Ratleto Skrevet 7. mars 2012 Del Skrevet 7. mars 2012 Det ER kraftig nordlys. Men vi ser det ikke pga dagslyset og at det er overskyet mange steder. Ifølge nordlys-appen min, så er nordlyset synlig helt til sør-Danmark akkurat nå. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 10. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2012 Venus og Jupiter står side ved side på østhimmelen nå, et flott syn. Den klareste og lyseste er Venus, den er i ferd med å "ta igjen" jorda. 6 juni passerer Venus oss på innsiden og passerer samtidig tvers over solskiva. Dessverre for oss skjer denne venuspassasjen på nattestid i Norge. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2012 For dere som har kikkert: På østhimmelen (tilsynelatende rett ved planeten Mars) tror astronomer at ei stjerne i en annen galakse er i ferd med å gå av som supernova. Endelig bekreftelse om det virkelig er en supernovaeksplosjon finner astronomene ut i løpet av noen få dager (følg med). I såfall vil denne stjernen i galaksen M95 bli så klar at den blir synlig selv i små kikkerter. http://www.forskning.no/artikler/2012/mars/316869 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2012 (endret) Video av supernovaen 2012AW i galaksen M95: http://www.youtube.com/watch?v=wmg8iZnlQYg Les også: http://www.forskning.no/artikler/2012/mars/317033 Endret 22. mars 2012 av SeaLion Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mars 2012 Del Skrevet 22. mars 2012 Det står at han skal rette det private 20cm teleskopet sitt mot den. Tror du jeg har noen sjans til å se den med et 10cm teleskop? (102mm primærspeil-diameter, 1325mm brennvidde) Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2012 Jeg vet ikke. Litt mer om supernovaen og hvordan finne den på himmelen: Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 7. april 2012 Forfatter Del Skrevet 7. april 2012 Venus er klar og flott på vesthimmelen på kveldstid. Vakkert syn. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 17. april 2012 Forfatter Del Skrevet 17. april 2012 Venus er fortsatt klar og vakker på vesthimmelen på kvelden. Men den er faktisk avtagende fasemessig, så selv om den nå kommer stadig nærmere jorda (inntil 6. juni), så blir den ganske snart mindre og mindre lyssterk. Mindre enn halvparten av den siden som vender mot jorda er nå opplyst av sola. Dette kan sees ved hjelp av kikkert. Høyt på sørhimmelen ser vi den røde planeten Mars. Og ute i sørøst kan vi se Saturn. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 5. mai 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2012 Fordi månen går i en ellipsebane rundt jorda, vil avstanden til den variere litt. Kveldens fullmåne er derfor 14% større enn de andre fullmånene i år, og fullmånelyset er 30% sterkere. http://www.nasa.gov/topics/solarsystem/features/supermoon_2012.html Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Den vil også ligge lavt i horisonte mot sør i kveld så det er gode muligheter for å ta flotte bilder med månen som ruller på fjell eller hustak. Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Og her i Trøndelag så kom selvfølgelig skyene som alltid når det er noe spennende å se på himmelen. Og nedbør som snø - bare sånn for å gni det skikkelig inn. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. juni 2012 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2012 Jeg regner med at alle interesserte fikk med seg nattens begivenhet, venuspassasjen, den siste før neste gang, i desember 2117. Altså om 105 år. De fleste av dagens mennesker er nok døde da. I Trondheim var det dessverre overskyet store deler av perioden etter soloppgang kl 3:28 til passasjens slutt rett før kl 07. Selv så jeg forrige passasje i 2004 i sin helhet, så selv om skyene var sterkt tilstede denne gangen synes jeg ikke jeg har gått glipp av noe. Skriv gjerne litt om hva du så fra der du bor eller var i natt. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 6. juni 2012 Del Skrevet 6. juni 2012 Ramlet ut av huset i sekstida for å glane opp mot himmelen og ta bilder, men en tjukk grå sky var i veien. Det gikk over sånn ca akkurat når passasjen var ferdig. Jeg gjorde i det minste et forsøk. Uansett, NASA har heldigvis mye bedre øyne enn meg Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. juni 2012 Del Skrevet 22. juni 2012 (endret) Ikke akkurat stjernehimmelen men krateret etter tsunguska-hendelsen i 1908 er trolig funnet. Link til google maps. (Ja, latterlig at de drar inn det belastede ordet UFO i overskriften, men innholdet var mer interessant) Endret 22. juni 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 2. august 2012 Forfatter Del Skrevet 2. august 2012 I dag tidlig var det fullmåne, månen står nå gul og stor over horisonten i sørøst. Verdt en titt. Og etter hvert nå blir kvelds- og nattehimmelen stadig mørkere. Det betyr at vi nå snart kan glede oss over stjernehimmelen igjen, unntatt når det er overskyet selvsagt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 2. august 2012 Del Skrevet 2. august 2012 (endret) Jeg har ventet på meldte hull i skydekket i hele kveld. Uten hell. Neste gode mulighet er natt til 31. august. Men da blir det mer gult mot marineblått i stedet for gult mot lyseblått som kunne vært i natt. Endret 2. august 2012 av Simen1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 10. august 2012 Forfatter Del Skrevet 10. august 2012 Nå i helga er det klart for stjerneskuddsvermen Perseidene, med størst intensitet 12. august. http://www.teknofil.no/artikler/se-opp-mot-himmelen-i-natt/111649 I Nord-Norge er det fortsatt for lyse netter til å se noe særlig, men i Sør-Norge er det meldt klarvær i helga, så ta en titt eller to opp på himmelen de kommende nettene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå