Gå til innhold

Rett på nynorsk undervisning?


Plinge93

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har ein rett på ein viss prosent nynorsk undervisning i den vidaregåande skulen?

Eg meinar å ha lest om dette, men er ikkje heilt sikker.

 

Isåfall, er det nokon som kan koma med kjelder?

 

På forhånd takk!

 

Du har rett til å få alle lærerbøker på nynorsk og selvsagt benytte deg av skriftsspråket ditt ved innlevering av oppgaver, eksamener o.l. - rent utover det har du ingen rett til en viss prosent nynorskundervisning, med unntak av det som står i pensum (norskfaget), selvfølgelig. Det er jo allikevel ikke tilpasset nynorsk-brukere.

Lenke til kommentar

Du får iallfall nynorsk på VG3 allmenn påbygg, der lærer du alt fra begynnelsen.

 

Ikke hvis du har fritak i nynorsk siden ungdomsskolen ;) Har du hatt nynorsk fra ungdomsskolen så må du desverre ha nynorsk.

 

Btw, søkte nettopp om fritak i nynorsk jeg :-)

 

Ser ikke på hvilken måte dette er relevant? Er vel rimelig åpenlyst av hovedinnlegger ønsker undervisning på nynorsk, og ingen her spør om mulighetene for fritak.

Lenke til kommentar

Jeg er interessert i å vite om hvilke måter jeg kan få dette språket bortfalt fra undervisningen på allmenn påbygg?

 

Ingen måter.

 

Jaså..

 

Tricell: Har du hatt fritak siden ungdomsskolen? Sjekk om det står "Fritatt" fra vitnemål fra grunnskolen.

 

Ja, man kan selvsagt søke fritak dersom man var fritatt på ungdomsskolen - men rent utover det er det da ingen muligheter. Med mindre man går på en av Osloskolene som skiller seg ut der, men da hadde han vel vært klar over det.

Lenke til kommentar

Det blir et nederlag, jeg har hatt nynorsk på ungdomskolen hvor jeg fikk 2'er. Er alt håp ute for fritak?

 

Ja, men det handler i stor grad i hvor åpen du er for å lære deg nynorsk - og hvor mye tid du legger ned i det. Er egentlig ikke så veldig vanskelig hvis du bare ønsker og vil litt - meld deg på et nynorsk-kurs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...