Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

*Usakelig avslag på rep fra multicom | Sak opprettet hos Forbrukerådet *Oppdatert førstepost*


Anbefalte innlegg

Herregud :( . Når jeg skrev at

Merkene kom da når jeg prøvde å skille de to delene av chassiet
siktet jeg selvfølgelig til skrutrekker hakkene. Jeg mente ikke at jeg mistet pcen i bakken da eller noe slikt.

 

Jeg ser ingen merker etter slag og/eller støt. Dette burde jo evt være bulker....

Du kan da ikke plukke ut en ufullstendig setning.

 

Du kan ikke bare klippe ut noe av en sammenheng og forvente at folk tar deg seriøst.

Endret av vetle666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tar ingen av tråddeltakerne seriøst, evner ikke å svare på spørsmål eller å ta selvkritikk på noen punkter av hvordan du har gått frem i saken. Du virker mer opptatt av å kverulere mot tråddeltakerne.

 

Du viser heller ingen evne til å forstå hva deltakerne forsøker å formidle til deg. Tråden kan liksågodt stenges, der støtter jeg deg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

De som faktisk klarer å lese det som står svart på hvitt i førsteposten tar jeg seriøst, jeg gidder ikke svare på spørsmål jeg har svart på 5+ ganger allerede.

 

Det jeg kverulerer på er folk som mener at reklamasjonen ikke burde finne sted uten annen begrunnelse enn at pcen ser shabby ut.

 

De eneste merkene som er på pcen er nemlig fra en spesiell hendelse (uten noe slag eller støt, ihvertfall ikke mot selve "maskin-delen") som jeg har forklart. Denne hendelsen har ikke påvirket skjermkortet, ihvertfall ikke direkte. Det foreligger også masse informasjon om at dette er en skade som er velkjent og anerkjent som en mangel fra produsentens side.

 

Når folk allikevell sier at pcen ser ut som om jeg har kastet den i veggen osv. fordi det er nemlig noen merker på den, så blir jeg nemlig irritert. Det virker ikke som om de har lest hvorfor disse merkene er der.

 

De er kun kosmetiske skader og har ikke oppstått etter fall mot gulvet, slag eller noe lignende. Allikevell sannsynligjør noen at pcen er ødelagt pga av dårlig behandling. Dette betyr at de mener den har gått istykker fordi den har blitt utsatt for slag, fall eller lignende. Men hvis de hadde lest hva jeg skrev så hadde de forstått at det er ingen kosmetiske skader på pcen som antyder til noe slikt fall/støt..

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

Du anklager, anklager og anklager uten å kunne stå for noe av det du sier. Du sier jeg "endrer på historien min" men kan ikke engang quote hva jeg har endret ved utsagnene mine.

 

Hvorfor skal jeg ta deg seriøst? Du har ikke engang forsøkt å komme med et eksempel.

 

-----

 

Jeg ønsker tråden stengt inntil jeg ber om å få den gjenåpnet når det har skjedd noe mer i saken.

Endret av vetle666
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da er saken mer eller mindre ferdig. Om du gidder å lese hele dette inlegget er opp til deg, men vennligst ikke skriv "smarte" eller kritiserende inlegg uten å ha lest dette først.

Det første som skjedde etter at jeg sendte klagen til Forbrukerådet var at jeg hadde en ganske lang brevveksling med Multicom for å få en avklaring på om de (på generelt grunnlag) pleier å avslå all reklamasjon om en annen skade var selvforskyldt, og om kunden da var nødt til å betale for all undersøkelse av pcen o.l. (altså, om de kom til å avslå reklamasjon på skjerkortet og kom til å kreve alle utgifter dekket om de mente at skaden på laderpluggen var min skyld).

 

Etter en god del mailer fikk jeg svar om at det fungerte slik.

 

Et par uker senere fikk jeg svar fra forbrukerådet om at "leverandøren har rett til å kreve undersøkelse som evt. blir dekket av kunde om rekl. ikke finner sted". De misforsto med andre ord hvorfor jeg sendte inn pcen. Jeg ønsket nemlig å få en avklaring på hvem som hadde skylden for den visstnok forsvunnede ladekontakten før jeg godtok videre undersøkelser. Dette var jo selvfølgelig fordi Multicom hadde uttalt (tolket fra uttalelsen om generell praksis) at jeg kom til å miste all reklamasjonsrett om de fant ut at skaden på laderkontakten var en brukerfeil. Jeg mente jo at denne skaden var oppstått etter innsendelse og at en videre undersøkelse helt sikkert ville vise en brukerfeil men at Multicom helt sikkert ikke ville vedgå at det var de som hadde skapt den.

 

Jeg sendte derfor en mail til Forbrukerådet (med kopi til Multicom) hvor jeg skrev at jeg ønsket en avklaring fra Forbrukertvistutvalget om hvem som var ansvarlig for skaden på laderkontakten før jeg ønsket å tillate videre undersøkelser. Jeg fortalte også Multicom at jeg var villig til å inngå en avtale om at jeg kunne dekke alle kostnader knyttet til et eventuelt avslag på reklamasjonen av skjermkortet mot at de dekket alt som hadde med laderkontakten å gjøre.

 

Jeg fikk fort tilbake en mail om at de avslo dette tilbudet og mente at jeg var tilstrekkelig informert om at jeg måtte ta kostnadene ved et eventuelt avslag på en reklamasjon om det ville finne sted og at pcen var innsendt verkstedet. Det stusset jeg litt over, for jeg mener at det er slik (ikke 100% sikker) at kunden må samtykke til en slik undersøkelse med de økonomiske konsekvensene dette kan medføre, ikke bare at leverandøren informerer kunden og sender pcen inntil undersøkelser med det samme.

 

Jeg sendte ikke flere mailer etter dette da jeg mener at om Multicom hadde krevet kostnader for undersøkelser dekket uten å ha reparert (som jeg mener i hendhol til forbrukerloven ikke er lov) noe så kunne jeg avslå dette med bakgrunn av at jeg ikke har samtykket til reperasjon før det forlå en avklaring fra forbrukertvistutvalget. Om de fortsatt hadde krevd det dekket kunne jeg også skyldt på at jeg er en mindreårig og derfor ikke kan inngå slike bindene avtaler. Det hadde vært barnslig og dårlig gjort, men jeg følte at om Multixcom hadde avslått reklamasjon og krevd kostnader for en undersøkelse jeg ikke har samtykket til så hadde det vært tilsvarende "uproffesjonelt" og dårlig gjort av dem. I tilegg hadde jeg ikke kunnet samtykket til dette før en avklaring hadde vært på bordet, da det er foreldrene mine som måtte ha dekket denne kostnaden, og det blir da feil at jeg skal påføre dem denne uten selv å ha samtykket til undersøkelsen.

 

 

Verkstedrapporten

I dag kom verkstedrapporten. Jeg er både fornøyd og misfornøyd. Noe av det jeg er mest misfornøyd med er at verkstedrapporten viser at strømkontakten er skadet. Den sier at de interne skruene er skadet fordi pcen har blitt forsøkt presset fra hverander. Dette kan helt sikkert stemme selvom jeg ikke har utført pcen for noe veldig hardt trykk (tydeligvis hardt nok). Dette tok de 800 kroner for, noe som jeg syntes er helt ok. Det jeg er misfornøyd med er at dette er noe helt annet enn at strømkontakten er "forsvunnet". Hadde jeg fått vite at den var blitt skadet kunne jeg godtatt dette med en gang. Men når jeg får vite at det er borte på tross av at den var på plass ved innsendelse og satt helt fast (den har vært litt slarkete lenge, men ikke noe mer enn det normalt kan bli etter et par års bruk) så virker det litt vanskeligere å svelge enn at den bare er skadet. Jeg lurte jo også på hvorfor de ikke hadde funnet den noe sted når de mente den var "forsvunnet", for den var jo der når jeg sendte den inn. At den kan ha blitt skadet mens jeg har skrudd på pcen er jo ikke utenkelig, men at den var "forsunnet" var absolutt utenkelig da den var på plass og satt fast ved innsendelse.

 

En annen ting jeg er veldig skuffet over er at de valgte å reparere pcen istedenfor å gi meg en kompensasjon i kroner på tross av at jeg gjorde det ettertrykkelig klart at jeg ønsket det. På grunn av at hele saken har tatt så langt tid har jeg måttet kjøpe en ny pc. Nå sitter jeg her plutselig med to. Har nå en Asus ee 1215N (12 tommer) som jeg hadde tenkt å bruke kun som internett-pc, i tilegg til hjelpe til å finansiere en stasjonær pc med pengene fra erstatning på den gamle laptopen.

 

Det jeg er fornøyd med er at utfallet av saken, selvom jeg er meget misfornøyd med måten og tiden det tok å komme dit på og at jeg ikke fikk erstatning men rep. Jeg må betale 1400 kroner, men de har faktisk reparert noe for de pengene (ikke bare undersøkt og avslått reklamasjon som jeg fikk forklart at det kunne hende de kom til å gjøre).

 

Noe annet positivt er at de har funnet ut at hardisken var skadet og byttet denne. Desvette ga de ikke beskjed om dette før de erstattet den så jeg har mistet en del filer. Heldigvis ingenting viktig. Dette tapet kan vel sies å være selvforskyldt da jeg sa neitakk til backup da jeg strengt talt ikke regnet med at det ville være nødvendig.

 

 

Utdrag fra verkstedrapport:

 

 

SWAP-NB-VGA Notebook VGA delebytte 0,00 0,00 1,00 0,00

SWAP-NB-HDD Notebook HDD delebytte 0,00 0,00 1,00 0,00

Div Multicom Compal IFL90 LCD frame 108,00 135,00 1,00 135,00

Div Multicom Compal IFL90 chassis top cover 344,00 430,00 1,00 430,00

APH_REP Service behandling 640,00 800,00 1,00 800,00

Undersøkt PC. Strømkontakten er skadet.

Betaltbart arbeid, undersøkelse og reparasjon, 45 minutter.

Skiftet defekt grafikkort og LCD invertor, reklamasjon.

LCD rammen må også skiftes.

Betalbare deler og arbeid til reparasjon, 15 minutter.

Diagnostisert komponenter. HDD sektorfeil. Skiftet, garanti fra produsent.

Klistremerke med Windows Vista produktnøkkel er delvis slitt bort. Lest ut produktnøkkel fra

installert OS på gammel harddisk: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx (vedlegger utskrift).

PC returneres uten OS. Plate med kundes spill står i CD-skuff ved retur.

 

I tilegg så var visst to skruefester blitt skadet.

 

Så, kort oppsummert er jeg ok fornøyd med verkstedrapporten. Jeg syntes det er greit å betale når jeg faktisk får noe igjen for de pengene. Jeg er derimot ikke fornøud med saksgangen. Spesielt misfornøyd er jeg med at jeg først fikk beskjed om at pcen var totalskadet og at reklamasjon var avslått. Jeg fikk på det tidspunktet intrykk av at saken da var ferdig for Multicom. Jeg måtte selv ta videre "krangel" for at de kom med tilbud om videre undersøkelser (hva med de som ikke gidder å mase mer etter første avslag?). I tilegg er jeg misfornøyd med at det tok så lang tid, at jeg fikk beskjed om at laderkontakten var "forsvunnet", at jeg fikk beskjed om at hvis det viste seg at det at laderkontakten var borte på grunn av en brukerfeil så ville all reklamasjon frafalle og jeg ville måtte betale for alle undersøkelser samt en del andre ting som er tidligere nevnt.

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

Det at Multicom feil informerer/overdriver er litt dårlig gjort, men i de fleste tilfeller er det til kundenes beste. Hvis lade kontakten er såpass skadet at maskinen ikke lader lengre, er reparasjon bortkastede penger. Derfor blir det ofte understreket at maskinen er kaputt for å slippe kverulering. Mulig litt dårlig gjort, men de fleste sparer tid og penger ved å bare kjøpe ny maskin.

 

At lade kontakten har vært litt løs i lengre tid er ny informasjon jeg ikke har sett du har skrevet før. Dette er absolutt relevant i saken! Dette understreker jo at den har fått hardere behandling enn den er laget for, altså skadet/manglende ladeplugg er forårsaket av deg. Hadde pluggen falt av første gang verkstedet satte inn en lader, kan ikke de klandres da pluggen var løs fra før av.

 

Uansett, jeg synes MultiCom har vært litt vag i å bevise feilen, samt litt enkel på avslaget sitt. Burde også ha understreket at pluggen var skadet og ikke bortevekk. Flott du er fornøyd og har en fungerende maskin though! :)

Lenke til kommentar

Det som er kritikkverdig mot Multicom er tiden dette har tatt, men det er også delvis fordi dere havnet i konflikt. Jeg forstår Multicom nå som det endelig er bevist at din håndtering av maskinen har forårsaket ytterligere skade, da får man et inntrykk hvor det er vanskelig å gi bruker medhold.

 

En annen ting jeg er veldig skuffet over er at de valgte å reparere pcen istedenfor å gi meg en kompensasjon i kroner på tross av at jeg gjorde det ettertrykkelig klart at jeg ønsket det. På grunn av at hele saken har tatt så langt tid har jeg måttet kjøpe en ny pc. Nå sitter jeg her plutselig med to. Har nå en Asus ee 1215N (12 tommer) som jeg hadde tenkt å bruke kun som internett-pc, i tilegg til hjelpe til å finansiere en stasjonær pc med pengene fra erstatning på den gamle laptopen.
Dette er helt normal praksis og jeg skal ikke komme med noen "fordømmende" kommentarer på det.

 

Men det alle må ta lærdom av er å ikke gjøre som deg. Ikke begynn å nærmest ødelegg PCen for å foreta egne diagnoser og så sende den til leverandør med reklamasjon. Send den allerede ved første tegn til feil og ikke etter å ha påført ytterligere skade, da det vil stjele fokus og skape problemer i enhver reklamasjon.

 

Ellers er min oppfatning at saken er vurdert helt korrekt med omstendighetene i betraktning.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Meget pent at trådstarter har vunnet frem. Sterkt gjort å holde motet mot disse anonyme "enveis" selskapene som kan gjemme seg bak pene navn som multicom A/S, uten å måtte stå til personlig ansvar for den vanlige mann i gatas hjem og løsøre.

 

Du har tredd frem som en seiersherre!

 

Og slik gjenstår du med mine gratulasjoner, vetle666.

 

:new_woot:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At MultiCom GIDDER å bruke så mye tid (penger). Ja, jeg skjønner at de må behandle alle likt og være kritisk men bruk hodet litt da. De lever av kunder og kjører denne saken så langt og bruker så mye tid for så å "tape". Haha, jeg ler, jeg ler. Det som dog er synd er nok at de neppe har lært noe som helst av dette. Ser vel en lignende sak igjen på forumet om ikke lenge fra en av de få som virkelig gidder å kjøre sak mot disse apekattene (ikke bare Multicom, for det finnes flere der ute) som prøver å få kundene til å gi seg fordi de skal tjene mest mulig penger.

 

Applaus til trådstarter! Jeg gjør som regel akkurat det samme som deg (kjører saken fullt ut) hvis/når jeg har tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gratulerer, du vant saken, men dessverre så lot Multicom deg tape likevel. Likevel, saken viser at det riktig å ikke gi seg når man vet at en har rett. Hadde Multicom vist en anelse smidighet så hadde de godskrevet deg kronene i stedet for å reparere en allerede skrapet maskin som de selv betegnet den som. Lærdommen er at du handler neppe der flere ganger, og det vil ikke jeg heller gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er også viktig at man ikke forsøker å reparere/skru for mye på en laptop selv før man sender den til reklamasjon. Slik jeg ser det ble det bremsen og problemet i hele saken og kunne enkelt brukes som en "unnskyldning" for å være vanskelig eller hva som skjedde.

 

Det hadde vært mye mer interesant å se utfallet av denne saken om det ikke var gjort.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg haddde samme laptop en gang i tiden.. Etter at den ble sendt inn 5-6 ganger til rep så kjøpte jeg meg Mac istedet. De reparerte den gang på gang, men da jeg prøvde å reklamere på denne så hevdet de plutselig at skaden var min skyld.. Denne oppførselen er litt i gråsonen av hva jeg aksepterer fra et "seriøst" selskap. Jeg demonterte laptopen og solgte denne i deler til andre med samme laptop som hadde fått samme behandling som meg og ønsket og fikse den selv.

 

Glad du vant fram og har hatt tålmodighet! Jeg for min del er ferdig med multicom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanskelig å forholde seg til uten å ha noe som helst konkrete data i saken. Men om du ikke fiklet og skrudde på maskinen selv, eller behandlet den dårlig, så er det rimelig usaklig behandling ja.

 

Har du gjort alt rett på din side ville jeg kjørt den saken så langt opp i apparatet som det overhodet var mulig.

 

Personlig har jeg aldri sett Multicom som en potensiell leverandør for mine bærbare.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fiklet ikke med den selv og hadde ingen skader på den som tilsa rå behandling. 3 av gangene den ble sendt inn var pga. flimring fra skjermkortet. Denne feilen ble aldri fikset og de påsto at feilen aldri var der, men samme kan det være. De pengene og anbefalingene som kunne vært til fordel for Multicom er nok fordelt til andre leverandører.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...