hfthomas Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Hei! Har spørsmål om utdanning innenfor IT. Hva kan man få jobb som med telemontør bakgrunn, og hvis man tar kurs som f.eks windows server, cisco og sånne ting? Burde man kunne masse før disse kursene, eller kan totalt nybegynnere ta disse kursene og begynne i jobb utifra dette? Noen som har tips om hva man burde gjøre i min situasjon, sånn at jeg kanskje får bedre lønn etterhvert også? Burde jeg like gjerne hive meg på høyskole 3 år enn å ta noen av disse kursene, og hva skal eventuelt til for meg å komme meg på høyskole? Dere får bare spørre meg, for akkurat nå er jeg i ingenmannsland og aner ikke hvordan jeg skal formulere ting eller hvor jeg skal begynne, men begynner med dette. Lenke til kommentar
War Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 og hva skal eventuelt til for meg å komme meg på høyskole? Generell stud.komp for å kunne gå IT-støttet bedriftsutvikling. Du må ha det samme inkl R2 matte / evt forkurs for å gå ing. 3-årig data ing er ikke så lenge. Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 19. august 2010 Forfatter Del Skrevet 19. august 2010 mangler noen fag for å få generell studiekompetanse. F.eks matte. Og der ligger litt av problemet med å bli ingeniør, jeg sliter med matte. Er den matten du nevner hard, eller kan den med litt pugging læres? Hva kan forventes i lønn? Har nå lusne 300 000 når jeg blir fagarbeider(fortsatt ikke der enda). Hvis jeg kan tjene 200 000 mer, så ser jeg jo at det fort lønner seg å gå skole i 3 år. Og hva kan jeg forvente i lønn med et kurs fra evt cisco? Ikke tru at jeg bare tenker på penger, data og elektronikk interesserer meg mye, men jeg har veldig lyst til å tjene mer enn ca 300k når jeg har fagbrev, og det vil jeg tru alle forstår seg på. Lenke til kommentar
War Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 (endret) Data ing er 3 år , bachelor på lik linje som for eks politi eller sykepleier. skal du ha mer pæng så må det bli + master. Selv der er det vanlig å begynne på for eks 395K. Det er lønna over tid som betyr noe, du stiger i lønnstrinn. Du kan jo google R2 matte og se. Det er kravet bare for å komme inn. Fysikk er det også. Endret 19. august 2010 av War Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Med kurs er det antagelig mulig å få jobb, men å få betalt 500 000 med kun ett cisco kurs kan du se lenge etter. IT-kurs er også generellt dyre da veldig få betaler for de selv. Jeg har tatt en del kurs, og standard pris på ett ukes-kurs er 20 000. Start-lønn for f.eks IKT-Driftfag ligger oftest rundt 250 000 til 300 000 ett sted, altså ikke noe særlig mer enn det du får med ditt fagbrev. Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Data ing er 3 år , bachelor på lik linje som for eks politi eller sykepleier. skal du ha mer pæng så må det bli + master. Selv der er det vanlig å begynne på for eks 395K. Det er lønna over tid som betyr noe, du stiger i lønnstrinn. Du kan jo google R2 matte og se. Det er kravet bare for å komme inn. Fysikk er det også. Ja, det er klart. man må jo jobbe seg opp, men det er vanskelig med yrket mitt, hvis jeg ikke får muligheten til å bli sjef, noe som jeg ikke vil bli. Fysikk har jeg aldri vært borti, men kan tru jeg finner det interessant. Med kurs er det antagelig mulig å få jobb, men å få betalt 500 000 med kun ett cisco kurs kan du se lenge etter. IT-kurs er også generellt dyre da veldig få betaler for de selv. Jeg har tatt en del kurs, og standard pris på ett ukes-kurs er 20 000. Start-lønn for f.eks IKT-Driftfag ligger oftest rundt 250 000 til 300 000 ett sted, altså ikke noe særlig mer enn det du får med ditt fagbrev. Nå har ikke jeg sagt at jeg forventer 500k i inntekt etter et cisco kurs. 500k var bare noe jeg nevnte i forbindelse med høyskole. Det jeg tenker på med noen av disse kursene er å kanskje få litt høyere lønn enn det jeg har nå, samtidig jobbe på et kontor og kanskje reise ut til noen kunder. det hadde vært drømmejobben. Da ville jeg tro man kan ta noe som windows server og sånne kurs. Endret 20. august 2010 av spax Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå