Speik Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Hei! Jeg ønsker å bli mer opplyst om hvordan loven lyder - og hva som er mulige konsekvenser når man handler alkohol og tobakk fra utlandet via nettet. For det første syns jeg det er meget rart at man har en kvote å forholde seg til når man reiser, men ikke når man handler på nett. Og man skulle jo også tenke seg at det hadde vært greit å handle men at norske avgifter og toll blir lagt til. Slik jeg har forstått det er det nulltoleranse. Noe som betyr at norske myndigheter forventer at vi må ut av landet for å handle alkohol- og tobakksvarer som monopolene og offisielle importører ikke fører (noe det er MYE av). Vel, hva hvis man tar sjansen, og tollvesenet oppdager det. Hva er straffen? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Privat innførsel er tillatt etter alkoholloven § 2-1 (3) og alkoholforskriften kap 15. Det er ikke krav om at du må reise til utlandet og fysisk ta med deg alkoholen hjem. Det er krav om at den som i siste omgang fysisk utleverer varene til deg må være registrert hos Helsedirektoratet. Dette har med alderskontroll og kontroll av at det er til privat bruk å gjøre. Import av snus og andre tobakksvarer er tillatt med en rekke restriksjoner. Overtredelse av importlovgivningen medfører normalt bot (fengsel ved større kvanta). Endret 20. august 2010 av krikkert Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå