Ida1725 Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Jeg har ett par utfordringer med mitt Olympus E-510 1. under visning av bildene på kameraet så har jeg fått skrudd på en funksjon som heter "hilight". Det vil si at de lyseste områdene på bildet blinker. Har lett gjennom menyen på kameraet og ikke funnet noe som passer, og jeg har lett i instruksjonsboka. Noen som kan hjelpe meg til å få visningen tilbake til normalen? 2. under arbeidet med forrige problem, tenkte jeg å tilbakestille innstillingene til fabrikkinnstillingene. Men på menyen får jeg ikke velge dette punktet. Det er "grått" og jeg får ikke klikke på den. Noen som vet hva det betyr? 3. Kameraet vil ikke lenger vise klare bilder når man kikker inn for å ta bildene., De fokuseres ikke klart. Men når jeg tar bildet så blir de superklare på visningsskjermen og på pc. Noe som er galt som jeg selv kan rette opp i, eller må jeg levere det inn? 4. Kameraet er ikke det beste jeg har vært borti når det gjelder fotografering innendørs i litt dunkelt lys. Har enda ikke fått kjøpt meg ekstern blits. Når jeg da skal ta bilder så blinker lysmåleren noen ganger nesten uendelig. Derfor kvier jeg meg til å bruke kameraet i eksempelvis kirke og bryllup, under taler og slikt. Håper ikke spørsmålene er for dumme. Har fundert over disse problemstillingene over lang tid, men i en hektisk småbarnshverdag finner man sjelden tid til å sette seg virkelig godt inn i det. Søker derfor til dere for hjelp Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Det er lenge siden jeg har brukt e-510, men er det ikke bare å trykke på INFO-knappen (nederst til venstre for skjermen), da endrer du hva som vises av tilleggsinfo på skjermen. Om det kan skrus av og på i en meny i tillegg er jeg ikke sikker på. Punkt 2 kan jeg ikke hjelpe med, har ikke sett at reset har vært disablet noen gang. Puinkt 3 og 4 forstår jeg ikke helt hva du gjør, kunne beskrive de litt nøyere, blant annet om du bruker søkeren eller skjermen når du tar bilder (pkt 3), og hva du mener med at lysmåleren blinker i punkt 4. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 1. Mens du ser på bildet, trykk på info knappen til du har den informasjonen du vil ha. 2. Står kamera i full auto modus? Velg i såfall P, A, S eller M. 3. Det er et lite hjul ved siden av søkeren - skru på den til bildet er klart (diopter). 4. Hvilke instillinger har du på kamera når du bruker blits (programvalg, ISO verdier osv) Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Jeg har E-450, men det er nesten det samme 1. Som han sier, trykk på info til du finner en modus du liker. Kameraet husker det til neste gang. 2. Du mener kanskje "nullst.pers."? Den er nok grå siden du ikke har noe custom oppsett. 3. Jeg tenker "Vask okkular" eller "Fokuser med halvveis nedtrykt knapp", men ikke sikkert det er problemet... 4. Standard objektiv er vel fra F3,5 til F5,6, og ikke særlig lyssterkt. Du kan enten kjøpe F1,4 objektiv, eller en blits (blitsen bruker et rødt lys i stedet for blink for å fokusere). Jeg har slått av blinkingen med skiftnøkkel 1 > AF/MF > AF Lampe > Av. Da kan du heller sette fokus til manuell+AF, hurtigknapp til forstørrelse, og fokusere litt manuellt... edit: 3. Diopter for brillebrukere ja. det tenkte jeg ikke på Endret 20. august 2010 av RulleRimfrost Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 (endret) Hvis kameraet står i auto har du ikke tilgang til enkelte verktøy og custom-funksjonene. Når det gjelder innendørs bilder er det objektivet sin skyld ikke kameraet,du kan bøte på det ved og bruke lengere lukkertid,mer iso eller større blender "mindre f/tall" til et viss punkt kan du også bruke eksponerings-kontrollen,ekstern blits vil også hjelpe betraktelig. Du kan lese guiden"lukker,blende,iso og litt til",i lenkefeltet øverst på akam sine sider vil du finne en lenk til "guider" der finner du mange fine spesifikke guider for forskjellige fotografering situasjoner. Sett kameraet i lukkerprioritet og juster lukkerhastighet helt til du får lyse nok bilder,problemet her er at du kan få bevegelseuskarphet,du kan bøte på lange lukkertider ved å øke iso,men ved og øke den for mye vil du få iso-støy på bildene. Du kan også bruke større blender for og få tilført mer lys til sensoren inne i kameraet,hvis du setter objektivet på 18mm vil du få størst blender "f/3.5" det vil hjelpe betraktelig angående bildekvaliteten. En kombinasjon av alt dette kan hjelpe deg endel. Alternativet er og kjøpe et mer lyssterkt objektiv eller en ekstern blits. Zuiko 28mm f/2.8 er et sådan objektiv som vil gi deg mye mer og gå på innendørs,dette er et såkalt fast objektiv dvs. du har en fast brennvidde og kan ikke "zoome" dette gjør at det er relativt billig og gir deg meget skarpe bilder.Du får også lyssterke zoomobjektiver men de koster veldig mye. Når det gjelder blits ville jeg ikke kjøpt en blits som man ikke kan justere blitshodet på,hvis man justerer blitshodet sånn at blitslyset blitser i taket vil man få bedre farger og mykere skygger.Denne blitsen vil fungere utmerket. Endret 21. august 2010 av Nautica Lenke til kommentar
# offline Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 3. Det er et lite hjul ved siden av søkeren - skru på den til bildet tallene/info i søkeren er klart (diopter). En liten rettelse... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 For å justere diopteret: Rett kameraet mot en lys ensfarget vegg. Still objektivet med manuell fokus så veggen er uskarp. Vri diopterinstillingen så strekene i søkeren og tallene på siden er så skarpe som mulig. ..Og så skulle søkeren fungere bedre for deg. Lenke til kommentar
flarsson Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Du kan finde en masse information om indstillinger og menupunkterne for Olympus dSLR hos Wrotniak: http://www.wrotniak.net/photo/oly-e/index.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå