Qumad Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Fruen har leid en leilighet som vi nå har flyttet alle tingene ut av. Venter fortsatt på en front til ett kjøkken skap som vi må få på plass kjapt. Leieperioden (oppsigelsesperioden) utgår i August, hvodan gjør man med overlevering av nøkler og tilbakebetaling av depositum? Hvis utleier setter seg på bakbena og ikke vil betale ut depositumet med en gang kan jeg da holde tilbake nøklen til leiligheten? (Uten at jeg må betale leie for denne perioden?) Mistenker nemelig at utleier vil prøve og få tak i depositum pengene, utleier hadde tatt depositumet til den forrige leieboeren også. Vi skal gjøre opp for oss men på en skikkelig måte, vi skal fikse kjøkken døren men det kommer ikke på tale at jeg betaler ut depositumet til utleier. I så fal så tar jeg hele saken inn for forliksrådet (er det ikke forliksrådet som tar slike saker?) Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Nøklene kan dere bare levere tilbake som normalt. Depositum skal dere kunne gå til banken, og si at dere vil ha, og utleier får 30(eller mer, usikker) dager på seg til å gjøre noe - Viss dere har satt pengene på ordentlig depositumkonto da. Lenke til kommentar
Qumad Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 Nøklene kan dere bare levere tilbake som normalt. Depositum skal dere kunne gå til banken, og si at dere vil ha, og utleier får 30(eller mer, usikker) dager på seg til å gjøre noe - Viss dere har satt pengene på ordentlig depositumkonto da. Både fruen og utleier måtte være der når kontoen skulle opprettes så regner med det er en ordentlig depositumskonto.Må man ha med oppsigelses brevet til banken eller opplyser banken om at det vil bli utbetalt leier om disse 30 dagene? Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Det vet jeg ikke, men vil tro banken gjør det. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Må man ha med oppsigelses brevet til banken eller opplyser banken om at det vil bli utbetalt leier om disse 30 dagene? Min erfaring fra i vår da jeg flyttet ut av en leilighet og hadde depositumskonto i Postbanken, er at både utleier og leier skal innom (ikke nødvendigvis samtidig) og signere på et skjema om at depositumet frigis. Begge legitimerer seg, og det tas kopi av begges ID-bevis. Skjemaet og kopi av legitimasjoner fakses etellerannet sted, og noen uker seinere går man innom posten og kan disponere kontoen som en vanlig konto, uten utleiers samtykke. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Vanlig vis så skal det være nok at leigetaker tar kontakt med banken og ber om å få depositumspengene utbetalt. Deretter er det banken som gjer resten. Dersom huseigar nekter utbetaling så går saka vidare der huseiger må legge fram bevis for sitt krav om erstattning frå depositums kontoen. Dersom du er i tvil så er det ikkje værre en at du tar ein telefon til banken og spør der om råd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå