Gå til innhold

Ser oppsettet bra ut?

Anbefalte innlegg

Sitter nå med en laptop og tenker på å bygge en ny stasjonær gamingmaskin.

Her er det foreløpige oppsettet:

Hovedkort: Asus P6X58D-E

CPU: Intel Core i7 930

GPU: XFX Radeon HD5850

Ram: Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB

PSU: Corsair 750 HX

HDD: Western Digital Caviar Green WD20EARS 64MB 2TB

SSD: Intel X25-M G2 80GB

Kjøler-cpu: Noctua NH-D14

Kabinett: Cooler Master HAF X

(Håper det er lov å linke til prisjakt :p)

Så jeg lurer på følgende:

1) Er det noe som får dere til å tenke: "nei, hva er det du gjør?!" Eller er det bare noe som med fordel kunne byttes ut?

2) Jeg antar det er skjermkortet som kommer til å lage mest støy her. Er det noen grunn til å velge et Sapphire Vapor-x kort istedenfor for stillere vifter? Da tenker jeg bare på støy i idle.

3) Jeg føler valget av ram egentlig var ganske tilfeldig, så jeg vet egentlig ikke om det fins noe bedre. Det eneste er at de må være lave slik at de får plass under den store kjøleren. Kompatibilitetsliste fra Noctua her.

Håper jeg noen vil være vennlige og dele sine synspunkter med meg. Jeg vil være veldig takknemlig :)

EDIT: La til PSU i listen over komponentene.

Endret av stiangd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU kjøleren ville jeg ha byttet ut med enn vannløsning. Når det gjelder skjermkortet er vell alt annet enn stock cooler bedre og stillere. Forresten så ville jeg ha ventet litt med kjøp av ssd ettersom intel kommer med gen. 3 nå til høsten. Gen. 2 har vært på markedet ganske lenge nå.

Så må du ikke glemme å ta med PSU da, kanskje den viktigste komponenten :p

Endret av Marulven
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke vært bekymret for airflower in HAF X altså. Det går nok helt fint ;)

Corsair H70 gjør det svært bra, og det er null sjanse for å ødelegge HK ved frakt av PCen pga kjøler.

Ellers ser det ikke dumt ut, men vurder et Corsair Domiantor 1600MHz CL8 kit i stedet :)

Sapphire 5850 Toxic eller Powercoler 5850 PCS+ er gode valg for 5850, men 5800 serien er relativt stillegående og kjølig fra starten av

Har du vurdert 460 GTX, du kunne kjørt på med to stykker og fått utrolig god ytelse.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal ha de rambrikken du nevner ser det ut til at jeg må ta av heatsinken hvis jeg skal ha plass til dem under Noctuakjøleren. Vet ikke om det har så mye å si. De er også en god del dyrere. Skal de være mye bedre?

Tror jeg holder meg til luftkjøleren da den skal være veldig stille.

Vil gjerne unngå større strømforbruk og varmeutvikling og jeg tror et 5850 holder for meg.

Lenke til kommentar

Tror du missforstår. Noctua NH-D14 er en stillgående kjøler til å kjøle SÅ mye. I forhold til mye annet som f.eks h70 med silencer så bråker den mer.

Du kan gjerne se på XMS3 serien til Corsair på CL8. Det er slike du har, bare at de kjører på litt strammere timings. Dominator er egentlig bygget på XMS3 moduler, bortsett fra at du ikke får DHX+ for kjøling

eller eventuelt OCZ ram som er svært billig. Det får du riktignok bare kjøpt hos netshop, men du kan plukke opp et 1600MHZ CL7 kit til kun 1000kr

Et 5850 kort trekker forøvrig mer strøm enn 460 GTX, og 460 GTX gir mer for pengene, da det gir tilnærmet lik ytelse som 5850, men koster rundt 600 kr mindre. I tillegg bråker to 460 GTX 768 mb kort i SLi mindre enn et 5830 kort, så det sier vel sitt.

Grunnen til at jeg nevner 460 GTX er fordi det er for tiden det kortet som gir mest ytelse for pengene. Hvis du alikevel vil trenge mer kraft, er to kort en ekstremt god løsning da dette gir utrolig god ytelse i SLi, samtidig som det ikke koster skjorta, og du vil ikke trenge en ekstrem PSU for de. 460 GTX trekker maks 146 Watt på 100% load noe vil si at du fint ville kunne kjøre 2 og resten av systemet på en Corsair HX 650W

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...