Gå til innhold

Lightroom: "Catalog backup"

Anbefalte innlegg

Jeg har i hele 2010 arbeidet med bildene mine på en laptop hvor alle bilder er plassert i samme mappe. Eksporterte bilder havner i egen mappe naturligvis.

Disse bildene - godt og vel 40 GB - er synkronisert til Dropbox online, men i en noe mer oversiktlig utgave og annen mappestruktur. Jeg kjører også backup av Lightroom-katalogen til Dropbox.

Alle bildene er nå overført til min stasjonære PC hjemme med mappestrukturen fra Dropbox. Det jeg nå ønsker er å kunne importere min sikkerhetskopierte Lightroom-katalog slik at alle mine endringer på laptop-en vil fungere på bildene jeg har på min stasjonære. Jeg ønsker altså at etterbehandlingen jeg har gjort på DSC_5050 på laptop-en skal gjenspeile etterbehandlingen på min stasjonære PC etter import av katalogen.

For å oppsummere: Hvordan går jeg frem for å speile etterbehandling fra laptop til stasjonær PC når bildene på den stasjonære PC-en ikke har samme lokale adresse som på laptop (eks. E:\Dokumenter på laptop vs. D:\Foto på stasjonær)? Relokalisering av bildene er intet alternativ for hverken laptop eller stasjonær. Mitt mislykkede forsøk foreløpig innebar å importere katalog først for så å finne missing folder. Bildene ble da importert, men kun i sin originale form uten endringer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke OS kjører du?

Jeg mener LR har funksjonalitet for å flytte mapper og filer i programmet. Er det en mulighet å flytte de på laptoppen til et område du kan også bruke på desktop pcen?

I tidligere versoner av windows (Dos) finnes kommando Assign, F eks. Assign C: X: Da kan du referere til X: mot filer på C:

Denne ser ut til å være borte i Win7

Annet alternativ er å endre slik at mappenavnet er likt, share denne mappen og mappe den opp på samme drivebokstav som du har på laptopen. det er ikke noe iveien for å mappe opp ett share på samme maskin som som filene ligger.

(net use e: \\<pcnavn>\mappe)

Forutsetter at e: er ledig på maskinen.

Edit: Søkte litt, du kan kanskje finne noe her

Endret av Blouberg
Lenke til kommentar

Takk for innsatsen.

Jeg bruker Lightrooms innebygde "find missing folder"-funksjon, men denne finner kun filene uten å implementere endringene som er gjort på disse fra tidligere. Jeg kunne sikkert forsøkt å mappe en lokal share til tilsvarende bokstav, men dette vil ev. innebære å omstrukturere mappeoppsettet, noe som vil være tungvint både på laptop (dette kan forkludre katalogen på denne) og stasjonær.

Bruker Lightroom 3 og OS er Windows 7.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Okei via dropbox vet jeg ikke, da om begge maskinene sender dit.

Hos meg i så fall har jeg en laptop som jeg legger bilder inn på mens jeg er ute på tur.

Denne lagrer bilder på D:

Når jeg kommer hjem eksporterer jeg alle de nye bildene som katalog, ettersom at jeg gjerne redigerer litt på tur.

Dette eksporteres til ekstern HDD

På den stasjonære importerer jeg fra katalog, som ligger på ekstern harddisk, da legges bildene jeg importerer automatisk i G:minebilder\2010 osv som er filstrukturen jeg har på den stasjonære, samt alle endringer legger til i katalogen jeg har på den stasjonære.

Og på denne måten holder jeg den stasjonære uptpdate.

Nå har ikke jeg plass til alle bilder liggende på laptopen om jeg skulle hatt alle der måtte jeg bare reversert operasjonen.

Dette er det jeg har funnet som enklest for meg i så fall, og fungerer gjør det.

Men som sagt nada erfaring med dropbox.

Lenke til kommentar

OK, blir nok litt annerledes med Dropbox som holder begge maskiene (stasjonær og bærbar) i synk, mao samme versjoner (samme katalog) i begge maskinene. Blir litt annerledes når du har en sasjonær som du oppdaterer etter å ha vært på tur med den bærbare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...