Gå til innhold

*Usakelig avslag på rep fra multicom | Sak opprettet hos Forbrukerådet *Oppdatert førstepost*


Anbefalte innlegg

Det stemmer selvsagt Jarmo, fikk aldri åpnet den, ga opp og sendte den inn.

 

Takk for den tanken patience! Imponert over at du er storsindig nok til å revurdere saken når vi har vært så uenige! Det hadde neppe jeg vært storsindig nok til å klare! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det stemmer selvsagt Jarmo, fikk aldri åpnet den, ga opp og sendte den inn.

 

Takk for den tanken patience! Imponert over at du er storsindig nok til å revurdere saken når vi har vært så uenige! Det hadde neppe jeg vært storsindig nok til å klare! :)

 

Uenige? Vi har ikke vært uenige. Undertegnede er nordlenning og vi er ikke uenige før vi sloss ;p Vi har bare argumentert...

Lenke til kommentar

Haha, vi har ihvertfall argumentert for to forskjellige sider.

 

Men jeg har aldri prøvd å forsøke å skjule at jeg har forsøkt å åpne pcen. Det har jeg nevnt flere ganger i tråden. Jeg tenkte at en titt muligens kunne spare meg for lang ventetid (over førti dager ble det visst). Hvis det var en veldig åpenbar kontakt eller noe som hadde løsnet. Regnet ikke med at det kunne skade iallefall.

 

Men når jeg ikke fant den siste skruen ga jeg opp og sendte pcen (uten å ha åpnet den) til Multicom i god tro som du sier. Kommer antakeligvis til å be om å få pcen returnert fra Multicom. Kan da godt poste flere bilder av selve pcen.

Lenke til kommentar

Høres ut som LCD "lyspæren" din har gått.

 

Skjedde det samme med min laptop, og det er 100% reklamasjon på.

 

Lett måte å sjekke det på er egentlig bare å starte den og ta en lommelykt rett på skjermen og se om du kan anse noe bilde.

 

Er det dette så burde du påvise at det er den skaden du klager på og ikke de fysiske skadene.

 

Disse "teknikerne" er veldig glad i å skylde på ødelagt hovedkort når de har 0 aning hva de driver med.

 

Mvh

pct

Lenke til kommentar

Er nok ikke dette som er tilfellet her. Er allerede noen som har foreslått dette, men som jeg skrev da og så har jeg sjekket om jeg kunne få noe bilde med en ekstern pc-skjerm eller TV. Fikk sort bilde både fra s-video utgang og VGA utgang.

 

Takk for inspillet uansett! :yes:

Lenke til kommentar

Det jeg finner litt merkelig er at Multicom ikke har gjort noen undersøkelser, men kun tatt en titt på pcen min. Blir det ikke da feil å konkludere med at jeg har ødelagt skjermkortet mitt?

 

I tilegg så skjønner jeg ikke hvorfor jeg skulle betalt de 400 kroner for "kikken". Litt mye i porto er det ikke? I tilegg så krever de nå enda mere penger for å¨faktisk undersøke pcen. Da vil summen sikkert fort komme oppunder 1000 kroner for en sjekk :hmm:

 

Om noen har forklaringen på dette setter jeg pris på den.

 

OBS: Dette er et spørsmål, så vennligst ikke slakt meg for å kritisere eller å prøve å "sverte" Multicom.

 

Som jeg skrev tidligere, grunnen til at de ikke vil dekke garanti er fordi ladepluggen er ødelagt. Hvordan dette har skjedd er vanskelig å vite, både for dem og deg om alle har vært ærlige (og det må vi vel regne med at alle er..?). Når ladepluggen er borte/defekt, må hovedkortet byttes og en knekt ladeplugg dekkes IKKE av granti, ergo sender de regningen til deg.

 

Grunnen til at du får regning er fordi at verkstedet jo gjør en jobb på maskinen din. Om det er riktig at dette ikke dekkes av garanti (noe det ikke gjør fordi ladepluggen er knekt) er det rimelig at verkstedet vil ha betalt for den jobben de gjør. Verkstedet får normalt betalt av produsenten for all garantijobbing, det er ikke sånn at verkstedet jobber gratis selv omd et er garanti på maskinen. Da får de pengene av andre enn kunde bare.. Men når det nå IKKE er garanti, sender de regningen til sluttbruker, altså deg. Å feilsøke maskinen tar tid, derfor gir de deg ett overslag på kostnaden for å skru fra hverandre maskinen din for å kunne dokumentere skaden, noe du jo har bedt dem om å gjøre.

 

Det er ikke rettferdig eller rimelig at Multicom skal bruke tid på å skru i fra hverandre din maskin gratis(gratis vil her si at VERKSTEDET skal betale for det.. Gratis er det jo ikke, de betaler lønnsutgiftene til den som skrur) fordi du hevder å være uskyldig i at pluggen er borte. Om det derimot er verkstedet som har ødelagt maskinen bør de nå gi seg på dette. Jeg tviler på at de fortsatt hadde nektet om det virkelig var en person der som hadde ødelagt pluggen.

 

Se det fra deres ståsted(sålenge det ikke er fakta de tilbakeholder)

 

De mottar en 2 1/2 år gammel pc som i beste fall er sliten, den har sprekker her og der og skader etter uautorisert åpning av maskinen. Ladepluggen mangler og maskinen starter ikke. Utfra feilmeldingen er det rimelig å anta at HK er defekt. Kanskje de har fått startet maskinen på det lille batteriet som er. Det tar ikke lang tid å feilsøke HK-problemer, det holder med 1-2 minutter. De finner ut at HK er defekt, men vil ikke dekke dette pga den knekte ladepluggen. Det er uvesentlig hvilke ANDRE feil man har på HK, da ladepluggen uansett ikke dekkes på garanti.

Lenke til kommentar

Det er mange som argumenterer i favør multicom i denne tråden. det er for så vidt forståelig, da en brukket ladeplugg i alle sammenhenger er ensbetydende med brukerfeil. For min del synes jeg (igjen synsing) at trådstarter opptrer på en måte som tilsier at han var ukjent med dette, og derfor at pluggen faktisk var i orden da maskinen ble sendt inn. Den andre tråden som trådstarter startet forut for innsendelse overbeviste meg bare mere om at han er uskyldig i dette.

 

Dersom man igjen antar at pluggen var i orden ved innsendelse, ingen mulighet til skade i transport, så sitter man igjen med et alternativ: Det er faktisk multicom som er den store skurken. Jeg ser for meg et scenario med følgende forløp: Maskinen mottaes, pakkes ut, registreres inn, og settes i en uendelig kø begrunnet ferieavvikling. Mulig det er uerfarne ferievikarer med i bildet også. I alle fall så holdes alt innsendt utstyr samlet, det vil her si lader og PC, ved å plugge i ladepluggen. Det hele blir stående i 30+ dager, og mulig flyttet rundt på etter hvert som det fylles opp med flere innsendte objekter. At det i løpet av de 30+ dagene skulle finnes en mulighet for at en ansatt har vært uheldig er slik jeg ser det overhengende. Vel, dette blir igjen bare synsing, og umulig å bevise.

 

Stå på Vetle. Jeg er i alle fall overbevist om at du er oppriktig i din beskrivelse. Det er vanskelig å gi råd om hva du skal gjøre videre. Jeg tror det kunne være greit å ringe daglig leder, forklar din uskyld med strømpluggen, og spørre om hvorvidt det finnes en mulighet for at denne skaden kan ha oppstått hos dem i forbindelse med ei travel ferieavvikling. Jeg ville ha henvist til denne tråden, og ikke minst den andre tråden som "bevis" på hva som var feil ved innsendelse. Vil tro at en fornuftig persom ville la tvil komme tiltalte til gode og innrømmet at det er teoretisk mulig at strømpluggen ble skadet hos multicom. Vær for all del høflig og saklig.

Lenke til kommentar

Før du lager sak av skjermkortet, må du prøve å finne ut hva som har skjedd med ladepluggen. Som nevnt tidligere, er det bortkastet å drive å feilsøking på skjermkortet på en maskin uten ladeplugg, fordi den er uansett ubrukelig i etterkant selv om skjermkortet er i orden. Så du trenger dokumentasjon som viser at det er de som har skylden for ladepluggen.

 

Tabben din var at du ikke tok bilde av hele maskinen før du sendte den inn. Men det har du kanskje lært nå. :)

 

PS. Har du sjekket laderen for å se om ikke pluggen sitter fast der?

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Som jeg har skrevet før, i og med at lade pluggen er borte og skjermkortet trolig er internt på hovedkortet, så vil garanti/reklamasjon bortfalle da det ikke er mulig å bytte KUN skjermkort. Sender Mulitcom hovedkort med knekt/ødelagt/manglende lade plugg så vil de ikke få dette godkjent selv om det er feil på skjermkort.

 

Når det gjelder prisingen, så er den ikke optimal og laget for at verkstedet skal få maskinen og kunne bruke deler. Men det skal nevnes at verkstedet tjener svært lite på undersøkelser/reparasjoner utenfor garanti/reklamasjon. Produsenten betaler mye mer per time enn det du må gjøre. Amentio opererer med ca 500,- for diagnose og retur frakt. Ser ingen grunn til at multicom skal krever mer (noe de ikke gjør heller(?)) Du har sjekket at du på forhånd ble opplyst om at du ville bli belastet for diagnose hvis rep ikke ble godkjent på reklamasjon?

 

At de skal ha 2000,- for grundigere analyse ser jeg heller ikke noe feil i. Skru fra hverandre en maskin krever tid og kanskje deler, ved å si 2000,- gir de et estimat som trolig ikke overgås.

 

EDIT: Glemte lade plugg. At maskinen har virket før innsendelse er det liten tvil på og dette tiltaler i din favør mot at mulitcom kan være synderen. MEN jeg tviler på at denne ikke har fått en trøkk eller to, "alle" lade plugger blir utsatt for slikt. Derfor er det mulighet for at den siste dråpen kom under transport eller hos mulitcom. Det jeg faktisk setter spørsmåls tegn ved, er hvor lade pluggen faktisk er??

 

Synes også at multicom burde sløyfe diagnose og retur-gebyret pga den lage ventetiden, dette setter jeg stor kritikk mot butikken for!

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Det jeg finner litt merkelig er at Multicom ikke har gjort noen undersøkelser, men kun tatt en titt på pcen min. Blir det ikke da feil å konkludere med at jeg har ødelagt skjermkortet mitt?

 

I tilegg så skjønner jeg ikke hvorfor jeg skulle betalt de 400 kroner for "kikken". Litt mye i porto er det ikke? I tilegg så krever de nå enda mere penger for å¨faktisk undersøke pcen. Da vil summen sikkert fort komme oppunder 1000 kroner for en sjekk :hmm:

 

Om noen har forklaringen på dette setter jeg pris på den.

 

OBS: Dette er et spørsmål, så vennligst ikke slakt meg for å kritisere eller å prøve å "sverte" Multicom.

 

Grunnen til at du får regning er fordi at verkstedet jo gjør en jobb på maskinen din. Om det er riktig at dette ikke dekkes av garanti (noe det ikke gjør fordi ladepluggen er knekt) er det rimelig at verkstedet vil ha betalt for den jobben de gjør. Verkstedet får normalt betalt av produsenten for all garantijobbing, det er ikke sånn at verkstedet jobber gratis selv omd et er garanti på maskinen. Da får de pengene av andre enn kunde bare.. Men når det nå IKKE er garanti, sender de regningen til sluttbruker, altså deg. Å feilsøke maskinen tar tid, derfor gir de deg ett overslag på kostnaden for å skru fra hverandre maskinen din for å kunne dokumentere skaden, noe du jo har bedt dem om å gjøre.

 

Det er ikke rettferdig eller rimelig at Multicom skal bruke tid på å skru i fra hverandre din maskin gratis(gratis vil her si at VERKSTEDET skal betale for det.. Gratis er det jo ikke, de betaler lønnsutgiftene til den som skrur) fordi du hevder å være uskyldig i at pluggen er borte. Om det derimot er verkstedet som har ødelagt maskinen bør de nå gi seg på dette. Jeg tviler på at de fortsatt hadde nektet om det virkelig var en person der som hadde ødelagt pluggen.

 

Se det fra deres ståsted(sålenge det ikke er fakta de tilbakeholder)

 

De mottar en 2 1/2 år gammel pc som i beste fall er sliten, den har sprekker her og der og skader etter uautorisert åpning av maskinen. Ladepluggen mangler og maskinen starter ikke. Utfra feilmeldingen er det rimelig å anta at HK er defekt. Kanskje de har fått startet maskinen på det lille batteriet som er. Det tar ikke lang tid å feilsøke HK-problemer, det holder med 1-2 minutter. De finner ut at HK er defekt, men vil ikke dekke dette pga den knekte ladepluggen. Det er uvesentlig hvilke ANDRE feil man har på HK, da ladepluggen uansett ikke dekkes på garanti.

 

Jeg forstår at jeg må betale for regningen, men at det koster 400 kroner for at de kun har kikket på pcen, mener jeg høres mye ut. Jeg mener også at det burde være slik at når jeg har et indis (en uåpnet pc med et skjermkort som ikke er fysisk skadet fra forbruker, og at de på ingen måte kan si noe som helst om hvordan jeg skal ha ødelagt det) så burde Multicom måtte ta regningen om de krever ekstra undersøkelser for å motbevise dette.

 

Men samma det, la oss ikke bruke mer tid på å diskutere akkurat denne saken.

 

Forøvrig så var ikke HK defekt ved innsendelse og pcen var fullt mulig å starte, jeg klarte å logge meg helt inn til desktop ved å lytte til lyder o.l. Om den er mulig å starte nå, og i hvilken stand HK er i nå vet jeg ingenting om.

 

----------------------

@Madamimm: Takk for tiltroen, jeg har sendt en saklig og høflig epost til daglig leder (den ligger i tråden). Om han ikke svarer kommer jeg nok til å ta en telefon til han. Jeg kommer også til å ringe juristene til forbrukerådet for å høre hvordan jeg ligger ann i en eventuell sak mot Multicom mtp. ladepluggen, når jeg kommer hjem.

 

-----------------------

 

@Orjanp: Jeg har desverre ikke tatt noe bilde av skjermen. Jeg hadde absolutt ingen anelse om at noe slikt kunne skje! Har ihvertfall fått lære å alltid sikre meg mot det værst tenkelige i slike saker.

 

Har faktisk ikke tenkt på å sjekke laderen, skal sjekke den når jeg kommer hjem. Takk for tipset :)

Lenke til kommentar

"Angående behandlingstid, har det dessverre oppstått en mindre kø av saker nå etter ferieavviklingen i sommer. Normal behandlingstid er én uke."

 

Altså, det de sier er: Vi har drevet på i 13 år nå men aldri før har vi hørt om dette med sommerferie og planlegging. Det beklager vi RÅsterkt men lover å skylde på det samme neste år.

 

Og hvis det stemmer at Multicom har ødelagt ladepluggen vil jeg anbefale alle som sender noe dit om å filme og ta bilder av hele seansen i tillegg til å ha vitner.

Lenke til kommentar

Godt poeng det angående ventetiden, ganske elendig unnskyldning!

 

Det er faktisk et godt poeng, det angående bilde, alle som leser dette bør ta bilder av tingene de sender inn. Ikke fordi jeg tror dette skjer ofte, men det gjør uansett alt VELDIG mye enklere for forbruker i slike tilfeller. Jeg kommer ihvertfall til å ta bilde av alt jeg sender inn til alle fra nå av! :(

Lenke til kommentar

Jeg støtter multicom i denne saken.

Det at pcn ser såpass lurvete ut tyder på at han ikke har behandlet pcn bra. Ladepluggen er knekt, greit at du sier at det ikke var sånn når du sendte den ut, men dette blir ord mot ord. Og spekulasjoner om at noen på verkstedet har vært uheldige osv, er bare tåpelig. Komme med utsagn på den måten uten å ha noe å basere det på blir for dumt. Det at han har prøvd å åpne maskinen gjør også at han har brutt garantien, enkelt og greit.

Og det med ventetid er jo ikke akseptabelt, men vet at jeg selv ikke ville plasert denne legst frem i køen, da det kommer inn en gammel pc som er behandlet dårlig, og du vet at det ikke blir dekket av garanti, og kommer sikkert bare til å bli en masse diskusjon med kunden og kostnader for deg.

 

Pcn din er blitt ødelagt fordi du har behandla den dårlig. Slutt å prøve å skylde på andre og ta det tapet som er.

Lenke til kommentar

Det jeg finner litt merkelig er at Multicom ikke har gjort noen undersøkelser, men kun tatt en titt på pcen min. Blir det ikke da feil å konkludere med at jeg har ødelagt skjermkortet mitt?

 

I tilegg så skjønner jeg ikke hvorfor jeg skulle betalt de 400 kroner for "kikken". Litt mye i porto er det ikke? I tilegg så krever de nå enda mere penger for å¨faktisk undersøke pcen. Da vil summen sikkert fort komme oppunder 1000 kroner for en sjekk :hmm:

 

Om noen har forklaringen på dette setter jeg pris på den.

 

OBS: Dette er et spørsmål, så vennligst ikke slakt meg for å kritisere eller å prøve å "sverte" Multicom.

 

Grunnen til at du får regning er fordi at verkstedet jo gjør en jobb på maskinen din. Om det er riktig at dette ikke dekkes av garanti (noe det ikke gjør fordi ladepluggen er knekt) er det rimelig at verkstedet vil ha betalt for den jobben de gjør. Verkstedet får normalt betalt av produsenten for all garantijobbing, det er ikke sånn at verkstedet jobber gratis selv omd et er garanti på maskinen. Da får de pengene av andre enn kunde bare.. Men når det nå IKKE er garanti, sender de regningen til sluttbruker, altså deg. Å feilsøke maskinen tar tid, derfor gir de deg ett overslag på kostnaden for å skru fra hverandre maskinen din for å kunne dokumentere skaden, noe du jo har bedt dem om å gjøre.

 

Det er ikke rettferdig eller rimelig at Multicom skal bruke tid på å skru i fra hverandre din maskin gratis(gratis vil her si at VERKSTEDET skal betale for det.. Gratis er det jo ikke, de betaler lønnsutgiftene til den som skrur) fordi du hevder å være uskyldig i at pluggen er borte. Om det derimot er verkstedet som har ødelagt maskinen bør de nå gi seg på dette. Jeg tviler på at de fortsatt hadde nektet om det virkelig var en person der som hadde ødelagt pluggen.

 

Se det fra deres ståsted(sålenge det ikke er fakta de tilbakeholder)

 

De mottar en 2 1/2 år gammel pc som i beste fall er sliten, den har sprekker her og der og skader etter uautorisert åpning av maskinen. Ladepluggen mangler og maskinen starter ikke. Utfra feilmeldingen er det rimelig å anta at HK er defekt. Kanskje de har fått startet maskinen på det lille batteriet som er. Det tar ikke lang tid å feilsøke HK-problemer, det holder med 1-2 minutter. De finner ut at HK er defekt, men vil ikke dekke dette pga den knekte ladepluggen. Det er uvesentlig hvilke ANDRE feil man har på HK, da ladepluggen uansett ikke dekkes på garanti.

 

Jeg forstår at jeg må betale for regningen, men at det koster 400 kroner for at de kun har kikket på pcen, mener jeg høres mye ut. Jeg mener også at det burde være slik at når jeg har et indis (en uåpnet pc med et skjermkort som ikke er fysisk skadet fra forbruker, og at de på ingen måte kan si noe som helst om hvordan jeg skal ha ødelagt det) så burde Multicom måtte ta regningen om de krever ekstra undersøkelser for å motbevise dette.

 

Men samma det, la oss ikke bruke mer tid på å diskutere akkurat denne saken.

 

Forøvrig så var ikke HK defekt ved innsendelse og pcen var fullt mulig å starte, jeg klarte å logge meg helt inn til desktop ved å lytte til lyder o.l. Om den er mulig å starte nå, og i hvilken stand HK er i nå vet jeg ingenting om.

 

 

Å titte på maskinen vil si at maskinen må registreres av deres logistikk-medarbeidere, settes på lager i påvente av diagnose, sees på av en teknikker, registreres for utsendelse av logistikk og sendes, altså porto. Da har 3-4 person vært innvolvert i håndteringen av maskinen, i tillegg til posten. Alle disse har en timelønn på la oss si ca 140 kr. Bare registrering av saken tar gjerne 5 minutter, jobben med maskinen din tar også noen minutter, hentes fra lager, settes på test, sees på, returneres til lager osv. Det er mange kostnader inne i bildet som sluttbruker aldri ser noe til, disse er bakt inn i gebyret for enkelhets skyld. Det er i tillegg normalt å ta 30 min som minste faturerbare tidsbruk.

 

Som ett par har nevt tidligere, hele saken dreier seg om ladepluggen, sålenge den er knekt gjelder ikke garantien. Det blir ord mot ord, Multicom hevder denne var defekt ved mottak, du hevder den var i orden.

 

Det står jo i den andre tråden at du har PRØVD å åpne maskinen. Hvoran kan verkstedet vite at du ikke lyktes? Mulig de ser skadene på lcd-rammen, og at det er sliteasje på skruene under. Da er det rimelig å anta at maskinen er åpnet, sett fra deres ståsted. Du kan også ha klart å ødelegge noe når du har prøvd å få den opp uten å ta ut alle skruene. man må jo da bruke noe for å "knekke opp" selve toppdekselet til maskinen. På samme måte som det gjøres normalt, bare at her var det fortsatt skruer igjen. Disse har jo da fått en belastning...

 

Til info, hos oss settes hvertfall ALDRI maskiner som står i vente-kø opp med ladekabel koblet inn. Om adapter er sendt inn sammen med maskinen legges dette i eksen, evt oppå maskinen, nettopp for å unngå at noen dytter borti maskinen og ødelegger noe. Jeg kan ikke svare for hvordan dette gjøres hos multicom, men jeg tror ikke det er videre sannsynelig at de lar maskinen stå 30 dager tilkoblet lader. Spørs om tvilen kommer verkstedet til gode her..

 

Jeg hadde forresten en veldig lignende sak hos oss en gang. En kunde klagde inn en maskin som hadde svart skjerm, ved mottak her var ladepluggen fullstendig knust. Kunde mente at han uansett måtte få skjermproblemet sitt utbedret siden det var dette han hadde feilmeldt, ikke en defekt ladeplugg. Han tok saken til forbruker-rådet som etter å ha kontaktet meg kom til at kunde IKKE var tjent med å gå videre med saken til FTU, men heller bare godta at feilen var selvforskyldt (selv om den ORIGINALE feilen hadde blitt dekket av garanti. Det hjalp lite når ytre påvirkning har ytterligere ødelagt hovedkortet hans). Kunden endte med å betale ett diagnose-gebyr på maskinen. Husk også at verkstedet bruker tid og ressurser på å svare på eposter, telefoner osv. Den saken brukte jeg 4-5 timer på, kunde betalte kun standard test og diagnose gebyr på 650 kr. Den EGENTLIGE regningen var på 4-5000 om kunde hadde fått betale for hele jobben vi la ned i saken hans.

Endret av doc3d
Lenke til kommentar

@Haffa 14. Jeg kommer ikke til å gi deg noe svar på inlegget ditt. Om du hadde lest tråden så hadde du lest at du kun repeterer dette utsagnet, og at jeg allerede har diskutert det du sier et par ganger før.

 

@doc3d: Jeg har iallefall et indis på at jeg ikke er skyldig i at ladekontakten har "forsvunnet". Multicom har ingenting.

 

Det står jo i den andre tråden at du har PRØVD å åpne maskinen. Hvoran kan verkstedet vite at du ikke lyktes? Mulig de ser skadene på lcd-rammen, og at det er sliteasje på skruene under. Da er det rimelig å anta at maskinen er åpnet, sett fra deres ståsted. Du kan også ha klart å ødelegge noe når du har prøvd å få den opp uten å ta ut alle skruene. man må jo da bruke noe for å "knekke opp" selve toppdekselet til maskinen. På samme måte som det gjøres normalt, bare at her var det fortsatt skruer igjen. Disse har jo da fått en belastning...

 

Har ikke produsenter som oftest usynlige klistrelapper som kan indikere dette?

Lenke til kommentar

@Haffa 14. Jeg kommer ikke til å gi deg noe svar på inlegget ditt. Om du hadde lest tråden så hadde du lest at du kun repeterer dette utsagnet, og at jeg allerede har diskutert det du sier et par ganger før.

 

@doc3d: Jeg har iallefall et indis på at jeg ikke er skyldig i at ladekontakten har "forsvunnet". Multicom har ingenting.

 

Det står jo i den andre tråden at du har PRØVD å åpne maskinen. Hvoran kan verkstedet vite at du ikke lyktes? Mulig de ser skadene på lcd-rammen, og at det er sliteasje på skruene under. Da er det rimelig å anta at maskinen er åpnet, sett fra deres ståsted. Du kan også ha klart å ødelegge noe når du har prøvd å få den opp uten å ta ut alle skruene. man må jo da bruke noe for å "knekke opp" selve toppdekselet til maskinen. På samme måte som det gjøres normalt, bare at her var det fortsatt skruer igjen. Disse har jo da fått en belastning...

 

Har ikke produsenter som oftest usynlige klistrelapper som kan indikere dette?

 

Det er litt opp og ned.. Noen har klistremerker men langt fra alle, det er uansett mulig å komme seg rundt dette om man vet hvordan, så det er ikke "bevis" i seg selv. Det er verre at det KAN bevisses at du har forsøkt å åpne den. Om du lyktes eller ikke er ikke vesentlig.

 

Ang indisiene på at du ikke har ødelagt kontakten.. sto laderen i når du forsøkte å åpne maskinen? På enkelte modeller sitter ladekontakten festet til f.eks bunndeksel. Om du har forsøkt å få av toppdeksel uten å skru ut skruene kan HK ha fulgt med når du har "knukket" på dekselet, og kontakten KAN ha knekt da. Det kan også være at kontakten har sittet dårlig, noen av loddepunktene er slitt av og da skal det svært lite til før den løsner helt. Gjør som noen foreslo tidligere, sjekk laderen når du kommer hjem, om ikke kontakten sitter fast på den. Be også multicom sjekke emballasjen maskinen ble sendt i. Sto laderen i når du sendte den? Det vil også kunne være grunnen, da posten ikke er kjent for å være veldig snille med pakkene. Om den da ikke var emballert skikkelig kan kontakten ha blitt ødelagt da. Sjekket du at maskinen ladet RETT FØR du sendte den? Den kan ha blitt defekt under ditt feilsøk?

Lenke til kommentar

Laderen sto ikke i når jeg forsøkte å åpne maskinen. Jeg skjønner jo at jeg høyst sannsynlig ville fått den opp i og med at ladekontakten går igjennom bunndekselet. Jeg ville ei heller skrudd på laptopen med noe strøm tilkoblet for å være på den sikre siden (mtp. støt o.l.).

 

Laderen sto ikke i når jeg sendte den. Jeg har ikke sendt inn laderen, den var pakket inn i masse bobleplast og annen emballasje.

 

Den ladet mens jeg feilsøkte, og jeg har selvfsagt ikke brukt pcen noe etter det. Kan aldri se for meg at den kan ha blitt skadet under min feilsøking.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...