staleand Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Hei, Er litt usikker på hvordan jeg skal starte og utvikle denne posten, så det er mulig det hele ender med å framstå litt rotete formulert / skrevet - og jeg mistenker i tillegg at den kan bli i overkant lang . Jeg er en gutt på 20 år som for kort tid siden mistet mamma og arvet i den forbindelse endel penger samt en betydelig forsikringssum. Jeg har i store deler av oppveksten vokst opp hos min far som har og fortsatt bor i et borettslag. Etter at mamma gikk bort fikk jeg en psykisk knekk og ble enda mer knyttet til pappa - og bestemte meg derfor om å kjøpe leilighet i samme borettslag slik at jeg har han nært av praktiske årsaker og det faktum at jeg liker å omgåes han (kanskje ikke så veldig vanlig på min alder, men fortsatt) når det ble utstedt en leilighet for salg. Jeg bor nå bare en etasje og tre leiligheter til venstre for han, og liker godt både leiligheten og beliggenheten. Men nå har det oppstådd ting som gjør at jeg føler meg urettferdig behandlet og svært uønsket som deleier av borettslaget. Jeg føler at styrelederen har meg "i sikte" for hver minste detalj pga. han misliker at det har flyttet en ung fyr inn. Borettslaget er g.snittlig eller litt over g.snittet priset og det er naturligvis derfor mest voksne folk som bor her (type 35 - 65 år) og har nå lagt vegg-i-vegg naboen til hat. Jeg flyttet inn i en hektisk periode etter å ha flyttet gjennstander fra et 150m2 stort hus og mye papirarbeid mtp. hva som hadde skjedd. I tillegg til at jeg var sliten psykisk. Iogmed at leiligheten jeg flyttet inn til bare har et boareal på 85m2 forstod jeg fort midt i flyttingen at det kom til å bli et problem mtp. hvor jeg skulle gjøre av tingene jeg hadde arvet. Pappa har et naust som jeg fikk låne til å plasere mye, men når det ble fullt og jeg fortsatt hadde masse gjenstander igjen begynte jeg å gå tom for ideer. Jeg hadde heller ikke lyst å kaste / gi bort en betydelig andel av møbler o.l pga. jeg følte et moralsk ansvar for å beholde disse. Jeg endte til slutt opp med å plassere alt av gjennstander jeg ikke hadde / har plass til på min garasje-plass i felles-garasjen. Den ble rimelig full for å si det slik, men jeg passet veldig godt på at den var innenfor krittmerknadene som markerer min plass - slik at ingen andre beboere skulle bli berørt av det. Etter at vi var ferdig med flyttingen (fikk hjelp av pappa) begynte vi begge å pusse opp leiligheten (et gammelt ektepar på 60+ som hadde eid den før meg,) da den estetisk-sett var langt fra slik jeg liker det (utseendesmessig). Omtapiserte hele leiligheten, skiftet gulv mm. og dette med gulv er interessant. Fordi jeg var ny i borettslaget og pga. mye stress hadde jeg bare delvis rukket å skummet igjennom reglemanget - men bitt meg merke i at det skulle være ro og orden innen 23.00. Da jeg og min far etter noen kvelder skulle legge gulv kom vi til skade for å glemme av klokken i ti minutter slik at vi banket i noen bord til klokken var 23.10. Det skulle vi visst ikke ha gjort - for plutselig kom det en "gal" dame i 40-årene springende hysterisk inn i gangen (uten å ha ringt på) og spurte om jeg var fullstendig idiot og at det skulle være stilt nå. Jeg gidder ikke gjengi de ordene hun brukte her, men tonefall og formuleringe hennes var hårreisende. Personlig ble jeg så forskrekket og overrasket at jeg ikke greide å få sagt ei setning før hun smalt døra igjen rett forran ansiktet mitt. Dette var første møte med nabo-damen til venstre. Pappa som er en rimelig autoritær type ble også sjokkert, men har i ettertid uttalt at om han hadde stått i mine sko og mottat alt det hun sa, ville han mest sannsynlig tatt tak i hårluggen hennes og kastet hun ut (i tillegg til noen relativt grove gloser). Jeg må få legge til at han er i underkant av 50 år og motstander av vold o.l. Vel, vel. Igjen stod jeg rimelig sjokkert over det første møte med naboen, men fant fort ut at det beste jeg kunne gjøre var å passe på tiden litt bedre og prøve å ikke være til bry under oppussningsperioden. Etter et par måneder har jeg fortsatt ikke kommet opp med noen plan og heller ikke hatt motivasjon til å flytte tingene som stod på garasje-plassen. Jeg får dermed et brev om at garasjen er til parkering av bil og ikke en bod. Det første som slo meg var at "faen, denne parkeringsplassen er takstert til over 100k, jeg holder meg innenfor mine grenser og byr ikke på trøbbel for de andre i garasjen-så hva f**en gjør det at jeg har møbler der istedenfor en bil parkert?". Jeg ignorerte dette brevet da jeg følte dette var en midlertidig og viktig plass for meg til å lagre disse tingene og at den eneste ulempen det innebar for andre var et merkelig irritasjonsmoment. En stund senere fikk jeg en streng beskjed fra styrelederen i borettslaget om at jeg hadde ut måneden på å få alt vekk og at dette gikk under en generel regel i borettslaget. Den 30. Mai fikk jeg en kompis med meg og sammen kastet vi mye og fikk omstrukturert og ryddet vekk alt slik at garasjeplassen nå er tom. Etter en liten stund til fikk jeg beskjed av pappa om at jeg må slutte å feste så mye pga. han hadde fått beskjed hos styrelederen om at han hadde fått beskjed hos personer i borettslaget om at jeg var for høylytt og hadde festet villt ved flere annledninger. Det artige er at jeg ikke én eneste gang har hatt fest hvor det har vært drukket alkohol med mer enn 3-4 stykk samtidig i leiligheten. Og jeg har passet på at volumet har vært relativt normalt samt dratt ut på byen og festet ved midnatt. Det eneste jeg kan tenkte meg til må være at jeg har spillt fotball-spillet fifa (hvor volumet naturlig nok ikke er høyt - hvem liker vel å høre på en kommentator rope?) med et par kompiser hvor han ene kan bli litt høylytt akkurat idet han event. scorer eller vinner en kamp (type: JAAA! JESS!! i en svært kort periode). Jeg hørte ikke noe mer om dette, men følte det veldig irriterende at jeg har fått flere klager over husbråk når jeg vet med meg selv at det ikke har forekommet samt at jeg har tatt svært godt hensyn. Litt senere fikk jeg SMS og TLF hos borettslag-styrelederen om at jeg måtte rydde varandaen min fordi det var for rotete der og at det lå gamle tarkettplater (en type gulvplater) slengt og at det hadde blitt observert hunde-ekskrementer på plattingen. Jeg bruker aldri varandaen min og jeg hadde passet hunden til min far da han var fire uker i Thailand så akkurat dette kunne nok forsåvidt stemme. Jeg stusset dog litt pga man har ikke innsyn til varandaen fra utsiden, den eneste som kunne sett dette var den "gale" nabodama. Ekskrementene var forøvrig fullstendig luktfri slik at hun ble ikke skjemmet av lukt i varme. Nå skal det sies at det er rimelig spesielt å la hunde-ekskrementer ligge på varandaen over en lengre periode, men som sagt jeg var i en lang periode vært svært utmattet psykisk og gjorde bare det absolutt nødvendige. Og siden jeg aldri bruker varandaen og at ekskrementene var svært tørre og fullstendig lukfrie selv i varme hadde jeg ikke giddet å rydde dem opp. Jeg følte meg litt provosert etter denne henvendelsen fordi jeg føler det blir feil at en nabo og / eller en styremann skal diktere hva og hvordan jeg har det på min, egenfinansierte varanda. Jeg svarte dermed at jeg kom til å ta det når jeg fikk tid og at jeg ikke lot meg diktere i mitt eget hjem på en så uhøfflig måte. Etter noen få dager ble det så mye bråk fra han fyren at jeg bare kostet vekk ekskrementene (som var grå og tørre som jord) og samlet sammen tarkettbordene. Helt til for et par dager siden har jeg ikke blitt mer plaget av naboen og den uhøfflige borettslag-styrelederen, men på onsdag (det er fredag i skrivende stund) fikk jeg klar beskjed om at det ikke så bra nok ut på varandaen og at jeg hadde til klokken 21.00 med å få ryddet sammen og fjernet skrotet. Dette ringte han på døren og sa face til face på en rimelig uhøfflig og frekk måte. Feig som jeg var stod jeg ikke opp og forklarte han hva jeg mente om all dikteringen og konfrontasjonene hannes der og da, noe jeg angrer og irriterer meg svært mye over nå i ettertid. Alle klagene som har kommet, har kommet fra naboen til venstre. Men etter å ha tenkt mye igjennom saker og ting irriterer jeg meg vel så mye over borettslag-styrelederen som over naboen (selv om det er hun som har kommet med alle klagene) - mye pga holdningen, måten ting har blitt sagt på og hans dikterende og frekke væremåte. Jeg er uansett ikke interessert i noen krangel, masse bråk o.l så jeg fikk med pappa og kastet alt på søppeldyngen. Men før jeg gjorde det tok jeg et bilde slik at dere kan se hvordan det så ut på varandaen når det ble klaget og før det ble ryddet og ordnet opp. Her er bilde: Alt i alt når jeg ser over hendelsesforløpet synes jeg dette er en prinsipp sak hvor jeg har viket for mye for fredens skyld og angrer nesten i ettertid på at jeg ikke har vært vanskeligere. Det å få diktert hvordan varandaen skal se ut hadde jeg prinsippielt svært mye imot, men min far overtalte meg til å rydde den for å slippe mer oppstyr. Gadd du å lese gjennom alt ? Og; hva synes dere? Har jeg vært en vanskelig og dårlig beboer og er jeg hårsår eller har jeg et poeng? Blir svært glad for så mange innspill som mulig fra et objektivt ståsted. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Har lest igjennom alt. Og jeg kan egentlig ikke se noen rot eller noe på den varandaen, så ser ingen grunn til klage. Du bør ikke finne deg i det her, (lett og si på internett..) 2 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Høres ut som du har fått en nabo fra helvete ja, men desverre så er det altfor ofte sånn i borettslag, noen er regelryttere så det holder. Nå har ikke vi fått innsikt i reglene i ditt borettslag, men regner med at de er klare på støy og at din uteplass og eiendom ikke skal være sjenerende for andre. I så måte må jo styremedlemmet ta tak når noen naboer mener verandaen din er sjenerende. Kanskje styrelederen er drittlei nabokjerringa di også? Og derfor prøver å få deg til å rydde? Slik jeg ser det så har ikke naboen klaget urettmessig på deg heller, du har bråket etter kl.23.00 og du har det rotete på verandaen. Dette bryter kanskje reglementet, og naboen kan klage.... Du har uflaks, du har fått en nabo som fortjener nakkeskudd. Bor man i ett borettslag så bør man av og til godta at det bor andre mennesker der også, det virker som nabokjerringa di burde flyttet vekk fra all sivilisasjon. Jeg bodde i en borettsleilighet før jeg og, levde ett liv der som ikke var folkevennlig i det hele tatt, men hadde naboer som ikke brydde seg nevneverdig om det, heldigvis. Edit: Når det gjelder garasjeplassen din er jeg enig at folk blir litt irriterte, ett borettslag er ett sameie, dvs at garasjen er ett fellesområde. Dersom du hadde bodd i ett kollektiv og noen la masse skitne klær i stua, hadde nok du blitt litt irritert også, selv om de rettmessig har krav på sin del av stua. Endret 20. august 2010 av McHalvorsen Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Er parkeringsplassen din i ein parkeringskjeller eller liknande? I så tilfelle så er nok forbudet mot lagring av andre ting en kjøyretøy begrunna i brannfaren slik at borettslaget får problemer med lokalt brannvesen og forsikringsselskapet dersom nokon bruker garasja til noke anna en den er berekna for. Ellers så må du sjekke opp detaljane i reglane i ditt burettslag, dersom du bryt reglane så vil ein eller anna klage. Det er nærmast ei naturlov. Dersom du føler deg urettferdig behandla eller bestrider klagen som naboen har retta mot deg så henvender du deg mot ledelsen i borettslaget der du fremmer di sak. Som f.eks i eksempelet med verandaen så kunne du snakka med burettslagsstyret for å få ei vurdering om rotet ditt var innanfor akseptable rammer eller om du må rydde for å oppfølge kravet i reglane. 1 Lenke til kommentar
staleand Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Slik jeg ser det så har ikke naboen klaget urettmessig på deg heller, du har bråket etter kl.23.00 og du har det rotete på verandaen. Dette bryter kanskje reglementet, og naboen kan klage.... Det er jeg fullt klar over og tar selvsagt til meg at jeg begikk en feil handling da jeg brøt regel-verket med ti minutter (rett skal være rett). Det jeg dog. tenker er at en normal person ville ringt på først og på en høfflig måte konfrontert meg med at "jeg har en datter som prøver å sove og bråket deres vekker henne. Kunne dere dempet dere?" eller "jeg prøver å sove nå og får ikke til når jeg hører lyder fra nabo-leiligheten. Kan du være så snill å dempe deg ?" og hvis jeg da hadde fortsatt så ville det vært mer akseptabelt at hun ble irritert og reagerte på en sur måte. Nå skal det sies at hun klikket og det synes jeg ikke er akseptabelt uansett hvor irritert en måtte være. Som f.eks i eksempelet med verandaen så kunne du snakka med burettslagsstyret for å få ei vurdering om rotet ditt var innanfor akseptable rammer eller om du må rydde for å oppfølge kravet i reglane. [/qoute] Litt av grunnen til at jeg la ut bilde her var slik at jeg kunne få hørt hva folk generelt i dette ganske land mener (om det er grunnlag for klage eller ikke) og ikke styret fordi styret er negativt innstillit til meg og har vært det fra dag én. Og hvor langt skal man kunne dra denne saken? Hvis jeg setter opp ute-møbler som ser helt groteske ut, skjemmer dette også utearealet? Selv om jeg personlig måtte synes at dette var fint? Endret 20. august 2010 av staleand Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Jeg ville ihvertfall prøvd å sette opp helt groteske møbler, det kan de ikke nekte deg Jeg synes utifra din forklaring at naboen opptrer på en tåpelig måte, ihvertfall når dette var første gang hun sa ifra. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Jo, i et boretslag kan styret nekte deg å ha groteske møbler utenfor til "plage" for naboene. Lenke til kommentar
staleand Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Her er forøvrig bilde, leiligheten min og varandaen min er den som er i bakgrunn. Kan ikke skjønne hvordan hun blir plaget av hva jeg har på varandaen? Står hun på stylter for å kikke over så ja, da ser hun vel alt som det er. Jeg synes ikke ut ifra hvordan skillet mellom leilighetene er at hun har rett til noe som helst. Men for ordens skyld kastet jeg alt og ryddet opp - men er dog. uenig i prinsippet. edit: bilde er forøvrig hentet fra en finn.no-annonse som pdd er ute på finn.no og således ikke et bilde jeg har snik-tatt. Endret 20. august 2010 av staleand Lenke til kommentar
hunus Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) En balkong i et boretslag er et fellesareal (selv om du har eksklusiv rådighet til å disponere den) Borettslaget har derfor rett til å ha regler om bruk og vedlikehold av balkongene. Du må sette deg inn i husordensreglene der du bor. Uten å kjenne reglene der du bor, kan en generelt si at balkongen kan brukes til det som er vanlig. Det må derfor være helt greit å plassere materialer og annet der i en periode mens du pusser opp. Et permanent lager av skot er derimot ikke greit. Det samme gjelder garasjeplassen. Av bla brannhensyn er det svært vanlig å la regler om at kun bil, motorsykkel ol kan parkeres. Det er helt uakseptabelt å lasse ned en garsjeplass med møbler i de fleste borretslag (og sameier) Endret 20. august 2010 av hunus Lenke til kommentar
Qtecman Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Hmm... følte meg plutselig så gammel og truffet her... En kåk i blokken her ble kjøpt av en gutt i 20-årene og vedkommende tok litt ekstra ut på huslånet og gikk rabiat på Hifi-Klubben. Hadde aldri trodd jeg skulle klage på basslyder, men her måtte jeg faktisk det. Yamaha-sub`en hans fungerte helt i overkant bra. Og så litt rot, støy og festing der hos han, så ble jeg en sint gammel mann... (huff, det gikk fort ) PS: er jo egentlig mest misunnelig da; -den som var 20 igjen...) Lenke til kommentar
staleand Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 (endret) En balkong i et boretslag er et fellesareal (selv om du har eksklusiv rådighet til å disponere den) Borettslaget har derfor rett til å ha regler om bruk og vedlikehold av balkongene. Du må sette deg inn i husordensreglene der du bor. Uten å kjenne reglene der du bor, kan en generelt si at balkongen kan brukes til det som er vanlig. Det må derfor være helt greit å plassere materialer og annet der i en periode mens du pusser opp. Et permanent lager av skot er derimot ikke greit. Det samme gjelder garasjeplassen. Av bla brannhensyn er det svært vanlig å la regler om at kun bil, motorsykkel ol kan parkeres. Det er helt uakseptabelt å lasse ned en garsjeplass med møbler i de fleste borretslag (og sameier) Tok du i det hele og store en kikk på bilde? Det er i praksis ikke mulig å se skrotet mitt hvis hun ikke går inn for det - noe jeg vil si kan defineres som kikking om det forekommer regelmessig? Endret 20. august 2010 av staleand Lenke til kommentar
hunus Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Jada, jeg har sett bildet. Jeg uttaler meg om styrets rett til å be deg om å fjerne skrot, og dine muligheter til å gjøre som du vil på balkongen. Disse reglene er de samme uavhengig av om hun ser skrotet til vanlig eller ikke. Lenke til kommentar
staleand Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 (endret) I så tilfelle kan vel jeg like godt anklage naboen for kikking? For i utgangspkt. hadde det jo ikke vært et problem om ikke hun gikk aktivt inn for å kikke mm? Saken er også den at jeg føler at selv om hun muligens har det juridiske på sin side, føler jeg (og flere tredjeparter, uten å utdype) at denne damen ikke oppfører seg som en normal og sivilisert borger. Det jeg snakker om er noe av det vanskeligste mennesket jeg noensinne har opplevd. Hun eier ikke folkeskikk og tolleransegrensen er lik null hos henne. Kanskje burde slike folk ha bosatt seg i eneboliger event. på en gård langt borte fra all annen sivilisasjon? Det faktum jeg påpekte i avsnittet over gjør at irritasjonen brenner meg opp fra innsiden og ut. Jo mer jeg snakker og utdyper forholdet vårt jo mer får jeg lyst til å være vanskelig der det går ann å være vanskelig. Jeg vet det muligens er en barnslig handlemåte å tenke slik; men på hvilke måter kan jeg være en "drittsekk" tilbake? Endret 20. august 2010 av staleand Lenke til kommentar
hunus Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Det kan godt være at naboen din er en overfølsom klagende hysterisk kjerring. Det kan også hende at du bråker mer enn du er klar over. Uansett er det umulig å svare på dette her, hvor vi bare har din side av saken. Hva som skjer hvis du begynner ¨ta igjen, eller gi f.... i henne er jo ganske enkelt. Da bryter du endea flere regler, noe som vil resultere i enda flere disputter med styret. Noe som tilsist neppe vil ende godt for deg. Jeg vil råde deg til å (sammen med din far) ta en prat med styret for å prøve å ordne opp, unngå misforståelserog få et godt samarbeid framover. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Det er tydeligvis ikke bare naboene som er regelryttere her. Hvis du f.eks. har presset reglene til grensen ved å drive å bråke og banke i veggene til nøyaktig kl 23 (som er temmelig seint i utgangspunktet) i dagevis er de andre naboene sikkert allerede temmelig lei. Når du så i tillegg går over tiden gir det dem grunnen de trenger. Det er sikkert også litt vanskelig for dem å forstå at du ikke orker å rydde opp i såpass enkle ting som dem du beskriver når du orker å pusse opp eller feste til seint på kvelden. For å få den godviljen du ser ut til å forvente i forhold til regler er du nødt til å vise en del godvilje selv også. Lenke til kommentar
staleand Skrevet 21. august 2010 Forfatter Del Skrevet 21. august 2010 Jeg synes du vinkler ting på en artig måte, Naranek. Jeg har vel aldri skrevet, og det er heller ikke faktum at jeg har "presset" grensene til kl 23.00 i dagesvis. Det var ét tilfelle da dette skjedde, og da klikket det for henne. Det medførte skjeldenhetene at vi drev på til sent på kveldstid. Jeg er klar over at jeg gir dem "grunnen de trenger" når jeg går over tiden (kl 23.00) og at de da har rett til å reagere. Men la meg spørre deg; Hvordan hadde du reagert om naboen din sprang inn i leiligheten din lynforbannet og serverte de mest groteske glosene uten forvarsel? Når det kommer til å "rydde opp i såpass enkle ting" som du sier; forstod du ikke ut fra det jeg har skrevet at det var mer snakk om et problem om hvor jeg skulle få plass til å lagre det jeg hadde satt på parkeringsplassen heller enn latskap? En siste ting; Jeg har ikke festet til langt på natten. Å bli anklaget for en ting og å ha gjort den er ikke det samme. Jeg bedårer herved min uskyldighet når det kommer til festing. Jeg siterer meg selv Det artige er at jeg ikke én eneste gang har hatt fest hvor det har vært drukket alkohol med mer enn 3-4 stykk samtidig i leiligheten. Og jeg har passet på at volumet har vært relativt normalt samt dratt ut på byen og festet ved midnatt. . Jeg forventet ikke å få noe godvilje, jeg forventer normal folkeskikk. Lenke til kommentar
-ɐMoԀ- Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Jeg vet ikke 100% hvordan reglene er MEN da jeg satt opp varmepumpe på balkongen så hadde jeg ikke rukket og hengt opp slangen til utedelen, vips.. så lå det ett brev ifra styrer om at "noen hadde bemerket at dette ikke så bra ut" hehehe, jeg tok en tlf til styreleder og sa at list var bestilt, kommentaren til han da "jeg håper den er hvit" så mao hadde jeg ikke så masse og komme med. Så dette var med en liten slange som hang ut/ned av veggen, så det skal tydlig vis ikke så masse til. Etter montering av alt tok jeg med styreleder for og få en godkjenning av jobben. Lenke til kommentar
staleand Skrevet 22. august 2010 Forfatter Del Skrevet 22. august 2010 (endret) -PoWa- Hehe, morsom historie. Utrolig hvor mange vanskelige folk som bor i borettslag og som vil ha fingeren med i "alt" fordi dem kan. Tenke seg å bry seg om andre sine leiligheter som de har kjøpt og betalt for millioner av kroner. Man føler seg nesten som leieboer etter å ha gådt til innkjøp av leilighet. Er forøvrig spent på når klagen om hvor rotete jeg har det kommer. Har jo mange vinduer rundt omkring i leiligheten, så det går jo lett ann å kikke inn nå og da for de som går inn for det. Endret 22. august 2010 av staleand Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Minn meg på at jeg aldri skal bo i borettslag. Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 Skulle til å si at nå må du passe deg så du ikke får en nabo som klager på "støyet" fra Varmepumpen Det finnes sånne personer der ute også.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå