Gå til innhold

useriøsitet ved kjøp av hvitevarer

festen

Anbefalte innlegg

Et moment som ikke kommer frem her heller er kvaliteten på maskinen.

Selv om du får 7kg tøy inni Candy maskina så er det ikke sikkert at den lever så lenge som 6 kilos miele maskina gjør.

Kan godt hende at gummiopphengene til sentrifuga er morknet opp eller slitt av belastningen og drivverket synger på siste verset etter 5 år mens miele maskinapusler og går som når den var ny.

Det er mange momenter her som kan lure deg og billigmerkene tar gjerne snarveier for å få produltet til å se bedre ut en det egentlig er.

Uttrykket "du får det du betaler for" lever i hvertfall i beste vellgående når det kommer til hvitevarer generelt.

Det gjelder vel faktisk for en bred del av produkter som selges over disk med noen hedelige unntak.

Jeg gikk til slutt for en Bosch maskin med 6 kg kapasitet og 53 liter trommel og 1600 RPM. Den betalte jeg 3795 for. Det var faktisk det beste tilbudet jeg greide å finne. Så langt er jeg fornøyd.

Inntrykket mitt er at den har noe av den samme teknologien som på de dyreste maskinene fra Bosch og Siemens, og at en også kommer heldigere ut med å kjøpe en billig maskin hos et brukbart merke sammenlignet med å kjøpe en dyr maskin i et billig merke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjeller på dyre og billige vaskemaskiner ligger mye i drivverket.

Større motorer, større dimensjonert driverk og gjerne tette kulelager, bedre pumper og kraftigere slanger.

Ting som gjør at maskina varer lenge i motsetning til marginalt dimensjonerte maskiner.

Jeg kan jo ta et praktisk eksempel her som gjelder vaskemaskiner for jeg har hatt nesa inni både Miele og Aristonvaskemaskin med toppmating.

Toppmatede maskiner har noe med den enkleste konstruksjonen som finnes så her kan i grunnen lite gå galt men sammenligner jeg min Ariston maskin med Miele så har min åpna kulelager som ettter 1 år begynte å knurre under sentrifugering.

Miele har tette lager.

Opphenget til trommelen er dobbelt så kraftig som ariston maskina mi.

Sjekka ikke spesifikasjonene på motorene så de har jeg ikke sammenlignet.

I allefal så går maskina mi 10 år etter at jeg kjøpte den men lokket står ikke lengere av seg selv, knappen som åpner er treg og sentrifugering på maks turtall får maskina til å ta en lett jogg over gulvet.

Heldigvis lar den meg stille turtallet på sentrifugen selv så dette kommer vi rundt.

Selv på noe så enkelt som en toppmatet maskion der det kun er ei reim som er overføringa mellom motor og trommel så har altså den dyreste av produsentene valgt kraftigere og mere slitesterke løsninger en billigmerket.

Det er i all hovedsak dette som skiller dyrt fra billig.

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at jeg ikke valgte Miele er at jeg har hatt det før og det er veldig upraktisk under flytting og prisen naturligvis. Det virker som det er politikk hos miele at butikkene priser maskinene til veiledende, hos andre merker kan rabatten være 50 % under et tilbud. Det kan bli for tungt med enn maskin på over 100 kg når to stykker skal bære det ned noen trapper.

Lenke til kommentar

Det er god økonomi å kjøpe en vaskemaskin til 10,000kr, som holder i over 10 år uten problemer, istedenfor å kjøpe en vaskemaskin til 5000kr, som varer i halvparten av tiden som en Miele (mitt synspunkt).

På andre hvitevarer ser jeg dog ikke poenget med Miele, som platetopper, innbyggningsovner, kjøleskap o.l, der er de fleste allrighte.

~ Mortis

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at jeg ikke valgte Miele er at jeg har hatt det før og det er veldig upraktisk under flytting og prisen naturligvis. Det virker som det er politikk hos miele at butikkene priser maskinene til veiledende, hos andre merker kan rabatten være 50 % under et tilbud. Det kan bli for tungt med enn maskin på over 100 kg når to stykker skal bære det ned noen trapper.

50% rabatt fra veiledende på et tilbud?

Når? Det tilbudet må jeg også benytte meg av :)

Lenke til kommentar

Saken er vel at Miele kan vare veldig lenge, men at ting blir utslitt på de også. Gummibelg, rele, støtdempere osv, og jeg tror det er bedre økonomi og også bedre vaskeresultat i å ikke kjøpe Miele dersom en ikke er en hard bruker, fordi når en maskin er 10 år er det sannsynligvis mye nytt og bra på markedet som er mer attraktivt enn å ha en 10 år gammel maskin som er på vei til å bli 20 år, med de reperasjoner som også kommer.

Lenke til kommentar

50% rabatt fra veiledende på et tilbud?

Når? Det tilbudet må jeg også benytte meg av :)

Det er bare å se lefdal sin kommende tilbudsavis, det tilbudet har forresten også vært den uka som er nå. 3795, veiledende pris er 7990 , men jeg tror de veiledende prisene til bosch er litt ville. Pris på elkjøp er 6495, jeg tror det er å regne som en mer normal veiledende. Det er en grei maskin, det finnes endel andre billigmaskiner med display og endel funksjoner fra Ariston, men jeg tror ikke de er like bra lagd.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Den maskinen har kostet 3995,- flere ganger i vinter og i vår, så veiledende er nok mer villedende ja, som du nevner :).

4995,- utenom kampanjene, der jeg jobber iallefall.

Prisen er god, er ikke det jeg sier, men halv pris er det onk ikke nei - men forstår hva du mener :).

Uansett så har du kjøpt en flott maskin rent specmessig. Holdbarhet blir litt mer bingo, men håper den vil vare i mange år og dekke behovet ditt hele veien.

Lenke til kommentar

jeg liker maskinen. Døra er stor, kapasiteten er god, kvaliteten føltes bedre enn på Candy og Zanussi og den sentrifugerer godt. Det er også lite å hente på å gå opp i pris, gjerne dobbelt pris også har jeg funnet ut om en ikke trenger større trommel eller funksjoner som digitalt display eller utsatt start, men det virker som det er mye å hente på å kjøpe en maskin slik den jeg har kjøpt, fremfor en helt bunnmodell med 1000 RPM og bare 4-5 kg vaskekapasitet som kanskje er opptil 1000 kroner lavere i pris.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Det er ikke butikkene som skaper svindelen aktivt, men de formidler det på en passiv måte, det er helt sikkert også negativt for salget hos de merkene som oppgir kapasiteten på en konservativ måte. Altså useriøst av elkjøp.

Som Alastor så lurer også jeg hvorfor du drar inn akkurat Elkjøp i dette.

Uansett hva vi snakker om av elektronikk og andre varer, så vil en nettside formidle spesifikasjonene som er angitt av produsent. Det er ikke bare Elkjøp som gjør dette, men alle forhandlere i hele verden, uansett hvor fiendtlig innstillt du er mot Elkjøp i utgangspunktet.

En vaskemaskin med 6kg kapasitet kan ha en forventet levetid med 6kg på 5 år, mens en med 5kg kan ha en forventet levetid på 10 år. Men førstnevnte vaskemaskin har allikevel en kapasitet på 6 kg.

Vi kan dra frem kamera og megapiksler som et tilsvarende eksempel; Et kamera med 14 megapiksler kan ta langt dårligere bilder enn et med 10, men det har allikevel 14 megapiksler... det er ikke løgn.

Det er nettopp derfor man bør gå i en fysisk butikk og spørre en erfaren selger om råd. Da kan man få informasjon utenom det spesifikasjonene forteller. Men dessverre er det alt for mange som leser spesifikasjonene blindt, og da er sjansen for å gjøre et dårlig kjøp stor.

Derimot er Bosch et solid merke, og er nok bedre enn en Ariston som koster det samme (eller mer), men som muligens har en større kapasitet.

Angående Miele så har jeg det selv av flere grunner... for det første fordi de er konstruert for å vare i 20 år med hyppig bruk, fordi de er stillegående, fordi vaskeresultatet er i toppklasse, fordi den er skånsom mot klærne, fordi den er utrolig rask på Express-programmet (om jeg må ha noe rent raskt) og fordi den har en del funksjoner og muligheter som gjør brukervennlighet og anvendelighet bedre enn konkurrentene. Den kostet en god del mer, og den veier 99 kilo, men det er verdt det (flytter ikke så ofte, og det finnes flyttefirma).

Lenke til kommentar

Det med elkjøp kom ikke så godt frem, men jeg opplevde at de prøvde å lure meg mens jeg enda ikke hadde kjøpt noen maskin, gjennom å blåse opp leveringstider og snakke negativt om produktet. Det er nok endel elkjøp forretninger som gjør så godt de kan for å selge så lite som mulig av lokketilbud.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hvis en selger sier at du får vanvittig mye mer vare hvis du går opp f.eks 500 kr så forsøker ikke selger å lure deg. Han prøver da å gjøre deg enda mer fornøyd. En fornøyd kunde kommer gjerne igjen og handler neste gang. Tenk om du hadde kjøpt "katta i sekken". Da hadde du helt sikkert skreket ut på forumet hvor idiot selger var som ikke forsøkte å snakke deg vekk ifra lokketilbudet.

Lenke til kommentar

Det med elkjøp kom ikke så godt frem, men jeg opplevde at de prøvde å lure meg mens jeg enda ikke hadde kjøpt noen maskin, gjennom å blåse opp leveringstider og snakke negativt om produktet. Det er nok endel elkjøp forretninger som gjør så godt de kan for å selge så lite som mulig av lokketilbud.

Snakke negativt om et produkt er ikke bra. Det inngår ikke i opplæringen til noen selgere - vi får klar beskjed om det motsatte.

Flodec: Enit, men mistenker at dette ikke har skjedd i dette tilfellet..om det er slik festen sier.

Jeg ville forøvrig valgt Hotpoint Ariston sin nye modell i den prisklassen framfor Bosch'en. Men det er nå meg ^^

Lenke til kommentar

Har vært borte i en del hvitevarer fra billigmerker, ettersom de allerede sto i leiligheten da jeg kjøpte den. Vaskemaskinen og komfyren varte akkurat så lenge at reklamasjonstiden var rukket å gå ut.

Komfyren var treg til å bli varm, og vaskemaskinen bråkte som et uvær. Kjøleskapet lever fortsatt, men lydnivået er over middels, og jeg synes det blir unormalt fort mye is i det både i kjøle og frysedelen. Vurderer å bytte den ut, da jeg nylig leste om en del kjøleskap av samme merket som hadde lekket potensielt dødelig gass i USA.

Etter det har jeg kjøpt dyrere merker (Bosch og Miele) og er mye mer fornøyd med produktenes kvalitetsfølelse.

Disse tingene er noe som ikke kan leses ut fra spesifikasjonene. Det kan godt hende at den Hotpoint Ariston-maskinen har gode (faktiske) spesifikasjoner, men lydnivå, kvalitetsfølelse og hvor lenge de faktisk lever har mye mer å si for meg enn vaskekapasitet og sånt. Derfor utgår billigprodukter fra mine vurderinger fremover.

Lenke til kommentar

Besteforeldrene mine husker jeg hadde skikkelig trøbbel med deres Miele maskiner.. Har selv en AEG Lavamat stående på lur til jeg får mitt eget sted å bo.

Zanussi hadde ihvertfall bra kvalitet. Zanussi maskina til foreldrene mine holdt vel i 15 år og kunne holdt lenger hvis de orket å bytte et eller annet. De kjøpte seg Whirlpool istedetfor til 2999 som har gått nå i 6-7 år. Aldri vært noe problem med den vaskemaskinen.

Lenke til kommentar

Og det KVTL sier beviser poenget til de fleste hvitevareselgere - det er ofte veldig bingo hvor lenge maskiner varer.

Folk som kommer og handler har ørten preferanser på merker, og hvor lenge den siste og nest siste vaskemaskina varte er avgjørende for hvorvidt merke X og Y suger eller er fantastisk kvalitet på.

Marekatten: Titt litt på Hotpoint Ariston neste gang du er innom en Elkjøp da :). Tror du ville blitt overrasket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...