Black Star Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 For å holde seg til loven er det ikke verre enn at selger tilbyr en av delene og ikke gir kunden muligheten til å velge. Og dermed er forhandleren tvunget til å tilby dårligere service enn det de kunne tilbudt kunden, for at de skal holde seg til loven. Det er tross alt helt høl i huet Lenke til kommentar
TEE Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Om selger hevder rett til å reparere - men KAN tilby swap for å få ordnet saken raskere, vil det være til gunst eller ugunst for forbrukeren TEE? At selger tilbyr swap når han faktisk skal tilby fabrikknytt er ugunstig om vi skal tro FTU. For å holde seg til loven er det ikke verre enn at selger tilbyr en av delene og ikke gir kunden muligheten til å velge. Og dermed er forhandleren tvunget til å tilby dårligere service enn det de kunne tilbudt kunden, for at de skal holde seg til loven. Det er tross alt helt høl i huet Jepp. Jeg har ganske mange ganger, også her på forumet, frustet over hvor tåpelig norske forbrukerrettigheter kan være og hvilke idiotiske utslag de kan få. Endret 23. september 2010 av TEE Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Føler du tolker feil. Selger kan kreve å reparere om det er stor kostnad for han å omlevere. Og da kan man istedenfor reparasjon avtale et mer gunstig vilkår - swap. Swap er noe annet enn å omlevere til brukt vare o.l. etter hva jeg klarer å få med meg, og dermed kommer vi ikke inn på "omlevering" i det hele tatt.. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Selger kan aldri kreve at kjøper tar til takke med et produkt som ikke er fabrikknytt enten det kalles "swap" eller "ombytte". Kjøper kan selvfølgelig takke ja til det, men det er da fordi kjøper føler at dette er det mest gunstige for kjøper. Hvorfor kjøper måtte syntes det er gunstig kan det være mange årsaker til, men han vil aldri kunne tvinges å til å ta i mot noe som er brukt eller har andre spesifikasjoner. Det hjelper faktisk ikke om spesifikasjonene er bedre, og om swap/ubytte/kalldethvaderevil er dyrere. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 Selger kan aldri kreve at kjøper tar til takke med et produkt som ikke er fabrikknytt enten det kalles "swap" eller "ombytte". Kjøper kan selvfølgelig takke ja til det, men det er da fordi kjøper føler at dette er det mest gunstige for kjøper. Hvorfor kjøper måtte syntes det er gunstig kan det være mange årsaker til, men han vil aldri kunne tvinges å til å ta i mot noe som er brukt eller har andre spesifikasjoner. Det hjelper faktisk ikke om spesifikasjonene er bedre, og om swap/ubytte/kalldethvaderevil er dyrere. Det er kjøperens valg, og det kan være flere grunner til å ikke ønske å ta mot en brukt/reparert swap. I såfall har selger lov til å reparere gjenstanden, og kjøper blir uten gjenstanden i noen uker. Selvsagt med de forbehold som står beskrevet i Forbrukerkjøpsloven (3. gangs samme feil eller annet). Om de ikke klarer å reparere gjenstanden innen rimelig tid (5 uker), så kan kjøper kreve ombytte til ny gjenstand. Kjøper behøver da ikke godta en brukt eller reparert gjenstand. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 (endret) Om de ikke klarer å reparere gjenstanden innen rimelig tid (5 uker), så kan kjøper kreve ombytte til ny gjenstand. Kjøper behøver da ikke godta en brukt eller reparert gjenstand. Nei. Etter 5 uker har avhjelp tatt urimelig lang tid, og kjøpet kan heves selv om selger da kommer med tilbud om fabrikknytt produkt. Omlevering er avhjelp på lik linje med reparasjon og det er da allerede for sent og tilby omlevering etter 5 uker med venting på reparasjon om du skal holde deg til loven. Bare glem alt som har med "swap" og fabrikknytt produkt å gjøre når det gjelder å bytte ut produktet. Det er faktisk irrelevant siden utbytte av kundens produkt alltid skal være med fabrikknytt etter FTUs lovtolkning. Som Nuffern påpeker kan kunden akseptere en løsning som er dårligere enn loven gir mulighet til, men det du skisseres blir en ganske grov feil i hht. loven. Du som selger hevder din rett til å rette mangelen. Når du ikke klarer å rette innen rimelig tid kommer du med tilbud om omlevering. Det er da allerede for sent siden avhjelp ikke har blitt utført innen rimelig tid. Edit: Forøvrig, det finnes ikke noe tilfelle der kjøper må ta til takke med "swap". Kunden har krav på fabrikknytt produkt eller reparasjon. "Swap" er noe kunden kan godta, men ikke noe som er godt nok etter loven. Endret 27. september 2010 av TEE Lenke til kommentar
jivac Skrevet 27. september 2010 Forfatter Del Skrevet 27. september 2010 (endret) Selger kom med et tilbud som etter loven (bekreftet gjentatte ganger av FTU) ikke er godt nok. Mulig at det å tilby en brukt gjenstand som swap ikke er "godt nok" i følge FTU, men det vil gjøre at kunden slipper å vente 3-5 uker på reparasjon. Jeg er også i tvil om hva kunden har krevd og ikke krevd, og hva han har godtatt og ikke godtatt i denne saken. Om han ikke har hørt fra seg til nettbutikken etter han fikk beskjed om at han fikk brukt enhet som swap, kan han ikke nå komme og kreve ny enhet fordi de har brukt for lang tid på å reparere den. Selger ga meg aldri noe mulighet i forhold til det å hverken kreve noe eller et valg mellom reparasjon og omlevering. De konkluderte og sendte en brukt gjenstand i retur. Hvorpå denne debatten startet hvorvidt hva en kan og ikke kan kreve, og hvordan loven stiller seg i forhold til dette. 6. august ble feilen første gang meldt til selger. Endret 27. september 2010 av jivac Lenke til kommentar
jivac Skrevet 27. september 2010 Forfatter Del Skrevet 27. september 2010 (endret) *slett, dobbelpost* Endret 27. september 2010 av jivac Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 (endret) Om de ikke klarer å reparere gjenstanden innen rimelig tid (5 uker), så kan kjøper kreve ombytte til ny gjenstand. Kjøper behøver da ikke godta en brukt eller reparert gjenstand. Nei. Jo, så lenge selgeren gir kunden et fabrikknytt produkt innen fem uker (for eksempel dagen før det har gått fem uker etter innlevering), så har de ytt avhjelp innen rimelig tid. Endret 27. september 2010 av Marekatten Lenke til kommentar
jivac Skrevet 1. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2010 Fristen som selger har på å yte avhjelp, "innen rimelig tid", hvor står det at denne er satt til 5 uker? Lenke til kommentar
TEE Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 (endret) Den står ikke noe sted Fristen for hva som er rimelig tid avhenger av flere ulike faktorer. For eksempel, dersom omlevering er et reelt alternativ fra selger, vil ikke så mye som 5 uker være ansett som rimelig. Dermed setter man seg selv i en liten felle som selger om man etter 4,5 uker kommer og sier "forresten, du kunne jo fått omlevering istedet". Endret 1. oktober 2010 av TEE Lenke til kommentar
jivac Skrevet 1. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2010 (endret) Ok, for selger kommer tilbake nå og hevder at de nå kan tilby å gi meg tilbake den (min originale) reparerte forsterkeren, over 8 uker etter at feilen ble meldt til selger første gang. Klagegangen har skjedd uten opphold sett bort i fra post- og saksgang. Jeg føler det er utenfor rimelig tid for selger å kunne tilby avhjelp i henhold til lovverket. Endret 2. oktober 2010 av jivac Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 Da er det strengt tatt ditt valg om du vil motta din reparerte forsterker, eller heve kjøpet. Tror ikke du kan kreve fabrikkny vare, da det er avhjelp på lik linje med reparasjon, og reparasjonen er ferdig. Lenke til kommentar
jivac Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2010 Takker for mange nyttige innspill. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå