KVTL Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Hvis jeg skal fraråde noe så hadde det nok vært Beko og Point.. AEG Lavamat og Miele er jo klassikere og brukes som vaskemaskiner ved fellesvaskerier. Zanussi og Whirlpool er midt på treet maskiner, som ofte er på tilbud. Fungerer helt ok og gjør det ikke dårlig på tester. Selv har jeg noe tilsvarende denne: http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/vask-tork/vaskemaskin/LN78479/aeg-vaskemaskin Uansett en god pris på den maskinen der. Problemet med vaskemaskiner er børster, disse må som regel byttes etter 5-6 år på de litt billigere maskinene. Nå tar børsteløsheten over mer og mer.. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Nevnte Hotpoint Ariston-modeller er børsteløse. Selv om de koster 4-5000,-. Derfor jeg nevner at merke ikke nødvendigvis har mye å si for holdbarhet - utenom Miele som er i en klasse for seg. Lenke til kommentar
festen Skrevet 22. august 2010 Forfatter Del Skrevet 22. august 2010 Det at Hotpoint var børsteløs var det beste argumentet for den. Den hadde dessuten imponerende display og knapper. jeg tenkte om det med børster som bare holder 5-6 år kun gjelder for relativt hyppig familiebruk. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Børster har da aldri vært et problem før, og folk har hatt maskiner som har vart i 30 år. At de nå plutselig blir et problem, vil jo da tyde på at man med vilje lager de så små at de slites ut på 5 år. Konklusjonen blir derfor at jeg betviler sannhetsgehalten i en slik påstand, og jeg tror dette er noe de bruker til å selge et dyrere produkt. (Vanlig taktikk hos Elkjip.) Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 På vaskemaskin og tørketrommel er Miele noe av det beste, det holder og holder. Du kan fint regne med å ha en Miele maskin i over 10 år, hvor andre merker tar kvelden etter ca 5 år. ~ Mortis Jeg er ikke helt enig. Årsaken er at man har 5 års reklamasjonsrett. La oss si det er akkuratt som du sier, 5000kr maskin varer i 5 år og 10.000kr maskin varer i 10 år. Da vil de koste deg det samme, dvs. 1000kr/året. Men, hva om de begge ryker rett etter 5 år? Da vil 10.000kr maskinen koste deg 2000kr per mnd. Den vil da være dobbelt så dyr! Hadde vi ikke hatt 5 års reklamasjon, kunne jeg til dels støttet din påstand, men ikke så langt som 10.000kr / 10 år. Man kan ikke forvente 10 år av et produkt, bare pga. det koster mye penger. (med mindre leverandøren gir en utvidet garanti). Det viktigste må vel være: * Hvor rent vasker maskinen? * Hva koster maskinen? * Hvor stort volum har den (liter) * Energiklasse * Bråker den? * Andre ting (hvor lett er den å bruke, hva koster servicedeler som filter, o.a., er det mye kjente problemer rundt den aktuelle modellen). 10.000kr er mye for en vaskemaskin.. Jeg gav 5-6000 et sted, for min gorenje.. Føler det er nok å betale. Den har fungert fint i en del år nå og den er veldig enkel å bruke. Ryker den før 5 år er gått, har jeg reklamasjon.. Ryker den etter 5 år, skal jeg uansett være glad for lav pris per år jeg har hatt den. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 En annen ting å tenke på også, er at jeg tror ikke jeg vil ha den maskinen i noe særlig mer enn 5 år. Maskinene om 5 år, må jeg vel bare regne med: * Vasker bedre * Er mer energieffektive * Er mer stillegående * Ser kulere ut (kanskje vi har vaskemaskiner med android snart? ) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Og det KVTL sier beviser poenget til de fleste hvitevareselgere - det er ofte veldig bingo hvor lenge maskiner varer. Folk som kommer og handler har ørten preferanser på merker, og hvor lenge den siste og nest siste vaskemaskina varte er avgjørende for hvorvidt merke X og Y suger eller er fantastisk kvalitet på. Marekatten: Titt litt på Hotpoint Ariston neste gang du er innom en Elkjøp da . Tror du ville blitt overrasket. Siste vaskemaskinen jeg hadde var Ariston. Legger ikke levetid til grunn, men støynivået blant annet. Og generell kvalitetsfølelse. Er vel en seks år siden den ble kjøpt nå. Er Hotpoint Ariston mye bedre, så er det klart at det kan være noe å vurdere (selv om jeg tipper den ikke slår min Miele på punktene jeg vektlegger ). Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Jeg er ikke helt enig. Årsaken er at man har 5 års reklamasjonsrett. La oss si det er akkuratt som du sier, 5000kr maskin varer i 5 år og 10.000kr maskin varer i 10 år. Da vil de koste deg det samme, dvs. 1000kr/året. Men, hva om de begge ryker rett etter 5 år? Da vil 10.000kr maskinen koste deg 2000kr per mnd. Den vil da være dobbelt så dyr! Hvis vi tar Miele som et eksempel, så er de laget for å vare i minst 20 år. Garantien er imidlertid ikke så lang (har vel fem års garanti, tror jeg?). Men har man en dyr maskin, så er det også større grunn til å reparere den om noe går i stykker. Det jeg har hatt av billige hvitevarer, har bare vært å kaste på dynga når det blir noe feil... det lønner seg ikke å reparere den ettersom nye feil kan oppstå kort tid etter. De dyrere vil være rimeligere å reparere enn å bytte, og det er større sannsynlighet for at de andre delene vil holde en stund til. I tillegg får man en bedre maskin på de punktene du lister opp. Hvis en 5000-kroners maskin varer fem år, og en 10.000 kroners maskin varer ti år, så blir kostnaden den samme, ja. Men da har man hatt én veldig god maskin i ti år, enn to "bare" gode maskiner i ti år. Lenke til kommentar
festen Skrevet 23. august 2010 Forfatter Del Skrevet 23. august 2010 (endret) Jeg er ikke helt enig. Årsaken er at man har 5 års reklamasjonsrett. La oss si det er akkuratt som du sier, 5000kr maskin varer i 5 år og 10.000kr maskin varer i 10 år. Da vil de koste deg det samme, dvs. 1000kr/året. Men, hva om de begge ryker rett etter 5 år? Da vil 10.000kr maskinen koste deg 2000kr per mnd. Den vil da være dobbelt så dyr! Hvis vi tar Miele som et eksempel, så er de laget for å vare i minst 20 år. Garantien er imidlertid ikke så lang (har vel fem års garanti, tror jeg?). Men har man en dyr maskin, så er det også større grunn til å reparere den om noe går i stykker. Det jeg har hatt av billige hvitevarer, har bare vært å kaste på dynga når det blir noe feil... det lønner seg ikke å reparere den ettersom nye feil kan oppstå kort tid etter. De dyrere vil være rimeligere å reparere enn å bytte, og det er større sannsynlighet for at de andre delene vil holde en stund til. I tillegg får man en bedre maskin på de punktene du lister opp. Hvis en 5000-kroners maskin varer fem år, og en 10.000 kroners maskin varer ti år, så blir kostnaden den samme, ja. Men da har man hatt én veldig god maskin i ti år, enn to "bare" gode maskiner i ti år. Akkurat det er ikke sikkert. Men jeg liker ikke bruke 5 og 10 år. Bruk heller 10 år vs 20. Da tenker jeg at Bosch maskina går i 10 år ved moderat bruk uten feil, mens miele maskina også gjør det, men trenger et par reperasjoner slik som ny belg og en elektrisk feil i løpet av tiden mellom 10-20 år ut i bruken. jeg har hatt et par miele maskiner og begge har hatt 4 eller 5 reperasjoner til sammen. Det er ikke snakk om at en 20 år gammel miele maskin med gammeldags ikke elektronisk analogt program, utslitte støtdempere som står og spretter litt rundt på gulvet, og relativt langsomme sentrifuger kan hamle opp med noe som er nytt i dag. Det er heller ikke slik at Miele er feilfrie maskiner. Jeg tror også nesten de gamle miele maskinene er enda tyngre enn de nye. Det kreves to karer i god form styrkemessig. de maskinene er farlige for folk som ikke trener. Kanskje er det da slik at den bosch maskina du får om 10 år er så mye bedre enn dagens miele maskin at det faktisk lønner seg å gå for den billige. Endret 23. august 2010 av festen Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Men nå er det ikke en rivende utvikling i vaskemaskiner akkurat da. De siste årene har det sikkert skjedd noen nyvinninger som gjør de bedre enn for ti år siden, men kan ikke si jeg merker noen store ulemper med de gamle Miele maskinene jeg har vært borte i i forhold til min nye. Både min bestemor og mine foreldre har Miele som har fungert feilfritt. Ikke sikker på hvor gamle de er, men ca 10 år eldre enn min. Vaskemaskinen mine foreldre hadde før dette, husker jeg med gru. Det var ikke Miele, men et annet velkjent merke (Bosch eller AEG eller noe sånt). Forskjellen til Miele'n de kjøpte var rimelig stor. Så det skjedde nok mer for 10-20 år siden, enn for 0-10 år siden, og kanskje enda mindre de nærmeste 10-20 årene også Men uansett så har jeg en veldig god maskin som forhåpentligvis varer i mange år. Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Miele opererer vel med utvidet garanti (fra utgått reklamasjon til 10 år etter kjøp), de sponser evt. reparasjon med 500,- Problemet med Miele er jo at, om noe faktisk skulle skje etter at reklamasjonen var utgått, så koster det gjerne så mye å få reparert feilen (miele reservedeler kan være ufattelig dyre) at lønnsomhet basert på driftsikkerhet utgår fullstendig. Gjennomsnittlig levetid er, så vidt jeg husker, 26år på en miele vask. Statistisk sett ligger man godt an, men det er alltid noen som trekker ned statistikken. Men nå får man jo gode Miele-maskiner til under 6 laken, så da er det jo egentlig ikke noe grunn til å la være uansett. Det er jo tross alt svært gode produkt. Lenke til kommentar
festen Skrevet 23. august 2010 Forfatter Del Skrevet 23. august 2010 Det jeg føler blir det store spørsmålet nå er hva slags tørketrommel jeg skal kjøpe. Jeg regner med at det har endel andre faktorer enn hos en vaskemaskin. Også der har jeg problemer med Miele. Problemet med den, som den alltid har hatt er at tøyet ikke blir skaptørt om maskinen er relativt full, men at det må til et par ekstra runder på programmet før det er ferdig. Det er det jeg helst vil slippe. Derfor vurderer jeg nå og kjøpe en med bare timer. Det er bedre å tørke for mye enn for lite. Jeg har alltid likt de store på vaskerom der du kan ta med klær i noen Ikea poser, og sette på 2-3 vaskemaskiner samtidig og når de er ferdige, ta alt sammen inn i den store tørketrommelen og la det gå til det er helt tørt. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Hvis vi tar Miele som et eksempel, så er de laget for å vare i minst 20 år. Garantien er imidlertid ikke så lang (har vel fem års garanti, tror jeg?). Men har man en dyr maskin, så er det også større grunn til å reparere den om noe går i stykker. Det jeg har hatt av billige hvitevarer, har bare vært å kaste på dynga når det blir noe feil... det lønner seg ikke å reparere den ettersom nye feil kan oppstå kort tid etter. De dyrere vil være rimeligere å reparere enn å bytte, og det er større sannsynlighet for at de andre delene vil holde en stund til. I tillegg får man en bedre maskin på de punktene du lister opp. Hvis en 5000-kroners maskin varer fem år, og en 10.000 kroners maskin varer ti år, så blir kostnaden den samme, ja. Men da har man hatt én veldig god maskin i ti år, enn to "bare" gode maskiner i ti år. Ja, jeg skjønner hva du mener. Men fremdeles, om du ser på det litt kynisk: Kjøp en maskin for 10.000 og: * Du føler du MÅ reparere den for å få 1000kr/år eller lavere, pga. den var så dyr (selv om det har kommet billigere modeller som fungerer vel så bra) * Du må muligens reparere den "Når som helst" etter 5 år * Deler kan være vanskeligere å skaffe etter 5 år (gjetter jeg) Kjøp en maskin for 5000: * Vær glad om den varer mer enn 5 år * Kjøp ny når den ryker For miljøets del er det selvsagt bedre å kjøpe en maskin som varer lengre, men man vet aldri hvor lenge noe varer. Jeg har kjøpt ting som går i stykker første dagen jeg bruker det, disker til pc som ryker etter 2 uker, etc. slik er det nå alltid, noen % av produktene er "mandags"-kvalitet. Lenke til kommentar
Mortis360 Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Kan legge til at Miele har 10 års garanti på mange vaskemaskiner og tørktetrommler. ~ Mortis Lenke til kommentar
festen Skrevet 24. august 2010 Forfatter Del Skrevet 24. august 2010 Etter hva jeg har lest her føler jeg at jeg virkelig gjorde en tabbe når jeg lot en miele stå igjen i min gamle leilighet. Jeg kunne sikkert presset mange år til ut av den. Kanskje den også hadde overlevd min nye Bosch. Jeg må si det er døra som er det fine med en Miele. Det er ingen andre som matcher det, men hittil er jeg mer fornøyd med min Bosch. Lenke til kommentar
festen Skrevet 25. august 2010 Forfatter Del Skrevet 25. august 2010 (endret) Noen som mener noe om galvanisert trommel vs trommel i rustfritt stål? Er det noe seriøs risiko for at rust skal bli noe problem? De hadde to varianter , den ene bosch classic 6 kg er "made in spania", uten metallhengsler, pumpe, og med kondensbeholderen under, er galvanisert. Den andre med metallhengsler som er i samme serie som vaskemaskinen min, tar 7 kg og har samme trommel, men i rustfritt stålm, og med pumpe og tank oppe, og kan kobles til avløp. Den er visst tysk. Endret 25. august 2010 av festen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå