Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Alternativ til Telenors ZyXEL P-2602HWT-F3 multimodem (fiber)


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

 

Jeg har fiber fra Telenor og har hatt litt småproblemer (stabilitet) med Telenors multimodem. Jeg skal prøve å være så konkret som mulig:

 

Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med et stabilt alternativ til denne routeren. Jeg er avhengig av at følgende tjenester fungerer med det eventuelle alternativet:

 

1. IP-TV (QoS)

2. IPSEC VPN

3. DynDNS

4. Svært gjerne WLAN (ikke et must da jeg har andre muligheter her)

 

Noen forslag? Noen med erfaring?

 

Takk på forhånd.

 

PS: Jeg bruker i dag følgende firmware på multimodemet: ZyNOS Firmware Version: V3.70(ASC.7) | 04/30/2010. Så vidt jeg vet skal dette være siste versjon..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ZyXEL P-2602HWT-F3 er ikke det en ADSL2+ modem? Ser vertfall slik ut etter spec å bedømme. Vil uansett tro at du har ett modem/router fra telenor, og derfra koblet opp med cat5/6 kabel?

Hvis dette er tilfellet, kan du bruke hvilken som helst router.

 

Anbefaler deg å ta en titt på Linksys (Cisco)

Dem har en rekke routere til dine ønsker.

Lenke til kommentar

Men jeg ser jo at han har fiber inn, ikke ADSL, Da funker dette modemet som en vanlig router ja, så da kan han egentlig velge og vrake i hva han vil nesten :)

 

ZyXEL P-2602HWT-F3 er et ADSL 2+ modem.. :)

 

Hei og takk for svar.

 

Til info:

ZyXEL P-2602HWT-F3 er et såkalt multimodem, som fungerer som en vanlig router i Telenors fiberløsninger. Den har to porter i tillegg til switchportene (4stk): DSL og WAN. Jeg som har fiber benytter WAN-porten, mens ADSL-kunder benytter DSL-porten.

 

Spørmålet mitt innledningsvis var om det var noen som hadde erfaring med et alternativ. Jeg har Telenor-TV via fiber og vanlig internettabb gjennom samme line.

 

Det fine med ZyXEL P-2602HWT-F3 er at den har støtte for IPSEC-VPN som jeg har konfigurert opp mot en SGW på jobb, og selvsagt at det er en slags "alt-i-ett-boks". Ulmepen er at jeg synes den er ustabil. Jeg har allerede prøvd 3stk av samme type samt Linksys WRT54GL og sistnevnte var bunnstabil, men har dessverre ikke støtte for IPSEC-VPN.

 

Takk for alle tilbakemeldinger så langt.

Lenke til kommentar

Men jeg ser jo at han har fiber inn, ikke ADSL, Da funker dette modemet som en vanlig router ja, så da kan han egentlig velge og vrake i hva han vil nesten :)

 

ZyXEL P-2602HWT-F3 er et ADSL 2+ modem.. :)

 

Hei og takk for svar.

 

Til info:

ZyXEL P-2602HWT-F3 er et såkalt multimodem, som fungerer som en vanlig router i Telenors fiberløsninger. Den har to porter i tillegg til switchportene (4stk): DSL og WAN. Jeg som har fiber benytter WAN-porten, mens ADSL-kunder benytter DSL-porten.

 

Spørmålet mitt innledningsvis var om det var noen som hadde erfaring med et alternativ. Jeg har Telenor-TV via fiber og vanlig internettabb gjennom samme line.

 

Det fine med ZyXEL P-2602HWT-F3 er at den har støtte for IPSEC-VPN som jeg har konfigurert opp mot en SGW på jobb, og selvsagt at det er en slags "alt-i-ett-boks". Ulmepen er at jeg synes den er ustabil. Jeg har allerede prøvd 3stk av samme type samt Linksys WRT54GL og sistnevnte var bunnstabil, men har dessverre ikke støtte for IPSEC-VPN.

 

Takk for alle tilbakemeldinger så langt.

 

Jeg har selv hatt Linksys i flere år, som har stått koblet til Altibox.

Min beste erfaring har jeg med Linksys WRT610N (som for øyeblikket er flaggskipet til Linksys), denne er meget stabil både på kablet og trådløs. Fordelen med Linksys er at det er Cisco som produserer boksene, og som de fleste som har erfaring innen nettverk vet er at det finnes ingen bedre enn Cisco.

 

Linksys WRT610N har støtte for det meste av protokoller, QoS, USB lagring (en slags NAS mulighet), Draft 802.11n, 802.11a, 802.11g, 802.11b, 802.3, 802.3u, 802.3ab kan kjøre b/g samtidig med N). WRT610N er en ren router, og er derfor ikke en typisk router til DSL-linjer. Men kan brukes til alt.

Linksys WRT54GL er en stabil router, men desverre så er den "strippet" for funksjonalitet. Men det er en fantastisk router til normalt hjemmebruk.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...