mesha Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 (endret) Jeg har søkt en del ang nettbank og Linux, men aldri en skikkelig guide. For en gangs skylds tenkte jeg skulle bare lage en liten guide hvordan man får til nettbank til på Fedora slik at andre som oppdager dette problemet kan følge denne guiden. Jeg har kun fått nettbank til å fungere på Google Chrome uten å gjøre noen innstillinger. Vet noen man får det til med Firefox eller Opera så gjerne gi beskjed! 1. Last ned Java fra Sun sine sider. Java-filen ligger under navnet Linux (self-extracting file) 2. Gå til "Applications->System tools" og veld "Terminal" 3. 3. Skriv "cd Downloads", eller der du lagret filen 4. Skriv "chmod +x" etterfulgt av navnet på filen + ".bin" Eksempel: "chmod +x jre-6u21-linux-i586.bin" 5. Skriv "su" og trykk "Enter". Skriv nå ditt root passord. 6. Skriv "./" etterfulgt av navnet på filen + ".bin" Eksempel: "./jre-6u21-linux-i586.bin" Endret 20. august 2010 av mesha Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Dette er en oppskrift på hvordan installere java i Fedora, og bør da fungere med alle nettlesere og nettbanker som benytter java (fungere med både Opera og FF på min F13 installasjon). Som ett siste punkt så bør du legge til alternatives --config java Vil gi en output ca lik denne, avhengig av hva som er installert There are 3 programs which provide 'java'. Selection Command ----------------------------------------------- 1 /usr/lib/jvm/jre-1.6.0-openjdk.x86_64/bin/java 2 /usr/lib/jvm/jre-1.5.0-gcj/bin/java *+ 3 /usr/java/default/bin/java Enter to keep the current selection[+], or type selection number: Nr 3 er Sun java (i dette tilfellet), tast inn ønsket tall og trykk enter. Er ikke sikker på om det er nødvendig med en omstart, er generelt lite som trenger en omstart. Mener det skal være klar til bruk med en gang, evt man må logge ut og inn igjen, men det finner man fort ut av Endret 20. august 2010 av Crowly Lenke til kommentar
Strange_quark Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) En god guide her: (Dette virker for Firefox) http://www.mjmwired....a-f13.html#java Kort på norsk: Last ned jre-6u21-linux-i586-rpm.bin (32 bit) eller jre-6u21-linux-x64-rpm.bin (64 bit) fra http://java.sun.com/javase/downloads/index.jsp Kjør fila: sudo sh jre-6u21-linux-i586-rpm.bin -eller- sudo sh jre-6u21-linux-x64-rpm.bin Setup av runtime-miljøet for både 32-bit og 64-bit: sudo /usr/sbin/alternatives --install /usr/bin/java java /usr/java/default/bin/java 20000 Setup av mozilla-plugin: For 32-bit-brukere: sudo /usr/sbin/alternatives --install /usr/lib/mozilla/plugins/libjavaplugin.so \ libjavaplugin.so /usr/java/default/lib/i386/libnpjp2.so 20000 For 64-bit-brukere: sudo /usr/sbin/alternatives --install /usr/lib64/mozilla/plugins/libjavaplugin.so \ libjavaplugin.so.x86_64 /usr/java/default/lib/amd64/libnpjp2.so 20000 For å bytte mellom OpenJDK og Sun Java: -Runtime:- sudo /usr/sbin/alternatives --config java -Plugin:- sudo /usr/sbin/alternatives --config libjavaplugin.so eller for 64bit: sudo /usr/sbin/alternatives --config libjavaplugin.so.x86_64 Endret 20. august 2010 av Strange_quark Lenke til kommentar
mesha Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Takker for mye bra innspill:) edit: There are 2 programs which provide 'java'. Selection Command ----------------------------------------------- *+ 1 /usr/lib/jvm/jre-1.6.0-openjdk/bin/java 2 /usr/lib/jvm/jre-1.5.0-gcj/bin/java Enter to keep the current selection[+], or type selection number: Jeg skal vel skifte over til nr 2? Endret 20. august 2010 av mesha Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 (endret) Jeg skal vel skifte over til nr 2? Ja Denne tråden kan også være nyttig: Nettbank / BankID-erfaringer i GNU/Linux-systemer Edit: 3. Skriv "cd Downloads" Bør oppdateres til: 3. Skriv "cd Downloads", eller der du lagret filen er ikke gitt fila blir lagret i Downloads Endret 20. august 2010 av Crowly Lenke til kommentar
olear Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Merk at Java oppdateres veldig ofte, og at man må vedlikeholde det selv når man ikke bruker pakkesystemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå