Gå til innhold

useriøsitet ved kjøp av hvitevarer

festen

Anbefalte innlegg

Jeg er sur på elkjøp.

Uansett, det jeg oppdaget i denne jakten er hvordan trommelstørrelsen varierer innenfor en gitt vaskekapasitet, der det ble operert med falske høye leveringstider på lokketilbud som aldri var bestilt opp til kampanjer er dette:

6 kg maskiner dette om ingen ting annet står

En Candy 45 liter (7 kg maskinen til Candy er 50 liter), Zanussi er 46 liter trommel, Bosch sin er 53 liter , Elektrolux 46 liter, Gorenje 54 liter, Ariston 46 liter (7 kg maskinen til de er 52 liter)

LG sin 7 kg er 58 liter til sammenligning (har ikke 6 kg på de), Siemens 53 liter, Miele er 54 liter, AEG 48 liter (de har også en 5 kg maskin på 48 liter), whirlpool 50 liter.

Konklusjonen min er at det må være en sammenheng mellom størrelse på trommel og faktisk vaskekapasitet.

Derfor OBS: se på trommelstørrelse og ikke kilo

Trolig er Candy, Zanussi, Elektrolux og Ariston mer eller mindre useriøse, mens de andre ser ut til å ha en viss standard på 53-54 liter på en 6 kg maskin. Jeg ser AEG bare hadde 48, men jeg tror det muligens er en trykkfeil siden elkjøp fører både 5 og 6 kg maskiner med den størrelsen på trommel.

Moralen oppi alt dette er at det kan lønne seg og kjøpe en maskin for litt mer penger hos det av merkene som er mer seriøse på trommelstørrelse / vaskekapasitet.

Den som sammenligner en Candy med 7 kg kapasitet og en Goronje med 6 kg innenfor samme pris, blir åpenbart lurt fordi Gorenje da har 4 liter større volum på trommelen. I candy sin verden er 6 kg maskinen til Gorenje nærmest en 8 kg maskin.

Mitt øye på min undersøkelse likte Siemens og Bosch godt. Det så ut som disse produktene var samme fabrikk. Gorenje så bra ut av de billige merkene. Miele så relativt solid ut også, men de er altfor dyre og også harde for ryggen.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må tenke på at trommelen må være konstruert for å kunne tåle vekta. Jeg har et plagg som jeg må vaske alene i en 6 kg maskin fordi det blir så utrolig tungt. Men den tar jo bare en liten brøkdel av trommelens størrelse. Så nei du kan ikke bare se på trommelstørrelse. Maskina må være konstruert for å tåle påkjenningene tunge klær gir.

Lenke til kommentar

Det at en vaskemaskin har en trommel som rommer 57 liter er IKKE det ensbetydende med at du kan fylle HELE trommelen med klær. Som Flodec er inne på så skal trommel og konstruksjon være designet for å takle mengde og vekta av klær pluss vann, og dermed blir det korrekte å oppgi hvor mange kilo vaskemaskinen klarer å vaske om gangen(klær + vann = vaskekapasitet). Sjekk også manualen for hvor mye klær du faktisk kan putte inn i den. Normalt sett står det maks 3/4, eller ikke mer en oppgitt vaskekapasitet.

Så her snakker vi ikke om useriøse produsenter men manglende kunnskap hos kunde/selger :)

Når det gjelder leveringstider på lokketilbud så er saken ofte en helt annen...

Lenke til kommentar

Som Flodec sier så er det ikke Trommelstørrelsen som avgjør hvor mange kilo tøy man kan vaske, så hele denne saken faller på sin egen urimelighet. Husk at 1kg ekstra tøy gir ekstremt mye mer belastning når det spinner i 1200-1600 rpm.

Jeg forstår heller ikke hvorfor du er sur på Elkjøp her? Det er ikke de som produserer maskinene, eller bestemmer hverken trommelstørrelse eller vekten. Det er ikke noe annerledes hos Expert, siba, eller andre som selger denne typen produkter.

Edit: Tror ikke du skal snakke så høyt om at Elkjøp ikke bestiller opp "lokketilbudene" sine heller. Siden jeg jobber i bransjen og også har jobbet hos en av Elkjøps største konkurrenter så har jeg erfart mange ganger å ikke få inn produkter i tide til kampanjer. Jeg vet også av erfaring at dette er noe Elkjøp jobber hardt for å hindre.

At det derimot kan være noen selgere hos Elkjøp som heller vil selge et annet produkt er en helt annen sak, grådige/dårlige selgere finner man overalt!

Endret av GA
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis Candy med flere greier å ha en teknologi som gjør at en maskin på 45 liter vasker like godt som en Miele på 54 liter er det noe jeg ikke skjønner.

Det høres nesten ut som det er disse billigmaskinene som må ha en spesialteknologi som gjør at de så mye bedre greier å utnytte en mindre trommel! Det er nærmest patetisk. At en Candy med 45 liter trommel er mer solid lagd enn en miele med 54 liter trommel for at Candy maskinen alikevel skal greie 6 kg? No way.

Det må heller være slik at det er opp til produsenten selv og definere hvor mange kilo maskinen greier, og at det ikke finnes noen norm, og at dette med teknisk overlegne billigmaskiner som muliggjør mindre tromler (mer solide i forhold til trommelstørrelse) ikke er noe annet enn useriøst elkjøp snakk. Det eneste jeg kan tenke meg kan funke er at de presser vasketiden til å bli lenger enn det som er normalt, og på den måten kompenserer for at trommelen er mindre, men også det virker søkt. Jeg tror kanskje slitasjen på maskinen hos et billig merke vil bli større også, sammenlignet med et dyrere merke med større trommel, jeg tror hele konstruksjonen er svakere selv om trommelen er mindre. jeg har mistanke om at det er ren markedsføring at en maskin med 45 vs en på 54 liksom skal ta samme antall kg...

Når det gjelder useriøse selgere og butikker tenker jeg på at de kunne kjøpt inn for å ha dagstilbud f.eks på lager når kunden kom, men det gidder de ikke. De bestiller gjerne når kunden aktivt ber om det, og da gjerne vil det høres ut som det tar 1-2 uker før varen kommer på lager også dersom kunden er "heldig", mens det normalt egentlig tar veldig kort tid. Pluss alt snakket om at det ikke er noen god maskin naturligvis. Det er en veldig dårlig måte å vinne kunder på. Nettop derfor kjøpte jeg heller ikke vaskemaskin hos elkjøp, men heller hos en konkurrent.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hvor mange kilo en maskin tåler har da lite med hvor bra en den vasker.

Det jeg tror du ikke helt forstår er at størrelsen ikke har noe med kapasiteten å gjøre.

Strengt tatt kan du ha en vaskemaskin som takler 2 kg og er på 100 liter, alt er avhengig av resten av konstruksjonen, styrken på motoren, styrken på festene og lignende.

At en maskin med forholdsvis liten trommel og som takler mange kilo er teknologisk overlegne ser jeg ikke, det eneste det betyr er at du ikke får plass til så mye, f.eks går kanskje ikke dyna inn i en slik maskin, selv om den takler vekten.

Hvorfor mener du volum skal ha noe å si på vekten og motsatt?

Lenke til kommentar

Kule-Ku svarer mer enn godt nok på selve dette med størrelsen på trommelen til at jeg gidder å gå inn på det.

Når det gjelder dette med Elkjøp så lurer jeg på om du pleier å gå på en liten Elkjøp utenfor de store byene?

For alle butikkene her i Oslo prøver å ha nok av tilbudsvarene på lager til kampanjene. Dessverre så klarer de ikke alltid dette av forskjellige årsaker ("forecastet" for lite i forhold til salg, leverandør problemer eller faktisk noe så enkelt som post problemer). Min oppfatning da er at de aller fleste selgerne prøver å hjelpe så godt de kan. Det er faktisk ikke ulovlig å tilby en bedre modell(som du selv påpeker så holder nok en Miele mye lengre enn en Candy).

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det handler det ikke bare om hvor mange kilo du kan stappe inn i maskinen, eller tåle-evne, men hvor godt den vasker med så mange kilo i maskinen som avgjør om en maskin er en 6 kg eller 7 kg maskin. Jeg kjøper ikke argumentet om at det er slik at en Candy med 50 liter og 7 kg kapasitet er konstruert på en måte som gjør den mer solid enn en 54 liter 6 kg miele maskin. Det er jo det som blir den direkte konsekvensen av argumentene til enkelte her.

Det handler ene og alene om en bløff fra Candy sin side der de prøver å komme opp en kg klasse mer enn det maskinen egentlig leverer.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hvor mange kilo en maskin tåler har da lite med hvor bra en den vasker.

Det jeg tror du ikke helt forstår er at størrelsen ikke har noe med kapasiteten å gjøre.

Strengt tatt kan du ha en vaskemaskin som takler 2 kg og er på 100 liter, alt er avhengig av resten av konstruksjonen, styrken på motoren, styrken på festene og lignende.

At en maskin med forholdsvis liten trommel og som takler mange kilo er teknologisk overlegne ser jeg ikke, det eneste det betyr er at du ikke får plass til så mye, f.eks går kanskje ikke dyna inn i en slik maskin, selv om den takler vekten.

Hvorfor mener du volum skal ha noe å si på vekten og motsatt?

Det er vaskekapasiteten som det tenkes på med antall kilo, hvor mange plagg du kan ha inn og samtidig forvente at det blir rent, ikke hvor mange kg du kan ha inn uten å ødelegge maskinen. Egentlig vil jeg si det er størrelsen på trommelen som egentlig betyr noe, og det med kg har blitt til noe helt unødvendig som enkelte merker misbruker ved å feilmerke maskinene for å selge mer eller konkurrere bedre. Zanussi, Candy, etc er eksempler på det.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Egentlig vil jeg si det er størrelsen på trommelen som egentlig betyr noe, og det med kg har blitt til noe helt unødvendig som enkelte merker misbruker ved å feilmerke maskinene for å selge mer eller konkurrere bedre. Zanussi, Candy, etc er eksempler på det.

Jeg er ikke enig i din påstand. Du får opplyst hvor mange kilo maskinen klarer å vaske rent pr. vask.

Trommelens størrelse har slik jeg ser det for det meste en betydning når klærne blir sentrifugert etter vask. Som det blir sagt over her vil en større trommel gi mer sentripetalakselerasjon. Sagt på en annen måte vil det føre til at klærne blir tørrere i en stor trommel i forhold til en liten dersom omdreiningshastigheten er den sammen. Sett på en annen måte kan den store trommelen ha lavere omdreiningshastighet under sentrifugering enn den lille og samtidig få like tørre klær, med de fordeler det gir med tanke på støy og muligens vibrasjoner.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Egentlig vil jeg si det er størrelsen på trommelen som egentlig betyr noe, og det med kg har blitt til noe helt unødvendig som enkelte merker misbruker ved å feilmerke maskinene for å selge mer eller konkurrere bedre. Zanussi, Candy, etc er eksempler på det.

Jeg er ikke enig i din påstand. Du får opplyst hvor mange kilo maskinen klarer å vaske rent pr. vask.

Trommelens størrelse har slik jeg ser det for det meste en betydning når klærne blir sentrifugert etter vask. Som det blir sagt over her vil en større trommel gi mer sentripetalakselerasjon. Sagt på en annen måte vil det føre til at klærne blir tørrere i en stor trommel i forhold til en liten dersom omdreiningshastigheten er den sammen. Sett på en annen måte kan den store trommelen ha lavere omdreiningshastighet under sentrifugering enn den lille og samtidig få like tørre klær, med de fordeler det gir med tanke på støy og muligens vibrasjoner.

uansett hvordan en vender på det, mener jeg det er plass til en kg mer tøy med brukbart resultat i en maskin som er f.eks 54 liter, vs en på 45 liter. Kanskje det går 1,5 kg mer klær i den større maskinen med godt resultat. At den på 45 har kapasitet på 5, mens den på 54 har kapasitet på 6,5 kg.

jeg lurer på om min antagelse om kg kapasiteten, at det er noe subjektivt produsenten selv finner på, og derfor kan ha noe å tjene på å blåse opp litt, er rett. Jeg tror nemlig ikke det ligger noe objektivt bak det, slik det gjør rundt størrelsen på trommelen, eller hvor mange watt maskinen bruker, eller restfuktigheten i tøyet.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Normalt i vaskemaskiner så står det at du skal max fylle den 3/4 for at vaskeresultatet skal bli bra. Altså du får mer tøy i en stor trommel enn du får i en liten trommel. MEN så har det seg slik at det er noen tøyplagg som er mye tyngre enn andre i våt tilstand. Jeg har en judodrakt der overdelen alene blir rundt 6 kg i våt tilstand. Så når jeg vasker judodrakten min så kan jeg kun vaske den selv om det er plass til mye mer i trommelen før jeg når 3/4. Selvsagt er det noe de opplyser om for å få deg til å velge DEN maskina. MEN de opplyser også om det slik at ikke du prøver å presse maskinen til noe den ikke er konstruert for å tåle. Kan du tenke deg hva som hadde skjedd om jeg puttet 5-6 judodrakter av den kvaliteten jeg har inn i vaskemaskinen på en gang....

Lenke til kommentar

Vaskekapaisteten er nok ikkje eit absoluttmål men ein veiledane mengde for kva ca maskina bør kjøres med. Men om det er vått tøy eller tørt tøy det er målt med seier dei ingenting om?

6kg vått tøy er ein mykje mindre mengde enn 6kg tørt tøy.

men eg trur ikkje at kapasiteten er direkte knytta til trommelstørrelsen, den er nok meir avhengig av motor og drivverk.

Mindre trommel = mindre stål = mindre vekt --> billigare produkt.

Lenke til kommentar
Men om det er vått tøy eller tørt tøy det er målt med seier dei ingenting om?

Etter en liten google så virker det som at noen produsenter oppgir kg i tørt tøy. Men nå har det seg slik at noen plagg veier mye mer enn andre i våt tilstand. Så jeg tar ingen sjanser. Forsøkte å finne bruksanvisninen på mi samsung maskin nå for å finne ut om det sto tørt eller vått tøy der, men fant den ikke. Men fant ut at det var ei 8 kg maskin, og ikke 6 som jeg trudde :) Jippi....

Men jeg har alltid tatt som en selvfølge at tøyet skulle måles vått. Så da lærte jeg noe nytt i dag. Skal sjekke med en hvitevare-selger i morgen om alle produsentene oppgir max vekt i tørt tøy eller om det er noen som måler i vått tøy.

Lenke til kommentar

Snakket med en selger i dag. Antall kg er målt i tørt tøy, men det er snakk om "dagligdags-klær". Altså skal man vaske noe som blir svært tungt når det blir vått, så må man bruke sunn fornuft og ikke fylle opp maskina selv om den ikke er 3/4 full.

Lenke til kommentar

Det kom endel teoretiske argumenter som skulle forsøke å tale elkjøp sin sak , men hittil har jeg ikke sett noen som benekter det jeg oppfatter som virkeligheten: At enkelte merker skryter på seg ekstra kilo kapasitet for å selge mer fordi det ikke finnes noen objektiv standard som alle produsentene forholder seg til. Det ser ut til at det som er normalt for en 6 kg maskin er en trommel på 53-54 liter.

Enkelte produsenter som Candy har 6 kg maskin på 45 liter, og 7kg maskin på 50 liter.

Mange stapper inn det som går i maskinen uansett kg (fyller den stappfull), uten at maskinen går istykker av den grunn, og det burde være åpenbart at en trommel som er 54 liter da får plass til flere klær eller har større kapasitet sammenlignet med en på 45 liter. Grunnen til at det er vesentlig er at butikkene i sin markedsføring stort sett fokuserer på kg og ikke på volum på trommelen. Derfor blir en form for lureri av dette. jeg så expert som selger samsung ikke engang oppga volum på trommel på vaskemaskiner på sine internettsider, bare kapasitet i kg.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Da gikk jeg inn på den første maskina som dukket opp på www.Expert.no, www.elkjop.no og www.lefdal.com. På teknisk data kom det fram både trommelstørrelse og antall kg. Skjønner egentlig ikke problemet her. Er du sinna fordi trommelstørrelse ikke sto på prislappen på Elkjøp? Det finnes grenser på hvor mye info som er fornuftig å putte på disse lappene. Men det går selgere rundt i butikken som kan svare deg på slike spørsmål om du stiller de. Jeg kan ikke på noen måte se at det skulle være forsøk på svindel eller lignende å ikke oppgi trommelstørrelse i annonsen når antall kg er like (om ikke mer) vesentlig.

Nei ikke alle fyller opp trommelen helt. De som gjør det bør slutte med det. Klærne må ha litt plass for å bli rene.

Edit: Men ja du har helt rett i når du sier at større trommel gir plass til mer klær. Men pass nå på at du ikke går over kg-grensen.

Endret av Flodec
Lenke til kommentar

Går du i en butikk vil de si den suppa noen sa før i tråden her, kanskje rett i teorien, men i praksis er det produsentene som jukser. Altså at en maskin med mindre trommel kan være mer solid og tåle flere kg enn en større, altså betydningen av det selgerne sier blir at Candy maskinen med 7 kg kapasitet og 50 liter har bedre kapasitet og er mer solid enn Miele maskinen på 54 kg og 6 kg kapasitet, hvilket er sprøyt. Det er ikke butikkene som skaper svindelen aktivt, men de formidler det på en passiv måte, det er helt sikkert også negativt for salget hos de merkene som oppgir kapasiteten på en konservativ måte. Altså useriøst av elkjøp.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Et moment som ikke kommer frem her heller er kvaliteten på maskinen.

Selv om du får 7kg tøy inni Candy maskina så er det ikke sikkert at den lever så lenge som 6 kilos miele maskina gjør.

Kan godt hende at gummiopphengene til sentrifuga er morknet opp eller slitt av belastningen og drivverket synger på siste verset etter 5 år mens miele maskinapusler og går som når den var ny.

Det er mange momenter her som kan lure deg og billigmerkene tar gjerne snarveier for å få produltet til å se bedre ut en det egentlig er.

Uttrykket "du får det du betaler for" lever i hvertfall i beste vellgående når det kommer til hvitevarer generelt.

Det gjelder vel faktisk for en bred del av produkter som selges over disk med noen hedelige unntak.

EDIT.

Så må vi ikke glemme hvilken del av markedet billigmerkene går etter.

En kunde som vil ha kvalitet og er beredt til å betale for det går ikke hjem med en Candy under armen, han velger selvsagt Miele.

Så de som blir lurt er de som vil ha mest mulig for minst mulig penger og det er her festen og en haug med andre tror de gjør et kupp mens de som egenlig gjorde kuppet var produsent/selger.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...