Gå til innhold

2 aktive 18"subb og 2 passive toveis 15" på samme forsterker? Kabling ?

Anbefalte innlegg

Helleu!

Jeg skal kjøpe anlegg til spillejobber/fester/disco og har skjekket endel på nettet. Tittelen sier nå mye av det jeg lurer på

- Kan jeg ha 2 aktive 18"subb og 2 passive toveis 15" på samme forsterker?

Det jeg ikke skjønner er "lydkablene" til aktive høyttalere/(her subbene). Hvordan får jeg samkjørt passive og aktive?

De Aktive får jo trøkket sitt fra stikkontakta, men lyduttak fra min vanlige forsterker til subbene?- Convertere av noe slag elns ?

Blir det lite med min 400W forsterker, når de 2veis 15" passive jævlene er på 600W RMS ?? Altså 2* 600W på en 400W forsterker?

Og, hva er biamping ?

Det jeg tenkte vardåå spille musikk fra PC- til mixer - forsterker - Høyttalere.

Noen inspill ?

Takker for alle svar :D !

Endret av pidaman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke du skal prøve deg med noe coax-kabel til høytalere. Coax brukes til overføring av tv-signaler og digital-lyd (SPDIF).

Til PA bruker man vanlige signalkabler med XLR-plugg, eller vanlige høytalerkabler med SpeakOn-plugg.

Om du forteller hva slags forsterker og høytalere det er snakk om, blir det litt lettere å hjelpe.

De fleste PA-høytalere har muliget for seriekobling, så det lureste i ditt tilfelle er å koble forsterkeren til toppene dine, så videre til den aktive basseren. Det betinger at du har high-level/speaker-level input på subbene, men det har de fleste.

Om du har dårlig med tilkoblinger på høytalerene dine kan du sjekke om forsterkeren har line-lvl output (noe de fleste PA amper har siden det ofte er flere forsterkere i en rig).

Det kan også være at mixepulten din har 2 sett med utganger.

Dette krever at du har lange signalkabler som skal gå til subber, så det beste er om du har high-lvl input på subbene, for da slipper du unna med en liten stump som går fra topper til bunnkasser.

En forsterker på 400w kan være skrekkelig mye rart. Er det mono? Er effekten ved 8, 4 eller 2ohm?

Det kan godt hende den er mer en kraftig nok, men det kan også være at den er alt for liten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...