vetle666 Skrevet 26. august 2010 Forfatter Del Skrevet 26. august 2010 (endret) *Da har jeg fått svar fra Multicom, samt sendt en ny mail*: On Thu Aug 26 10:51 , KUNDEKONSULENT 1 sent: Hei, De ytre skadene er utvilsomt oppstått som følge av en eller flere hendelser hvor PC-en er utsatt for uhell eller behandling langt ut over det den er ment å tåle. Til sammenlikning med bil-forståelsen, er det jo naturligvis ofte skader på indre mekanismer, motor etc. etter en kollisjon som også skader ytre karosseri. Innholdet i PC-en er svært sammensatt, og hele hovedkortet må skiftes, samt ytre chassis, om reparasjon skal utføres her. Total kostnad på kr. 6.500,- overstiger estimert nåverdi av utstyret, derfor anbefales ikke reparasjonen. Ergo kan utstyret omtales i denne sammenheng som totalskadet. Vi har ikke grunn til å tro at det er noe galt med selve skjermen. Det er etter alt å dømme mest sannsynlig hovedkortet som må skiftes ut. Du tar for øvrig feil angående bevisbyrden. Etter 6 mnd fra kjøpsdato er det forbruker som overtar bevisbyrden, dvs. det skal med sannsynlighetsovervekt skal bevises at feilen ikke skyldes feil eller for hardhendt bruk, uhell, etc. Hadde det vært tvil fra Multicom sin side om årsak til feilen, hadde vi ikke gitt deg denne meldingen. Tvilen kommer alltid kunden til gode. Vi kan ikke gi deg rettigheter ut over det lovbestemte når det gjelder reklamasjon, selv om du måtte velge å anse korrekt håndtering som dårlig service. Angående behandlingstid, har det dessverre oppstått en mindre kø av saker nå etter ferieavviklingen i sommer. Normal behandlingstid er én uke. Vi må be om et svar med valg blant alternativene som vedlegget i forrige e-post lister opp. Ha en fin dag! Mvh KUNDEKONSULENT 1 Multicom Support ___________________________________ Multicom Norge AS, 4865 Åmli Tlf 37 08 10 00 - Fax 37 08 10 01 http://www.multicom.no MITT SVAR Som jeg skrev så kom disse to sprekkene etter et uhell for et år siden da overdelen ble åpnet litt for fort. Men dette har jo absolutti ingen sammenheng med et defekt skjermkort! Ingen av ledningene fra skjermen ligger slik at de ville bli påvirket av dette. Du hare rett når det gjelder bevisbyrden, beklager for feilen fra meg. Trodde det var slik etter en feilaktig utalelse fra forbrukerådet. Men mitt bevis er da skjermkortet. Ta en kikk på det, er det noen tegn etter støt, slag fall eller annen påvirkning fra meg? Det tviler jeg sterkt på, for pcen har aldri vært åpnet eller vært utsat for noe annet en denne episoden hvor topplokket ble åpnet for fort. Da må dere iallefall motbevise at skaden på skjermkortet faktisk ER påført av meg. Det har dere ikke klart! Alt jeg ber om en en sammenheng mellom den ene episoden hvor chassiet fikk en sprekk, og et defekt skjermkort, Alt dere har gjort er å trekke en konklusjon at jeg sikkert har ødelagt pcen ved fall eller slag fordi jeg beklageligvis lagde en sprekk i chassiet da topplokket ble åpnet litt for fort. Jeg vil også gjerne ha en avklaring på batterikontakten. Når skjermen gikk istykker feilsøkte jeg den jo med andre skjermer og tver. Jeg har tidligere klagetover dårlig batteritid. Dvs at jeg måtte ha en mulighet for å lade pcen ved feilsøkningen. DVS. Kontakten var på plass. Hvordan klarte dere å feilsøke pcen? Jeg mener ikke at dere har bevist ødelagt kontakten, men den var feilfri og på plass ved sending fra meg. Hvis den ble skadet under transport (lite sannsynlig) så burde dere vel funnet den i boksen pcen ble sendt i, samt skade på esken? Jeg forstår virkelig ikke hvor den kontakten er er om den ikke er hos dere. Hvis dere ikke klarer å komme med noen sammenheng mellom to sprekker i plastikken, og et defekt skjermkort kommer jeg til å gå videre til Forbrukertvistutvalget med dette. I tilegg til at dere ikke klarer å gi meg noe konkret svar på hva som forårsaker svart skjerm så har dere brukt over 40 dager på dette, noe som er helt uakseptabelt. Jeg har også brukt altfor mye tid på å få kontakt med dere over telefon. Måtte ringe tre dager på rad, linjen ble brutt fra deres side etter ca 15 min hver gang. Jeg vil ikke ta noen avgjørelse på hva jeg vil gjøre med pcen enda. Slik jeg forstår det har jeg fjorten dager på meg. Vetle Endret 26. august 2010 av vetle666 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 (endret) Mtp ladepluggen. Det er vanlig policy på verksteder å ikke uten videre innrømme å ha gjort feil, så det blir det neppe klarhet i med mindre du kan bevise at ladeplugg var ok ved innsending. Ansatte som uten videre innrømmer feil kan stort sett regne med å på sikt finne seg en ny jobb. Med mindre kunde kan bevise at firma har gjort feil så kommer det mest sannsynlig ikke til å bli innrømmet. Endret 26. august 2010 av BadCat Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 26. august 2010 Forfatter Del Skrevet 26. august 2010 Kan se for meg at det stemmer. Har desverre ingen beviser. Har kun det ene indiset. At jeg feilsøkte pcen før innsending og har derfor måtte ha en mulighet for å lade pcen i og med at batteriet varså svakt (som jeg har klaget på tidligere). Hvis de har feilsøkt pcen må jo de også hatt en mulighet for å lade den. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 (endret) Hvis en tekniker sitter igjen med to skruer etter at en notebook er skrudd sammen etter reperasjon, er det alt for kostbart for bedriften å skru opp igjen og få det montert ordentlig. Hvis det ikke er kritisk for funksjon eller holdbarhet så kastes skruene over skulderen. Firma spekulerer i at det blir rimeligere å satse på at det går bra. I beste fall kan det bli montert på nytt med økning i eiers regning. De som har vært i bransjen vet at det er mye stygt som det holdes munn om. Påstår ikke at det er slik det gjøres hos Multicom, men det kan absolutt ikke utelukkes. Endret 26. august 2010 av BadCat Lenke til kommentar
TEE Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Det enkleste i denne saken er å gå til Forbrukerrådet og så videre til FTU. Sparer en del frustrasjoner på den måten. Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 26. august 2010 Forfatter Del Skrevet 26. august 2010 Skal gjøre det, skal bare sende en mail til daglig leder i Multicom. Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 26. august 2010 Forfatter Del Skrevet 26. august 2010 (endret) Min mail til daglig leder hos Multicom, Tron Atle Løvig: Hei Tron Atle Løvig! Jeg har hatt en diskusjon med noen av dine supportarbeidere de siste dagene. Det omhandler en laptop jeg sendte inn på reperasjon, men fikk et avslag 40 dager senere. Jeg har nemlig vært uheldig og laget to sprekker i chassiet rundt skjermen i fjor da jeg åpnet topplokket litt for fort. Grunnen til at den trenger reparasjon er at skjermkortet mitt nå er defekt. Ingen video-utganger fungerer, heller ei skjermen. De klarer ikke å komme med noen sammenheng mellom disse sprekkene og det defekte skjermkortet. Pcen har aldri vært utsatt for noe annet enn denne hendelsen, og det har de heller ikke kommet med noen indiser eller beviser på. Jeg mener min bevisbyrde er innfridd ved at dere kan se på skjermkortet etter påvirkninger fra meg (slag, fall o.l). Det vil dere ikke finne, og da venter jeg på et svar fra dere som motbeviser at "jo, skjermkortet er defekt på grunn av at kunden har....". I tilegg så fikk jeg beskjed om at ladekontakten er borte, det stiller jeg meg uforståelig til da batteriet til pcen er meget svakt (dette har jeg tidligere klaget på) og derfor hadde behov for ekstern strøm mens jeg feilsøkte pcen. Hvordan kunne jeg ha funnet ut at alle videoutgangene til tver og pcer ikke fungerte om ladekontakten ikke var der? Kontakten var der, var ikke løs og fungerte ypperlig ved innsendelse. Hvis den "datt av" under transport burde dere vel funnet den i transportembalasjen? Håper jeg møter mer forståelse hos deg som daglig leder enn hos de ansatte hos Mullticom jeg tidligere har vært i kontakt med. Jeg er helt avhengig avpcen på skolen og ikke har budsjett til å invistere i en ny en. Derfor har den lange ventetiden også medført ganske store konsekvenser for meg. Håper vi kan finne en løsning snarlig . Mvh. Vetle XXXXXX Har valgt å holde en høflig tone og vente med å true med FTU og nevne denne tråden. Forhåpentligvis møter jeg mer forståelse på denne måten EDIT: Tråden har nå over 3.000 visniger som kan enten gi Multicom mye negativ, eller positiv reklame. Endret 26. august 2010 av vetle666 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 (endret) Det at eksakt gjengir kommunikasjonen mellom deg og et firma er absolutt ikke bra og er useriøst av deg. At du gjengir de deler som relevant, men du gjengir i sin helhet ned til det minste tegn. Det blir enda værre og direkte barnslig av deg hvis du nå kommer til å publisere mail fra en navngitt daglig leder. Kanskje vi skal ta frem gapestokkene igjen. Dette sier jeg fra en objektiv vinkel. Endret 26. august 2010 av BadCat Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 26. august 2010 Forfatter Del Skrevet 26. august 2010 Hvorfor det? Er ikke akkurat noe konfidensielt her. Jeg har heller ikke skrevet hele navnet til noen av de jeg har kommunisert med. Jeg kommer ikke til å gjengi hele svaret fra Tron Løvig da jeg eventuelt hadde koblet hele navnet hans og uttalelsen fra han. Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 26. august 2010 Forfatter Del Skrevet 26. august 2010 (endret) @Badcat: Det blir enda værre og direkte barnslig av deg hvis du nå kommer til å publisere mail fra en navngitt daglig leder. Denne qouten la du til i inlegget ditt, etter at jeg svarte. Bare for ordens skyld @Meg: Jeg kommer ikke til å gjengi hele svaret fra Tron Løvig da jeg eventuelt hadde koblet hele navnet hans og uttalelsen fra han. Endret 26. august 2010 av vetle666 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 (endret) Fordi det er ufint å publisere korrespondanse, spesielt for navngitte mennesker. Det er stor forskjell på å nevne et budskap og gjengi det i sin helhet med både viktige og uviktige detaljer om det er konfidensielt eller ikke. At du skriver hva firmaet sier og hvilke muligheter de gir deg er helt ok. Kan ikke nekte deg å legge ut mailene, men fra min vinkel så er det useriøs opptreden og du kan ikke forvente at firmaet skal oppføre seg mer seriøst enn deg. Det grenser til pressmiddel å legge ut korrespondanse. Hvis motparten hadde publisert dine brev så hadde du muligens laget stort rabalder ut av det for hva det hadde vert verd, konfidensielt eller ikke. Kanskje Posten skal slutte å levere ut brev men isteden scanne det inn og legge det ut på nett slik at alle kan lese det. Endret 26. august 2010 av BadCat Lenke til kommentar
astrogreek Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 OBS, Oppdatert førstepost: Orginalt inlegg om lang ventetid: Hei, kjøpte en Compal Ifl90+ fra multicom.no for omtrent 2 år siden. Den har fungert fint fram til i sommer. En dag gikk plutselig skjermen i sort, og forble slik. ... Jeg har ikke lest alle kommentarene, så det kan hende dette har vært nevnt allerede. Angående årsaken til svart skjerm, jeg tror det er en viss sannsynlighet for at det enten er baklyset (lysstoffrøret) som har tatt kvelden, eller en inverter. Skjermen på min forrige (Dell) bærbare sluttet å virke, og etter en del søking på nett var det klart at i langt de fleste tilfeller skyldtes det baklyset eller inverteren. Nytt baklys eller inverter skal være mulig å bestille og installer selv i mange tilfeller, til en rimelig pris. Her er en side du kan starte med: http://www.laptoprepair101.com/laptop/2007/01/31/replace-screen-inverter-fix-backlight/ Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Synes det hele er litt råttent av trådstarter, jeg. Det er akkurat slike som du som misbruker den gode kjøpsloven vi har her i norge, og i det støre løp vil bidra til eurofiserte regler i det ganske land. Er jo åpenbart at butikken vil måtte skifte ut hele dataen og gi deg en ny eller tilsvarende, da spare MB's fra ymse laps er få og lenge in between. Med slike åpenbare skader på maskinvaren faller jo det på sin egen urimelighet, og det bør nok du også klare å se, vetle. I alle fall bør du ta initiativ til å betale et delbeløp, slik at ikke hele byrden faller på selger. Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 26. august 2010 Forfatter Del Skrevet 26. august 2010 (endret) Jeg har passet på å kun publisere fornavn, men fjerner de og nå. @astrogeek: Takk for tipset, men det er ganske sikkert selve skjermkortet som er defekt da jeg har feilsøkt pcen og kommet fram til at ingen av videoutgangene fungerer heller. EDIT: Har fjernet ALT av navn Endret 26. august 2010 av vetle666 Lenke til kommentar
Corwin Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Det er en skade på maskinen. Den er helt synlig. En skade trenger ikke gi symptomer med en gang, men kan forventes å utvikle seg over tid. En sprekk vil være en inngangsport for veske, støv ol. Osv, osv En bedrift skal faktisk tjene penger. Å gi kunden erstatning for en maskin som tydeligvis er blitt mekanisk skadet vil føre til tap for bedriften. I denne saken synes det for meg helt urimelig at Multicom skal ha noe erstatningsansvar overfor kunden. Slike saker som dette fører bare til fordyrelse av PC-kjøp for andre som har realistiske forventninger til hva bedrifter skal dekke av skader ol. I tillegg forsøker trådstarter "presse" Multicom ved publikasjon av denne tråden. Man kan diskutere motivasjon for å starte slike tråder som dette. Men uansett om hensikten kan være "hederlig" mtp. man vil advare andre etc. Vil de ALLTID ha et egotistisk motiv også. Til trådstarter. Gi deg mens leken er god. Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 26. august 2010 Forfatter Del Skrevet 26. august 2010 Synes det hele er litt råttent av trådstarter, jeg. Det er akkurat slike som du som misbruker den gode kjøpsloven vi har her i norge, og i det støre løp vil bidra til eurofiserte regler i det ganske land. Er jo åpenbart at butikken vil måtte skifte ut hele dataen og gi deg en ny eller tilsvarende, da spare MB's fra ymse laps er få og lenge in between. Med slike åpenbare skader på maskinvaren faller jo det på sin egen urimelighet, og det bør nok du også klare å se, vetle. I alle fall bør du ta initiativ til å betale et delbeløp, slik at ikke hele byrden faller på selger. Skjønner ikke hvordan du kan mene dette. Jeg har påført de to sprekkene i chassiet i topplokket, men har ikke påført noe skade på noesomhelst maskinvære som du sier! Mener du at fordi jeg skapte to sprekker i chassiet i topplokket, så er det min skyld om alt av maskinvare går istykker? Lenke til kommentar
vetle666 Skrevet 26. august 2010 Forfatter Del Skrevet 26. august 2010 (endret) Det er en skade på maskinen. Den er helt synlig. En skade trenger ikke gi symptomer med en gang, men kan forventes å utvikle seg over tid. En sprekk vil være en inngangsport for veske, støv ol. Osv, osv Ahhh... Kan du VÆRSÅSNILL gi meg en sammenheng mellom to to sprekkene i chassiet rundt skjermen, og det defekte skjermkortet? INGEN har klart dette så langt. Hadde Multicom klart dette hadde jeg selvfølgelig gitt meg med engang! Grunnen til at jeg publiserer dette her er fordi jeg trenger hjelp. Og det har jeg fått. Før denne tråden ble skapt hadde jeg ingen argumenter mtp ladekontakten som forsvant. Nå har jeg fått hjelp og har i det minste et indise. Multicom har alle sjangser til å berge all ære og spre masse bra gratis reklame. Om de kan gi meg en eneste lille forklaring på hvordan jeg her ødelagt skjermkortet selv, så har de selvfølgelig all rett i denne saken EDIT: Jeg "presser" jo heller ikke Multicom på noe som helst måte. Jeg gjengir ALL informasjon, arumenter MOT meg og FRA meg. Om du mener at jeg "driter ut" multicom så må det eventuelt være fordi jeg har en grunn til å drite dem ut. Jeg GJENFORTELLER bare alt som det er. Endret 26. august 2010 av vetle666 Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Det trenger ikke å være en sammenheng mellom skade og feil! Det at produktet har fått tøffere behandling enn det er laget for er nok! Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 (endret) Tenk hvis firma hadde laget tråder og advart mot navngitte vanskelige kunder eller dårlige betalere. Det hadde ikkke vært tillatt. Man trenger ikke ha dobbeltmoral andre veien selv om det er tillatt. Unntaket er hvis man skal advare mot åpenbar svindel fra et selskap. Det var en grei forklaring i den siste svarmailen. Hovedkortet og chassient må skiftes og med arbeidspenger og omkosninger så er det på ingen måte lønnsomt uansett hvordan man vrir og vender på det. Synes det er uheldig at du først har skrevet at du spiller og så senere at du er avhengig av PC til skolebruk. Burde du ikke ha vært mer forsiktig med PC dersom den var så viktig for deg? En barbar PC får vanligvis hardere medfart enn en stasjonær. Det er ikke rimelig å tenke at den skal være god som ny etter 2,5 år. Datautstyr regnes som helt utdatert etter 3 år. Du bør du ikke få kompensasjon for mer enn 0,5 år gjenværende verdi mtp at PCen faktisk har fått hardere behandlig enn den burde. Sender selv inn komponenter fra tid til annen, men hadde ikke kommet til å sende inn noe som var litt bøyd, delvis brekt og med enkelte merker etter skrutrekker. Endret 26. august 2010 av BadCat Lenke til kommentar
Corwin Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Det er jo ikke bare to sprekker i chassiset i topplokket som du sier. Det er jo også en sprekk nedenfor det høyres skjermfestet. På en bærbar datamaskin, hvor alt er smått og sammensatt vil man kunne anta at en sprekk representerer et brudd på strukturen og i mange tilfeller kan være ett tegn på at det er noe ytterligere galt Så ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg