Orwandel Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Hei, Jeg lurte på hvordan en kan gi mat/drikke (næring) til noen som ligger i koma uten å bruke moderne medisin/teknologi. Altså, uten å sette rør inn i magen eller lignende. La oss si for 100 år siden. Er/var det mulig? Eller måtte du bare se å komme deg ut av komaet før du sultet/tørstet ihjel? Lenke til kommentar
Bluesky Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Nå er ikke jeg noen sykehushistoriker, men jeg antar at i gamle dager var koma ensbetydene med død. Det er jo en grunn til at folk havner i koma i første omgang (hjerneslag, overdose, hypoksi etc..) og dette er tillstander som på den tiden ikke kunne behandles særlig effektivt. Lenke til kommentar
KattaErDau Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Nå skal jeg uttale meg om noe som jeg ikke har den fjerneste anelse om: Men jeg antar at de ble foret med suppe eller annet flytende fra en slange og ned i magesekken. Det høres jo litt logisk ut? Lenke til kommentar
Orwandel Skrevet 19. august 2010 Forfatter Del Skrevet 19. august 2010 Nå skal jeg uttale meg om noe som jeg ikke har den fjerneste anelse om: Men jeg antar at de ble foret med suppe eller annet flytende fra en slange og ned i magesekken. Det høres jo litt logisk ut? Hva lager man slange av før man visste hvordan man laget gummi/plast? Jeg regner altså med slanger som en får ned i magen som medisin/teknologi. Lenke til kommentar
Asbjørn T. Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Jeg tror som han over sier, at man ble regnet som død om man havnet i koma tidligere. Man hadde ikke mulighet til å gi dem mat, man kan ikke vekke komapasienter. Så eneste grunnen til at de faktisk lever er at de får tilført næring gjennom den slangen. uten den tror jeg ikke de vil leve særlig lenge (de må jo ha næring/mat). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå