likte det godt, selv om det har isometrisk view. Jeg vil helst ha spillet til PC, men PS2 eller PS3 går også.

Spillet trenger ikke være helt nytt, og det gjør ikke så mye om historien er litt tynn eller klisjefylt (slik RPGs ofte er). Men finnes det noe slikt?

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gothic 1,2 og Night of the Raven er av de aller beste i mine øyne.

De er blitt gamle men er allikevel helt på topp hvis man klarer å venne seg til den noe aldrende grafikken.

Risen er oppfølgeren til disse og er også verdt å få med seg, kongegrafikk og veldig stemningsfullt.

Jeg anbefaler dog å gi de gamle Gothic spillene er sjanse først da de er i en klasse for seg selv.

Lenke til kommentar

Takk for tips. Jeg kjøpte et av Gothic-spillene (husker ikke om det var 2 eller 3), men det virket ikke som grafikkortet mitt var kompatibelt, for jeg fikk det ikke til å fungere. Ellers har vel ikke disse spillene en character creation, du blir vel satt til å spille en gitt person fra starten av?

Lenke til kommentar

Gothic 3 var en enorm flop så det er i mine øyne ikke noe poeng å se på.

Og jo det er ikke noe customization untatt læringspoeng, men det blir veldig underordnet i denne serien.

Det er jo andre gode rpg'r som har mer av det som f.eks Star Wars Jedi spillene som også har fantastiske historier, men det er strengt tatt veldig lineære.

Hvis du ikke har prøvd Dragon Age Origins så er antagelig det det spillet som passer beskrivelsen din best. Det er et av de beste rpg'ene som er lagd de siste årene.

Lenke til kommentar

Fallot 3 har jeg spilt veldig mye, likte det veldig godt. :)

Dragon Age Origins har jeg sett mye på når samboer spiller det, men det ser ikke ut til å være helt for meg. Der styrer man også et party, det er ikke singel character.

For all del, jeg sier ikke at disse spillene ikke er gode, det er de nok absolutt. Jeg vil bare se om det finnes noen rpgs som inneholder alle kriteriene mine. Det er slett ikke sikkert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Fallot 3 har jeg spilt veldig mye, likte det veldig godt. :)

Samme her og anbefaler deg dette spillet. + De har mange expansion packs som utvider historien enda mer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Hvilket spill er det du anbefaler?

Beklager så meget.

Quotet din post med Fallout 3, men ser nå at min post ble litt missvisende.

Anbefalte dog Fallout 3 :)

Lenke til kommentar

Dragon Age Origins har jeg sett mye på når samboer spiller det, men det ser ikke ut til å være helt for meg. Der styrer man også et party, det er ikke singel character.

Det er ingen nødvendighet å spille DA:O med en full gruppe på 4. Det finnes masse hjelp på nettet for å spille det med én character, men du vil helt sikkert få testa det ordentlig hvis du starter et spill i "easy" mode som en start. Dette spillet har også utvidelsen og nedlastbart tilleggsinnhold. Beste single-player RPGet jeg har spilt på flere år.

Endret av McCabre
Lenke til kommentar

Makan til vrangpels da. :tease:

Men jeg er enig i at Dragon Age er definitivt det beste RPG spillet som har kommet på lenge. Jeg er også rimelig sær på RPGer men Dragon Age fenger mer enn jeg trodde. Risen var det siste RPGet jeg spillte før det og selv om slutten er litt stusj så var det mange timer med kos der, de har tilogmed klart å fange atmosfæren fra Gothic serien.

Siden du ikke kommer til å finne noen spill som tilfredstille krava så kan du like godt prøve et av de to. :yes:

Lenke til kommentar

Jeg er på jakt etter et nytt RPG, og lurer på om noen har noen tips til meg. Mine kriterier/ønsker er:

- God character creation

- Helst typisk "european mediveal" setting

- Open world (sandbox, sidequests, guilds etc), ikke lineært.

- FPV eller TPV (ikke isometrisk view)

- Single character (ikke styre et helt party)

- Ikke MMO

Som eksempel kan jeg si at TES-serien er min favorittserie, så det er egentlig noe lignende jeg lurer på om eksisterer. Jeg har prøvd Two Worlds, men ble ikke så veldig imponert. (Den hadde heller ikke noen særlig god character creation). Ellers har jeg spilt Neverwinter Nights, og likte det godt, selv om det har isometrisk view. Jeg vil helst ha spillet til PC, men PS2 eller PS3 går også.

Spillet trenger ikke være helt nytt, og det gjør ikke så mye om historien er litt tynn eller klisjefylt (slik RPGs ofte er). Men finnes det noe slikt?

- Balurs Gate 2. Du kan faktisk få alle baldurs gate spillene + tileggspakkene billig på cdon, rundt 120kr. Mitt favoritt spill of all time.

- Icewinddale 1+2. Hvis du liker Baldurs gate er denne serien vært en titt, men baldurs gate topper denne sjangeren.

- Final Fantasy 7. Siden du har Yuna som avatar vedder jeg på at du er kjent med denne serien.

- Vampire the Masquarade - Bloodlines. Ikke vær redd for tittelen, dette spillet er en kultklassiker med svært god karakterbygging og historie. Det beste som kom ut av Half Life 2 motoren.

- Planescape: Torment. Hvis du ikke har noe imot lesing og tekst, så har du en fantastisk historie her. Fra skaperne av Fallout serien.

- The Witcher. Brutalt og voksen RPG med flott grafikk, men ikke så åpen som kan skulle ønske dessverre.

- Dragon Age Origins - Svært åpent, fantastisk RPG med mange muligheter, perfekt for deg.

- Knights of the Old Republic. Hvis du er interessert i RPG og Starwars er dette et obligatorisk kjøp.

- Chrono Trigger. Det beste SNES spillet og et av mine fav RPG-spill noensinne. Kan enkelt bli spillt via en emulator.

- Risen. Åpen verden, fin grafikk, bra karakterutvikling, mange quests, masse å utforske og helt grei historie.

- Divine Divinity. Gammelt spill som kan oppfattes ganske likt som Diablo med mange quests, fantastisk musikk, åpent område og masse å utforske.

- Mass Effect 1+2. Fine spill med utrolig grafikk og dyp historie. Mange konsekvenser og muligheten til å ta med deg karakteren din fra enern over til toern og oppleve mye av valgene du tok i enern.

PS:

Jeg ser nå at du var ganske kritisk i valg av spill, men ikke la dette stoppe deg fra å nyte disse fantastiske spillene. Partyspill har ofte blitt svært vennlige for de som ikke liker å tenke på oppgradering og gruppeplanlegging.

Det nærmeste som kommer dine ønsker er Bloodlines, Risen, Divine Divinity og Mass Effect.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...