Gå til innhold

HJELP! HVordan sletter jeg BIOS instilinger på 486'en min?


Anbefalte innlegg

Har ett EXP4349 HK - 486 hovedkort HVORDAN RESETTER JEG BIOEN PÅ ET SLIKT 486 HK? Har jo ikke en sånn "Clear CMOS" jumper, fant ikke i manualen. Vil nødig lodde batteriet om igjen siden det sitter som f***, samme gjør selve bios brikken nede i socketen. Skal jeg ta ut og inn igjen BIOS (Phoenix) brikken (ROM'en) eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei! har alltid sett at HK produsenter har manualer på sine nettsteder, men siden kortet er såpass gammelt kan det jo bli et problem.. Men jeg vil alikevel annbefale deg å ta en tur innom. Viss ikke du finner maunalen der, så kan du jo f.eks sende produsenten en mail, kommer sikkert til å gi deg svar!

 

 

 

_________________

 

[ Denne Melding var redigert av: [bErZeRk] på 2001-10-13 17:58 ]

Lenke til kommentar

tro det eller ei, i går fant jeg faktisk manualen på internett!!! stod ingenting om clear CMOS, men alt det jeg hadde savnet med jumpere osv. info om hvorfdan jeg kunne overklokke fra 486-66 til 80 eller kanskje 100MHz. Kjempegreier, men dette var altså ETTER at det klikket. KJEDELIG!

 

Jeg har nettop prøvd å lodde fra batteriet og til igjen, men dette hjalp ikke.

 

Problemet er som følger: Jeg drev å lekte med bios instillingene for bedre ytelse (som vanlig :smile:) Jeg stilte noe AK clock greier eller hva det var ned til minste verdi. Problemet nå er at når jeg starter maskinen og den poster, får jeg ikke tilgang til tastaturet, dvs tastaturet virker ikke. Maskinen klarer akkurat å få "registrert" at jeg trykker DEL, så den åpner BIOS, men inne i BIOS kan jeg ikke bruke tastaturet i det hele tatt!!!

 

Veldig merkelig dette her, ettersom den ak clock greien og alle andre BIOS instillingene mest sannsynlig skulle vært gjenoprettet til standard instillinger etter at jeg satte inn batteriet på nytt (loddet).

 

HVA GJØR JEG NÅ, nå som alt gikk så bra at det nesten var urovekkende. Jeg skulle ha nettverk m/internett på og masse fet abandonware, min bror som har maskinen på sitt rom var helt i hundreognitti, og er jævli skuffet nå..

 

BUHUU HJEELP MEG DEN SOM KAN! :sad:

 

 

[ Denne Melding var redigert av: normal på 2001-10-13 18:58 ]

Lenke til kommentar

Slutt og lur lillebroren din til og tro han skal få data hos deg ...

Det er mange år siden vi ga småbrødrene våre 486 er :smile:

nå får de duron ... :smile:

Så glemm den maskinen ,eller vis du absolutt må holde på med en 486 /bare får og gjøre noe liksom)så får du dem får 100-200 lappen

på QXL....

Lenke til kommentar

Jeg har flere prosjekter som innbefatter også en 486, en Compaq Prolinea 4/50 @ 100MHz, 32MB Ram og 428MB hd.

Det er installert win95 på den, og den kjører i nettverk.

Det er en kjekk liten desktopp som jeg lærer meg nettverk på.

Spørsmålet er jo ikke om hva slags pc man mekker på, men at man har en utfordring som man lærer av. Jeg synes at lavbudskjett pc'er kan være like lærerikt som dyre pc'er.

 

Jeg er for morroa og ikke svidd konto.

 

Foxtrot

Lenke til kommentar

Hele poenget her er vel kanskje at du ikke skulle ha gjort det du har gjort fra begynnelsen av :wink: Dog, det hjalp vel lite...

 

Hvis du ikke klarer å boote, og ikke har noen reset-jumper, så er ditt eneste alternativ å tilkalle produsenten/leverandøren for å få en ny BIOS-ROM. Dette har ulemper:

 

Kortet ditt er av steinalderklassen innen dataverdenen. Det er MEGET usanssynlig at noen lager slike brikker enda. Dog, kanskje noen har det på lager? Du kan også se i aviser og slikt noe om det er noen som selger en 486 til en slikk og ingenting som du kan få et nytt hovedkort fra.

 

Personlig ville jeg nok ha satset på det siste.

 

Hvis det er for lillebror du gjør dette, så for guds skyld kjøp han en Gameboy Advanced istedet.

 

Hvis det er for deg, så begynn å spar til ny PC!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...