Gå til innhold

Hvordan ta en backup av selve bildesamlinga i Lightroom?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå bildene på en ekstern hardisk, men ønsker at bildesamlinga også skal ligge et annet sted. Jeg ønsker altså en backup av selve bildene, ikke katalogstrukturen. Hvordan går jeg fram for å gjøre dette i Lightroom? For jeg må vel gå den veien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjelder denne negative files at den da tar med raw filene som man har liggende ved siden av jpg filene?

Ønsker også å bruke en del av bildene til f.eks en fotobok men ønsker å redigere disse i photoshop først. Hvordan er beste måte?

Ønsker da alle bildene eg skal bruke i EN katalog, ikke slik de ligger lagret etter dato på harddisken. Altså en kopi av bildene i en enkel katalog, inkl raw filene eg har....

(Lite lysten på å plukke en og en fil fra 10 august 2010.... Når man skal ha en del av de.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gjelder denne negative files at den da tar med raw filene som man har liggende ved siden av jpg filene?

Ønsker også å bruke en del av bildene til f.eks en fotobok men ønsker å redigere disse i photoshop først. Hvordan er beste måte?

Ønsker da alle bildene eg skal bruke i EN katalog, ikke slik de ligger lagret etter dato på harddisken. Altså en kopi av bildene i en enkel katalog, inkl raw filene eg har....

(Lite lysten på å plukke en og en fil fra 10 august 2010.... Når man skal ha en del av de.)

1. ja

2. Merk bildene som skal brukes i bildeboka med samme rating eller color, deretter kan du enkelt velge disse for redigering i photoshop. Anbefaler ikke at du legger alle orginalene i samme katalog da du risikerer filer med samme navn (hvis bildene kommer fra forskjellige kamera eller at bildenummereringen resettes ved hver formatering av minnekortet!) Bruk heller databasefunksjonaliteten i Lightroom/ Photoshop Bridge og tagging av bildene som skal brukes.

Lenke til kommentar

Eg importerer bildene, da havner originalfilene i mapper på harddisken etter dato.

Deretter legger eg bildene over i disse Collections.

Har da laget en collection som eg kaller aktuelle Fotobokbilder, og for enkelhetsskyld en collection som heter redigerte fotobokbilder. (Navnene er likegyldige.)

Liker det at eg kan skille ut bildene uten å fysisk flytte rundt på de.

Det tipset med rating var ikke dumt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...