Gjest medlem-82119 Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Tar hovedsakelig bilder i svak belysning (selskap, museumer, kirker, hjemme osv) og ikke alle steder kan man fyre av en heftig blits. Har derfor fokusert på kamera som tar gode bilder ved "høy" ISO (typisk 800-1600). Kjøpte i sin tid et fujifilm fd40 som har tatt gode bilder ved mørke omgivelser. Det jeg ikke har likt er følgende: -Dårlig byggekvalitet. Zoomknappen røk etetr kort tid, nå er skjermen også røket. -Tregt. Tar man et bilde når bruden kommer inn kirkegulvet er hun langt forbi før neste bilde er klart. Får derfor ofte bare en sjanse. -Kort zoom. Vanlig på kompaktkamera, men allikevel. -Batteriinfo bytter fra full til tom veldig fort, dvs er full lenge før den plutselig er tom. Så dermed er jeg såvidt begynt å se etetr nytt kamera. Mine ønsker er dermed: -Gode bilder, også ved høy ISO (ihvertfall ISO 800) -"Raskt nok", dvs raskt nok til å knipse en brud 2-3 ganger opp kirkegulvet. -"OK zoomområde", dvs bredt nok til å knipse venner rundt et bord og langt nok til å få med en artist på scenen eller noe (kanskje rundt 8-10x) Har sett litt på ultrazoom kameraene, men synes ikke de får så gode karakterer på bildekvalitet, spesielt ikke på høy iso. Er også misfornøyd med fujifilm kvaliteten. så er igrunn åpen for alt, fra kompakt til speilrefleks men trenger ikke speilreflekskameraets avanserte muligheter om det finnes en enklere løsning. Det nærmeste jeg har kommet er Pentax sitt kx kamera: http://www.dpreview.com/reviews/pentaxkx/ Synes det er rart at det har fått så lite oppmerksomhet i forhold til testresultatene og lurte derfor om det var noe spesielt med det elelr om det kan anbefales. Noen andre kamera jeg bør se på? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Pentax K-x er ikke et dumt alternativ. Det får mye skryt for god ISO ytelse uten å koste skjorta. En mellomting som du kan vurdere, er µ-4/3 kameraer som Olympus E-PL1 og Panasonic G2/GF1 edit: Den største grunnen til at Pentax K-x ikke får så mye oppmekrsomhet, er at det IKKE står Canon eller Nikon på fronten ... Endret 20. august 2010 av tomsi42 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Pentax K-x og Nikon D90 og D5000 er nok de APS-C-speilreflekskameraene som gjør den beste jobben på høy ISO i hvert fall. Av kompaktkameraer har du Panasonic LX-3 og nylanserte LX-5, Samsung EX-1 og Canon S90 (etterfølgeren S95 er lansert) som er rimelig sterke i svakt lys, men jeg ville ikke gått over ISO 400 med noen av dem. Til gjengjeld har de mulighet for relativt store blenderåpninger på vidvinkel (f/1,8-f/2). Uansett, så kommer du ikke unna at speilreflekskameranene har sensorer som er mange ganger større, og derfor gir mye bedre ytelse i svakt lys. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Har lest noen reviewer på Olympus E-PL1 og Panasonic G2/GF1. Olympus får endel trekk på treg autofokus og lavoppløst skjerm. GF1 har ingen innebygd stabilisator eller søker. Så blandt de frister G2 mest, og det ser veldig bra ut. Teknisk sett så har jeg mest lyst på/størst behov på ultrazoom kameraer, men etter å ha pløyd gjennom endel tester så synes jeg ikke noen utmerker seg på høy iso. Et G2 lignende kamera i ultrazoom utførelse, dvs et kamera som tar gode bilder og er raskt med god zoom hadde vært perfekt men noe slikt har jeg ikke funnet. Har ingen planer om å bygge ut med ekstra objektiver og blitser, så trenger teknisk sett ikke de mulighetene. Videodelen trengs heller ikke, men når kameraet har det er det greit at det er "bra". Kort sagt søker jeg et point and shoot kamera som er raskere og har lengre zoom en et typisk kompaktkamera og som kan ta gode bilder ved høy iso. Pentax kx og panasonic G2 er sålangt de beste kandidatene jeg har funnet. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Ultrazoomkamera kan du nok trygt glemme. De har jevnt over knøttliten sensor og relativt lite lyssterk optikk nettopp for å kunne ha kompakt optikk som samtidig gir stort spenn i tilgjengelige bildevinkler. Da blir ytelsen i svakt lys deretter, så du må finne deg i å velge mellom zoomområde og lavlys-ytelse. Sensoren på en typisk ultrazoom er gjerne ca. 6x4,5 mm eller enda mindre. Et entusiast-kompaktkamera som LX3 har mye mindre zoomområde, men en sensor som er omtrent dobbelt så stor. Og fremdeles blir det rimelig begredelig når du kommer opp på ISO 400 eller mer. Til sammenligning er en APS-C-speilreflekssensor ca. 7 ganger så stor som det igjen. Da er det ikke så vanskelig å se at det må bli en ganske stor forskjell. Hvis du er fornøyd med ISO 800, så er nok både FourThirds/µFT tilstrekkelig. Skal du bruke høyere ISO-verdier enn det må du nok opp i enda litt større sensorer, altså APS-C som f.eks. Pentax K-x. Samtidig har optikken også veldig mye å si for hva du kan gjøre i svakt lys. De fleste objektiver med stort brennviddeområde har skikkelig middelmådig blenderåpning, gjerne f/3,5 i den vide enden og f/5,6 eller f/6,3 i den trange enden. Jeg hadde nok ikke stolt på at en K-x med et typisk allround-zoomobjektiv skulle klare seg i en dårlig opplyst kirke, så hvis du har planer om å fotografere bruden opp kirkegangen bør du nok revurdere beslutningen om å ikke bygge ut med mer optikk. Til den slags arbeid trengs det gjerne objektiver med blenderåpning f/2,8 eller større i tillegg til høy ISO, og da må du over til mer spesialiserte zoomobjektiver eller fastoptikk. Uansett, så finner du neppe noen kameraer uten utskiftbar optikk som oppfyller kravene dine. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Teknisk sett så har jeg mest lyst på/størst behov på ultrazoom kameraer, men etter å ha pløyd gjennom endel tester så synes jeg ikke noen utmerker seg på høy iso. Et G2 lignende kamera i ultrazoom utførelse, dvs et kamera som tar gode bilder og er raskt med god zoom hadde vært perfekt men noe slikt har jeg ikke funnet. Det finnes ikke noe ultrazoomkamer med så stor sensor som G2, men har du sjekket Pansonic GH1? Det selges med en 14-140mm (dvs tilsvarende bildevinkel på 28-280mm på et 35mm kamera). I likhet med andre objektiv med 10x eller mer zoom er ikke lysstyrken bra, men du kan eventuelt kjøpe et eller to andre objektiv med bedre lysstyrke i tillegg. Mange forventer forøvrig at GH1 erstattes snart og det er ne stor fotomesse (Photokina) i slutten av september. Det vil utvilsomt komme mye nytt frem til det. Et annet alternativ er Olympus E-P2 med søker og Olympus 14-150mm. Da får du noe tilsvarende GH1, men med løs søker og litt dårligere fokushastighet. Et tredje alternativ er Sony NEX-5 med 18-200mm, men som sagt - har du det ikke travelt så kan det lønne seg å vente en måneds tid for å se hva som kommer på markedet. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Olympus E-P2: Interressant kamera, men synes dette er dårlig: Ingen innebygget blits, lavoppløst skjerm som er vanskelig å bruke i sollys For ca. 8000 kroner som det står til nå + en blits som er kjekt å ha så nærmer man seg fort 10000. Panasonic GH1: Flott kamera, men prisen på rundt 12000,- gjør at det konkurrerer mot speilrefleks og ikke kompakt. For 12000 så kunne jeg også fått bra speilrefleks, så da blir litt av vitsen borte. MEN, for all del, det ser ut til å være veldig bra. Med mer penger så kunne det fint vært en vinner, ser ut til å være en slags forbedret G2 modell. Lenke til kommentar
gormley Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Du nevner ikke pris. Jeg anbefaler derfor Nikon D700 + Nikon 24-70mm f/2.8. Ekstremt bra ISO-følsomhet. Ekstremt skarpt objektiv. Lenke til kommentar
007_james Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Hva med Fujifilm Finepix S100fs? http://www.akam.no/artikler/fujifilm_finepix_s100fs/53429 Selv om det er et par år siden det kom, så er det vel fremdeles ingen kompaktkamera som slår det på bildekvalitet ved høy ISO. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Panasonic GH1: Flott kamera, men prisen på rundt 12000,- gjør at det konkurrerer mot speilrefleks og ikke kompakt. For 12000 så kunne jeg også fått bra speilrefleks, så da blir litt av vitsen borte. Siden du ikke nevnte pris la jeg heller ikke vekt på det i kommentarene. G2 og GH1 er eksakt like store, men standardzoomene som følger med er forskjellige, og utgjør også mye av prisforskjellen. Siden G2 kom et års tid etter GH1 billigversjoen av GH1. Du får speilreflekser fra vel 2500 og oppover, og jeg ser ikek helt at det er pris som (alene) avgjør hvilke kameraer som er konkurrenter. For meg er det først og fremst funksjonalitet som avgjør hvilke som er interessante, selv om pris selvsagt kan hindre meg i å kjøpe det jeg helst ville ha. G2 og GH1 (og E-P2/E-PL1) ligger mellom speilrefleks og kompakt, både i teknologi og ytelse og konkurrerer slik jeg ser det med begge. Hva med Fujifilm Finepix S100fs? S100fs er større enn for eksempel GH1 med 14-140mm, det er ikke et kamera jeg ville kjøpt i dag selv omd et har noen sterke sider. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Prisen er noe jeg tar med i betraktningen, men det er ikke viktigere enn god bildekvalitet og få et kamera jeg liker. Pentax kx ligger idag ifølge akam på fra rundt 4500,- hvis man ikke velger eu modeller som man får til under 4200,- Panasonic G2 ligger tilsvarende til fra 5300,- (ned i under 4900,- for eu modell). Et kamera som GH1 er veldig bra i forhold, men til 12000 så snakker vi om nesten tredobbel pris og skulle jeg bruke 12000 på kamera så hadde jeg nok plukket ut et speilrefleks. Så vel for meg kamera i prisklassen opp til 6-7 tusen. Primært sett et enklest mulig kamera som tar best mulig bilder også i svakt lys, er raskt og har litt zoom. Kort sagt kameraet til den som er lei av kompaktkameraets begrensninger (zoom og hastighet) men som ikke trenger de mest avanserte manuelle innstillingene og fotografiske mulighetene man har på et avansert speilreflekskamera. Har lest litt om både kx og G2. Kx (DSLR) har en større bildebrikke med de fordeler det gir. Kx er treg på autofokusen, mangler hdmi, mangler autofokuspunkter i søkeren og har en lavoppløst skjerm man ikke kan vri. G2(MFT) mangler stabilisator i kameraet, men har en bra søker, ogg skjermen kan vris. Det er en fordel f.eks på konserter, men ser det også som et mulig svakt punkt uten at jeg har noe grunnlag for å si det. G2 bruker ladbare batterier. Ulempene jeg ser er at det filmer i kun 720p, er avhengig av stabilisator i objektivet, og skjermen burde hatt høyere oppløsning. Det ideelle ville vært en G3 modell med megapixelskjerm og filming i 1080p. Nå er ikke filming viktig, men er litt sånn at enten kutter man det ut elelr gjør det skikkelig hvis man først skal ha det. Skal lete videre og setetr pris på de tilbakemeldinger jeg får så langt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå