Gå til innhold

*Usakelig avslag på rep fra multicom | Sak opprettet hos Forbrukerådet *Oppdatert førstepost*


Anbefalte innlegg

Du skal få returnert porto til verksted vis det er garanti mener jeg å huske..

 

normalt får man opsjon om å få tilsendt en returlapp fra firmaet, men å få det tilbakebetalt tror jeg ikke. Enten må man vente på returlapp fra verkstedet som sendes i posten, ellers må man betale frakten selv. Frakt tilbake til kunde er gratis ved garantijobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal få returnert porto til verksted vis det er garanti mener jeg å huske..

 

normalt får man opsjon om å få tilsendt en returlapp fra firmaet, men å få det tilbakebetalt tror jeg ikke. Enten må man vente på returlapp fra verkstedet som sendes i posten, ellers må man betale frakten selv. Frakt tilbake til kunde er gratis ved garantijobb.

 

Mulig bare det er jeg som velger butikker med gode rutiner da! :)

Lenke til kommentar

Du skal få returnert porto til verksted vis det er garanti mener jeg å huske..

 

normalt får man opsjon om å få tilsendt en returlapp fra firmaet, men å få det tilbakebetalt tror jeg ikke. Enten må man vente på returlapp fra verkstedet som sendes i posten, ellers må man betale frakten selv. Frakt tilbake til kunde er gratis ved garantijobb.

 

Både ved reklamasjon og garanti har du rett på tilbakebetaling for frakt. Om du får returlapp eller ikke er urelevant.

Det er selvfølgelig sentralt at reklamasjonen eller garantien blir godkjent.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Jeg har lest hele tråden og det jeg husker best er alle "teknikere" som gjennom det de skriver framstår som overmåte mistroiske. Hvis man leser hva TS faktisk skriver og ikke lar fantasien forlede en så er denne saken opplagt etter mitt syn. Lokket på maskinen har en sprekk der hvor det ene hengslet er festet, noe som tyder på en svakhet i konstruksjonen. TS har forsøkt å åpne maskinen men fikk det ikke til. Skjermen går i svart etter å ha vært i hvilemodus en stund. Disse hendelsene får de fleste teknikere som har skrevet her til å konkludere med at TS har mishandlet maskinen sin over lengre tid. Det forteller meg mye om hvordan en tekniker hos et verksted som reparerer maskiner tenker, men ingenting negativt om TS. At maskinen har en sprekk i hengselfestet og noen ubetydelige merker etter skrujern hvor TS har vært åpen fra første post hvor han forsøkte å åpne maskinen men ikke fikk det til gjør han jo ikke kriminell.

 

For meg virker det også opplagt at tilkoblingen for ladepluggen også har vært i orden før innsendelse, relatert til den andre posten hvor TS faktisk beviser dette. Husk at det ikke var han selv som viste til denne andre posten, men en uhildet kjent person med tilknytning til forumet her.

 

Jeg har selv hatt flere saker med spesielt en nettbutikk og verkstedet som ble benyttet og har fått bekreftet at både verksted og nettbutikken faktisk forsøkte å avvise min reklamasjon som "Ingen feil funnet" før jeg med film tatt på forhånd beviste at jeg hadde rett. Jeg tar nå konsekvent og alltid film av feil med det jeg reklamerer på.

 

Jeg skal nevne den siste hendelsen som faktisk ble avsluttet så sent som for 14 dager siden. Jeg kjøpte en Tatung TV hos Netshop den 09.10.2007. Denne fikk jeg feil på i april i år og reklamerte via Netshop sin returordning som førte meg til A Novo Norge. Tatung har en 3 års henteservice så apparatet ble hentet hos meg ca. en uke etter at min reklamasjon var godtkjent. 10 dager senere får jeg den tilbake og alt ser helt fint ut, og jeg kan se at det er skiftet panel. En knapp måned senere kommer samme feil tilbake og det er på han igjen, TV blir hentet og blir denne gangen stående på verkstedet til A Novo i 3 uker før jeg purrer. Etter noen dager får jeg beskjed om at de finner ingen feil på den, og om jeg vil ha den tilbake ureparert. Ja, de skriver faktisk "ureparert"! Jeg hadde sendt med en film som viste en sort vertikal tydelig mørk stripe på skjermen på grønn bakgrunn (fra VM i fotball). Jeg ba dem å se på denne, men så sier de at de ikke finner denne filmen. Jeg får kontakt med en i ledelsen over teknisk avdeling og legger fram min sak, hvoretter jeg dagen etter får beskjed om at det vil bli søkt kreditering hos Tatung. Det går nå noen dager og jeg får så mail fra teknisk avdeling igjen om at jeg må sende inn TV på nytt. Jeg sender en mail til min kontakt i ledelsen og ber om en forklaring på rotet og får nesten øyeblikkelig svar tilbake at kredit er godkjent hos Tatung og at jeg vennligst bes se bort fra "rotet" som har oppstått hos teknisk avdeling. To dager sender var hele beløpet jeg hadde betalt for TVen nesten 3 år tidligere satt inn på konto hos meg. Det ble altså ikke trukket noe for nesten tre års bruk jeg hadde hatt, faktisk så fikk jeg fem kroner mer tilbake enn den kostet ny. Jeg må legge til at i denne saken så hadde jeg ingen kontakt med nettbutikken, kun med A Novo som jeg til slutt er veldig fornøyd med.

 

Rotet oppsto hos teknisk avdeling, altså verkstedet, som var totalt elendig i all kommunikasjon jeg hadde med dem. Dette er et generelt problem blant datateknikere etter min mening. Enten så svarer de ikke i det hele tatt, eller de svarer med en setning som i settingen man er i oppleves som totalt meningsløs.

 

Denne historien forteller meg at man ikke skal tro på hva som blir servert en av svar i første hånd av verksteder eller for den saks skyld av kundebehandlere hos enkelte nettbutikker. Hvis man leser litt omkring så vil man se at noen få nettbutikker går igjen og igjen, samt verkstedene de bruker. Hadde ikke jeg vært så forutseende å filme feilen så hadde jeg mest sannsynlig fått samme problemer som TS nå har fått.

 

Jeg er ikke i tvil om at verkstedet eller Multicom eller noen der vet hva som har skjedd med tilkoblingen for laderen, men bruker dette samt de ubetydelige skadene på hengselfestet og merkene for å komme unna sitt ansvar her.

 

Jeg har selv åpnet en av mine bærbare (som er 7 år gammel) og skiftet LCD inverteren, og det er så stor slakk i kabler og annet der at et sprekk i hengselfestet kan ikke forårsake innvendige skader på maskinens hovedkort. Hvis lokket vrenges for langt bak så trekkes kontaktene til forbindelsen mellom skjermen og HK ut av kontaktene i skjermen. Jeg kjøpte for øvrig LCD inverter fra Singapore for den nette sum av kr. 133,00 inkl frakt.

 

Til TS vil jeg si, stå på hvis du er sikker på at du har rett så skal du se at det ordner seg til slutt.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Er nok ikke dette som er tilfellet her. Er allerede noen som har foreslått dette, men som jeg skrev da og så har jeg sjekket om jeg kunne få noe bilde med en ekstern pc-skjerm eller TV. Fikk sort bilde både fra s-video utgang og VGA utgang.

 

Takk for inspillet uansett! :yes:

 

Nyere operativsystemer krever deg til å gå inn på innstillinger for skjerm og "identifisere" skjermen.

 

Dog kan vel regne med at når du sjekket med vga så "aktiverte" den sekundære skjermen men med fortsatt sort bilde?

Lenke til kommentar

Har sjekket laderen nå, satt (heldigvis) ikke noen kontakt på den! For å være ærlig så ble jeg ganske nervøs da det virket mer sannsynlig enn noe annet på meg! :roll:

 

Nå har jeg også snakket med en veldig hyggelig mann hos Forbrukerådet. Han bekreftet mistanken om at Multicom MÅ påvise en sammenheng mellom en eventuell ytre påvirkning og skaden. Det holder ikke å si at pcen "ser lurvete ut".

 

Angående den "forsvunnede" batteripluggen så sa han at han ikke kunne si noe om hva som virket mest sannsynlig før jeg evt. sender inn en sak til dem.

 

-------------------------

 

Det som nok hadde vært lurest nå er å sende maskinen til nøyere undersøkelser hos Multicom. Problemet er at jeg har ikke råd til å "risikere" 2.000 kroner. Jeg er 100% sikker på at det ikke er noen sammenheng mellom den ytre skaden og det defekte skjermkortet, men jeg er redd for at Multicom vil bruke den minste tvil til dems gode. Tør heller ikke sjangse på at Multicom klarer å påvise fukt eller finne noe annet.

Misforstå meg rett, jeg har aldri brukt pcen i nærheten av vann eller gjort noe annet feil med den. Men hvis Multicom leter hardt nok etter en feil så er det alltid en liten bitte, bitte, bitte liten sjangse for at Multicom klarer å "finne" et eller annet som teoretisk sett kanskje kan ha noe med skaden å gjøre (om dere skjønner hva jeg mener).

 

Jeg har også spurt Multicom om vi er enige om at hvis den undersøkelsen ikke påviser at jeg er selvforskyldt i det defekte skjermkortet, så er vi enige om at erstatning er på sin plass. Dette har de ikke svart på. Det gjør at jeg ihvertfall ikke tør å risikere 2.400 kroner.

 

-------------------

Derfor sender jeg nå inn en sak til Forbrukerådet slik at jeg kan få noen råd ang. batteripluggen imens

 

--------------------

Jeg har fortsatt ikke fått noe svar på mailen fra daglig leder. Håper det kommer et svar før helgen :yes:

 

EDIT: Før jeg får mange nye inlegg om hvilke flere skader jeg mener Multicom kan finne, så la meg understreke at jeg har INGEN mistanke om noen slike skader, men jeg er fortsatt nervøs. Jeg hadde ingen mistanke om at det skulle forsvinne noen ladeplugg heller, men det gjorde det!

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

@alias: Tusen takk for inlegget! Jeg har så avgjort lært min lekse og kommer som sagt alltid til å dokumentere alle produkter jeg sender inn fra nå!

 

Dessverre er jeg ikke like sikker som deg på at dette kommer til å ordne seg mtp. ladekontakten. Jeg har ingen håndfaste bevis, har dog et par indiser og det kommer antageligvis til å være opp til Forbrukertvistutvalget å avgjøre om disse er nok.

 

------------------

 

@Pct: Pcen kjører Vista Home Ultimate. Jeg klarte selvfølgelig ikke å komme fram til noe oppsett i kontrollpanelet, men presset "Fn" og "F5" (eller hva det er) gjentatte ganger på forskjellige steder i systemet. Uansett så pleier det vel å komme bilde på en eventuell ekstern skjerm via vga etter eller under bootingen, om jeg ikke husker feil?

Lenke til kommentar

Følger nok med ja, dette er hårreisende dårlig av Multicom.

Ikke kjøpt noe derfra fra før av, og kommer aldri til å kjøpe noe derfra etter dette heller.

 

Edit: og skulle det dukke opp i en samtale, så blir det negativ omtale av Multicom fra meg.

 

De kunne i det minste kommet innom og svart for seg i tråden her, synes jeg,

men det blir vel for pinlig kanskje..

 

Du får iværtfall ha lykke til videre, og stå på ditt!

Endret av XanderZ
Lenke til kommentar

Takk XanderZ :)

 

Jeg kommer heller ikke til å anbefale Multicom til noen slik jeg har pleid å gjøre etter dette.

 

De har:

 

  • Brukt over 40 dager på å ta en kikk på pcen
  • Vært vanskelig å kontakte
  • Påstått at reklamasjonen er ugyldig på bakgrunn av en kosmetisk skade uten sammenheng med den faktiske skaden.
  • En ladekontakt har "forsvunnet" etter at jeg sendte inn pcen

 

Det får være opp til hver enkelt å vurdere om Multicom har handlet i sin fulle rett eller om dette er urimelig av dem. Kan hende det er noen som er skeptiske til hele saken angående ladekontakten. Derfor skal jeg ikke ta noen avgjørelser for noen andre. Det får som sagt være en vurderingsak for hver enkelt som leser denne tråden.

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

Skjønner egentlig ikke hva de surrer med på netshop, dette hadde vært en ikkesak hvis jeg hadde fått maskinen.

Jeg ser etter følgende:

1: Er skjermen knust ja/nei

2: Er pc'en vannskadet ja/nei

3: Er pc'en mishandlet så voldsomt at det er sansynlig at hovedkortet har tatt skade ja/nei

 

i ditt tilfelle hvis jeg skal bedømme etter bildene, så er det nei, nei, nei for å eventuelt sjekke ladeplugg så må jeg åpne maskinen for å se på denne.

 

Når pluggene blir ødelagt (normalt som følge av at man "knekker" pluggen i en retning), så bruker IKKE pluggen å bli "borte" den er på samme plass. Det skal en god del til at pluggen skal bli "borte" slik som det er på bildene. (for å si det forsiktig)

 

Det som det ser ut som her er tekniker har satt i en kontakt som er "for trang" har fysisk dradd ut senter"pinnen" på laderen og forsøker å "redde skinnet sitt" ved å si at neeei, det var sånn når vi fikk maskinen.

 

2K for å sjekke dette er pisspreik fra multicom. Det virker som om multicom forsøker å presse deg til å betale for en garanti som de egentlig skal dekke uten å mukke.

 

Dette er en av flere grunner som gjør at jeg aldri mer handler fra multicom. Liker ikke firmaet.

 

Lykke til videre med saken din da.

Lenke til kommentar

Tusen takk Lock-Aze. Nå er jeg akkurat ferdig med å skrive klage, printe ut emailer, bilder, kvitteringer o.l. Har tatt hele ettermiddagen! Nå har i det heletatt hele denne saken kostet meg veldig mye tid!

 

EDIT: Du har forøvrig et godt argument. Jeg er ganske sikker på at ladekontakten er større enn hullet den ligger ved, slik at ikke hovedkortet får all belastningen når man drar ledningen ut. Det virker ihvertfall sannsynlig for meg!

 

Dette betyr jo at dekselet til pcen må ha vært åpnet når denne kontakten "forsvant". Som sagt har ikke pcen vært åpnet før den kom til Multicom! :no:

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

ryker ikke reklamasjonsretten på elektriske artikler når man åpner de der de ikke er ment til å bli åpnet? Du sier du har åpnet rundt skjermen?

 

Svaret her er ganske enkelt nei. For å sammenligne med bil igjen, så er det gjennom flere rettsaker vist at garanti og reklamasjon ikke bortfaller om man bruker andre enn merkeverkstedene. Dersom ikke bil-leverandøren kan påvise eller sansynliggjøre feil montering eller bruk så har dem ingen anledning til å nekte reklamasjon. Dette gjelder selvsagt på ting som ikke har vært reparert/byttet av et annet verksted. Da faller jo kravet mot verkstedet som ikke gjorde jobben sin. Husk at det er reklamasjonstid på reparasjoner også.

Det er forøvrig også lov å skru på bilen selv her i landet. Det gjør jeg alltid, og har spart godt over 100k på det som tilsammen for meg har vært omtrent 30-50 timers arbeid opp igjennom. Jeg er ikke mekaniker (skifting av foringer, lager, bremseskiver/klosser, bremserør, topppakning osv osv.

 

-Ko_deZ-

 

Tror du surrer litt her nå.. Ja, det er lov å mekke på sin egen bil, men du får ikke noe garanti på din NYE bil hvis noe skulle ryke etter du klådde på den. Bytter du regreima selv, så får du ikke noe garanti hvis du klarte å få reima på feil, selv om bilen bare er et par år gammel. Hvis et godkjent (magiske ordet) verksted hadde skrudd på den derimot, så er det jo null problem. De stempler i serviceheftet og alle er glade. Det kan jo ikke du gjøre... eller hur?

 

Etter 5 år derimot, skru til du bli grønn. Ingen garanti å miste.

 

Korrekt, og nøyaktig mitt poeng. Har du herpa noe så er det greit, ingen garanti/reklamasjon. Men om jeg bytter reg-reim uten å gjøre noe galt, og så går motorstyringen eller girkassa senere, så er ikke det relatert, og ergo bortfaller _ikke_ garanti og reklamasjonsrett.

 

Skulle likt å se denne saken i retten. Det er ikke meningen at man skal kunne avvise reklamasjoner basert på det vi ser her.

 

-Morgan-

Lenke til kommentar

Har tenkt litt på saken i tråden.

 

Det står i en tidligere post at du har forsøkt å åpne PC men at noe holdt igjen på midten. Dette kan regnes som feil bruk av maskinen da du har gjort dette på måfå (prøv og feil metoden) uten å vite riktig fremgangsmåte. Forutsetningen for å gjøre noe er å vite fremgangsmåten og ikke å prøve diverse i håp om snarlig bedring.

 

Hvis du ikke er kyndig til å gjøre inngrep i maskinvaren, så bør du overlate dette til noen som er egnet.

 

Bærbar-PC er opfte bygget lag på lag med mange skruer som holder ting på plass. Hvis du ikke får delene løs fra hverandre så står du og drar i komponentene under selv om du "bare drar litt i chassiet". Skjønner at det "bare var noe som holdt igjen på midten" men det som holdt igjen på midten satt fast i komponentene under der igjen osv. Dersom det blir press/bøy/brekk/riv ved feilaktig åpning kan komponenter ta skade.

 

Slik jeg ser det så hadde du saken i din favør til du forsøkte å bryte opp PC. Ikke fordi du åpnet PC, men fordi du gjorde det feil.

 

Dette blir synsing, men sett at skjermkortet var ødelagt og ville ha gått på garanti/reklamasjon. Hvis du da skadet hovedkortet og ladeplugg i forsøket på å bryte opp PC så er det ikke riktig at Multicom skal dekke hele reparasjonen på 6500,-

 

Hvis en kunde skal gjøre inngrep i en apperatur så må det gjøres på en så riktig måte at det ikke vises at det er gjort, ellers så går det på eget ansvar.

 

Du må ta ansvar for at du har forsøkt å åpne PC, det er den risikoen du aksepterte ved utførelsen.

 

Det er bare du som vet hele hendelsesforløpet og jeg håper saken løser seg på en rettferdig måte for begge parter.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Når jeg merket at noe holdt igjen på midten forsøkte jeg ikke å bryte den opp. Da lette jeg videre etter den skruen, fant den ikke, og sendte inn pcen.

 

Uansett, om jeg skulle ha klart å knekke laderkontakten på denne måten, så forstår jeg ikke hvordan kontakten skal ha kunnet "forsunnet".

 

Den var på plass når jeg sendte inn pcen. Da burde den jo evt. ligget i pakken hvis den skal ha dettet ut undet transport.

 

Som jeg nylig skrev, tror jeg pcen må åpnes for at denne kontakten skal kunne falle ut. Derfor får jeg ikke dette til å henge på greip!

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...