GRØNÅS Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Jeg driver å ergrer meg over en ting. Hva tror elevene at de er som kan drive dank og herse med snille lærere idag? Mange elever har ikke skjønt at lærerne skal ha respekt for den jobben de har, som hjelper elevene å klare seg i fremtiden, og sørger for at de har kunnskap nok til å klare seg. Jeg snakker ikke om lærere som er drittsekker, fordi det er greit nok å ikke like dem. Men snille, omsorgsfulle og aktive lærere! Det finnes mange elever som er innforjævlig arrogante mot ordentlige lærerne! Bare en lærer gjør en liten feil, så tirrer mange av elevene det opp som om det skulle vært et stort problem... Tror faktisk jeg og en venn av meg er de to eneste som har hatt et for så vidt godt forhold med de fleste av lærerne fra 8-10kl. De fleste andre ville ikke ha noe med dem å gjøre, eller hatet dem og plaget dem. Så klart. Det finnes alltid én kjip lærer. Det kan ikke unngås. Har kommet fram til at det ikke er lett å være lærer i Norge idag. Hva feiler elever i dag som lager et helvete mot greie lærere?? Jeg har ikke skjønt det! Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Vet hvordan det er, selv har jeg hatt gode forhold med lærerne mine, men de fleste andre i klassen har ikke hatt det. Noen ganger skjønner jeg jo at folk misliker lærere, fordi alle kan jo ikke like alle, men du skal være ganske uheldig hvis alle lærerne du får er type personer du ikke liker på noen som helst måte. Har også selv en mor som er lærer og hun sier det at noen ganger skulle hun ønske at: "Hun solgte et produkt som noen faktisk ville ha" Men om hun har "interesserte kjøpere eller ikke" varierer jo fra kull til kull. Endret 20. august 2010 av Perrern Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Litt av skylden kan nok legges på lærerene også, respekt fra elevene må fortjenes, ikke kreves slik de gjorde før i tiden. Om en lærer krever respekt vil ingen like læreren. Jeg var i en såkalt problemklasse for de fleste lærerene, hovedsakelig fordi vi hadde gamle lærere som krevde at vi gjorde som de sa, hørte på de osv. De fleste var greie nok, men det var fortsatt ingen som hørte på det de sa. Etter å ha slitt ut en del lærere fikk vi en kar rett fra skolebenken som lærer, han var litt mer kompis, gjorde litt for å bli likt og fortjente den respekten han fikk. Han skjønte aldri hva de andre lærerene hadde klagd på. Mye av skylden til problemene i klassen jeg gikk kom fra skole-administrasjonen også, men det er en annen historie... Edit: Nei, jeg mener ikke at all skyld er på lærerene, men noe av skylden kan gjerne legges på de også Endret 20. august 2010 av aklla Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Skal si meg enig, og intensjonen min var aldri å si at problemet kun lå hos elevene heller, mye ligger nok også hos læreren, jeg er bare gått litt lei av hvordan media o.l. alltid skal legge skylden på lærerene, når man faktisk ser at det er et problem som egentlig er begge parter sin feil. Forskjellige klasser krever jo også forskjellige lærere på en måte, feks sa jo du at som en problemklasse så trengte dere kanskje en litt mer kompis lærer, mens en klasse hvor det er mange flinke elever, men som har det problemet at de noen ganger har litt lett for å småprate i timene o.l. trenger en lærer som kan holde dem litt på rett kjøl. Alle har jo forskjellige behov. Sånsett er vi vel egentlig enig. Endret 20. august 2010 av Perrern Lenke til kommentar
GRØNÅS Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 Jeg forstår hva du mener der, men jeg snakker ikke om sånne kreve-lærere. Jeg snakker om lærere som faktisk fortjener respekt. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Kan hende det er unga det er noe galt med, det er om å gjøre å være tøff osv i ungdomsskolen.. Når man går på barneskolen og på videregående/universietet er ikke problemet veldig stort. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Hvis det ikke var så mange lærere som var uintelligente, nedsnødde, faglig utdaterte, selvopptatte og hadde enormt markeringsbehov og mobbertendenser, så ville vel kanskje ungene likt de bedre. Endret 20. august 2010 av Ideal 1 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Jeg vet ikke jeg, det er ganske mange i 14-16 års alderen som ikke har så mye respekt for verken foreldre, lærere eller politi. Grunnen til at ungdomsskole elever ikke behandler dem bra, tror jeg er fordi det foregår så mye annet som "er viktigere" i denne fasen av livet, slik at skolen blir uintressant og lærerene mobbeobjekter. Når jeg gikk på ungdomsskolen ga de fleste blanke i alle timene, uansett hvilken lærer det gjaldt, andre ting var mye viktigere. Lærerne fikk gjennomgå for å si det sånn. Når man blir litt eldre og må ta ansvar for sin egen utdanning, blir respekten ovenfor lærerne større, selvom lærerne kanskje ikke er noe bedre enn de på ungdomsskolen. Lenke til kommentar
GRØNÅS Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 Her snakker jeg hovedsaklig om greie lærere. Ikke lærere som søker status eller liker å ha respekt. Jeg snakker om lærere som har vært så snill og grei de bare maktet. Men som elever bare har vært frekke og dumme mot allikevel. Sånne elever liker jeg rett og slett ikke. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Litt av skylden kan nok legges på lærerene også, respekt fra elevene må fortjenes, ikke kreves slik de gjorde før i tiden. Om en lærer krever respekt vil ingen like læreren. Jeg er ikke enig i grunnlaget for din tankerekke her. Jeg synes du må skille mellom respekt og det å like noen. Det er fullt mulig å respektere en person uten å "like" ham. For en lærer er det vel knakende likegyldig om han blir likt eller ikke, så lenge elevene gjør som de blir bedt om og elevene lærer i henhold til undervisningsplanen. Læreren får betalt for å lære ungdommen fag, ikke for å være bestevenn, og heller ikke for å lære ungene folkeskikk. Det at en lærer er godt likt betyr ikke at han nødvendigvis har en klasse som leverer gode resultater. Jeg mener at lærere som er mer strenge og stiller krav til elevene ofte har mer disiplin i klasserommet og kan få bedre resultater enn en som er kompis og lar ting flyte ut. Det viktigste er at læreren er rettferdig og ikke bare en drittsekk. Lenke til kommentar
GRØNÅS Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 Det at en lærer er godt likt betyr ikke at han nødvendigvis har en klasse som leverer gode resultater. Jeg mener at lærere som er mer strenge og stiller krav til elevene ofte har mer disiplin i klasserommet og kan få bedre resultater enn en som er kompis og lar ting flyte ut. Det viktigste er at læreren er rettferdig og ikke bare en drittsekk. Selvfølgelig. Må jo være en balanse. Den skolen jeg gikk på, så var de fleste lærerne for så vidt strenge, men samtidig greie. Det var ei lærerinne som ikke var fullt så kjekk. Men jeg klagde da ikke allikevel! Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Jeg har faktisk tenkt litt på dette i det siste og vurderte å lage en tråd selv. Det finnes UTROLIG mange dårlig lærere idag så klart er ikke elevene alltid så høflig men det er lærerens jobb og håndtere klassen. Finnes det en elev som er helt utholdelig kan de så klart få hjelp. Jeg har vært gjennom alt mulig av lærere og alt kommer vel ned til at læreren klarer å få elevene til å gi tilitt og respekt til læreren. Dette oppnår de ikke med å dra frem linjal og kjefte hver gang noen sier ett pip, men heller av å være gode til å lære og respektere og lytte til elevene. De må så klart være litt strenge i blandt, men vis elevene respekterer læreren blir de mye mindre behov for kjefting. Jeg merker allerede i år at jeg ikke kommer til å få noe særlig respekt for de læreren jeg har nå. Hvorfor? De har lagt idiotiske regler, er overdrevent strenge med dumme ting som "ikke spis eple i timen". De finner tungvinte løsninger på ting og de tuster mye rundt når de snakker. Og verst av alt ho ene kommer rett fra ungdomskolen og skal undervise en vg3 klasse for første gang og drar så klart med seg alle regler fra ungdoms skolen. De første hun sa når vi møtte ho var "ojsann haha jeg er jo så vant til at på ungdomsskolen så reiser alle seg for meg å hilser hver morgen, hehe.." Så klart kommer jeg ikke til å bråke mye i timen og sånt, men jeg respekterer de ikke og tviler på at jeg kommer til å gjøre det med det første i vertfall. Så klart respekterer jeg noen lærere kanskje mer enn det jeg var klar over selv. Her om dagen møtte jeg en gammel lærer av meg, hyggelig kar, streng men rettferdig. Hadde i blandt noen gode historier på lager og var åpen for diskusjoner i klasse både blant eleven eller (som det ofte endte opp med:p) elevene mot han. En ting han gjorde var at han alltid pleide å be oss gutta dra opp boksa for han mente vi segga for mye. Når jeg traff han nå så hilste vi snakket litt så, så han bare ned på buksa mi og nikket en bevegelse med hodet og jeg dro buksa rett opp automatisk Møtte også ei dame lærere som jeg hadde før. Jeg husker jeg ble veldig sint på ho til tider for jeg synes hun stemplet eleven ganske, altså fikk du en firer på første prøven så var du en firerer elev uansett hvor hardt arbeid du gjorde. Jeg hadde likevel respekt for ho, på grunn av mange grunner men det er spesielt en hendelse jeg husker. Hun hadde med seg sånne frukt bastiller eller noe sånt til skolen, også spurte jeg på kødd om jeg kunne få en. Da slengte hun pakka bort til meg og sa "slå deg løs". Jeg tror lærekursene idag er alt for dårlig, nesten alle de gode læreren mine har vært litt opp i årene jeg kan bare huske 1-2 unge lærere som jeg virkelig likte. Noen burde absolutt ikke få lov til å være lærere. Jeg mener tenk å UTROLIG stort ansvar de egentlig har? De er med på å bestemme remtiden til flere tusen elever igjennom livene sine. Endret 20. august 2010 av Carlgutt Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Jeg er ikke enig i grunnlaget for din tankerekke her. Jeg synes du må skille mellom respekt og det å like noen. Det er fullt mulig å respektere en person uten å "like" ham. For en lærer er det vel knakende likegyldig om han blir likt eller ikke, så lenge elevene gjør som de blir bedt om og elevene lærer i henhold til undervisningsplanen. Læreren får betalt for å lære ungdommen fag, ikke for å være bestevenn, og heller ikke for å lære ungene folkeskikk. Det at en lærer er godt likt betyr ikke at han nødvendigvis har en klasse som leverer gode resultater. Jeg mener at lærere som er mer strenge og stiller krav til elevene ofte har mer disiplin i klasserommet og kan få bedre resultater enn en som er kompis og lar ting flyte ut. Det viktigste er at læreren er rettferdig og ikke bare en drittsekk. Om man liker en lærer vil man ofte også respektere læreren. Om en lærer kun kjefter vil ingen verken respektere læreren eller like læreren, det samme gjelder om læreren er alt for streng. Respekt kommer heller ikke av å være for mye kompis, vi hadde en lærer som likte kort-spill, hun hadde oss i KRL, i 1 år brukte vi KRL-timene til å spille kort med læreren, altså, kjempegod kompis men 0 respekt. Greia er å finne en mellomting. Men, ja, lærere har en jobb å gjøre, om de vil kan de stå forran på tavla og snakke en time og så gå igjen, men en god lærer gjør ikke det, de bryr seg litt mer om ting utenom det faglige, som f.eks folkeskikk, bli respektert, være litt kompis osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå