Gå til innhold

Noen som har stålkontroll på pendlerfradrag her? Trenger hjelp!


larseer83

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har fast jobb (100% turnus) nøyaktig 9 mil fra min folkeregistrerte boligadresse. Dvs 18 mil tur/retur jobb, på rundtom 220 oppmøter i året.

 

Har såpass fin turnus at jeg ikke har pendlehybel der jeg har jobben, jeg kjører frem og tilbake når jeg er i arbeidsperiodene. En gang iblant sover jeg over på jobben (når jeg jobber senvakt og skal på tidligvakt dagen etter)

 

Hvor mye har jeg rett til i pendlefradrag i året? Har jeg i det hele tatt rett på noen ting siden jeg ikke har pendlehybel på samme sted som arbeidsplassen er?

 

Fint om noen "revisorer" kan hjelpe meg litt med mine spørsmål. Har forsøkt å lese det som står på skatteetaten og de blekkene de deler ut, men blir ikke helt klok. Der står det jo bare om denne fordømte hybelen jeg ikke har.... :mad: De er ikke så flinke til å få frem hva man skal gjøre i klartekst

 

Så her trengs litt Rema 1000 forklaring.... ENKELT OG GREIT :D

Endret av CCCCyanide!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det kan vel være at det er så enkelt som det... :)

 

MEN... jeg har lest litt... og sett på de regnestykkene som finnes på nett og... noen sitter med over 20.000 de kan skrive av på skatten, men dette stemmer vel neppe helt at det er den summen liksom? Det er vel noe mer som skal trekkes fra vel? Skatt av dette igjen og julebordsgodtgjørelse for annsatte i skatteetaten +++++...?! :tease:

Lenke til kommentar

Ja, det kan vel være at det er så enkelt som det... :)

 

MEN... jeg har lest litt... og sett på de regnestykkene som finnes på nett og... noen sitter med over 20.000 de kan skrive av på skatten, men dette stemmer vel neppe helt at det er den summen liksom? Det er vel noe mer som skal trekkes fra vel? Skatt av dette igjen og julebordsgodtgjørelse for annsatte i skatteetaten +++++...?! :tease:

 

Du får ikke pendlerfradrag for en pendler hybel/bolig du ikke har. Fradraget blir derfor for den daglige reisen.

 

Utfra dine egne tall: 90 * 2 = 180 km pr dag * 220 dager = 39600 km

 

Fratrekk i inntekt 35000 km * 1,5 = 52500 + 4600 km * 0,7 = 3220 minus bunfradrag 13700

 

Totalt fradrag 42020. Spart skatt 28% = 11757

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ev. med tillegg for dokumenterte utgifter til bom/ferge dersom reisetiden med bil blir mer enn 1 time kortere hver vei i forhold til raskeste offentlige reisemåte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...