gressiman Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Hei! Jeg og samboeren min har nettopp kjøpt en 12 år gammel leilighet som vi delvis har pusset opp, og under oppussing har vi ikke sett noe til fuktskader og/eller sopp og mugg. Men det som derimot får meg til å lure litt er at når vi henger klærne til tørk i leiligheten, så tar det usedvanlig lang tid før det tørker de største tingene tar gjerne over en uke å få tørket. Samtidig, når man dusjer, tar det veldig lang tid før kondensen fra badet fordamper. Av ventilering skal det nevnes at det er ventiler over vinduene, og et avsug på badet som blir drevet av kjøkkenviften på kjøkkenet. I tillegg har stort sett vinduer alltid vært åpne, og all varme har vært av denne sommeren. Noen som har noe tips eller forslag til hva som kan være årsaken til dette, og eventuelt hva man kan gjøre for å forbedre dette? Lenke til kommentar
Rampelyset Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Har dere sjekket av luftekanalene til kjøkkenventilatoren og ventilene over vinduene ikke er tette? Samler seg fort mye i kanalene som kan hindre den nødvendige luftgjennomstrømningen. Selv har jeg god erfaring med manuelle fuktslukere fra Biltema for å redusere fukigheten i rom. Ikke koster de allverden heller, så muligens verdt et forsøk. Siden du skriver dette er en leilighet antar jeg det er tilknyttet et sameie? En samtale med gårdeier/styre kan være greit. Kan jo være noe i yttervegg eller annet som er galt. Endret 20. august 2010 av Rampelyset Lenke til kommentar
gressiman Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 Har dere sjekket av luftekanalene til kjøkkenventilatoren og ventilene over vinduene ikke er tette? Samler seg fort mye i kanalene som kan hindre den nødvendige luftgjennomstrømningen. Selv har jeg god erfaring med manuelle fuktslukere fra Biltema for å redusere fukigheten i rom. Ikke koster de allverden heller, så muligens verdt et forsøk. Siden du skriver dette er en leilighet antar jeg det er tilknyttet et sameie? En samtale med gårdeier/styre kan være greit. Kan jo være noe i yttervegg eller annet som er galt. Jeg har forsåvidt ikke sjekket at kanalen til kjøkkenviften er åpen, har bare sjekket at den suger ut fra badet og kjøkken, så da skal den vel egentlig være åpen? Disse fuktslukerne, eller luftavfuktere, er dette varige løsninger? eller er det noe som må gjøres regelmessig? Denne leiligheten er en sokkelleilighet i en del av en 4-manns bolig, så kan det være en fuktig grunnmur som gir meg slike problemer? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Ja, fuktig luft i sokkelleilighet er som regel et resultat av at dreneringen langs muren ikke fungerer. Hvis dette er en seksjonert flermannsbolig, får vi håpe det er et fungerende sameie, og de andre eierne er enige i at det skal kostes på ny drenering. Lenke til kommentar
Rampelyset Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Når det gjelder luftavfukterne har jeg kjøpt et lite lager med refilposer som jeg skifter ved jevne mellomrom. I starten fyltes de nokså fort opp, men etterhvert ble det mindre og mindre vann i de. Nå opplever jeg luften i leiligheten som langt bedre enn tidligere. Det jeg tenkte på med ventilasjonen var mer om det kan være partikler, støv og fett som kan ha redusert avsuget i slangene. Kan jo være greit å få sjekket ut. Spesielt om dette ikke har blitt gjort siden det ble installert. Lenke til kommentar
gressiman Skrevet 22. august 2010 Forfatter Del Skrevet 22. august 2010 jeg skal sjekke slangene i ventilasjonssystemet. Men hvis det er dreneringen langs grunnmuren som er dårlig så er jo dette en helsikes jobb med tanke på at huset står på et skrånende plan der grunnmuren ligger "under jorden", må alt graves opp da eller? Kan dette regnes som en mangel ved leiligheten da dette er et problem som selger burde opplyst om? vi har jo tross alt bare bodd her i to uker nå og har allerede merket dette problemet, så jeg kan aldri tenke meg at de tidligere eierne ikke visste om det. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Men hvis det er dreneringen langs grunnmuren som er dårlig så er jo dette en helsikes jobb med tanke på at huset står på et skrånende plan der grunnmuren ligger "under jorden", må alt graves opp da eller? Ja, det graver til bunns lansgs muren med en minigravemaskin (de store er sannsynligvis litt mer klønete å jobbe med tett inntil eksisterende hus). Så legges det perforerte rør i bunnen, og drenerende masser (pukk eller grov grus uten finstoff) legges i grøfta. I noen tilfeller kan det også løses med å spyle opp gmle drensrør, dersom de har gått tett av slam. Men dette er ytre vedlikehold som gavner hele huset, så dette er ikke noe du som sokkelbeboer skal dekke aleine. Kan dette regnes som en mangel ved leiligheten da dette er et problem som selger burde opplyst om? vi har jo tross alt bare bodd her i to uker nå og har allerede merket dette problemet, så jeg kan aldri tenke meg at de tidligere eierne ikke visste om det. Det står ingenting om det verken i takstrapport eller selgers egenerklæring? Burde du ha merket det selv på visning, du har undersøkelsesplikt? Gir det deg utgifter på mer enn 5% av kjøpesummen? Kanskje kan du ha en sak mot selger, og har du boligkjøperforsikring kan det være en ide å snakke med dem. Men du bør også kontakte de andre eierne eller styreformann i sameiet dersom denne flermannsboligen er godt organisert, og be om at dreneringen blir sjekket og evt reparert Lenke til kommentar
gressiman Skrevet 22. august 2010 Forfatter Del Skrevet 22. august 2010 Det står ingenting om det i hverken takstrapport eller egenerklæring nei, og selv om jeg har undersøkelsesplikt kan det vel ikke forventes at jeg selv skal undersøke det jeg vil påstå er skulte mangler som fuktskader på grunnmur og eventuelt vegger som ikke er synlig med mindre man graver eller river. Det skal i tillegg nevnes at jeg hadde med takstmann for å måle fuktigheten før kjøpet, og ingen fukt ble oppdaget, men for alt jeg vet kan jo selger ha hatt luftavfuktere stående i leiligheten inntil den dagen jeg var å sjekket fuktigheten Hehe, jeg ser for meg at jeg skal komme å foreslå å reparere dreneringen da grunnmuren er anslagsvis rundt fem meter dyp ned i jorden (garasje underst, vår leilighet, pluss de over oss som kommer helt over jorden). Får vel ta en prat med de. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå