€uropa Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Jeg har en konflikt med en i klassen. Jeg har kjent ham i et år. Vi går nå Vg 2 studiespesialisering. Det begynte for fire eller fem måneder siden (det er ikke så lett å si). Vi har noen felles venner i klassen vår og parallellklassen, så vi treffes en del i pausene. Han begynte alltid å si noe nedlatende da jeg snakket. Jeg tok det bare som spøk til å begynne med, dog det var oftere enn normalt. Det ble bare mer. Han begynte å snakke nedlatende om meg til andre. Jeg oppsøker ikke konflikter, så jeg lot det ligge, og lot være å prate med ham i pausene. Før sommerferien spilte vi to og noen andre volleyball etter skolen. Hvis jeg, for eksempel, sa at serven var hans, da svarte han bare med gryntelyder. Dette gjorde han flere ganger. Én gang manglet laget hans en spiller. Jeg var da en av dem som satt på benkene og pratet. En av lagkameratene hans foreslo meg som den siste spilleren. "Ikke faen," sa han. Han ville heller spille med én spiller mindre enn å spille med meg. Igjen lot jeg det ligge. Han har bare vært sånn mot meg, etter det jeg kan se. En mulighet er at han oppfører seg sånn for å gjøre seg tøffere for et par karer i parallellklassen vår, og angriper meg fordi han ser meg som det svakeste leddet. I tilfelle er det tåpelig, for vi er alle venner, og han er den eneste som er slik. Jeg traff han ikke noe i sommerferien. Jeg satset på at han hadde kommet over usikkerheten sin, eller hva, i løpet av ferien. Han kontaktet meg én gang for å fortelle at han var på fest og var full. I går var første skoledag etter ferien. Jeg hilste da jeg så ham, og han hilste tilbake. Han er akkurat slik han var, og litt verre, allerede etter én time. I dag gikk det over stokk og stein. Vi havnet i samme mattegruppe, og han sa "du skal ikke sitte der," da jeg skulle sette meg ned ved en pult i klasserommet. Jeg ble jo irritert eller forbannet. Det er greit at han ikke liker meg. Ingen kan være godt likt av alle, men han for faen ikke fortelle hvor jeg kan sitte og ikke sitte. Det endte med at han satte seg på andre siden av klasserommet. Senere hadde vi gym og spilte på hvert vårt lag i fotball. Jeg var forsvar på mitt lag. Jeg angrep han, og han la armene sine rundt meg. Jeg ba ham la være, og han gikk fra meg mens han ropte "Hold kjeft, jeg skal gi deg deng!" Jeg hadde vansker med å beherske meg da. Jeg spurte "Hvorfor skal du gi meg deng?" kanskje litt truende. Han gjentok bare "Jeg skal gi deg deng," mens han gikk sin vei. Jeg begynte å gå etter ham, men jeg ble stoppet av en annen som sa at han bare var irritert pga spillet. Vi er begge 17 år, så vi bør være over den alderen der man krangler, og heller prate om problemene våre. Det skulle jeg gjerne gjort. Jeg aner ikke hva jeg noen gang kan ha gjort for å gjøre ham harm. Problemet er at han alltid er på vei bort etter en av de store spydighetene sine, så jeg får aldri spurt hva det gjelder. Jeg skal gi det litt tid og se om jeg får tatt tak i det. Jeg kommer ikke til å oppsøke ham, men det vil ikke ta lang tid før han kommer for å fornærme meg igjen. Dersom det ikke fungerer, vil jeg ta ham i et basketak. Jeg tar ikke trusselen som mer enn stor munnbruk fra hans side, men hvis han ber om det etter resten av frekkheten, da vil jeg ta tilbudet. Jeg er klar over at vi kan havne i konfliktråd og få problemer på skolen. Men jeg er villig til å gå så langt hvis det ikke er en annen utvei, for jeg vil ikke leve med den nåværende situasjonen resten av tiden på videregående. Jeg vet ikke hva som driver ham, om det er usikkerhet, problemer hjemme eller bare et ønske om å heve seg over andre, men ingen har rett til å true meg eller få meg til å føle meg dårlig på noen måte. Lenke til kommentar
BreadHead Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Høres ut som et ekstremt usikker og, på godt norsk, rasshøl. At han lar hans egen usikkerhet og sosiale problem gå ut over deg, er helt idiotisk. Har du snakket med de andre felles vennene dere har, og spørt om hva de synes om situasjonen? Kanskje du kan spør de om de kan snakke med han, siden han ikke ser ut til å være veldig interessert i snakke med deg? Viss jeg var deg, ville jeg i hvertfall prøvd å ordne opp i det så fort som mulig (som det virker som du prøver på). Jeg kunne aldri overlevd 3 år på skole med en douche som alltid skal rakke ned på deg. Om ingenting hjelper, så kunne det kanskje vert en idè å snakket med skoleledelsen, og forklart situasjonen du er i. Men dette kan selvsagt forverre situasjonen òg, da han er enda en "grunn" å plage deg med. Håper du i hvertfall får ordnet opp på en eller annen måte, sånn skal ikke 17-åringer oppføre seg. Vi lever jo tross alt i et sivilisert samfunn. 7 Lenke til kommentar
Knife Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Ikke spør hva det gjelder, murstein han! Helt seriøst, nå får du lage en personlig mur over ting du ikke godtar. Alt fra hvor du skal sitte og alt, og neste gang han prøver å leke litt dominerende sjef, så går du bare bort til han og viser en truende side av deg. Slutter han ikke, da vet du hva du må gjøre for å få han slutte. De fleste bøller tar jo de svakeste leddet, om ikke man skal bevise noe til en annen. Jeg vil nå også tenke meg at du er det svake leddet, og du må vise deg at du faen ikke er det svake. Før du har vist at du ikke er en å kødde med vil han gå på noen andre. 3 Lenke til kommentar
Ordinary Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Det beste hadde vel vært å konfrontere ham med problemet, og si hva du føler og mener. Om han fortsatt oppfører seg som han gjør nå, anbefaler jeg å snakke med en lærer. Skulle heller ikke det funke vil jeg ikke oppfordre deg til å fysisk skade ham eller noen andre, men dette kan være siste utvei. Du kan muligens starte med å høre ut hva han sier om deg bak ryggen din, og høre ut om noen venner kan snakke med ham og høre ut hva han har i mot deg, og be vennen(e) til å være litt diskre om at du oppfordret dem til å gjøre det. Provoserer han deg igjen, og du konfronterer ham med at du helst vil unngå uhyggeligheter o.l, og du blir så provosert at du til slutt(forhåpentligvis ikke) tyr til fysisk vold, så vil du neppe få ''skylden'' for det, bare så det er sagt. - men igjen, prøv å unngå dette. Lenke til kommentar
Populært innlegg Gjest vcxvcx Skrevet 19. august 2010 Populært innlegg Del Skrevet 19. august 2010 Husker jeg etter minner det meg faktisk om det samme på første året på ungdommskole. Var snill og hyggelig mot alle, men husker godt en spansk som hele tiden skulle rake meg ned for ditt og datt. Kalte meg utledning, nerd, pingle, musikksmak.. gud vet hva. Først ble jeg ganske god venn med han, men seinere begynte han å rake meg ned. Det gjor han også på to andre gutter på skolen, som han kalte "emo". Slik var det mye av halveåret og jeg turde ikke å gjøre noe med det fordi han kom ofte i slosskamper og laget et intrykk for at han kunne sloss. Så det var spesielt en dag jeg husker, han startet dagen med å spytte på bøkene mine. Jeg ble jo jævla sur for det, men gjor ike noe (haha, den taperen jeg var..). Seinere prøvde jeg å holde meg litt unna, men han kom bort til meg. Og det var der jeg merket at jeg ble så forbanna, han begynte med å prøve å skubbe meg og si at jeg står i veien hans. Og derfra bare gikk det litt svart, slå ham 3 ganger i magen og knuste hodet ned i kneskålen mens jeg brukte et mega-teakwondo triks (hvis noen kjenner til high kick) til å sparke han i fjeset. Så der lå han med blod over hele seg, blod fra kjeften og mye neseblodet og holdt nesten på å grinne på at jeg skulle stoppe. Det morsomme var at lærene stormet inn for å stoppe det hele, men det han som fikk all kjeften etter jeg hadde fortalt om alle episodene. Han kom ikke på skolen 1 uke etter hendelsen, og nå har jeg bygget meg en god vennekrets og har aldri blitt plaget av han igjen, så vidt han tør å snakke med meg. Og nå er han ikke så lenge populær blant gutta, og de eneste han henger med er andre som hører på samme musikk (ganske sånn metal-freak) 23 Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Å fy faan så bra! 1 Lenke til kommentar
Hoikka Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Du burde stå imot ham, og ikke gjøre ting som han sier. Hvis han sier at du ikke får sitte en plass sett deg ned der. Han må forstå at han ikke kan kommandere deg til ting. En ting som hjelper er respekt. vcxvcx har du trent taekwon-do? Når du tar high kick hopper man. Lenke til kommentar
Ordinary Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Du burde stå imot ham, og ikke gjøre ting som han sier. Hvis han sier at du ikke får sitte en plass sett deg ned der. Han må forstå at han ikke kan kommandere deg til ting. En ting som hjelper er respekt. Det er en god idè. Om han tyr til noen form for fysisk vold har du all rett til å forsvare deg og gi ham en lærepenge. Lenke til kommentar
oophus_3do Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Hadde jeg vært deg hadde jeg rent over for lenge siden. Motsi alt han sier, og spør om han kan begrunne det han sier mot deg, da blir han nok stum, hvis ikke har du et perfekt tidspunkt for å gjøre noe med det. Feks: Han: "Ikke sitt der" Du: "Jeg sitter hvor jeg vil, har du et problem med det?" osv. Lenke til kommentar
Schwarzkopf Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Jeg hadde blitt elektrisk forbanna for lenge siden. Hadde konfrontert fyren, gjerne med flere folk til stede. Spurt hva i helvete det er han vil, og hvis det er noe han lurer på så kan dere ta det her og nå, hvis ikke kan han se til helvete å pelle seg vekk. Kjenner jeg blir forbanna når jeg leser dette, for jeg husker presist hvordan det var selv. Neket er usikker som en fjøl, det er helt sikkert. Endret 20. august 2010 av Status™ 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 21. august 2010 Forfatter Del Skrevet 21. august 2010 Høres ut som et ekstremt usikker og, på godt norsk, rasshøl. At han lar hans egen usikkerhet og sosiale problem gå ut over deg, er helt idiotisk. Har du snakket med de andre felles vennene dere har, og spørt om hva de synes om situasjonen? Kanskje du kan spør de om de kan snakke med han, siden han ikke ser ut til å være veldig interessert i snakke med deg? Jeg snakket så vidt med en annen fyr i klassen, og han mente at han bare er stor i kjeften og ikke tør å "gi meg deng". Jeg tror de felles vennene våre vil forholde seg nøytrale, og det klandrer jeg dem ikke for. Jeg vil ikke trekke dem inn i konflikten vår eller skyve problemene mine over på andre. Det kan også bli oppfattet som svakhet, og jeg vil ikke være avhengig av å ha andre rundt meg. Du kan muligens starte med å høre ut hva han sier om deg bak ryggen din, og høre ut om noen venner kan snakke med ham og høre ut hva han har i mot deg, og be vennen(e) til å være litt diskre om at du oppfordret dem til å gjøre det. Jeg vet hva han sier. Jeg har vært i nærheten og hørt ham. Etter at jeg har pratet med noen andre, sier han lavmælt til noen at "han sier alltid det, han gjør alltid sånn." Det er mer som om han prater med seg selv, for ingen svarer eller tar stilling til det. Som sagt, vil de holde seg nøytrale. Jeg vet ikke om han har sagt noe mer enn det jeg har hørt. Noen ganger når jeg snakker med en annen, så sier han plutselig "hold kjeft," men ganske lavt, så høres det ut som han skal si noe mer, men det dør bort i en mumling, som om han ikke tør å si det høyt eller stå for hva han sier. Han har aldri fått noe støtte i disse utbruddene. Jeg har ofte bare svart "hold kjeft, selv," og da har han vært stum. Kanskje han later som han ikke hørte det. Jeg vet at jeg kan ta ham. Han er litt høyere enn meg, men han er veldig tynn og spe. Han bruker mye av fritiden sin på å sitte stille og spille Xbox. Men jeg vil helst unngå å slåss mot noen. Hvis jeg skal slåss mot ham, da venter jeg på en større fornærmelse enn "hold kjeft," eller en av de små spydige kommentarene. Som den på fotballbanen. Jeg gidder ikke å slåss over noe så lite, og han vil si at det ikke har vært noe mer. Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Høres ut som et ekstremt usikker og, på godt norsk, rasshøl. At han lar hans egen usikkerhet og sosiale problem gå ut over deg, er helt idiotisk. Har du snakket med de andre felles vennene dere har, og spørt om hva de synes om situasjonen? Kanskje du kan spør de om de kan snakke med han, siden han ikke ser ut til å være veldig interessert i snakke med deg? Jeg snakket så vidt med en annen fyr i klassen, og han mente at han bare er stor i kjeften og ikke tør å "gi meg deng". Jeg tror de felles vennene våre vil forholde seg nøytrale, og det klandrer jeg dem ikke for. Jeg vil ikke trekke dem inn i konflikten vår eller skyve problemene mine over på andre. Det kan også bli oppfattet som svakhet, og jeg vil ikke være avhengig av å ha andre rundt meg. Du kan muligens starte med å høre ut hva han sier om deg bak ryggen din, og høre ut om noen venner kan snakke med ham og høre ut hva han har i mot deg, og be vennen(e) til å være litt diskre om at du oppfordret dem til å gjøre det. Jeg vet hva han sier. Jeg har vært i nærheten og hørt ham. Etter at jeg har pratet med noen andre, sier han lavmælt til noen at "han sier alltid det, han gjør alltid sånn." Det er mer som om han prater med seg selv, for ingen svarer eller tar stilling til det. Som sagt, vil de holde seg nøytrale. Jeg vet ikke om han har sagt noe mer enn det jeg har hørt. Noen ganger når jeg snakker med en annen, så sier han plutselig "hold kjeft," men ganske lavt, så høres det ut som han skal si noe mer, men det dør bort i en mumling, som om han ikke tør å si det høyt eller stå for hva han sier. Han har aldri fått noe støtte i disse utbruddene. Jeg har ofte bare svart "hold kjeft, selv," og da har han vært stum. Kanskje han later som han ikke hørte det. Jeg vet at jeg kan ta ham. Han er litt høyere enn meg, men han er veldig tynn og spe. Han bruker mye av fritiden sin på å sitte stille og spille Xbox. Men jeg vil helst unngå å slåss mot noen. Hvis jeg skal slåss mot ham, da venter jeg på en større fornærmelse enn "hold kjeft," eller en av de små spydige kommentarene. Som den på fotballbanen. Jeg gidder ikke å slåss over noe så lite, og han vil si at det ikke har vært noe mer. Nå var eg nesten litt redd for at det var meg du snakket om her, men eg spiller ikke Xbox så puh.. sleng noen kommentarer tilbake da Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 sleng noen kommentarer tilbake da Og hva skal det være godt for? Problemet løser seg ikke om han synker på samme nivå som han usikre tullingen. I første omgang hadde jeg bare totalt oversett vedkommende, det er tydelig at han er en oppmerksomhetssyk fjortis som ikke klarer å kontrollere de usikre følelsene. Overse han totalt, ikke si ett eneste ord, ikke se han i øynene når han sier noe, gjør han ikkeeksisterende for deg. Etter en stund vil han kanskje gi opp. Lenke til kommentar
Gjest Anonym Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 sleng noen kommentarer tilbake da Og hva skal det være godt for? Problemet løser seg ikke om han synker på samme nivå som han usikre tullingen. I første omgang hadde jeg bare totalt oversett vedkommende, det er tydelig at han er en oppmerksomhetssyk fjortis som ikke klarer å kontrollere de usikre følelsene. Overse han totalt, ikke si ett eneste ord, ikke se han i øynene når han sier noe, gjør han ikkeeksisterende for deg. Etter en stund vil han kanskje gi opp. Akkurat det er det mange som tenker, men det er det værste man kan gjøre. Mange typer mennesker er ute etter en fiende, eller en å slenge dritt til hver dag. Gjør man ikke noe for å få det stoppet, blir man sett på som en svak og usikker person, og den negative situasjonen kommer enten til å fortsette eller bli værre. Det eneste som hjelper, er å få en ende på det en måte eller en annen. Jeg snakker om erfaring. Jeg var en rolig og stille person som aldri hadde sloss før, og ønsket ikke konflikter. Jeg ble angrepet med en gang jeg bytte skole, og var alene og fikk svært ubehagelige kommentarer slengt i trynet på meg hver dag i over tre år, helt til jeg en dag fikk nok og banket opp "hoved personen" foran alle andre i skolegården. Etter det var jeg fortsatt alene, men ble ihvertfall ikke plaget. Jeg har også møtt andre personer i gruppeterapi som har gjennomgått det samme, de forteller alltid at det er den sterkes rett som gjelder i de fleste sosiale sammenhenger på skoler. Hvis man ikke gjør noe, skjer det ingen forandring. Og hvis det går til det nivået at man blir psykisk syk og får selvmordstanker, og man får livet ødelagt, så er det faen meg viktig å få en slutt på det så fort som mulig. Som oftest så har man bare seg selv til hjelp når man skal få en ende på noe også. Slik er verden. 3 Lenke til kommentar
Kubjelle Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Vold er ikke en bra løsning. Selvforsvar er noe helt annet. Ikke prøv å oppsøk en fysisk konflikt, men ikke vik unna hvis han truer deg fysisk. (Hvis du tror du greier å ta han altså) Sier han igjen at han skal gi deg deng, si til at han kan få være så god å få prøve seg. Tør han ikke, er det fritt fram for deg å si at han bare har det i kjeften. Men det som kanskje funker beste er å drite han ut på en måte som får deg til å se kul ut og han teit. Det gjøres best med humor. F.eks sier han at han skal gi deg deng, så si at han er så tøff når han er macho. Ikke si det på en ironisk måte, men på en leken måte dvs typ babystemme. Enten slutter han og da er det win for deg. Eller så fortsetter han å komme med fornærmelser, f.eks: er du homo eller? Da fortsetter du bare å tulle, f.eks ved å si: nei, jeg er ikke homo, men du er så hot at jeg gjør et unntak. Folk vil da se at han driter seg ut ved å prøve å fornærme deg, mens du blir sett på som kul som ikke lar utsagnene hans gå innover deg. Det gjelder hele tiden å vri det inn på humor. Dette kan være et problem om det ikke passer til personligheten din. XP Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Neste gang han oppfører seg som et rasshøl igjen, spør du han høyt og tydelig hvorfor han er så usikker på seg selv. Om han går videre, sier du noen grunner til hvorfor du tror det. Vanskelig barndom etc. Han blir godt stekt da, om han bare går. Lenke til kommentar
kaninkoker Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 som de andre sier her har du kommet overfor en ekstremt usikker person. en manipulernde persom som lider av mye agresson innefra. kan komme fra barndommen vennekretsen etc.. målet til denne personen er enkelt : å vinne over deg via psykisk manipulasjon. ved å rakke ned på deg slik at han kan hevde seg selv over deg, situajonen er ikke noe kul i det hele tatt, men det beste er nok å være selvsikker. vis at DU ikke tolerer å bli tråkket på den måten. det beste er nok å konfrontere han med det, at du ikke tolerer slik oppførsel. viktig her er du må ta deg me han når dere er alene, slik at at han ikke har noen andre å støtte seg på. si det du vil si direkte å kort. deretter bare forlater du han. bruk usikkerheten mot han! hvis han truer med fysisk vold m du ikke bite på. så lenge du oppfører deg selvsikkert vil han mest sansynelig ikke gjøre noe. ta det opp med lærer og evt konfliktråd hvis han ikke gir seg Hvis du ikke gjør noe asap kan han gjøre stor skade mot deg (psykisk) og andre medelever! Good luck Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Vel, vold skal jo ikke løse noenting. Men det gjør desverre det.. Vi er aper alle sammen. Vold er noe menneskelig noe og desverre fungerer dette for sånne typer som det der. Men da bør man sørge for å vinne over fyren også da! Haha, teit å tape når man først manner seg opp til å gi han et punch eller to. Lenke til kommentar
Nøbe Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Guud for en fucktard. Er du sikker på at det er hans nese som er brukket etter en slosskamp så råder jeg deg til å fysisk denge ham neste gang han er provoserende borti deg. Selv om du hadde fått inn en bra kommentar på han så tviler jeg på at det hadde sluknet hele flammen. Du må doimenere som løvene på savannen, når den ene løven denger den andre så stikker han med halen mellom beina og kommer aldri tilbake igjenn. Se south park episoden Breast cancer. Lenke til kommentar
Ideal Skrevet 28. august 2010 Del Skrevet 28. august 2010 Zarac: det du må gjøre er å signalisere at du ikke finner deg i dette tøvet. Hver gang han sier "hold kjeft" eller lager gryntelyder, så skal du svare høyt og tydelig "hold kjeft sjøl", eller "nå er du bare barnslig" når han lager gryntelyder. Dersom han dytter på deg, dytter du dobbelt så hardt tilbake, send han trillende bortover bakken. Bare vis at du fysisk ikke lar deg dytte overende, så skal jeg love deg at han slutter når han møter motstand. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå