glhf1 Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Jeg har en gul tempo panter som jeg har lyst å ha neon lys på. Er oransj farge lov, som denne http://www.dioder.no/catalog/product_info.php?products_id=481 ? Lenke til kommentar
Mr. Moody Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Neon, eller dioder, som det egentlig er, er ikke lov å ha på mopeder, men så sant du ikke bruker de mens du kjører er det nok ikke noe farlig Lenke til kommentar
glhf1 Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 Neon, eller dioder, som det egentlig er, er ikke lov å ha på mopeder, men så sant du ikke bruker de mens du kjører er det nok ikke noe farlig hmm, jeg leste at hvitt og gult lys var lov når du kjørte og. Lenke til kommentar
Mr. Moody Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Det har jeg aldri hørt om, mens så kan jeg ikke allverdens regler heller Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 om du er usikker sender du mail til vegvesnet Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Det der er ikke neon, det er LED. Neon er lysrør som bruker neongass til å lyse. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 enkelt svar: Nei. lengre svar: alt lys og refleks anordninger som skal være montert og kan være montert er regulert av kjøretøyforeskriften, i denne sammenheng blir det vel paragraf 28-2 og paragraf 28-9 så vidt jeg kan se er det ikke lov med gule markeringslys på moped iallefall ikke plassert slik som på bildet du viser til. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Synes jeg husker å ha lest at det er lov å ha det montert så lenge det ikke er på mens du kjører. Mulig jeg er på villspor her. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 det er helt korrekt du er på villspor, dog er det engang sånn at ute av syne ut av sinn. eller som det sies: "det som purken ikke ser, det har ikke purken noe med" men så lenge du har det montert så skal det være i henhold til lov og forskifter vis ikke er det ulovlig uansett om det er i bruk eller ikke. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 (endret) det er helt korrekt du er på villspor, dog er det engang sånn at ute av syne ut av sinn. eller som det sies: "det som purken ikke ser, det har ikke purken noe med" men så lenge du har det montert så skal det være i henhold til lov og forskifter vis ikke er det ulovlig uansett om det er i bruk eller ikke. Hva om du kjøper en motorsykkel brukt, og under kåpa sitter det fastlimt et par neonlys som ikke er kobla til som du ikke ser. Hvis den da er inne på kontroll, vil de da reagere på det ? Edit: leif Endret 25. august 2010 av Mr. A Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 25. august 2010 Del Skrevet 25. august 2010 Hva om du kjøper en motorsykkel brukt, og under kåpa sitter det fastlimt et par neonlys som ikke er kobla til som du ikke ser. Hvis den da er inne på kontroll, vil de da reagere på det ? Edit: leif det kommer jo ann på kontrolløren, men ja de kan det. Lenke til kommentar
Läkerol Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Jeg har ihvertfall hørt gjentatte ganger gjennom livet mitt at neon og led lys er lovlig, så lenge du ikke kjører med dem, og at du må stå utenfor en viss metersgrense fra offentlig vei. Siden grunnen til at det er ulovlig er at det ikke skal stjele oppmerksomheten til sjafører ute på vegen, likt som at det er en metersgrense på reklame-skilt ved vei. Om dette stemmer eller ikke, vet jeg ikke sikkert, men er dette jeg alltid har hørt Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Forskjellen er at mopeden er godkjent for bruk på norsk vei og vil til envær tid være underlagt loven som gjelder Lenke til kommentar
MusiQ Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Så lenge du ikke kjører med de på å bare bruker til ''Show off'' Går det fint. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 Så lenge du ikke kjører med de på å bare bruker til ''Show off'' Går det fint. men fremdeles ikke lov Lenke til kommentar
MusiQ Skrevet 12. september 2010 Del Skrevet 12. september 2010 HVEM bryr seg? Vi her blir hvertfall ikke tatt om vi bruker mens mopeden står i ro. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 13. september 2010 Del Skrevet 13. september 2010 har sett flere i både politi og statens vegvesen som bryr seg jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå