Gå til innhold

Hva trenger jeg for macro?

Anbefalte innlegg

Har akuratt bestilt Canon eos 550d med 18-55 og Canon 75-300mm linse. Er ikke veldig viktig siden jeg ikke skal bruke den mye til macro, men kan det bli brae bilder med disse linsene av feks krypdyr, blomster etc? Er relativt ny i fotografering så vet ikke om man trenger noe ekstra og dyrt for macro bilder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fullt mulig å ta makrobilder med de objektivene du har bestilt. Stikkordet er freelensing, og så bør du kanskje blende ned til F5.6-F8 for å få noe særlig dybdeskarphet og jobbe med. Hvordan, hvorfor, hva jeg i det hele tatt snakker om her kan du finne svar på om du googler litt ;)

Lenke til kommentar

Åh. Du snakker om nærfotografi, ikke makro.

Til makrobilder betyr brennvidden ikke noe for størrelsen på motivet - alle 1:1 makroobjektiver gir like stort bildeutsnitt på nærgrensen. Brennvidden betyr heller hvor lang avstand du har til motivet - lang brennvidde er typisk ønskelig for insekter - kort for blomsterbilder.

Lenke til kommentar

Til krypdyr (altså reptiler) bruker jeg fra 60 og 150mm, stort sett 60mm for helfigur (når det gjelder dyr større en frosk) og 150mm for detaljer og portretter (av litt større reptiler)

Jeg snakker forøvrig her om dedikerte macroobjektiver - fastoptikk

(Nikon AF-S 60mm f/2.8 Micro og Sigma 150mm f/2.8 Macro)

For eksempler kan du jo kikke innom her : Thor Håkonsen på FLICKR

Exif skal ligge på de aller, aller fleste bildene

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar

Takker for svar! Har ikke mye peiling på fotografering som sagt, så tror jeg skal bare teste macro med kameraet å se om det lever opp til forventningene mine. Hvis ikke får jeg vell kjøpe meg en macro linse etter hvert, noen annbefalinger til en ganske 'basic' macro linse til rimelig pris?

Lenke til kommentar

Åh. Du snakker om nærfotografi, ikke makro.

Til makrobilder betyr brennvidden ikke noe for størrelsen på motivet - alle 1:1 makroobjektiver gir like stort bildeutsnitt på nærgrensen. Brennvidden betyr heller hvor lang avstand du har til motivet - lang brennvidde er typisk ønskelig for insekter - kort for blomsterbilder.

vet :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det du kan gjøre er å se om du kommer nært nok med de objektivene du har.

Så, om du ikke føler behov for mer å komme nærmere vurderer du om skarpheten du oppnår er god nok. Vil du ha bedre skarphet (pass på at det ikke er bevegelsesuskarphet som lurer deg) blir du nødt til å kjøpe et makroobjektiv. Skal du ta bilder av salamandere, knelere og generelt sett dyr i fangenskap som ThorEH tar holder det nok med en 90/105mm. Skal du derimot ta bilder av fluer og små insekter bør du kjøpe en Sigma 150mm eller Sigma/Tamron 180mm...

Jeg bruker en Sigma 150mm/2.8 med mellomringer, og føler dette blir litt kort på FX, mens andre igjen foretrekker 105mm.

Lenke til kommentar
Skal du ta bilder av salamandere, knelere og generelt sett dyr i fangenskap som ThorEH tar holder det nok med en 90/105mm.

Nå snakka jeg om krypdyr, som i reptiler og amfibier (i naturen), som jeg vel fremdeles har en del mer erfaring med enn deg unge Olsen ;)

Og da er faktisk 105mm på ett cropkamera nok, selv om 150mm nok i flere tilfeller er å foretrekke.

Jeg bruker jo selv 150mm på FX, og syntes det er passe til krypdyr i naturen

I fangenskap foretrekker jeg ofte noe kortere brennvidde..

Lenke til kommentar

Jeg bruker jo selv 150mm på FX, og syntes det er passe til krypdyr i naturen

I fangenskap foretrekker jeg ofte noe kortere brennvidde..

Var jo det jeg sa?

Nå snakka jeg om krypdyr, som i reptiler og amfibier (i naturen), som jeg vel fremdeles har en del mer erfaring med enn deg unge Olsen ;)

Det nærmeste jeg er å ha sett amfibier i skauen er frosker og de har jeg ennå til gode å prøve å ta bilde av, kall meg homo, men grensen min går ved slimete dyr, det takler jeg ikke.

Lenke til kommentar

Takker for svar! Har ikke mye peiling på fotografering som sagt, så tror jeg skal bare teste macro med kameraet å se om det lever opp til forventningene mine. Hvis ikke får jeg vell kjøpe meg en macro linse etter hvert, noen annbefalinger til en ganske 'basic' macro linse til rimelig pris?

Det beste er å lære seg utstyret og kjenne før man gaper over for mye :)

Et macroobjektiv fordrer endel kunnskap for og kunne utnytte det optimalt.

Som endel sier her så er et macroobjektiv rundt 90/105mm et greit allroundobjektiv hvis man ikke har noen spesifikke ønsker.

Lenke til kommentar

Hei,

låner litt plass i denne tråden. Jeg lurer på hva som er viktig for valget om jeg skal eller ikke ha macro objektiv med stabilisering.

Jeg tenker på Canon sin 100mm. Jeg har tenkt å bruke gorillapod, men også frihånd når der ikke er tid til å rigge poden.

Per-Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...