Gå til innhold

Skjermbildet fryser under spilling. XFX 5870 "XXX"

Henr1xen

Anbefalte innlegg

Hei, som tittelen sier fryser skjermbildet under spilling. Det som skjer er at det dukker opp grå/brune (uansett farge egentlig) vertikale streker på skjermen. Noen ganger kommer skjermbildet tilbake til normalt etter ca 10 sek, men oftest må maskinen rebootes. Dette har skjedd med alle driverversjonene jeg har prøvd til mitt XFX Radeon HD 5870 "XXX" kort. Først trudde jeg det var krasj mellom div rester etter drivere, men etter full clean og ny installsjon av siste Catalyst-pakke dukker problemet fortsatt opp. Her er resten av mitt oppsett:

Prosessor: AMD Phenom X4 965

Kabinett: Antec P193

Strømforsyning: Antec CP 850W

Hovedkort: Asus M4A79XTD EVO 790X

RAM: Corsair 4GB DDR XMS3 1333MHz

HD: Spinpoint F3

Er det noen som kan ha noen anelse om hvor feilen kan ligge? Opplever ikke at det kommer noen særlig varme fra viftene når dette intreffer, og ingen målinger, etter en kjapp oppstart, med GPUz ser unormalt høye ut (50-60 grader).

Endret av Henr1xen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du overlokket skjermkortet? I såfall kan dette være grunnen, og du burde klokke det litt ned igjen.

Mitt ATI 5770 har jeg overklokket med 10 Mhz og det ligger normalt sett på 50-60 grader på Bad Company 2 på full grafikk, uten problemer, så tror ikke det har noe med varmen å gjøre.

Hvor lenge har du hadd kortet og hvor lenge siden oppsto problemet?

Har du hadd fysisk kontakt med kortet eller noe inne i kabinettet?

Lenke til kommentar

Har du overlokket skjermkortet? I såfall kan dette være grunnen, og du burde klokke det litt ned igjen.

Mitt ATI 5770 har jeg overklokket med 10 Mhz og det ligger normalt sett på 50-60 grader på Bad Company 2 på full grafikk, uten problemer, så tror ikke det har noe med varmen å gjøre.

Hvor lenge har du hadd kortet og hvor lenge siden oppsto problemet?

Har du hadd fysisk kontakt med kortet eller noe inne i kabinettet?

Kortet har aldri vært overklokket. Har bygget denne PCen selv, men har vært nøye under montering og bruk. Maskinen har fungert perfekt, med dette problemet som unntak. Har hatt dette problemet siden januar, men det varierer sinnsykt mye hvor ofte dette oppstår. Først trodde jeg at det som sagt var noe galt med driverne (krasj mellom rester etter div drivere) men nå, etter en full clean, oppstår dette ennå.

Lenke til kommentar

Da kan det være en defekt på kortet, og vil anbefale å sende det inn til reperasjon.

Jeg er ikke den største eksperten på området, men dette er i hvertfall min anbefaling.

Kan muligens være at hovedkortet og skjermkortet ikke helt vil samarbeide o.l, men regner med at det er en eller annen ekspert som oppdager tråden før eller senere og gir deg løsningen.

Lenke til kommentar

Da kan det være en defekt på kortet, og vil anbefale å sende det inn til reperasjon.

Jeg er ikke den største eksperten på området, men dette er i hvertfall min anbefaling.

Kan muligens være at hovedkortet og skjermkortet ikke helt vil samarbeide o.l, men regner med at det er en eller annen ekspert som oppdager tråden før eller senere og gir deg løsningen.

Skal avvente og se om det er noen som oppdager tråden som har hatt samme erfaring, kanskje noen har en grei løsning på dette. Vannvittig frustrerende problem, spesielt når man spiller online sammen med andre og må drive å restarte maskinen når dette skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...