Basusjernet Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Det er et uttrykk i Ibsens Peer Gynt jeg har vansker med å forstå meningen av. Når Peer Gynt i andre handling blir konfrontert av Dovregubben med betingelsene for å gifte seg med datteren hans, blir han blant annet presentert for en gåte. Gåten spør etter forskjellen på mann og troll, og Peer Gynt får etterhvert høre at forskjellen er at menn sier "vær deg selv" og troll sier "vær deg selv - nok". Jeg vet ikke hva det er, men denne setningen gir absolutt ingen mening for meg. Dette nok finner jeg ganske forvirrende. Enten så er man jo seg selv, eller så er man det ikke. Dette nok, indikerer det at man skal være litt mer seg selv enn det man egentlig er? Får å strekke til der driv og begjær ønsker mer enn hva som er innenfor ens egen personlighets rammer? Eller betyr det at man skal være seg, og ikke noe mer? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Det de sier er vel at mennesker alltid strever etter noe mer, de vil alltid bli bedre. Mens trollene er fornøyde der de er. Trollene er seg selv nok, altså de er seg selv, og ikke mer. De trenger ikke mer. Mennesket derimot er seg selv, og prøver konstant å kjempe for å få mer. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Øhh.. Det var en original tolkning, hvertfall.. Å være seg selv nok betyr vel heller å bare bry seg om seg selv og ikke tenke på andre.. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Noen må jo komme med originale tolkninger Egoisme er nok et nøkkelord her ja, at trollene er det, og mennesket ikke. Per blir jo fremstillt som egoist helt fra starten i fortellingen, og sklir følgelig helt fint inn blandt trollene. Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 19. august 2010 Forfatter Del Skrevet 19. august 2010 Det er vel og bra, men hvordan tolker man dette nok som noe egoistisk? Troll, Peer og handling forøvrig satt til side. Hvor ligger forskjellen i å være seg selv og å være seg selv nok? Hva legger dette nok til å være seg selv. Det er ikke så mye handlingen jeg behøver forklart, som setningens betydning i seg selv. Lenke til kommentar
Goodbye Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 "Vær deg selv i den grad det er lønnsomt", slik tolker jeg det. :!: 2 Lenke til kommentar
Basusjernet Skrevet 23. august 2010 Forfatter Del Skrevet 23. august 2010 Takk, det klarnet opp uttrykket en hel del Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 (endret) Det å være sosial og raus er en selvoverskridende innstilling sunne mennesker nyter godt av. Når Ibsen lar Dovregubben si at man skal være "seg selv nok", viser han en annen versjon av innstillingen, en misforståelse, hvor man blir innesluttet, navlebeskuende og selvtilfreds - trekk Ibsen nok mente nordmenn var godt utstyrt med. Endret 23. august 2010 av Isbilen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå