Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

bøyde nålene til prossesor hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når du tar inni maskinen pass på og regelmessig og utladde deg på vasken (i metall) eller gjordingen i stikkontakten.

Og hold i hjørnene på elektronikken, unngå for all del og være nær kretser, viktige råd!

ESS

Lenke til kommentar

Jeg skule se på prossesoren også tok jeg den ut så tenkte jeg "Dette er vel ikke så god ide" så da sette jeg den på igjen men da bøyde de nålene seg hva gjør jeg nå? :wallbash::dontgetit:

CPU'er med pinner under bruker som regel ZIF-sokler, der ZIF står for "Zero Insertion Force". Du skal altså ikke trenge å bruke krefter for å få plassert CPU'en nedi sokkelen, den skal nærmest falle nedi av seg selv. Men den må være snudd riktig vei, ellers er det noen pinner som ikke finner noe hull.

Du må også huske å løfte opp den lille spaken på siden av sokkelen før du setter CPU'en nedi. Det går nok av å få CPU'en ut av sokkelen uten å gjøre det, men det er så godt som umulig å få satt den nedi igjen.

Lenke til kommentar

jeg klarte til slutt måte presse lit :) men da jeg startet den da slo ikke skjermen seg på :(

Det er helt normalt, det.

"Måtte presse litt" .... tulling!

Jeg tipper du har flere bøyde pinner nå enn før du "presset litt".

så da jeg presset litt da gik flere pinner? osen får jeg den op igjen da? :cry:

Lenke til kommentar

jeg klarte til slutt måte presse lit :) men da jeg startet den da slo ikke skjermen seg på :(

Det er helt normalt, det.

"Måtte presse litt" .... tulling!

Jeg tipper du har flere bøyde pinner nå enn før du "presset litt".

så da jeg presset litt da gik flere pinner? osen får jeg den op igjen da? :cry:

1. Du tar av kjøleren/viften

2. Du vipper opp spaken

3. Du løfter ut CPU'en og inspiserer undersiden.

4. Rett opp bøyde pinner

5. Sett CPU'en nedi sokkelen igjen uten å bruke krefter!

6. Vipp ned spaken igjen mens du holder CPU'en nede med en finger e.l.

7. Sjekk at termisk pasta er påført i et tynt lag på toppen av CPU'en

8. Sett på kjøler/vifte

Prøv igjen. Det kan hende du har skadet CPU'en mens du har håndtert den, enten ved statisk elektrisitet eller ved at det har blitt et brudd pga bøying av pinner. I så fall er den død.

Lenke til kommentar

Jeg fik den op igjen men må si da jeg bøyde dem tilbake i stad så knak noen pinner er den prossesoren ødilakt da?

Sannsynligvis er den det.

Flere av pinnene er vel koblet til "jord", så det er vel en teoretisk mulighet for at CPU'en kan leve selv om en av disse blir knekt, men det er nå liksom meningen at alle pinnene er der av en grunn, da.

Lenke til kommentar

Må vel si at jeg er en idiot :wallbash::dontgetit:

.jaja er glad for at jeg har hat planer lenge om en ny CPU.

Jeg har foresten socket AM2 og lurer på en prossesor til en bilig penge som er over 2.10 ghz? Helst AMD prossesor.

Men tusen takk for hjelpen hvarfall :thumbup:

Endret av Man of war 1945
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...