Bruker-93156 Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 VR hjelper uansett åssen makro bilder du tar så lenge det er håndholdt... BS... De med blits og sol på bildene sine får 1/500 og fryste bilder, og bevegelsesuskarphet er ikke tilstede. Lenke til kommentar
ahaf Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 VR hjelper uansett åssen makro bilder du tar så lenge det er håndholdt, spesseielt fra 100mm og oppover, makro er vanskelig nok fra før av. Effekten av stabilisering er mindre jo nærmere du kommer motivet. Er du nede på en nærgrense som gir 1:1 forhold så kan du regne med at det kan hjelpe med ca 1 stopp, altså dobling av en allerede kort lukkertid. Tenker man at objektivet også skal brukes til annen fotografering så er selvsagt stabilisering mere nyttig. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 BS... De med blits og sol på bildene sine får 1/500 og fryste bilder, og bevegelsesuskarphet er ikke tilstede. Med blits kan jeg være enig - men at de som skyter med direkte sollys som belysning ikke kan ha nytte av bildestabilisering er feil. Man vil gjerne kunne ha mindre blender og/eller lavere ISO, og kan man håndholde et stopp lenger lukkertid, så kan det være gull. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 I sollys får man lukkertider på 1/320-1/1000, iso 200 og f/8, man trenger ikke ekstra hjelp da, det fryses rimelig kjapt... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 I sollys får man lukkertider på 1/320-1/1000, iso 200 og f/8, man trenger ikke ekstra hjelp da, det fryses rimelig kjapt... "Sunny sixteen", tenker du på? ISO 200 og f/16 gir 1/200? Vil gjerne om mulig skyte på ISO 100, og når jeg ellers tar med de ca. to blendertrinnene lystap et typisk makroobjektiv har på 1:1, så gir et overslag på eksponering etter "sunny sixteen" ISO 100, f/8, 1/100s. ..Men som regel er det ikke i direkte sollys (som jo som regel er stygt), og da er mulighet for et ekstra stopp enda mer ønskelig. Så - i de fleste tilfellene er det snadder med bildestabilisering til håndholdt makro. Helt uenig i å kalle det for "BS". Lenke til kommentar
ebr Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 (endret) VR hjelper uansett åssen makro bilder du tar så lenge det er håndholdt... BS... De med blits og sol på bildene sine får 1/500 og fryste bilder, og bevegelsesuskarphet er ikke tilstede. Burde ta en litt annen tone her, eller føler du deg tøff på ett forum?, jeg vet hva jeg snakker om, du kan jo prøve en Sigma 150mm på DX selv, du vet det er ikke alltid det er sollys i dette landet, det er ikke alltid du gidder drasse med en blits heller, tydelig du ikke har tatt mange makrobilder iallfall! 1/500s JAAADA!!! er alltid så enkelt vettu! Endret 10. september 2010 av ebr Lenke til kommentar
per-erik Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Vel, jeg takker ihvertfall for hjelpen jeg fikk, og konkluderer med at jeg trenger is/vr da jeg ikke liker blitz, og kan måtte ta blidene håndholdt. takk for hjelpen folens. Per-Erik Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 VR hjelper uansett åssen makro bilder du tar så lenge det er håndholdt... BS... De med blits og sol på bildene sine får 1/500 og fryste bilder, og bevegelsesuskarphet er ikke tilstede. Burde ta en litt annen tone her, eller føler du deg tøff på ett forum?, jeg vet hva jeg snakker om, du kan jo prøve en Sigma 150mm på DX selv, du vet det er ikke alltid det er sollys i dette landet, det er ikke alltid du gidder drasse med en blits heller, tydelig du ikke har tatt mange makrobilder iallfall! 1/500s JAAADA!!! er alltid så enkelt vettu! Hehe, har eid Sigma 150/2.8 på DX i 2 år, og jeg har tatt mine makrobilder, tro meg. De ligger på forumet bare se Jeg sier ikke at det alltid er sollys, men når det er direkte sollys så trenger man det ikke, og de fleste her inne tar enten bare i sollys eller bare i lite lys. Mine makrobilder blir tatt på 1/5-1/20, altså når det er helt overskyet, for å få best mulig lys. Du kan mene hva du vil om tonen min, men akkurat dette med makro kan jeg, tror du meg ikke får du spørre deg litt rundt på forumet Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Vel, jeg takker ihvertfall for hjelpen jeg fikk, og konkluderer med at jeg trenger is/vr da jeg ikke liker blitz, og kan måtte ta blidene håndholdt. Om du må ha VR/IS og trenger det er noe annet. At det er kjekt er helt klart. Stativ/monopod er uansett bedre enn VR/IS, hvis du kan få brukt stativ. Har selv ikke bildestabilisering (eller for den del autofokus) på noen av makroobjektivene mine, og klarer meg fint uten, selv om jeg ikke hadde hatt noe imot det. Om det er verdt prisen? Tjah - du skal betale dobbelt opp på Canon-platformen for å få IS til en 100mm makro - og du får "bare" ca. ett stopp med bildestabilisering på 1:1. At det er kjekt? Helt klart. Verdt prisen? Det er det deg som skal svare på. For meg? Njæ - ville nok heller kjøpt et annet objektiv eller en ekstra blits for pengene. (Men så skal jeg også holde kjeft, som har betalt gjennom nesa for andre egenskaper ved makroobjektivene mine, som begge er i kategorien "for spesielt interesserte"..) Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Tydelig du ikke har tatt mange makrobilder iallfall. prøver du å disse makroterroristen,trønderen som teppebombet oss med fluebilder. Du burde gjøre hjemmeleksa ordentlig før du kommer med såpass bastante påstander. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Stemmer, var en kveld jeg peiste opp en del bilder ja.... Var vel 12 poster? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 (endret) Stemmer, var en kveld jeg peiste opp en del bilder ja.... Var vel 12 poster? Mener det var 22 "forskjellige" bildeposter i løpe av en kveld Hvor mange dager var du pålogget den gangen før du ble utestengt igjen,3 dager ? Endret 10. september 2010 av Nautica Lenke til kommentar
ebr Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 (endret) Tydelig du ikke har tatt mange makrobilder iallfall. prøver du å disse makroterroristen,trønderen som teppebombet oss med fluebilder. Du burde gjøre hjemmeleksa ordentlig før du kommer med såpass bastante påstander. Tror du bare skal glemme å be folk om å gjøre hjemmeleksa si før en kommer med meninger i ett forum, jeg svarte på en bastant mening, som ikke blir noe mer riktig av utstyrs"skryting" eller bilder. Og ja... jeg har også mine macro bilder og vise, men reklamerer ikke med hjemmesiden min overalt fordet VR er VR, og er ypperlig på alle objektiv, spessielt når vi snakker litt lengre brennvidde, det er bare fakta. Endret 10. september 2010 av ebr Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. september 2010 Del Skrevet 10. september 2010 Tror du bare skal glemme å be folk om å gjøre hjemmeleksa si før en kommer med meninger i ett forum, jeg svarte på en bastant mening, som ikke blir noe mer riktig av utstyrs"skryting" eller bilder. Og ja... jeg har også mine macro bilder og vise, men reklamerer ikke med hjemmesiden min overalt fordet VR er VR, og er ypperlig på alle objektiv, spessielt når vi snakker litt lengre brennvidde, det er bare fakta. Nja,ikke på alle objektiver. VR fungerer dårlig på Canon objektiver Selvfølgelig fungerer stabilisering bedre en uten der behovet er tilstede,men det er ikke ultimatumet for makrofotografering vil alltid foretrekke stativ før stabilisering. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Tydelig du ikke har tatt mange makrobilder iallfall. prøver du å disse makroterroristen,trønderen som teppebombet oss med fluebilder. Du burde gjøre hjemmeleksa ordentlig før du kommer med såpass bastante påstander. Tror du bare skal glemme å be folk om å gjøre hjemmeleksa si før en kommer med meninger i ett forum, jeg svarte på en bastant mening, som ikke blir noe mer riktig av utstyrs"skryting" eller bilder. Og ja... jeg har også mine macro bilder og vise, men reklamerer ikke med hjemmesiden min overalt fordet VR er VR, og er ypperlig på alle objektiv, spessielt når vi snakker litt lengre brennvidde, det er bare fakta. Det er ikke en faktaopplysning at VR gjør bilder bedre, det er kun et hjelpemiddel til å oppnå en effekt flere vil oppnå. Du kan få tro hva du vil, jeg og flere her inne vet hvor mye erfaring jeg har innen makro og hvor mye jeg har i bunn for å uttale meg, så du får bare velge å tro på hva du ønsker. Poenget er ganske greit, de som er ute etter god kvalitet på makro tar bilder i overskyet vær for å få så mykt lys som mulig, og må derfor jobbe på relativt lange lukkere... De som tar seg tiden til slike bilder bruker ikke tid på sollys bilder fordi de mener kvaliteten blir crappy. De som derimot tar bilder i sollys/blits syns kvaliteten er grei og gidder ikke knote på 1/10, men knipset når lukkertiden er kort og eller bruker blits. Forskjellen er at ved 1/500 så vil ikke VR utgjøre noe, men det på 1/10 vil utgjøre en vesentlig forskjell, frihånd eller ikke. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Nautica: i følge hukommelsen min ble banne. Opphetevet, jeg postet noen fluebilder, fikk 10% warn på grunn av spam, ikke ny ban. Lenke til kommentar
ebr Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 (endret) Tydelig du ikke har tatt mange makrobilder iallfall. prøver du å disse makroterroristen,trønderen som teppebombet oss med fluebilder. Du burde gjøre hjemmeleksa ordentlig før du kommer med såpass bastante påstander. Tror du bare skal glemme å be folk om å gjøre hjemmeleksa si før en kommer med meninger i ett forum, jeg svarte på en bastant mening, som ikke blir noe mer riktig av utstyrs"skryting" eller bilder. Og ja... jeg har også mine macro bilder og vise, men reklamerer ikke med hjemmesiden min overalt fordet VR er VR, og er ypperlig på alle objektiv, spessielt når vi snakker litt lengre brennvidde, det er bare fakta. Det er ikke en faktaopplysning at VR gjør bilder bedre, det er kun et hjelpemiddel til å oppnå en effekt flere vil oppnå. Du kan få tro hva du vil, jeg og flere her inne vet hvor mye erfaring jeg har innen makro og hvor mye jeg har i bunn for å uttale meg, så du får bare velge å tro på hva du ønsker. Poenget er ganske greit, de som er ute etter god kvalitet på makro tar bilder i overskyet vær for å få så mykt lys som mulig, og må derfor jobbe på relativt lange lukkere... De som tar seg tiden til slike bilder bruker ikke tid på sollys bilder fordi de mener kvaliteten blir crappy. De som derimot tar bilder i sollys/blits syns kvaliteten er grei og gidder ikke knote på 1/10, men knipset når lukkertiden er kort og eller bruker blits. Forskjellen er at ved 1/500 så vil ikke VR utgjøre noe, men det på 1/10 vil utgjøre en vesentlig forskjell, frihånd eller ikke. Du snakker som om du er en stor fotograf! igjen! (min erfaring er at de gode, de holder kjeft!), jeg bryr meg ikke om hva du mener om deg selv eller dine bilder, her var det snakk om VR/stabilisering, du kan foretrekke akkuratt hva du vil selv, men det gir deg ingen rett til å si at VR bare er BS fordet, for mange andre så har det veldig mye og si, makro objektiver brukes til mer en bare ett kjipt insekt og en blomst, hvertfall for veldig mange andre. Og ikke kom her og prøv og belær meg om foto, du kjenner ikke meg, så bare spar det. Endret 11. september 2010 av ebr Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Det var du som dro inn tvil om min erfaring... Jeg sa at at VR ikke er nyttig til all type macro... Hadde jeg brukt blits ville ikke VR vært nyttig... At det til noen typer er nyttig har jeg aldri sagt. Om de gode holder kjeft så la de holde kjeft, jeg prøver bare å få deg til å forstå at jeg har mer erfaring innen makro enn du tror, og jeg har dermed grunnlag for å komme med sterke meninger ang. Makro. Du må godt være uenig, jeg bryr meg ikke om hva andre gjør, men blir jeg spurt om tips svarer jeg... Lenke til kommentar
Runar Skrevet 11. september 2010 Del Skrevet 11. september 2010 Det hadde vært fint om dere holdt dere til trådens emne istedet for å gå etter hverandre. Hvis dere fortsetter med personangrepene, vil tråden stenges umiddelbart for opprydning og advarsel/ferieutdeling. Dette vil resultere i en vesentlig mindre tråd og et mindre aktivt forum. Er det dette dere vil? Kommentarer på moderering tas som vanlig på PM og ikke her i tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå