Kriss^ Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Skal selge min gamle PC som jeg har hatt siden 2006. Bruker Windows XP. Har masse drit på pcen som tar nesten all plassen, og jeg lurer på hvordan jeg får slettet alt sånn at PCen min kun har det jeg hadde når jeg fikk den. Har masse virus på den (dette blir vel slettet og eller?) Håper noen kan hjelpe Endret 20. august 2010 av Kriss^ Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Bruk Windows XP cden din og kjør en clean innstalering. God som ny! Lenke til kommentar
Kriss^ Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 Clean innstalering? Må jeg trykke på noe under oppstarten av maskinen eller? Jeg tror viruset mitt stopper opp antivirusskanningen, for den blir alltid avsluttet etter én time eller noe, så er redd den skal avslutte når jeg skal slette alt. Viruset det er snakk om er forresten Defence Center Lenke til kommentar
PerB Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Du starter med XP-Cden (original). Dermed vuil virus du har på harddisken ikke starte. Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Følg med under oppstart, pga. boot krever kanskje at du trykket en vilkårlig tast. Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) som resten av gjengen sier: " clean install" men jeg forstår ikke hvordan hele maskinen kan være infisert av virus. da er du f...... meg en latsabb eller ikke skikket til å ha en pc. men men lykke til Endret 20. august 2010 av p@ge Lenke til kommentar
Kriss^ Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 Grunnen til viruset er pga Avast ble utdatert, og jeg glemte helt å få meg nytt antivirusprogram. Så gikk jeg inn på feil nettside, og fikk virus. Takk for hjelp, skal se hva jeg får til Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Det du gjør er å ha Windows CD'en i PC'en når du starter den. Før Windows starter står det at du kan trykke del, F12 osv for å komme innpå setup. Gå til boot delen. Der vil du finne en liste der bl.a. hardisken din er listet, ha dvd/cd stajonen som første valg. Velg save and exit. Neste gang du booter vil CD'en lastes inn i stedet for Windows. Følg instrukesen so mer angitt, og "vips" er PC'en din som ny. Ta back up av vikige ting før du gjør dette. I ettertid bør du endre boot device prioriteringslisten tilbake igjen. Lenke til kommentar
wil Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Jeg ville ikke solgt en PC med en harddisk det allerede har vært virus på. Da ville jeg heller kjøpt en Ny harddisk og ødelagt den gamle harddisken. Det kan hende at det ordner seg med en reinstallasjon av Windows, men man vet aldri. Da ville du også slippet å dekke over for kjøperen at det har vært virus på harddisken. Kan hende kjøperen blir litt skeptisk hvis du forteller han at det har vært virus på harddisken. Lenke til kommentar
Arcus Skrevet 29. august 2010 Del Skrevet 29. august 2010 Hei ! Hvis du ønsker å slette alt på harddisken før du selger den vil jeg anbefale deg å bruke Darik's Boot and Nukefor å slette disken på en sikker måte. Gratis program, som gjør jobben greit. Har brukt det i mange år, som mange andre brukere er jeg kjempefornøyd med resultatet. Les litt om programmet før du bruker det. Last ned ISO'en, brenn den ut på en CD, og boot fra CD'en. Darik's Boot and Nuke ("DBAN") is a self-contained boot disk that securely wipes the hard disks of most computers. DBAN will automatically and completely delete the contents of any hard disk that it can detect, which makes it an appropriate utility for bulk or emergency data destruction. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå