CFM Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 (endret) Jeg vurderer å oppgradere originalhøyttalerne foran (6.5" blaupunkt). Tenkte å bygge en liten kasse av MDF til de nye i samme slengen samt isolere rundt høyttalerne. Men jeg lurer på hvilke elementer (komponent høyttalere) jeg burde gå for i prisklassen rundt 1500-2500kr. Kan muligens strekke meg litt, men da skal det virkelig være verdt det. Bilen er en 2002 Audi A6 med standard Audi Chorus II anlegg med en liten original sub. bak. Spilleren er en Pioneer DEH-P88RSII. Kjører foreløpig på spillerens integrerte forsterker så en egen forsterker til frontsettet får komme senere når jeg har steget litt til i lærling lønnstrinnene. Jeg er først og fremst ute etter god lydkvalitet. Om de spiller høyt med mye bass har ikke så mye å si så lenge de spiller rent og får med mye av musikken. Jeg spiller som regel musikk som Pink Floyd, Dire Straits osv.. Endret 19. august 2010 av Audi TDI Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Ikke mye poeng å bygge kasse i dørene, de aller fleste høyttalerne er lagd for å bruke døren som en slags kasse. Demping og gjerne en "baffel" derimot er anbefalt. Høy følsomhet er viktig om det skal rett på spiller men tenker ikke så mye på det mtp tips her siden du skal oppgradere med forsterker etterhvert. Litt å sikle på: Monacor PreSet-1 Phonocar HiTech 2/805 Magnat - New Edge 216 Audio-System HX165SQ Audio-System X-ION 165 Ground Zero GZHC 16X Polk Audio DB6501 Infinity Kappa 659cs FOCAL 165VB Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Er det Monacor settet der bra? Hadde et JBL sett med titaniumdiskant i min forrige bil, og der ble diskanten hakket for skarp for meg. Har gode erfaringer med Monacor i store hornhoeyttalere, spesielt silkedome-diskanten i hoeyttalerne hjemme liker jeg godt. Finner jeg igjen samme kvaliteter i det bil-settet? Lenke til kommentar
CFM Skrevet 19. august 2010 Forfatter Del Skrevet 19. august 2010 (endret) Takker for svar! Med "baffel" mener du en ca. 10-20mm tykk MDF plate som man skjærer/freser et hull til høyttaleren og fester denne mellom høyttaleren og døren? På mellomtone kreves vel kun noen få ekstra kvadratcm. utover høyttalerens egen overflate? Endret 19. august 2010 av Audi TDI Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Monacor settet er veldig intr, diskanten i settet er kjent som en av de billigste omkring som har blitt stemplet som "high-end". Vurderer dette sterkt selv, veldig greit at diskanten deles såpass lavt som 2000Hz så bassmellomtone plassering ikke blir så kritisk. Med baffel så mener jeg å få tettet døren så mye som mulig, så har bassmellomtonen en hel sånn ca tett dør å spille i. Det er ikke bare mellomtone, alle disse settene spiller ned i sub-bass område. Selv med delefilter stilt litt høyt så spiller de fremdeles midbass (noe du vil ha), dermed bør det ikke brukes en for liten kasse. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 19. august 2010 Forfatter Del Skrevet 19. august 2010 Å tette hele døren tror jeg muligens vil bli et lite problem da høyttaleren sitter fast i dørpanelet. Det er jo en slags original støydempingsmatte, men jeg tviler på at den hjelper til sånn rent stereomessig... Legger ved et par bilder av det her. Høyttaleren sitter skrudd rett på dørpanelet. Den burde vel helst vært skrudd direkte på selve døren? Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Der kan du gjøre som du selv nevner tidligere, MDF kan fint brukes til å feste høyttaler i selve døren og få bygd ut til original plassering.. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 19. august 2010 Forfatter Del Skrevet 19. august 2010 Men vil det være veldig stor forskjell med å montere høyttaleren i selve døren kontra panelet som originalt? Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Ja, men så bilde nr 2 hos deg nå (viste ikke her tidligere). Det er jo nesten ikke dør på den bilen så tror nok du må bruke originalt feste. Jeg ville forsterket så mye som mulig på dørtrekket (treplater og demping).. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Ok, takker, da prøver jeg det i helga. Er det noen Pioneer høyttalere dere vil anbefale forresten? Jeg kan muligens få tak i Pioneer greier til innkjøpspris... Endret 20. august 2010 av Audi TDI Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Skal du ha noe fra pioneer så må du opp i pris, for de "billige" settene spiller ikke like bra som andre merker i samme prisklasse... Disse feks: http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=8365&katid=649&mid=m436&id=&vn=736 Men disse spiller veldig bra, til halparten av prisen: http://www.elutstyr.no/product_info.php?cPath=149_165_167_170&products_id=595 Lenke til kommentar
CFM Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 La oss si jeg får det Pioneer settet du linket til til ca. 2200-2500kr. Burde jeg gå for det da? Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 La oss si jeg får det Pioneer settet du linket til til ca. 2200-2500kr. Burde jeg gå for det da? Ja, da bør du vel kanskje vurdere det... Lenke til kommentar
CFM Skrevet 2. september 2010 Forfatter Del Skrevet 2. september 2010 Sorry siden jeg bumper litt, men da ble det Focal 165VB. Fikk det i dag og monterte det. Låter helt utmerket i mine ører. Særlig bassen er i en helt annen verden! Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 Sorry siden jeg bumper litt, men da ble det Focal 165VB. Fikk det i dag og monterte det. Låter helt utmerket i mine ører. Særlig bassen er i en helt annen verden! Ja, focal er sjelden feil Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 2. september 2010 Del Skrevet 2. september 2010 (endret) Hvilken A4 er dette? Endret 2. september 2010 av Carisma'03 Lenke til kommentar
CFM Skrevet 3. september 2010 Forfatter Del Skrevet 3. september 2010 A4? Hvis det er bilen du mener så er det en 2002 A6. Trengte forresten ikke kjøpe høyttalerbraketter ettersom det originalt var laget skruehull til tredjeparts høyttalere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå