Gå til innhold

Trenger profesjonell innsyn av hva jeg har valgt av komponenter før innkjøp!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har satt sammmen en oversikt over hvilken PC komponenter jeg skal gå for, som dere kan se her: https://prisguiden.no/profil/lister/117642

Av komponenter jeg skal beholde er:

SpinPoint F1 HD103UJ Hard Drive - 1TB - 7200rpm -

Corsair TX 650W PSU

Med tanke på at jeg skal overklokke CPU til minst 3.5GHZ og kjøre SLI av GTX460, så lurer jeg på om strømforsyninga er sterk nok ?

Og ser valget av komponentene greit ut, burde jeg gjøre noe endringer ?

Takk for hjelpen. :)

Endret av Cold Snake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du klokke og kjøre sli ville jeg valgt 850W psu minimum.

Du kan jo regne på det til slutt, men den må kunne levere nok ampere på 12v linjene + at psu ikke burde belastes maks da db-kurven skyter opp fra 70%+

Endret av War
Lenke til kommentar

Det er absolutt det dummeste jeg har hørt.

Du klarer deg HELT fint med en god 650W på to 460 GTX i SLi.

At du skal ha 850W er bare så teit.

Jeg kjører min i7 930 på 4Ghz, og har to overklokkete 5870 2GB Matrix kort, klokket til 1006mhz. De trekker nesten dobbelt så mye strøm per kort som 460 GTX som har et maks trekk på 146 Watt. MAX!

Mitt setup kjører knirkefritt på Corsair HX 750W.

Det er forøvrig den PSUen jeg vil anbefale. Corsair AX er en bedre PSU ja, men den koster også 500kr enn HX versjonen. Når HX versjonen også er en 80+Gold PSU som yter helt ekstremt bra. (Vant forøvrig Editors Choice hos Hardware) Ser jeg ingen grunn til å velge noe annet.

Du kan vurdere 650W og, men kjører du 750W er det helt sikker :) Hvis du skal klokke kortene også.

Ellers ser det ut som et kongevalg av det meste her. Premium komponenter.

Spesielt fornøyd med rambrikkene du har valgt. De er bare helt utrolig gode, og kjører på markedets strammeste timings.

De koster derimot skjorta da ;)

Spørsmålet her er egentlig om du trenger noe så bra? :p Det der er et ganske så heftig rigg

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Hei du :)

Jau, jeg tenker jeg kanskje prøver meg med Corsair TX 650W PSU først, vil vel merke fort om det ikke vil fungere med oppsettet jeg har valgt. :)

Jeg oppgraderer fra en Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz@ 3.0Ghz og GTX 295.

Greit å kjøre en bra upgrade når jeg først slår til, øker sjansen for en god overklokking og generelt en superB stabil pc da.

forhåpentligvis vil det holde noen år til med herlig gaming ytelse etc au :)

Hadde det ikke vært for at min GTX295 liger på 73c idle, og 110c load, ofte 115c som igjen fører til at kortet slår seg av, så hadde jeg avventet skjermkort oppgraderinga ihvertfall. ^^

Lenke til kommentar

Jepp, jeg ser den du ^^

Men får se hvor langt jeg kommer med overklokkinga, vil jo ende opp med de riktige komponentene for det, men prøver meg på ALDRI over 4.0ghz hehe ^^

Tipper det holder fint med 3.6Ghz uansett, og det burde gå bra med tanke på hva du kjører på din Corsair HX 750W. :)

Endret av Cold Snake
Lenke til kommentar

Nå har vi 5 poster pr dag med dataproblemer relatert til forliten psu. Frysing, lagg, bluescreen,ingen oppstart, reboot ol.

Nå skrev jeg også 850W pga det vil da støye mindre med lavere belastning + at man burde ha nok ampere på 12v linjen noe man ofte ikke får med en 650W om man for eks trenger 4x 6pin + skal klokke det hele / bytte hardware senre.

Lenke til kommentar

Det er klart viktig at man har de PCI-E kontaktene man trenger. Det er klart, men 850W er skikkelig overkill, og TS vil ikke trenge å bruke unødvendige penger på slikt.

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-460-sli-review/15

Med et x58 oppsett med en klokket i7 965, og 100% GPU stresstest trekker altså to 460 GTX 433 W.

Dette er altså da gode 66% av en 650W. Det er ikke før etter 70% load på en PSU at bråket virkelig kommet, og den holder seg godt innenfor grensen ved et skikkelig worst case scenario.

Ved normal bruk og spill, vil den derfor jobbe under rundt optimal load.

Mtp. kontakter har du derimot et godt poeng. Så vidt jeg vet vil 460 GTX ha to 6 pin PCI-E. Det må du eventuelt sjekke at du har nok av Cold Snake.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Når det gjelder PSUer for veldig strømkrevende maskiner, og spesiellt SLI/crossfire, så spiller det mindre rolle hva den totale watt outputen på PSUen er og mye mer hvor mye 12volt den kan kontinuerlig levere (da du vil forbruke 95% 12volt i et sånt system).

Det holder kort sagt ikke å se på totale watt. En 650watt PSU som kan levere mesteparten av den effekten på 12volt vil være mer enn sterk nok, men det finnes utvilsomt 650watt ratede PSUer som ikke har nok 12volt også.

Jeg gjorde litt rask research for deg:

http://www.silentpcreview.com/article813-page1.html

Denne kan levere 52A på 12volt railen (den har en enkelt sterk rail i stedet for flere svakere hvilket forsovidt er bra). Dette kan levere 624watt, så denne PSUen bør kunne fungere fint for 2xGTX460 i min mening.

Litt mer research "on the house":

http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-460-sli-review/15

Et lignende system med et slik SLI oppsett trekker 433watt på max load (dog litt mer må du regne med om du i tillegg maxet ut CPU 100%, hvilket neppe skjer i praksis bruk). Merk at denne testen ble kjørt med en i7 på 3,7Ghz. Kort sagt så er det nok, men det er ikke mer enn det burde være også. Ideelt sett bør du ha en PSU som vil bli belastet rundt 80% av maks kapsitet ved maks belastning (praktisk belastning mener jeg da, ikke maksing med vilje via testprogrammer). Du ligger omtrent i det området.

Det er verdt å nevne at Denne PSUen er SLI certified, så den er forsovidt designet for SLI bruk.

Personlig kjøpte jeg en 1200watt for lenge siden selv om jeg egentig ikke trengte i nærheten så mye. Tanken var enkelt og greit at da har jeg så mye PSU som jeg noengang vil trenge helt til den dør av alderdom - hvilket som regel tar en god stund med en god PSU spesiellt når den skjeldent blir belastet i nærheten av sin maksimale kapsitet også.

Men jeg sier ikke at det nødvendigvis er den beste strategien for deg ;) Jeg bare fikk muligheten til å kjøpe den jeg har til en særdeles bra pris så det var ikke så vanskelig valg.

-Stigma

Lenke til kommentar

Takker for konstruktive svar folkens, mye nyttig informasjon, supert ;)

Og som War og Maccan nevner, så har faktisk ikke Corsair TX 650W PSU nok PCI-E kabler altså, den har kun 2 8-pin/6-pin pre-split.

Ser tydelig at TX650W ikke er lagd for high end SLI/Crossfire da.:(

Dermed trenger jeg en ny Strømforsyning allikevel, tenker jeg må gå for en som er fremdtidsrettet og ikke minst stabil ved bruk av SLI, og som har en bra 12volt effekt!

Så Corsair HX 750W har minst 4x 6 pins PCI-E kabler med stabil 12volt ?

Endret av Cold Snake
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...