Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

*Usakelig avslag på rep fra multicom | Sak opprettet hos Forbrukerådet *Oppdatert førstepost*


Anbefalte innlegg

Om noen ønsker å poste noen argumenter imot meg, vær vennlig å les gjennom hele tråden først. Det har høyst sannsynligvis blitt tatt opp og blitt besvart av meg allerede.

 

Har nå ryddet litt i førsteposten:

 

Orginalt inlegg om lang ventetid:

Hei, kjøpte en Compal Ifl90+ fra multicom.no for omtrent 2 år siden. Den har fungert fint fram til i sommer. En dag gikk plutselig skjermen i sort, og forble slik.

 

Jeg sendte selvfølgelig pcen inn på reparasjon til multicom. Dette er over en måndte siden. Jeg begynte å lure på hvor lang tid det kom til å ta etter drøye to uker og sendte mail for å spørre hva forventet ventetid var. Jeg fikk svar gankse kjapt med beskjed om at det kom til å ta 14-18 virkedager. "Ok" tenkte jeg, litt lenger enn jeg hadde forventet, men levelig.

 

Nå har de begynt å bli en stund siden de 18 dagene har gått så jeg ringte Support avdelingenfor en oppdatert status. Jeg prøvde i forrige gårs, i går og i dag. De to første dagene satt jeg å ventet i et kvarter ca på svar før linjen ble brutt fra dem (bortsett fra når jeg kom fram til salgsavdelingen, men da ble jeg videresatt til support og den samme køen). Idag fikk jeg endelig svar. Ny status var at den ligger som nummer fire i køen og kom forhåpentligvis til å bli levert i slutten av neste uke.

 

----------------

 

Det jeg lurer på er om dette er bra nok av multicom? Selve servicen på pcen tar vel ca maks 20 minutter. Om det er behov for deler og de ikke er tilgjengelig kan du vel legge på ca en uke. Er det ikke da litt skuffende at multicom skal ha pcen liggende i en måndte før de engang tar en kikk på den?

 

Jeg mener det absolutt er skuffende og at de burde ha mer fokus på service og support. Heller kutte ned på selgere og øke antall serviceansatte, slik at de kan sørge for at de ikke får flere kunder enn de allerede kan håndtere! Allikevel er vel dette noe som gjenkjenner alle bedrifter i de ulike næringsgruppene?

 

----------------

 

Er det bare jeg som er urimelig eller er det noe i dette? Inspill er høyst velkomne!

 

 

 

 

Så kom det følgende mail fra Multicom hvor reklamasjonsretten ble avslått:

 

Prisoverslag/rapport for følgende oppdrag:

Oppdragsnummer: xxxxxxxxx

Kunde: xxxxxxxx: xxxxxxxxxxxx

E-post: [email protected]

Kjøpsordre: xxxxxxxx

Modell: IFL90 Serienr: N/A

Kjøpsdato: 06.06.08

Tekniker: APH

Feilangivelse: Ikke bilde på skjermen? Lagg ved spilling av nyere spill

Kommentar: PC har flere sprekker samt ladekontakt er borte. Garanti / reklamasjon dekker dessverre ikke fysisk skader. Maskinen er i den stand at det vil være en totalskade. Reparasjon er ikke å anbefale. Ang lagg på nye spill, maskinen er nok ikke akkurat en spill maskin lengre så den vil nok ikke klare å spille nye spill 100% glatt. Se evt, specc på spillene du prøver.

Du har følgende alternativer: 1. Repareres, for totalt kr 6500,- inkl mva + frakt

2. Ikke repareres, returneres for kr 400,- inkl mva for feilsøking etc. + frakt

3. Ikke repareres, skrotes av Multicom for kr 0,-.

Vennligst gi tilbakemelding snarest og senest innen 14 dager med hvilket alternativ du ønsker utført. Dersom vi ikke mottar tilbakemelding vil PC-en bli returnert ureparert for kr 400,- inkl mva + frakt.

Med vennlig hilsen

Multicom Norge AS

Webside: www.multicom.no

Telefon: 37081000

E-post: [email protected]

 

 

Her er min Feilbeskrivelse som jeg sendte inn med pcen:

 

Feilbeskrivelse

Lukket skjermen på pcen slik at den gikk i sovemodus, noe senere åpnet jeg skjermen igjen (pcen var ikke blitt flyttet på), da var alt på skjermen svart. Ikke noe lys, absolutt ingenting fungerer. Alt fungerer på pcen, med unntak av at det ikke er noe bilde. Jeg kan logge meg inn på pcen ved å lytte til oppstartslyder og lignende.

 

Har selvfølgelig prøvd å restartet, plugget til ekstra skjerm via VGA samt via S-video, uten hell.

 

Syntes dette er veldig merkelig, pcen er brukt mye, men aldri blitt utsatt for fall eller støt. Har også kun åpnet noen av de små lukene på undersiden for å fjerne støv, selve dekselet under er kun forsøkt åpnet (jeg ga opp når jeg ikke fant noen demonteringsmanual på nettet, alle linker til den manualen fungerte ikke).

 

Hadde vært fint om dere kunne byttet ut FN tasten samtidig.

 

(Lurer på en ting og. Når jeg spiller noen av de nyeste spillene fungerer alt helt perfekt i gjerne 30 sekunder for så å lagge i 30 sekunder. Er dette pga av for dårlig ytelse på pcen, elelr skyldes dette noe annet? Er bare så surt at den klarer å kjøre spillet perfekt innimellom.)

 

På forhånd, tusen takk for hjelpen! Vetle :)

 

 

Hvorfor mener jeg dette er urimelig?

  1. De har nå brukt minst 40 dager på å finne ut at de ikke vil reparere pcen min!
  2. Ladekontakten som de påstår er borte, VAR så absolutt der når jeg sendte den inn. Jeg hadde ikke noe problem med å lade pcen og den var ikke løs overhodet. Jeg skjønner ikke hvor den kan ha "forsvunnet"!
  3. Sprekkene kom for et år siden da overdelen (skjerm o.l.) ble dyttet litt for langt opp. På denne pcen stopper nemlig skjermen på ca 110 grader. Har ALDRI hatt noe problem før nå, og ingen kontakter eller noe har blitt strukket eller noe lignende. Pcen har ALDRI vært mistet i bakken eller utsatt for støt og ALLE andre komponenter fungerer perfekt!
  4. Kan dette sammenlignes med en bil? Alt av motor, akslinger osv fungerer perfekt, men du har en sprekk i forskjermen. Er bilen da et totalvrak???

 

Jeg forstår at garantien ikke dekker fysiske skader, men om den har sprekker, så betyr vel strengt talt ikke det at garantien på maskinvaren ikke gjelder? Uansett om multicom påstår at pcen er totalskadet på tross av at alt fungerer bortsett fra den ene tingen den er på reparasjon for å erstattes eller repareres!

 

I tilegg så er informasjonen jeg har fått veldig tynn hvis du ser på hva forbrukertvistutvalget krever. Det er faktisk slik at Multicom må påvise en sammenheng mellom en eventuell ytre påvirkning (sprekkene) og det defekte skjermkortet om de avslår reklamasjonsretter på bakgrunn av dette (dette har jeg fått bekreftet av jurister ved Forbrukerådet). Dette har de ikke engang forsøkt på!

 

Her er mailen jeg da sendte i retur etter å fått avslag på reklamasjonen (merk at det jeg sier om bevisbyrden er feil.

Hei, dette avslaget er jeg veldig skeptisk til! Ladekontakten var i pcen når den ble sendt på reperasjon, jeg hadde ingen problemer med lade pcen, og den var ikke løs overhodet! Hvor den da har "forsvunnet" kan jeg da virkelig ikke forstå! Og så vidt jeg kan forstå så avslår dere at dette er en reklamasjonsak fordi det er sprekker i plastikken!!? Dere påstår også at pcen er TOTALSKADET på bakrunn av disse sprekkene? Det er en eneste feil med pcen, og det er derfor jeg sendte den inn på reparasjon. Alt annet av komponenter og annet fungerer perfekt! Angående "Totalskadet" så vil jeg gjerne sammenligne det med en bil. Om alt av komponenter som akslinger, turbo o.l fungerer, men du har sendt den på rep fordi en sylinder er ødelagt, er det da riktig at bilen er totalvraket fordi fremre støtfanger har fått en sprekk? De sprekkene kom for et år siden da overdelen på pcen ble bøyd litt for langt opp. I motsetning til mange andre pcer så stopper skjermen på ca 115 grader. Dette skapte sprekkene, men ingen ledninger eller noe ble strukket eller skadet på annen måte. I tilleg så har dere gitt meg absolutt NULL informasjon om hva som er feil med skjermen, hvorfor det har skjedd og hvordan JEG har påført disse skadene. Alt jeg har fått beskjed om er at ladekontakten mangler og det er sprekker i plastikken. Dvs. at skjermen er defekt og pcen er totalvrak! Der mangler det ganske mye vesentlig informasjon jeg har krav på ifølge forbrukertvistutvalget. Dere har som du sikkert vet bevisbyrden, og jeg har ikke sett fnugg av bevis på at jeg har ødelagt noe som helst på den pcen med unntak av at jeg vedgår at jeg skapte sprekkene i plastikken. Det er også kritikkverdig at dere brukte over 40 dager på å finne ut at dere avslår reperasjonen. Det er rett og slett latterlig dårlig av en bedrift som prøver å fremstå som seriøse. Litt bedre fokus på service ovenfor kunden bør man kunne forvente. Jeg har lest rundt på internett, og forstår det slik at dere har masse å tjene på å bedre servicen. Jeg forstår at sprekkene ikke dekkes av reklamasjonen, men det betyr ikke at pcen er totalskadet og at skjermkortet ikke dekkes av reklamasjonen! Håper på noe forståelse på disse punktene! Vetle

 

On Wed Aug 25 15:45 , KUNDEBEHANDLER 2, ' sent: Hei! Se vedlagt dokumentasjon. Mvh KUNDEBEHANDLER 2 Multicom Support ___________________________________ Multicom Norge AS, 4865 Åmli Tlf 37 08 10 00 begin_of_the_skype_highlighting              37 08 10 00      end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting              37 08 10 00      end_of_the_skype_highlighting - Fax 37 08 10 01 http://www.multicom.no

 

Så fikk jeg svar fra Multicm hvor de sier at:

 

 

De ytre skadene er utvilsomt oppstått som følge av en eller flere hendelser hvor PC-en er utsatt for uhell eller behandling langt ut over det den er ment å tåle. Til sammenlikning med bil-forståelsen, er det jo naturligvis ofte skader på indre mekanismer, motor etc. etter en kollisjon som også skader ytre karosseri.

 

Innholdet i PC-en er svært sammensatt, og hele hovedkortet må skiftes, samt ytre chassis, om reparasjon skal utføres her. Total kostnad på kr. 6.500,- overstiger estimert nåverdi av utstyret, derfor anbefales ikke reparasjonen. Ergo kan utstyret omtales i denne sammenheng som totalskadet.

 

Vi har ikke grunn til å tro at det er noe galt med selve skjermen. Det er etter alt å dømme mest sannsynlig hovedkortet som må skiftes ut.

 

Du tar for øvrig feil angående bevisbyrden. Etter 6 mnd fra kjøpsdato er det forbruker som overtar bevisbyrden, dvs. det skal med sannsynlighetsovervekt skal bevises at feilen ikke skyldes feil eller for hardhendt bruk, uhell, etc. Hadde det vært tvil fra Multicom sin side om årsak til feilen, hadde vi ikke gitt deg denne meldingen. Tvilen kommer alltid kunden til gode. Vi kan ikke gi deg rettigheter ut over det lovbestemte når det gjelder reklamasjon, selv om du måtte velge å anse korrekt håndtering som dårlig service.

 

Angående behandlingstid, har det dessverre oppstått en mindre kø av saker nå etter ferieavviklingen i sommer. Normal behandlingstid er én uke.

 

Vi må be om et svar med valg blant alternativene som vedlegget i forrige e-post lister opp.

 

Ha en fin dag!

 

 

 

Jeg svarer da med å forklare hvorfor jeg mener disse sprekkene ikke kan brukes som grunnlag for å avslå reklamasjonsretten, samt at jeg ber om avklaring mtp. ladekontakten

 

 

Som jeg skrev så kom disse to sprekkene etter et uhell for et år siden da overdelen ble åpnet litt for fort. Men dette har jo absolutti ingen sammenheng med et defekt skjermkort! Ingen av ledningene fra skjermen ligger slik at de ville bli påvirket av dette.

 

Du hare rett når det gjelder bevisbyrden, beklager for feilen fra meg. Trodde det var slik etter en feilaktig utalelse fra forbrukerådet. Men mitt bevis er da skjermkortet. Ta en kikk på det, er det noen tegn etter støt, slag fall eller annen påvirkning fra meg? Det tviler jeg sterkt på, for pcen har aldri vært åpnet eller vært utsat for noe annet en denne episoden hvor topplokket ble åpnet for fort. Da må dere iallefall motbevise at skaden på skjermkortet faktisk ER påført av meg. Det har dere ikke klart!

 

Alt jeg ber om en en sammenheng mellom den ene episoden hvor chassiet fikk en sprekk, og et defekt skjermkort,

 

 

Alt dere har gjort er å trekke en konklusjon at jeg sikkert har ødelagt pcen ved fall eller slag fordi jeg beklageligvis lagde en sprekk i chassiet da topplokket ble åpnet litt for fort.

 

Jeg vil også gjerne ha en avklaring på batterikontakten. Når skjermen gikk istykker feilsøkte jeg den jo med andre skjermer og tver. Jeg har tidligere klagetover dårlig batteritid. Dvs at jeg måtte ha en mulighet for å lade pcen ved feilsøkningen. DVS. Kontakten var på plass. Hvordan klarte dere å feilsøke pcen?

 

Jeg mener ikke at dere har bevist ødelagt kontakten, men den var feilfri og på plass ved sending fra meg. Hvis den ble skadet under transport (lite sannsynlig) så burde dere vel funnet den i boksen pcen ble sendt i, samt skade på esken? Jeg forstår virkelig ikke hvor den kontakten er er om den ikke er hos dere.

 

Hvis dere ikke klarer å komme med noen sammenheng mellom to sprekker i plastikken, og et defekt skjermkort kommer jeg til å gå videre til Forbrukertvistutvalget med dette. I tilegg til at dere ikke klarer å gi meg noe konkret svar på hva som forårsaker svart skjerm så har dere brukt over 40 dager på dette, noe som er helt uakseptabelt. Jeg har også brukt altfor mye tid på å få kontakt med dere over telefon. Måtte ringe tre dager på rad, linjen ble brutt fra deres side etter ca 15 min hver gang.

 

Jeg vil ikke ta noen avgjørelse på hva jeg vil gjøre med pcen enda. Slik jeg forstår det har jeg fjorten dager på meg.

 

Vetle

 

 

 

Etterhvert etter dette fikk jeg beskjed om at hvis Multicom skal undersøke videre om det er noen sammenheng kommer dette til å koste meg opptill 2000 kroner i tilegg til de 400 de har tatt for å undersøke (/kikke på) pcen. Dette er veldig mye penger for meg og jeg tør rett og slett ikke gjøre dette. Ihvertfall ikke før saken ang. batteripluggen er avgjort.

 

Nå har jeg også snakket med en veldig hyggelig mann hos Forbrukerådet:

 

Han bekreftet mistanken om at Multicom MÅ påvise en sammenheng mellom en eventuell ytre påvirkning og skaden. Det holder ikke å si at pcen "ser lurvete ut".

 

Angående den "forsvunnede" batteripluggen så sa han at han ikke kunne si noe om hva som virket mest sannsynlig før jeg evt. sender inn en sak til dem.

 

 

 

Så hva gjør jeg nå?

 

 

Det som nok hadde vært lurest nå er å sende maskinen til nøyere undersøkelser hos Multicom. Problemet er at jeg har ikke råd til å "risikere" 2.000 kroner. Jeg er 100% sikker på at det ikke er noen sammenheng mellom den ytre skaden og det defekte skjermkortet, men jeg er redd for at Multicom vil bruke den minste tvil til dems gode. Tør heller ikke sjangse på at Multicom klarer å påvise fukt eller finne noe annet.

 

Misforstå meg rett, jeg har aldri brukt pcen i nærheten av vann eller gjort noe annet feil med den. Men hvis Multicom leter hardt nok etter en feil så er det alltid en liten bitte, bitte, bitte liten sjangse for at Multicom klarer å "finne" et eller annet som teoretisk sett kanskje kan ha noe med skaden å gjøre (om dere skjønner hva jeg mener).

 

Jeg har også spurt Multicom om vi er enige om at hvis den undersøkelsen ikke påviser at jeg er selvforskyldt i det defekte skjermkortet, så er vi enige om at erstatning er på sin plass. Dette har de ikke svart på. Det gjør at jeg ihvertfall ikke tør å risikere 2.400 kroner.

 

-------------------

Derfor sender jeg nå inn en sak til Forbrukerådet slik at jeg kan få noen råd ang. batteripluggen imens

 

 

Jeg startet denne tråden fordi jeg ønsket hjelp og tips om hvordan jeg skal gå fram, da det er snakk om veldig mye penger for meg. Jeg har motatt en god del gode inspill og fått tips om flere gode argumenter.

 

Blant annet har Jarmo linket til en tråd jeg skrev før jeg sendte inn pcen.

 

Madamimm kom også med et bra argument i post #154 som forklarer hvordan det er lite sannsynlig at pluggen manglet før innsendelse:

 

Når det gjelder saken er det et par ting som skurrer litt.

 

Det hevdes fra multicom at ladepluggen er borte/ødelagt. Dette skulle tilsi at det ikke er mulig å få strøm på maskinen. Med et i tillegg dårlig batteri så skulle maskinen være ubrukbar noen minutter etter at dette skjedde. Trådstarter hevder at han har feilsøkt maskinen med ekstern skjerm, hører at maskina booter opp o.l. dette tar gjerne litt tid å utføre, og jeg skulle anta det ville være vanskelig å utføre uten å være tilkoblet strømnettet med et såpass dårlig batteri. Vil derfor anta at skaden på strømpluggen er oppstått etter feilen med skjermkortet.

 

En mulighet er jo at trådstarter i fusterasjon har gitt maskinen eg god omgang juling. En annen mulighet er at trådstarter har mistet masinen ned i sine forsøk på å feilsøke/reparere/demontere. En tredje mulighet er at dette er skjedd i transport eller etter ankomst multicom. Dersom trådstarter bevist utelater å oppgi denne feilen for å skylde på multicom så er dette nøye gjennomtenkt og planlagt. Han hadde i så fall passet på å sende med denne avbrukne pluggen strategisk plassert i eska. Når multicom tydeligvis ikke har funnet pluggen så er nok ikke dette tilfellet heller. Hvor er så pluggen? Jeg vil anta den ligger en plass på verkstedet hos multicom og at denne skaden er oppstått der, uten at de bevisst prøver å jukse.

 

Jeg tror at trådstarter er et offer for uheldige omstendigheter og at han vil få problemer med å bevise sin uskyld.

 

 

Jeg har også sendt en høflig mail til daglig leder i Multicom (mailen ligger et sted i tråden). Har desverre ikke fått noe svar enda (27.Aug.10)

 

Oppsumering

 

For å oppsummere dette så kort som mulig så har jeg nok en vanskelig oppgave med å bevise min uskyld. Hele saken bunner nok på batteripluggen. Klarer jeg å få overbevist Forbrukertvistutvalget om at denne var på plass ved innsending er jeg rimelig sikker på å vinne hele saken.

 

Beklageligvis har jeg ingen beviser for dette. Jeg mener allikevell at jeg har bedre argumenter enn Multicom. Jeg sendte inn Pcen i god tro. Jeg skrev en tråd om problemet med skjermkortet samt sendte Multicom en mail med beskjed om veldig kort batterilevetid før jeg fikk beskjed om at ladepluggen manglet. Jeg kan bevise at jeg har feilsøkt pcen. Jeg vet nemlig at det ikke kommer noe bilde fra noen av video-utgangene. Jeg har også skrevet at det er mulig å logge seg inn på pcen ved hjelp av å lytte til diverse systemlyder. For å ha rukket må jeg hatt tilgang til ekstern strøm da betteriet ikke har lang nok levetid til å rekke dette. Dermed må batterikontakten ha vært på plass ved innsendelse.

 

Kommentarer om utsende på pcen

 

Jeg har også fått en del kommentarer om at pcen ser så "lurvete" og "dårlig behandlet" ut at det er sannsynlig at jeg har mistet den i gulvet eller lignende og at det er nok for å avslå reklamasjon. Dette er bare tull! Jeg har forklart hva som har gitt disse to kosmetiske skadene. Utenom disse har pcen vært tatt godt vare på og den har aldri vært utsatt for slag eller støt. Den har heller ingen andre kosmetiske skader enn disse to. Dette har egentlig ingenting å si da en jurist ved Forbrukerådet som sagt har bekreftet at det må påvises en sammenheng mellom kosmetiske skader forårsaket av ytre påvirkninger og det defekte skjermkortet for at reklamasjonsretten kan bortfalle.

 

Om noen ønsker å kritisere meg eller måten jeg har håndtert denne saken så vennligst les hele tråden først. Dette har allerede blitt sikutert og jeg har gitt svar på alle spørsmål om hvorfor jeg har handlet slik jeg har handlet. En administrator har også allerede advart om off-topic inlegg og uttalt at tråden forblir åpen så lenge alle mailene er annonyme og diskusjonen ikke sporer av.

 

EDIT: Har ryddet opp i tråden ;)

post-142343-1282745742,0085_thumb.jpg

post-142343-1282745743,1034_thumb.jpg

post-142343-1282745743,8065_thumb.jpg

Endret av vetle666
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere med deg i samme båt, og nei jeg synes ikke du er urimelig.

Faktum er den at jeg mener det burde kommet en lov som plikter butikken å gi deg en ny PC om reprasjonen tar lengere enn 4 uker. Er det slik at de roter som en kasse med ti ville kaniner, skal ikke det gå utover forbrukeren. Trenger de nye deler, skal og bør ikke det ta mer enn maksimalt 14 dager. Har de ikke nok ansatte, får de enkelt bare ansette mer folk eller finne på noe annet å gjøre. Har de for mye å gjøre, får de ansette mer folk eller innse at de ikke kan lage PCer eller kutte den aktuelle PCen som har høy RMA fra deres sortiment. Nå er det dessverre slik at butikken i dette tilfellet Multicom ikke selv reparerer PCene og havner dermed mellom barken og veden. Dog er det min oppfattning at butikken bør og skal strekke seg langt for brukerens eget beste, så de burde også satt høy press på bedriften som reparerer deres PCer. En glad kunde bringer med seg fem nye, en missfornøyd kunde trekker femti vekk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Godt å lese at jeg ikke er alene med meningene mine! Kunne heller ikke vært mer enige i det angående det om ansettelse av flere service-medarbeidere. For jeg får på en måte følelsen av at det viktigste for multicom er å hente inn flest mulig kunder, og at de etter dette glemmer å ta vare på kundene sine. At det er over en måndte kø, før de utfører en 20 min lang service er i mine øyne ganske elendig!

 

Feil prioritering i mine øyne. Jeg er rimelig sikker på at multicom hadde tjent mer penger langsiktig ved å yte bedre service. Jeg tviler iallefall på at jeg kommer til å benytte multicom neste gang. Jeg syntes rett og slett det er ganske kjedelig å gå uten PC'en min i halvannen måndte. Jeg er jo avhengi av den både på skolen, i jobb og på fritid. Heldigvis har jeg fått låne en steingammel IBM Thinkpad fra skolen, men det blir ikke helt det samme.

 

------------

 

Men interessant det angående loven du nevnte som absolutt burde være på plass! Er det absolutt ingen lover og regler når det gjelder servicetid?

 

EDIT: Kan også bekrefte det angående at en fornøyd kunde kan trekke fem nye..... Jeg har fortalt om hvor jeg har bestilt pcen min til mange venner og bekjente. Både ungdom og voksne. Nå kommer jeg derimot ikke til å fortelle den samme solskinnshistorien!

 

EDIT2: Tydelig at det er mange som har hatt problemer med servicen hos multicom! https://prisguiden.no/butikker/58. Jeg tenker jeg prøver å ta en telefon til en med en litt høyere stilling og høre hva han har og si om servicen dems.

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

*Har nå sendt en mail i retur:

 

Hei, dette avslaget er jeg veldig skeptisk til! Ladekontakten var i pcen når den ble sendt på reperasjon, jeg hadde ingen problemer med lade pcen, og den var ikke løs overhodet! Hvor den da har "forsvunnet" kan jeg da virkelig ikke forstå! Og så vidt jeg kan forstå så avslår dere at dette er en reklamasjonsak fordi det er sprekker i plastikken!!? Dere påstår også at pcen er TOTALSKADET på bakrunn av disse sprekkene? Det er en eneste feil med pcen, og det er derfor jeg sendte den inn på reparasjon. Alt annet av komponenter og annet fungerer perfekt! Angående "Totalskadet" så vil jeg gjerne sammenligne det med en bil. Om alt av komponenter som akslinger, turbo o.l fungerer, men du har sendt den på rep fordi en sylinder er ødelagt, er det da riktig at bilen er totalvraket fordi fremre støtfanger har fått en sprekk? De sprekkene kom for et år siden da overdelen på pcen ble bøyd litt for langt opp. I motsetning til mange andre pcer så stopper skjermen på ca 115 grader. Dette skapte sprekkene, men ingen ledninger eller noe ble strukket eller skadet på annen måte. I tilleg så har dere gitt meg absolutt NULL informasjon om hva som er feil med skjermen, hvorfor det har skjedd og hvordan JEG har påført disse skadene. Alt jeg har fått beskjed om er at ladekontakten mangler og det er sprekker i plastikken. Dvs. at skjermen er defekt og pcen er totalvrak! Der mangler det ganske mye vesentlig informasjon jeg har krav på ifølge forbrukertvistutvalget. Dere har som du sikkert vet bevisbyrden, og jeg har ikke sett fnugg av bevis på at jeg har ødelagt noe som helst på den pcen med unntak av at jeg vedgår at jeg skapte sprekkene i plastikken. Det er også kritikkverdig at dere brukte over 40 dager på å finne ut at dere avslår reperasjonen. Det er rett og slett latterlig dårlig av en bedrift som prøver å fremstå som seriøse. Litt bedre fokus på service ovenfor kunden bør man kunne forvente. Jeg har lest rundt på internett, og forstår det slik at dere har masse å tjene på å bedre servicen. Jeg forstår at sprekkene ikke dekkes av reklamasjonen, men det betyr ikke at pcen er totalskadet og at skjermkortet ikke dekkes av reklamasjonen! Håper på noe forståelse på disse punktene! Vetle On Wed Aug 25 15:45 , 'Arne Petter, ' sent: Hei! Se vedlagt dokumentasjon. Mvh Arne Petter Multicom Support ___________________________________ Multicom Norge AS, 4865 Åmli Tlf 37 08 10 00 - Fax 37 08 10 01 http://www.multicom.no

 

Lenke til kommentar

Så lang tid som de har brukt vil jeg si du har hevingsrett uansett hva du eventuelt skulle ha gjort. Loven sier ikke akkurat hvor lenge rimelig tid for noe slikt er, men tre uker er standard bransjepraksis og de har brukt nesten det dobbelte. I tillegg har de selv oppgitt 14-18 dager. Nå som de bestrider reklamasjonsretten din, vil de sikkert mene at fristen utvides etter hvert som krangelen går, men ved å ha brukt 40 dager mener jeg de har frasagt seg den muligheten.

 

Du fremstår som litt uerfaren i kommunikasjonen, og du har kanskje vært litt sen om å purre. Da tror gjerne laverestående servicebedrifter at de kan tøye strikken så langt som helst. La dem svi. Hjemmelekse til neste gang :): Sett deg inn i dine rettigheter, skriv kortfattet og presist, purr på dagen når det har tatt for lang tid, gi frist.

 

EDIT: La til litt

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Takk for svar! Alt av mulige argumenter mottas med stor takk!

 

Lurer også på en ting, kan jeg kjøpe en ny pc nå og kreve dette kjøpet dekket. Jeg er avhengig av pc på skolen og må ha en erstatning. Har jo allerede gått lang tid uten! Regner med at jeg må ta dette helt til forbrukertvistutvalget før Multicom vedgår kravene mine. Det kan jo erfaringsmessig også ta litt tid og jeg er ikke interessert i å vente til påske før jeg får kjøpt meg en ny pc.

 

EDIT: Om jeg har hevingsrett som du mener så har jeg jo muligheten til å kjøpe ny pc.

Endret av vetle666
Lenke til kommentar
sprekk i chassis = fysisk skade. du har ingenting du skulle sagt - beklager.

For noe sludder. Selger skal kunne bevise at sprekken i skjermen har ført til skaden. I land med dårligere forbrukerrettigheter kan bedrifter legge inn slike forbehold i garantien, men ikke i Norge.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg kan ihvertfall ikke se noensteds i forbrukerloven at det står at hvis kjøperen har påført noen form for fysisk skade, så er all reklamasjonsrett borte.

 

Så hvis jeg har en mobiltelefon som har fått riper i skjermen eller på dekselet, så mener du at den er totalskadet og at jeg ikke har rett på reklamasjon om noe går istykker?

Lenke til kommentar

Om skjermen er åpnet for langt slik at det har oppstått sprekker i festet mellom skjerm og maskin kan absolutt bildet forsvinne fra skjermen. Overføringen av bildesignaler går der.

Om noen kabler har kortsluttet inni der etter at den ble brekt opp for langt så kan kanskje skjermkortet ha gått i dass. Det kan skape merkelige feil ved belastning (hakking i spill?) og tilslutt svart skjerm.

At feilen ikke blir synlig før etter en god stund kan godt være tilfelle. Jeg har selv vært borti en harddisk som jeg slang rundt i flere år og den fungerte feilfritt før den en dag plutselig tok kvelden. Sjekket den innvendig (åpnet det eksterne kabinettet) og det var flere løse deler :)

 

Jeg synes ikke saken din er åpenbar i din favør. Om maskinen har fysiske skader rundt skjermen og det er skjerm/video som er hovedproblemet så kunne jeg selv handlet likt om jeg drev butikken.

 

Edit: Synes for øvrig svaret du sendte tilbake til Multicom var bra. Du får håpe på forståelse/fleksibilitet :)

Endret av mistercartman
Lenke til kommentar

Har selv tatt av dekselet rundt skjermen og undersøkt. Det kreves maks 15mm mer ledning hvis skjermen brytes for langt. Og den ledningen tillater mye mer enn det. Uansett så har jeg ikke brutt skjermen lenger enn kanskje 1 grad for langt. Stoppet jo selvfølgelig når jeg merka det ikke gikk lenger.

 

Laggingen er der kun i krevende spill som BFBC2 o.l. alt kjører helt smooth i mindre krevende spill som bf2, trackmania o.l.

 

Så lenge multicom ikke kan komme med noen bedre begrunnelser enn disse, så finner jeg dems avslag fortsatt latterlig!

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

Utbedring skal skje innen rimelig tid (la oss si maks tre uker). Man kan kanskje protestere og si at "ja, men det er hvis det er snakk om utbedring av mangler, ikke brukerfeil". Likevel er det selgers ansvar å bevise at feilen skyldes kunden, og inntil det har skjedd er det snakk om en reklamasjonssak. Selv om trådstarter selv skulle være skyld i feilen har dette vært en reklamasjonssak i 40 dager, altså er tiden når det er rimelig å kreve heving forlengst inne. Overflatiske skader som kan gi mistanke om brukerfeil, kan lett oppdages ved mottak. Dette har ikke Multicom tatt seg bryet med, og har derfor ingen sak.

Lenke til kommentar

Isbilen:

Du fremstår som litt uerfaren i kommunikasjonen, og du har kanskje vært litt sen om å purre. Da tror gjerne laverestående servicebedrifter at de kan tøye strikken så langt som helst. La dem svi. Hjemmelekse til neste gang :): Sett deg inn i dine rettigheter, skriv kortfattet og presist, purr på dagen når det har tatt for lang tid, gi frist.

 

 

Quoter megselv:

Jeg begynte å lure på hvor lang tid det kom til å ta etter drøye to uker og sendte mail for å spørre hva forventet ventetid var. Jeg fikk svar gankse kjapt med beskjed om at det kom til å ta 14-18 virkedager. "Ok" tenkte jeg, litt lenger enn jeg hadde forventet, men levelig.

 

Nå har de begynt å bli en stund siden de 18 dagene har gått så jeg ringte Support avdelingenfor en oppdatert status. Jeg prøvde i forrige gårs, i går og i dag. De to første dagene satt jeg å ventet i et kvarter ca på svar før linjen ble brutt fra dem (bortsett fra når jeg kom fram til salgsavdelingen, men da ble jeg videresatt til support og den samme køen). Idag fikk jeg endelig svar. Ny status var at den ligger som nummer fire i køen og kom forhåpentligvis til å bli levert i slutten av neste uke.

 

I tilegg til dette har jeg sendt 2-3 mailer til. Det har ikke vært veldig lett å sette noen frister da Multicom sine supportmedarbeidere ignorerer det de ikke føler for å svare på. Har heller ikke følt for å begynne å true med forbrukertvistutvalget o.l. enda. Etter å ha sendt 5 eposter til dem og ringt til linjen ble brutt tre dager på rad så orket jeg rett og slett ikke mase lenger. Jeg visste heller ikke at jeg har rett til å kreve kjøpet hevet når de bruker så lang tid.

 

Enda en ting som hindret meg til å være mer frampå med forbrukerloven er dette:

 

 

On Wed, 21 Jul 2010 00:35:18 +0200, "Vetle xxxxx" <[email protected]> wrote:

> Hei, sendte en multicom compal ifl90+ til reprasjon hos dere idag. Den har problemer med skjermkortet + diverse.

>

> Det jeg glemte å skrive er at batteriet er gåent. Det dør etter 5 min med film eller 20 min surfing. Jeg er klar over at slike batterier har begrenset levetid, men jeg har alltid tatt det ut når jeg kun har brukt strømkontakt og på andre måter behandlet det bra. Da bør det vel vare lenger enn to år?

>

> Håper du kan få brunget denne beskjeden videre.

>

> På forhånd takk, mvh Vetle

>

> Tlf: xxxxx

 

---------------------------------------------

Hei

 

Vi har uansett kun 1 års garanti på slike batterier, så det vil nok dessverre ikke være mulig å få dette byttet fritt.

 

Mvh

Morten H

Multicom Support

___________________________________

Multicom Norge AS, 4865 Åmli

Tlf 37 08 10 00 - Fax 37 08 10 01

http://www.multicom.no

 

----------------------------------

 

Hei igjen.

 

Jeg vil gjerne minne om den lovpålagte reklamasjonsretten forbrukere har i Norge. Det var en lignende sak oppe i Forubrukertvistutvalget hvor Dell ble innklaget, de sto også fast på at garantien dems kun var på ett år. Det ble senere fastslått i Forbrukertvistutvalget at et pc batteri bør vare minst i 2.5-3 år. Dell beklaget ovenfor kunden og sendte selvfølgelig ett nytt batteri.

 

Utdrag fra vedtaket:

 

«Batteri er forbruksmateriell. Det må likevel forventes at det har en viss normal levetid. Etter utvalgets oppfatning er denne på ca. to og et halvt til tre år når det gjelder dagens PC-batterier.»

 

Link til vedtaksdata: http://ftu.waspx.net/index3.asp?Saknr=20070392

Link til omtale på digi.no: http://www.digi.no/514550/saa-lenge-skal-pc-batterier-vare

Link til omtale på nrk.no http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/1.5081962

 

Mvh. Vetle xxxxxxxx

 

------------------------------------

 

Hei

 

Saken du viser til her, gjelder et batteri som har blitt ødelagt/dødt 14 mnd. etter kjøp.

Her er et annet, senere vedtak, hvor FTU ikke har gitt klager medhold ift. et batteri med svekket kapasitet.

 

Sak 08/1376 for Forbrukertvistutvalget - klage på PC-batteri

Bærbar PC. Klage over at batteri hadde sterkt svekket kapasitet etter 2 års bruk. Utvalget bemerker at selv om slike batterier er å anse som forbruksvare, må de kunne påregnes å ha en viss levetid ved normal bruk, men at det er et problem å fastslå hvor lang denne levetiden generelt bør være. I enkeltsaker vil det i tillegg være et problem at levetiden vil kunne avhenge av hvordan PCen og batteriet er brukt. I denne saken ble klagen ikke tatt til følge.

 

Utvalget kan ikke legge til grunn at sterkt redusert

kapasitet to år etter kjøpet i seg selv innebærer

kjøpsrettslig mangel ved batteriet.

Klageren kan etter dette ikke gis medhold i klagen.

 

(8. juni 2009)

 

http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ftu/wfdocument.aspx\?journalpostid=2008014198&dokid=19150&versjon=3&variant=P&

 

Det må også kunne sies at reklamasjonsfristen på et slikt batteri, er på 2 år, da det ikke kan forventes betydelig lengre levetid enn dette.

FTU har sagt at normal levetid er ca. 2 1/2 år, noe som ikke er vesentlig lengre enn 2 år.

 

"Hovedregelen er at klagen må skje senest to år etter at du overtok tingen. Fristen er imidlertid fem år, hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år."

 

Ha en fortsatt fin sommer!

 

Mvh

Morten H

Multicom Support

___________________________________

Multicom Norge AS, 4865 Åmli

Tlf 37 08 10 00 - Fax 37 08 10 01

http://www.multicom.no

 

-------------------------

 

 

 

 

 

Etter det beklaget jeg at en bærbær pc til 10.000++ burde holde i lenger enn 2 år før den plutselig oppfører seg som en stasjonær pc. Jeg har ikke følt for å dra frem noen flere lover og vedtekter etter dette "tapet".

 

--------------------------

 

Vi får se hva de svarer i morgen, tenker jeg legger ut svaret her før jeg svarer igjen. Kan hende jeg legger inn en link til denne posten i emailen jeg svarer dem. Forhåpentligvis vil dette sørge for at de prøver å unngå å miste enda flere kunder. I tilegg skulle jeg gjerne ha snakket med noen over disse supportmedarbeiderne. Har lett etter eposten til daglig leder uten å lykkes. Fant faktisk eposten nå!

 

Tron Atle Løvig: [email protected]

 

 

------------------------------------

 

 

Edit: Synes for øvrig svaret du sendte tilbake til Multicom var bra. Du får håpe på forståelse/fleksibilitet :)

 

Takker :)

Endret av vetle666
Lenke til kommentar

Jeg ville levert inn pcen når skjermen sprakk, om den sprakk ved vanlig "åpning" (ikke fall).

Det kan være svakhet i design eller plast som har ført til dette.

 

Om du dog. ikke feilmeldte dette,men fortsatte å bruke den - til kabelen kanskje kortsluttet, så har du vel egentlig ikke meldt fra i "rimelig tid".

 

Du sier også at du har åpnet skjermen for å se på kabelen?

Er det ikke slik at om man åpner en maskin, ryker garantien?

 

Om de ikke vet du har åpnet den, så kan du for all del krangle.. Men jeg tror du hadde stilt mye sterkere, om du hadde reklamert på pcen når skjermen sprakk.. Selv om den kan åpnes 110 grader, skal ikke plasten sprekke sånn som det der.

Lenke til kommentar

Pass på å ikke blande dette da dette er ganske vesentlig (vet ikke om du blandet DaBucher eller bare skrev feil men uansett)

 

Skjermen sprakk ikke. Plastikk "kabinettet" rundt skjermen sprakk. Skjermen har fungert perfekt og har ikke sett ut til å ta noe skade av det i det hele tatt.

 

Vet ikke hva garantien sier, men reklamasjonen gjelder vel fortsatt. Var ihvertfall ingen klistremerker eller noe annet som advarte mot dette. Multicom forklarer også på hjemmesidene sine om hvordan man skal fjerne støv o.l selv. Hadde vært rimelig på kanten om de oppfordret til noe som bryter reklamasjon uten å nevne at den faktisk bryter den.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...