Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Vanskelig / hysterisk nabo - problemer med borettslaget

staleand

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Man føler seg nesten som leieboer etter å ha gådt til innkjøp av leilighet.

Det er omtrent det du er. Selv om det skal ganske mye til kan et borettslag kaste ut en andelseier ved å pålegge han/henne å selge boretten. Du er også i langt større grad enn i en selveid bolig pålagt å følge de reglene borettslaget bestemmer.

Lenke til kommentar

Skulle til å si at nå må du passe deg så du ikke får en nabo som klager på "støyet" fra Varmepumpen :p Det finnes sånne personer der ute også..

Fikk faktisk en kommentar på det fra styret før den hadde vært i bruk, de fikk til svar at den umulig kan bråke mer en alle bilene/togene som går forbi. Det svarte dem ikke på gitt :!:

Lenke til kommentar

En historie har som oftest 2 sider, men utfra slik du beskriver den staleand, har du min sympati.

Jeg har lest igjennom innleggene og mitt første råd ville være å ikke være drittsekk, selv om du har mulighet (og kanskje rett) til det.

Det hever ikke populariteten din og gjøre heller ikke boligforholdet ditt noe lettere i fremtiden. Muligens ville også din far føle det ubekvemt hvis han er faren til "drittesekken" i nabolaget.

Neste jeg ville gjort var å holde alt skriftlig. Kanskje sende et brev til formannen der du oppsummerer situasjonen saklig og greit.

Skriv

-At du føler du har kommet på skeiv fot med noen beboere i borettslaget og vil gjerne presentere ting fra din side

-At du ikke har hatt fest, har kun hatt få personer på besøk, avsluttet tidlig og holdt lyden nede og har problemer med å skjønne hvorfor noen klager, men at du håper at klageren kan ta kontakt direkte neste gang, slik at du kan ta hensyn straks.

-At du i oppussingsperioden holdt på til 23 èn gang, og at du beklager dette. Skriv også at du i dette tilfellet opplevde at en annen eier (du trenger ikke nevne hvem) i borettslaget stormet inn og skjelte deg huden full uten å

-A: Banke på,

-B: Komme med en anmodning om å avslutte arbeidet. Å glemme klokken er en ærlig sak, man må kunne gi beskjed før man hisser seg opp.

-At du i oppussingsperioden lagret ting på parkeringen uten å vite at dette var i mot reglene. At du beklager dette og håper at opprydningen skjedde raskt nok

-At du i oppussingsperioden lagret noe på terrassen din. Skriv at dette var midlertidig og beklager hvis det var til sjenanse, men at du finner det rart at noen kan ha klaget på dette da det ikke er mulig å se avfallet uten å strekke hals.

-At du beklager at hunden hadde gjort fra seg, dette visste du ikke da du ikke var der ute og det heller ikke luktet. Igjen synes du det er rart at noen kan ha klaget på dette uten å strekke hals.

Avslutt med at du ønsker å innrette deg etter borettslagets regler og normer, men at du føler deg kanskje litt "jaktet på" og overvåket i visse sammenhenger og håper at man kan anvende fornuft og folkeskikk i slike saker.

Samtidig reagerer du på at noen av naboene har så mye interesse i hva som skjer på din terrasse og at noen mener det er greit å gå inn i din leilighet uten å banke/ringe på, om formannen hadde hatt anledning til å ta dette opp med de de gjelder.

Ellers, hvis jeg skjønner forklaringene og bildene dine riktig, kan ikke naboene som har veranda over deg ha sett noe og klaget?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Eh... faktisk så kan de det.

Les gjennom eierseksjonsloven

jfr. http://www.lovdata.n...031.html#map004

G :)

Den loven kan du snu begge veier. Poenget mitt var at det skal en god del mer til før noen kan "kreve" at du flytter når du er selveier og ikke andelseier. Som andelseier forplikter du deg enda mer pga det er felleseie. Som selveier eier du den leiligheten du bor i, det gjør du ikke når du er andelseier.

Lenke til kommentar

I selveier kan de ikke pålegge deg slik heldigvis.

Men det kan de jo tydeligvis, så uttalelsen er direkte feil, så jeg korrigerer deg, samt vedlegger hjemmel for min korreksjon i mitt nedenstående utasagt.

Eh... faktisk så kan de det.

Les gjennom eierseksjonsloven

jfr. http://www.lovdata.no/all/hl-19970523-031.html#map004

Og du svarer da kryptisk, jfr. nedenfor

Den loven kan du snu begge veier.

Jeg forstår ikke hva du mener med den uttalelsen om at loven kan snus begge veier. Kan du forklare det litt nærmere. Og har du hjemmel for dine uttalelser så er det bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hva du mener med den uttalelsen om at loven kan snus begge veier. Kan du forklare det litt nærmere. Og har du hjemmel for dine uttalelser så er det bra.

Det er så enkelt som at en lov kan tolkes på mange måter. Det finnes ingen regler/lover uten unntak som det sies på folkemunn.

Loven er til for å tolkes. Det er nett som bibelen, det finnes ikke et fasitsvar, bare en henvising. Selvfølgelig skal loven følges, det er ikke det jeg vil frem til, men selv oppe i rett systemet er ikke folk alltid enige om hvordan de skal tolke loven da den er så "nøytral" i ord valget sitt. Spør du meg burde loven vært skrevet rett frem, enkel og forståelig for allmen folk i stede for masse "fine" ord som egentlig er bare tunge og unødige.

Lenke til kommentar

Det er så enkelt som at en lov kan tolkes på mange måter. Det finnes ingen regler/lover uten unntak som det sies på folkemunn.Spør du meg burde loven vært skrevet rett frem, enkel og forståelig for allmen folk i stede for masse "fine" ord som egentlig er bare tunge og unødige.

Du trenger ikke å belære meg om lovtolkning og rettskildelære. Ei heller er det nødvendig å forklare meg hvordan og hvorfor lovteksten utformes som den gjør. Jeg har selv evner og kunnskap til å forklare folk som deg om det samme. Det jeg spør om er hvordan denne loven kan snus begge veier.

Og siden du jo tilsynelatende kjenner den såpass godt at du kunne uttrykke deg så skråsikkert som du gjorde: "I selveier kan de ikke pålegge deg slik heldigvis." mener jeg det er på sin plass å spørre etter både en forklaring såvel som en hjemmel.

Så, "cut the crap and get to the point"

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du trenger ikke å belære meg om lovtolkning og rettskildelære. Ei heller er det nødvendig å forklare meg hvordan og hvorfor lovteksten utformes som den gjør. Jeg har selv evner og kunnskap til å forklare folk som deg om det samme. Det jeg spør om er hvordan denne loven kan snus begge veier.

Og siden du jo tilsynelatende kjenner den såpass godt at du kunne uttrykke deg så skråsikkert som du gjorde: "I selveier kan de ikke pålegge deg slik heldigvis." mener jeg det er på sin plass å spørre etter både en forklaring såvel som en hjemmel.

Så, "cut the crap and get to the point"

Ga deg svaret jeg, men du som alle andre jurister takler ikke at allmenfolk har mening om ting og tang der i blant lovverket som dere mener at allmenfolk ikke skal blande seg i. Btw jeg "belærer" (LÆRER) deg ikke noe, jeg skriver bare et svar til deg og hvordan du vil tolke/oppfatte det er helt og holdet opp til deg lille venn :) Du tar tydeligvis dette litt for personlig aka en diskusjon med deg er og blir meningsløs. Tror folk har fått de svarene de trenger så da trenger vel ikke du å leke spydig mot alt og alle :) Det at en lov kan snus to veier blir vel direkte oversatt til ditt språk som "Loven er tvetydig" litt letter for deg å forstå tenker jeg :) Jeg er skråsikker pga det du eier eier du, det du eier deler av deler du med andre.

Ha en fin dag :)

Lenke til kommentar

Ga deg svaret jeg, men du som alle andre jurister takler ikke at allmenfolk har mening om ting og tang der i blant lovverket som dere mener at allmenfolk ikke skal blande seg i.

Kan i grunnen ikke se at du ga meg noe svar. Spørsmålet var enkelt nok, det, og greit formulert: Det jeg spør om er hvordan denne loven kan snus begge veier i forhold til uttalelsen din: "I selveier kan de ikke pålegge deg slik heldigvis."

Og når det gjelder påstanden om allmenfolks innblanding, så er det vel ikke urimelig å spørre om å få et juridisk svar i et juridisk forum, allmennfolk eller ei.

lille venn :)

He,he.. den var god den...

Du tar tydeligvis dette litt for personlig aka en diskusjon med deg er og blir meningsløs.

Ser mer ut som det er du som tar det personlig. Jeg bare spør etter et svar, jeg, for å kunne diskutere videre. Dette tullet du bedriver her derimot er meningsløst.

Det at en lov kan snus to veier blir vel direkte oversatt til ditt språk som "Loven er tvetydig" litt letter for deg å forstå tenker jeg :)

Eh, egentlig ikke så lett å forstå. Opplys meg hvis du vil være så snill. Og spørsmålet er fremdeles: Hvordan kan denne loven snus begge veier i forhold til uttalelsen din: "I selveier kan de ikke pålegge deg slik heldigvis."

Jeg er skråsikker pga det du eier eier du, det du eier deler av deler du med andre.

Og hvordan er eierforholdet i din bolig i ditt tilfelle nedenfor, siden du jo uttaler: "I selveier kan de ikke pålegge deg slik heldigvis."

I selveier kan de ikke pålegge deg slik heldigvis. Selv flytter jeg inn i boretslag med selveie som er helt ny oppstartet, kan bli spennende å se hvilke folk som flytter inn.

Og når du da får hjemmelen (du vet hva en hjemmel er, ikke sant) for at dine uttalelser ikke er riktige, så kommer du med tåkeprat om tvetydighet og annet tull.

Vis meg tvetydigheten i dette og forsvar dine uttalelser.

"Cut the crap and get to the point"

Ha en fin dag :)

Kos deg du også.

edit.

Husk å vaske deg godt på leggen før du legger deg.

Endret av Gaidaros
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En historie har som oftest 2 sider, men utfra slik du beskriver den staleand, har du min sympati.

Jeg har lest igjennom innleggene og mitt første råd ville være å ikke være drittsekk, selv om du har mulighet (og kanskje rett) til det.

Det hever ikke populariteten din og gjøre heller ikke boligforholdet ditt noe lettere i fremtiden. Muligens ville også din far føle det ubekvemt hvis han er faren til "drittesekken" i nabolaget.

Neste jeg ville gjort var å holde alt skriftlig. Kanskje sende et brev til formannen der du oppsummerer situasjonen saklig og greit.

Skriv

-At du føler du har kommet på skeiv fot med noen beboere i borettslaget og vil gjerne presentere ting fra din side

-At du ikke har hatt fest, har kun hatt få personer på besøk, avsluttet tidlig og holdt lyden nede og har problemer med å skjønne hvorfor noen klager, men at du håper at klageren kan ta kontakt direkte neste gang, slik at du kan ta hensyn straks.

-At du i oppussingsperioden holdt på til 23 èn gang, og at du beklager dette. Skriv også at du i dette tilfellet opplevde at en annen eier (du trenger ikke nevne hvem) i borettslaget stormet inn og skjelte deg huden full uten å

-A: Banke på,

-B: Komme med en anmodning om å avslutte arbeidet. Å glemme klokken er en ærlig sak, man må kunne gi beskjed før man hisser seg opp.

-At du i oppussingsperioden lagret ting på parkeringen uten å vite at dette var i mot reglene. At du beklager dette og håper at opprydningen skjedde raskt nok

-At du i oppussingsperioden lagret noe på terrassen din. Skriv at dette var midlertidig og beklager hvis det var til sjenanse, men at du finner det rart at noen kan ha klaget på dette da det ikke er mulig å se avfallet uten å strekke hals.

-At du beklager at hunden hadde gjort fra seg, dette visste du ikke da du ikke var der ute og det heller ikke luktet. Igjen synes du det er rart at noen kan ha klaget på dette uten å strekke hals.

Avslutt med at du ønsker å innrette deg etter borettslagets regler og normer, men at du føler deg kanskje litt "jaktet på" og overvåket i visse sammenhenger og håper at man kan anvende fornuft og folkeskikk i slike saker.

Samtidig reagerer du på at noen av naboene har så mye interesse i hva som skjer på din terrasse og at noen mener det er greit å gå inn i din leilighet uten å banke/ringe på, om formannen hadde hatt anledning til å ta dette opp med de de gjelder.

Ellers, hvis jeg skjønner forklaringene og bildene dine riktig, kan ikke naboene som har veranda over deg ha sett noe og klaget?

Vil bare takke deg for et gjennomtenkt og (det jeg ser på som) et godt svar! Skal så absolutt gjøre noe liknende av det du har skissert for meg, og er forsåvidt enig i alle poengene du gjør! Jeg innser nå etter å ha roet meg ned at det mest sannsynlig er to sider av denne saken også (selv om jeg kan være litt u-objektiv til tider), og at sakene som (nesten) alltid ligger litt imellom to stoler - for å bruke en slik metafor.

Føler fortsatt at det har blitt utøvd dårlig folkeskikk fra flere parters side, men ser at som du sier, jeg har mest å tjene på å gå fram på en mer ryddig måte enn å "ta igjen". Jeg blir nok derfor å sende styret et brev der jeg nevner de fleste (om ikke alle) av poengene du skisserer.

Igjen takk for et fint innspill.

Lenke til kommentar

Gaidaros og theHawk; Føler dere begge ble dratt litt ut av sporet her ;)? Uten å skulle være en vanskelig forumbruker vil jeg tro ting er ryddigst hvis personlige diskusjoner seg mellom av arten dere bedriver holdes på privat-melding planet.

Jeg har dog. forståelse for at du Gaidaros ble litt provosert over sarkasmen til theHawk, men fortsatt - du ser sikkert poenget mitt ;)

Og til theHawk; Som tredjeparts observatør så tror jeg du lot deg provosere på et litt vagt grunnlag - under "generelt snikk/snakk" hadde du nok hatt et større poeng, men dette er tross alt "juss". Og der hører (som allment kjent) en god del fagord til. Dessverre for mange av oss "menn i gata" som ikke forstår "bæra" av slikt;)

Ha en fortsatt fin dag (natt i skrivende stund) begge to!

Endret av staleand
Lenke til kommentar

Og til theHawk; Som tredjeparts observatør så tror jeg du lot deg provosere på et litt vagt grunnlag - under "generelt snikk/snakk" hadde du nok hatt et større poeng, men dette er tross alt "juss". Og der hører (som allment kjent) en god del fagord til. Dessverre for mange av oss "menn i gata" som ikke forstår "bæra" av slikt;)

Nee, jeg bare elsker å preike og se hvordan folk reagerer noe du tydeligvis gjorde så my point was made :) Alltid hyggelig å ha en sakelig diskusjon med papirmennesker :D Selv så er jeg en av de hardtarbeidene karene som må jobbe for at resten av Norge skal gå rundt og ville nok aldri satt meg i dine sko da det ville vært en jobb jeg selv ville vært uttilpass med da jeg liker å se alt utenom en papirbunke bli bygget opp fra bunn om du ser mitt poeng :)

Folk og fe er forskjellige og det er vi vel begge enige om at er for det beste til samfunnet ;)

Lenke til kommentar

Hei,

Ja det stemmer forøvrig, og grunnen til at jeg unngikk å dra denne boenheten inn i saken er at jeg har et godt forhold til disse naboene og vet at de ikke har klaget på noe som helst. Jeg har derfor latt vær å nevne de da de ikke har klaget (dette vet jeg med sikkerhet), mens jeg også vet med sikkerhet at klagene har kommet fra den "hysteriske" nabodama.

Lenke til kommentar

Nee, jeg bare elsker å preike og se hvordan folk reagerer noe du tydeligvis gjorde så my point was made :) Alltid hyggelig å ha en sakelig diskusjon med papirmennesker :D Selv så er jeg en av de hardtarbeidene karene som må jobbe for at resten av Norge skal gå rundt og ville nok aldri satt meg i dine sko da det ville vært en jobb jeg selv ville vært uttilpass med da jeg liker å se alt utenom en papirbunke bli bygget opp fra bunn om du ser mitt poeng :)

Folk og fe er forskjellige og det er vi vel begge enige om at er for det beste til samfunnet ;)

Det jeg så. Var at du kom med en feilaktig påstand. Så ble du rette. Også prøver du å bortforklare det med tøv og våseprat. For eksempel, denne posten jeg siterer nå.

Endret av Kubjelle
Lenke til kommentar

Jeg ser at du fortsetter din argumentasjon med Staleand i post 35 som om det skulle være meg du snakker til og da Kubjelle bebreidet deg for at du oppfører deg som en idiot, så insinuerer du at dette også er meg som fremdeles argumenterer med deg. Jeg har hele tiden holdt meg til topic og etterspurt det samme fra deg, så jeg holdt kjeft og tenkte at du kanskje ville renne av deg toskeskapet, men det ser slettes ikke slik ut. Jeg klarer meg godt med en identitet, jeg. At andre enn meg synes at du er en tosk bekrefter og forsterker bare min oppfatning om at førsteinntrykket mitt var rett. Feiler du av forfølgelsevanvidd, eller kaskje det er stemmene i hodet som er for plagsomme. Hvis du føler deg underlegen og har problemer med selvbildet ditt så finnes det faktisk profesjonell hjelp for slikt.

Skal du svare her på jussforumet så får du følge rettningslinjene og det er at du må ha hjemler for dine uttalelser, du må være sakelig og du må ikke trolle tråden. Du har overtrådt alle sammen. Det er for jævlig at du skal ødelegge tråden for TS fordi du ikke har hjerne nok til å argumentere selv på et lavmål av standardnivå. Dette er et spesialforum og vil du poste her så får du finne deg i at vanlig pissprat ikke er nok for å få gjennom din argumentasjon.

Jeg har rapportert din oppførsel, så får vi se hva som kommer ut av det.

Edit. Kanskje på tide å tørke dritt av den andre leggen også.

G.

Endret av KVTL
Fjernet personangrep og sitat av slettet post.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...