jonso Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Hei, for å være kort: jeg liker å gjøre ting på den lovlige måte, altså ikke drive me ulovlige nedlastninger osv. Saken er den at jeg skal kjøpe en en android tlf, og synes NES emulatoren til android ser evi fet ut! Er det da ulovelig av meg å laste ned NES-rom's å bruke de med emulatorer såfremt jeg går på feks finn å kjøper orginalene..? Ser at nintendo skriver at de regelrett HATER denne praksisen, men hvordan er lovene i norge? Synes nemlig at det virker rart om dette ikke er lov, men så er ikke jeg jurist heller.. Det skal ikke være lett å leve lovelig tydeligvis. Så for å være enda kortere(): Hvordan kan jeg eventuelt bruke emulatorer med roms fra konsoller uten å bryte loven? Endret 20. august 2010 av jonso Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 I norge har vi lov å ta backup av våre media. Så om du laster ned ROM, eller tar backup selv, er vel hipp som happ. Lenke til kommentar
jonso Skrevet 21. august 2010 Forfatter Del Skrevet 21. august 2010 (endret) Det er det jeg har fått inntrykk av også, men finner ikke noe svart på hvitt... så om noen vet hvor det står i lovdata blir det motatt med takk. Endret 21. august 2010 av jonso Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Ser ikke hvorfor det skal være så jævlig å laste ned ROMs til NES da man uansett ikke får kjøpt det lenger. Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 De selger NES via Wii Store. Så ja, du får kjøpt de enda. Du kan også få fatt i de "orginale" kassettene. Lenke til kommentar
jonso Skrevet 21. august 2010 Forfatter Del Skrevet 21. august 2010 (endret) Seriøst, jeg sjekka litt på wiistore.. å dette er bare trangsynt https://store.nintendo.com/webapp/wcs/stores/servlet/DigitalProduct?storeId=10002&productId=165711 Note: This is not a disc based game. Once you place your order, you'll receive a Wii download ticket number that you will need to enter into your Wii Shop Channel. Wii console, broadband internet access, and a Wii network connection are required to play this game. hvorfor kan de ikke legge ut det på den måten der bare DISKBASED slik at folk kunne brukt de på emulatorer..! merker jeg blir greit irritert... Å de hadde jo tjent drøss med penger... Endret 21. august 2010 av jonso Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 De selger NES via Wii Store. Så ja, du får kjøpt de enda. Du kan også få fatt i de "orginale" kassettene. Men da er det kun til Wii. NES burde solgt ROMs som man fritt kan bruke til emulatorer. De hadde bare tjent på det da de fleste som har lyst på ROMs til emulator laster det ned ulovlig. Lenke til kommentar
jonso Skrevet 21. august 2010 Forfatter Del Skrevet 21. august 2010 Ja sant, det er det jeg tenker også.. for det virker veldig vanskelig å skaffe seg dette lovlig.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Det skal ikke være lett å leve lovelig tydeligvis. Så for å være enda kortere(): Hvordan kan jeg eventuelt bruke emulatorer med roms fra konsoller uten å bryte loven? Du må skille mellom hva som er lovlig og hva som er straffbart.... Lenke til kommentar
jonso Skrevet 21. august 2010 Forfatter Del Skrevet 21. august 2010 (endret) Det skal ikke være lett å leve lovelig tydeligvis. Så for å være enda kortere(): Hvordan kan jeg eventuelt bruke emulatorer med roms fra konsoller uten å bryte loven? Du må skille mellom hva som er lovlig og hva som er straffbart.... jeg vet veldig godt at det nok ikke er store sjanger for å bli straffet, men jeg prøver å leve så lovlig som mulig av prinsipper og egen samvittighet. Litt det samme som å kjøre for fort. jeg vet at jeg som oftest ikke får bot, men på den andre siden vet jeg med meg selv da at jeg har brutt loven og faktisk har satt andres liv i fare. ok, det var kanskje en litt dårlig sammenligning, but you'll catch my drift Endret 21. august 2010 av jonso Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Det kan være litt vanskelig å skille mellom ulovlig og "ulovlig" her, da mener jeg hva som produsenten av spillet mener som er ulovlig og det som etter lov er ulovlig... Generelt så lenge du eier originalspillet og maskinvaren til å spille av spillet så har du lovlighetene dine på din side. Problemet ligger litt i måten man får tak I en ROM på siden du ikke selv fremstiller den , men igjen dette mener jeg personlig er en bagatell når man faktisk har en fysisk kopi av den. Selvsagt så liker ikke Nintendo / Sony / MS at du spiller på andre enheter enn det som selges av dem, men jeg synnes personlig det må være greit å spille feks super mario bros på en android telefon med emulator om man faktisk eier spillet og maskinvaren. Du må uansett være obs på at det du kan bli tatt for er måten du har gått fram for å få tak i Rom'en som jeg antar at de fleste vil ha lastet ned fra nettet og delt via p2p, noe som ikke er lov med mindre det er abandonware (og selv da litt i gråsonen). Lenke til kommentar
jonso Skrevet 22. august 2010 Forfatter Del Skrevet 22. august 2010 (endret) Ja vi tenker veldig likt her. Har sett at andre argumenterer mot denne praksisen og begunner det med at man kun har lov å lage kopi av egen HW, altså ikke å skaffe en annen sin backup, i form av DLC ROMS på nettet. Men i forhold til at man trenger maskinvaren er jeg ikke helt enig at man skal trenge å være i besittelse av den, da emulatorene til NES ikke har kopiert innhold fra maskinvaren til nintendo (slik jeg forstår det er emulatorene til NES laget ved hjelp av reverse-engineering som i følge norsk lov er greit), og dermed skulle man vel bare trenge spillene i sin ekte vare for å være lovlig? Synes uansett det er litt interesant å diskutere, for det virker som dette egentli ikke er verken lov eller direkte ulovelig... så vi snakker faktisk om en gråsone som er tjukkere enn tåka på gardermoen.. Endret 22. august 2010 av jonso Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå