Gå til innhold

Passer eldre Cosina og Chinon objektiv til D90?


Anbefalte innlegg

På jakt etter noe helt annet, kom jeg plutselig over noen eldre objektiver som min far hadde tatt vare på fra hans barndom/ungdomstid, ca 15-30 år siden, maks.

 

Det ene objektivet er ett 70-210mm Cosina linse, ligner veldig på DENNE

 

Siden er på japansk eller noe slikt, men søk på Cosina 70-210mm så finner dere tilsvarende modeller. bare sørg for å finne de eldre..

 

Den andre linsa, er av typen "Chinon" og like gammel. Det er en 28mm og ser ut som DENNE

 

mitt spørsmål er da om det finnes noen konverter eller ett eller annet som gjør at dette kan passe mitt D90? Noen som har peil??? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Chinonen er i hvertfall skrufatning, type M42. Chinon benyttet både M42 og Pentax K-fatning, men mener å vite objektiver til de to fatningene ser litt forskjellige ut. Uansett er det lett å se at objektivet skal 'skrus' inn.

Generelt er M42 lite egnet til Nikon, dette p.g.a. registeravstand. Uansett er de neppe eksepsjonelt gode.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd med adapter for M42. Sånn for morro...

Det gikk forsåvidt fint å ta bilde, men det ble med prøven. Litt for tungvindt til å bruke dette til daglig. Jeg prøvde med en D70, da fikk jeg ikke lysmåling utenom histogramet. Og objektivet blender heller ikke automatisk når man tar bilde.

Jeg bruker gjerne gammel manuell fokusoptikk, men helst med Nikon fatning:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...