Gå til innhold

Beste kamera til 4000kr +/-

Anbefalte innlegg

Har de siste årene nesten ikke tatt et eneste bilde, og har derfor bestemt for å kjøpe et digitalkamera som jeg skal kunne ta med meg overalt.

Har fra før et Canon PowerShot A5 Zoom, men dette er nokså utgått på dato.

Kriterier:

- Kameraet bør ikke være for stort. Helst passe ned i en lomme slik at jeg gidder å ta det med hit og dit.

- Robust slik at det tåler en liten støyt.

- Gode bilder (er kravstor på kvalitet). Må kunne ta bilder nærme (makro) og fullkvalitet i fart (i skibakken)

- God batterikapasitet (viktig)

- Helst litt ok design

- Pris, bør ikke passere 4000kr

Ting som ikke betyr noe:

- Programvare, docinnstasjon og annet dilldall (bruker uannsett en usb2.0 minnekortleser). Redigere gjør jeg med Photoshop 7.0, så medfølgende programvare er totalt uinteressant.

- medfølgende utstyr. Krever batteri og kamera, + kanskje en veske

- minnekortstandard

Kommer uannsett til å kjøpe et minst 128MB minnekort + kanskje et batteri hvis økonomien godtar det.

Håper noen har noen ideer og forslag. Nytt eller brukt er uvesentlig, men må ha garanti. Vurderer også å kjøpe kameraet i Stocholm da jeg skal dit om en uke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+149837134

Det er mye å velge i for deg i den prisklassen og med de krav du antyder. Jeg har vært i omtrent samme sitasjon som deg, og blir mer og mer overbevist om at valgte riktig da jeg kjøpte Nikon Coolpix 3100 for 1 måned siden. Har tatt mest bilder med makrofunksjon (ned til 4-5 cm fra motivet) samt actionbilder innen sport. Jeg kan eventuelt sende deg noen bilder hvis du er interessert. Se forøvrig siste nr. av bladet "Digitalfoto" (3/2003) der dette kameraet får bra kritikk. Litt mer info om Coolpix 3100:

1) 3 Mpix. Dette er OK hvis du skal moderat utsnittsforstørre eller klarer deg med utskrifter opp til A4. NB! Vær obs på at ant. pixler ikke alene bestemmer bildekvaliteten. Det er forskjell på hvor skarpt de ulike objektivene tegner, og dessuten er et godt grep viktig for støtt avtrekk og dermed skarpe bilder, spesielt i svakt lys.

2) Relativt få manuelle innstillinger, men mange situasjonsprogrammer, bl.a. makro og sport.

3) Video uten lyd. Ønsker du med lyd: Kjøp heller et videokamera (!)

4) Pris på Lefdal: 2995 kr inkl. lader og oppladbare batterier. Veiledende pris ligger i overkant av 4000 kr. Anbefaler at du i tillegg investerer i et sett ekstra oppladbare batterier, min. 1900 mAh. Tipper dette koster 100-150 kr. Bæreveske får du på Lefdal for 79 kr. Jeg kjøpte minnekort på 128MB gjennom Telebutikken (259 kr + frakt), men jeg tror du får det for 199 kr. i Sandvika (butikk i Claude Monets vei, husker ikke navnet. Det er det kanskje andre som gjør?).

5) Jerg liker designet godt (bra grep!). Men jeg tror at uansett hvilket kamera du velger, så vil du like det når du kommer i gang og fotograferer.

6) Ingen hjelpelampe for autofokusen i svakt lys, men jeg synes de fleste bildene under slike forhold blir bra likevel.

7) Vet ikke hvor robust kameraet er, for det har til nå fått pen eller moderat behandling :) . Modellen mju300 sies å være den mest støt- og sprutsikre i klassen, så hvis dette er det viktigste for deg, kan du jo vurdere det kameraet uten at det sprenger budsjettet ditt, tror jeg.

Uansett hva du måtte velge: Lykke til med digitalfotograferingen! Og husk: For gode bilder er fotografen viktigere enn utstyret...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...