Gå til innhold

Et lydsystem på rommet mitt c: Forslag? c:

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte nettopp nå over en ting, eller egentlig så har jeg tenkt på det en liten stund nå. Altså, det jeg har tenkt på er at det hadde vært utrolig kult med et slags lydsystem installert inne på rommet mitt, et slags stereoanlegg, eller noe, og med små og store høytalere hengt på veggen, gulvet og overalt i hele rommet. Det ville gitt en utrolig opplevelse da å være der da å lytte til musikk, selv om naboene ikke ville synes det samme. Selv om rommet mitt er ganske lite, kunne jeg tenkt meg et slags lydsystem der.

Men jeg vet ingenting, om dette, eller om det har et bestemt navn et slikt system. Man kan jo se på hjemmekinoanlegg, som er et slags film/kinosystem c:

Okå, jeg er nå muligens veldig dårlig til å forklare nå, siden jeg skriver ganske fort og bare skriver det som faller meg inn c:

Men finnes det er slikt system jeg kan skaffe til rommet mitt, og spille musikk i en helt ny opplevelse, nesten som på konserter?

Jeg er takknemlig for linker til nettsider/sånne lydsystemer c:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

På et begrenset budsjett vil kvaliteten som regel bli best med bare to kanaler å fordele pengene på ja. Om man kun bryr seg om opplevelsen blir situasjonen en annen, som påvist så tidlig som 1934(!):

Bell Telephone Laboratories research concluded that there were only two ways to properly reproduce

a realistic sense of direction and space:

1. Binaural –dummy head recordings reproduced through headphones. O.K. but not commercial.

2. Multiple channels –

• How many? More are better!

• A realistic minimum? Threeacross the front to reproduce only the soundstage, not ambiance.people began to wonder what more might be possible. Bell Labs, one of the world’s greatest research institutions, looked into what was required for accurate directional reproduction, and concluded that, for loudspeaker reproduction, multiple channels were needed. While many channels were desirable, they were not very practical, certainly not at that time, so they looked into a practical minimum number.

Hentet fra "Loudspeakers and Rooms for Multichannel Audio Reproduction" av Floyd E. Toole, VP akustikkingeniør hos Harman International (som eier AKG, Crown, dbx, Mark Levinson, Infinty, Revel, ++)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...