Sweeny_girl Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Kjæresten min er veldig glad i god, smakfull mat, og det er jo en flott ting i seg selv, så klart. Men det jeg stusser litt på er at han tar noen valg angående mat som er mer usunne enn jeg tror han er klar over. Jeg tror grunnen til at han ikke tenker over det er at det er vaner som han har fått fra hjemme - hvor han fremdeles bor. Familien hans er veldig flink til å lage god mat - det er fantastisk å komme å spise der iblant. Masse godt. Men noen av de usunne vriene som de gjør er for eksempel dette: Drikker (nesten uten unntak) brus til middag hver dag - og da ofte to 0,5 L glass hver. Frityrkoker pommes frites, ikke ovnsteker de. Spiser veldig mye hvitt brød (loff, rundstykker etc). Bruker smør (og da ofte mye) til steking, ikke olje. "Må" ha en klatt smør i spaghettien (ca 2 ss) for at den ikke skal være smakløs. Det er ikke en selvfølge med salat/andre grønnsaker til maten, heller et unntak. Jeg vet ikke om dette er vanlig hos mange, men jeg er selv alltid blitt opplært til at grønnsaker hører med til en hver middag, at man skal unngå for mye smør og fett, helst holde seg til brus i helgene etc. Ingen i familien er noe overvektige, så jeg føler at det medvirker til at han tror gjør det som kroppen trenger - og det særlig fordi han trener en god del og sikkert tenker at det er nok for å holde kroppen sunn. Jeg vil gjerne forklare ham hva som faktisk skjer i kroppen når man spiser mye sukker og fett. Han hadde noen læringsproblemer i oppveksten som gjorde at han har strevd med skolegang, hatt få venner og dermed har blitt veldig sterkt knyttet til familien sin som har støttet ham utrolig godt. Jeg tror derfor ikke han egentlig har lært/forstått så mye om hva som er usunt. Jeg kan litt, men ikke nok til at jeg greier å forklare ham det på en måte som gjør at det synker inn. Jeg kan si "Du kan få diabetes! Du kan få tannråte! Du kan få hjerteinfarkt!", men føler liksom ikke at det ville kommet til å synke helt inn. Jeg må klare å forklare det. Noen som kunne hjulpet meg med hvordan jeg kan gjøre det? Dere tenker kanskje at jeg burde slutte å blande meg i hans liv, men vi har et veldig seriøst forhold og han er tydelig på at han vil ha en fremtid sammen med meg, og hvis det blir slik så vil jeg ikke at sånne matvarer skal bli fast rutine i vårt liv - både direkte på grunn av hans helse, og fordi det kan ha innflytelse på barna våre om vi noen. Og jeg er redd for at han kan fortsette som dette for alltid hvis han ikke får noen pekepinn på konsekvenser, fordi dette er ikke sånn tenårings-grandis, kebab og cola-fase, det er noe han er blitt oppfordret til i hjemmet. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Vi har det slik selv nesten, og med mindre han er overvektig eller i dårlig form ellers ser jeg ikke probemet. Om du vil lære han om kosthold kan du kanskje kjøpe en bok om kosthold til han, eventuelt google deg til noen artikkler og sende han. Men jeg tror nok han vet hva som er sunt og ikke sunt, men livet er mer en og holde seg sunn... Lenke til kommentar
Sweeny_girl Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 Vi har det slik selv nesten, og med mindre han er overvektig eller i dårlig form ellers ser jeg ikke probemet. Om du vil lære han om kosthold kan du kanskje kjøpe en bok om kosthold til han, eventuelt google deg til noen artikkler og sende han. Men jeg tror nok han vet hva som er sunt og ikke sunt, men livet er mer en og holde seg sunn... Men livet kan faktisk bokstavelig talt være mer om man holder seg sunn, i den forstand at man faktisk lever lenger. Jeg er ikke så dramatisk at jeg sier at han kommer til å dø lenge før han ellers ville gjort, og jeg påstår ikke at jeg selv er noe prakteksempel på en sunn person. Jeg spiser mye rart, men det hører til unntakene, ikke til den daglige middagsvanen. For sjansen for et liv uten sykdommer og plager som kan føre til døden i verste tilfelle er nok mye større om man passer på å få i seg nok frukt og grønt og kutte ned på fett og sukker på en jevn basis. Og særlig det å drikke en liter brus nesten hver dag, altså omlag 300 L i året, tror jeg kan få en del konsekvenser om man har det som vane gjennom hele livet. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Det er ikke bare fett som er farlig, selv om det selvfølgelig er et betydelig ekstraproblem for de det gjelder. En tynn mann med ræva kosthold er bortsett fra kroppsvekten like usunn som en feit mann som spiser det samme. Mitt inntrykk er at mange kan spise slik en stund, men plutselig klarer ikke organismen å ta unna lenger, og poff - de blir smellfeite. Og hvis de ikke har vært store hele livet, blir de gjerne skikkelig slapp-bleik-feite i tillegg. Dessuten kan det bli veldig tungt å plutselig legge på seg masse når man ikke har muskler til det, i motsetning til tjukkaser som i det minste er vant til å drasse rundt på overvekten. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 List opp kva du et ein typisk dag så kan vi samanlikne, kanskje er du like usunn, men i motsatt ende av skalaen (for lite) Med unntak av dei som trener aktivt har nesten alle eg kjenner eit mangelfullt kosthald, som oftast for mykje av noko og for lite av noko anna. Det store brusinntaket bør kuttast ut, det enklaste argumentet å bruke er kanskje at det kan gå på bekostning av tennene, som det er hinsides dyrt å få reparert seinare. Med unntak av brus nevner du heller ingenting om mengdene mat som blir spist eller forholdet kjøt/fisk/fugl/grønt/ris og potet, det er relevant. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Mettet fett er vel mer eller mindre ernæringsmessig blitt fjernet fra FY-listen, mens de raske karbohydratene er den nye synderen. I følge den seneste forskningen er mettet fett relativt ufarlig så lenge man har en ok Omega-3 til Omega-6 balanse, noe de aller fleste i Norge ikke har. Pasta i seg selv er ikke så ille, men helkornspasta er vel det som er mest safe. Smør innholder faktisk en del bra som f.eks kaprylsyre og er helt ok til pastaen og steknig i den grad det man steker er helsebringende. Brusen til hver middag derimot er en meget stor uting, og den kan avlæres, selv om det sannsynligvis ikke er helt enkelt for en matmessig livsnyter av rang. Junkfood er også ernæringsmessig tilnærmet krise, og jeg skjønner godt din skepsis til slike matvarer om de blir konsumert ofte. Du får vise han Supersize Me, Fast Food Nation eller en av de andre tallrike edutainment dokumentarene og se om det har effekt. Personlig så tror jeg du må legge deg i selen og lage overgangsmat som han aksepterer og sånn sett bruke din kvinnelist til å reformere denne ernæringsmessige gråsteinen til en diamant. Legg merket til at jeg ikke sier noen ingenting om hvor enkelt dette kommer til bli. LCHF er kanskje noe dere kan se på. Husk at selv om en diett fungerer for deg, så betyr ikke det det samme som at den er rett for andre. Mange faller lett i den fella og risikerer å gjøre vondt værre. Det viktigste er å finne er lur måte å erstatte værstingene med gode ting. Generelt fungerer det mye bedre å gi noe godt en å ta fra noen noe godt. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Glemte det nesten viktigste, som du sa: slike vaner kan komme til å smitte over på avkommet. Enten det blir du eller noen andre som ender opp med å spleise gener med fyren, er det slik at unger ikke gjør slik foreldrene sier, men som de gjør. Altså nytter det ikke at han vet hva som egentlig er sunt hvis han nøyer seg med å forkynne - barna hermer først og fremst atferd. Av samme grunn er undertegnede ubrukelig med penger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå